Draadloos je iPhone laden.

De Nieuwe XC60
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

Gisteren schreef ik, dat BMW nog wat van Volvo kon leren. Vanwege de ingebouwde sproeiers in de ruitenwisser.

Andersom, denk ik, dat Volvo er wat aan moet gaan doen, om de iPhone makkelijker te koppelen.
Een kabel insteken is niet meer van deze tijd!
Vooral als je een hoesje om je telefoon hebt, die dat niet toe laat.

*
Als je de kabel, in je iPhone stopt, werkt e.e.a. wel. Is tevens je versterker en dakantenne gekoppeld.
Maar als je, zoals ik, eerst een hoesje moet verwijderen, doe je dat beslist niet.
Om die reden speel ik m 'n muziek ook niet vanaf m 'n iPhone, maar vanaf een USB stick.
Dat "Spotify" etc. dan niet werkt, neem ik maar voor lief.

Als je weer thuis bent, moet de iPhone weer op z 'n "matje". Dan moet het hoesje er weer om.
Resultaat, een mooi accessoire, wordt niet gebruikt. Oplossing is voor een programmeur erg simpel.

*
En als ze daarmee dan toch aan de slag gaan ........
Maak dan ook even de mogelijkheid in orde, om te kunnen kiezen, in welke modus je wilt rijden.
Ik rijd altijd in "Pure". Maar moet dat iedere keer opnieuw activeren.
En als ik vergeet om te schakelen, uit hybride, slaat die verduvelde benzinemotor weer aan ......

Dat moet een fluitje van een cent zijn. En is zo veel gemakkelijker.
Gebruikersavatar
TonH53
6th Gear member
Berichten: 3211
Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14

Je zou ook je telefoon op "Hotspot" kunnen zetten. resultaat, je mooie accessoire wordt wel gebruikt. Spotify app van de auto werkt dan ook.
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design Geartronic Polar+ Sport + Parkeerverwarming
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

@TonH53

Dank voor je opmerking. Kun je inderdaad de mogelijkheden benutten, die de telefoon aan kan.

Maar hebt dan nog steeds geen lading. En geen buitenantenne.

Dus toch graag een laad-, verbindingsmatje.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Op AliExpress zijn er een aantal draadloze opladers te koop specifiek voor de nieuwe Volvo’s
Passend
C40 Ultimate Twin
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

@MGA1600

Bedankt. Maar wordt dan ook de buitenantenne gebruikt?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Nee, die oplader weet niets van aanwezige antenne's.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6919
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

mga1600 schreef: Op AliExpress zijn er een aantal draadloze opladers te koop specifiek voor de nieuwe Volvo’s
Passend
Bij AliExpress denk ik altijd “koopje”..... maareh..... ik kom er 1 tegen voor de nieuwe V60 die maar liefst 142,- kost :(

Edit: inmiddels een prijs van 72,- gezien.... maar das ook nog best veul voor Ali
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

Ik vind, dat een dergelijk accessoire, uit de koker van Volvo dient te komen.
En vind het uitermate vreemd, dat dit wordt overgelaten aan derden.

Mede daardoor, wordt de door mij gewenste koppeling van antenne, ook niet opgelost.

*
Mercedes, BMW en Audi bijv. hebben dit onderwerp in eigen beheer.
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Tjardi schreef: Ik vind, dat een dergelijk accessoire, uit de koker van Volvo dient te komen.
En vind het uitermate vreemd, dat dit wordt overgelaten aan derden.

Mede daardoor, wordt de door mij gewenste koppeling van antenne, ook niet opgelost.

*
Mercedes, BMW en Audi bijv. hebben dit onderwerp in eigen beheer.
Eens. Een gemiste kans.
Wordt bij koppelen met Bluetooth de antenne ontvangst via de externe van de auto ook niet meegenomen?
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

Tjardi schreef: Gisteren schreef ik, dat BMW nog wat van Volvo kon leren. Vanwege de ingebouwde sproeiers in de ruitenwisser.

Andersom, denk ik, dat Volvo er wat aan moet gaan doen, om de iPhone makkelijker te koppelen.
Een kabel insteken is niet meer van deze tijd!
Vooral als je een hoesje om je telefoon hebt, die dat niet toe laat.
Als je de kabel, in je iPhone stopt, werkt e.e.a. wel. Is tevens je versterker en dakantenne gekoppeld.
Maar als je, zoals ik, eerst een hoesje moet verwijderen, doe je dat beslist niet.
Om die reden speel ik m 'n muziek ook niet vanaf m 'n iPhone, maar vanaf een USB stick.
Dat "Spotify" etc. dan niet werkt, neem ik maar voor lief.

Als je weer thuis bent, moet de iPhone weer op z 'n "matje". Dan moet het hoesje er weer om.
Resultaat, een mooi accessoire, wordt niet gebruikt. Oplossing is voor een programmeur erg simpel.
Een kabel insteken niet van deze tijd ??? Het is nog altijd de beste methode om je muziek in de beste geluidskwaliteit af te spelen.
In de XC40 staat Volvo al een stapje verder met draadloos opladen, maar voor iedereen een pasklare oplossing geven kan toch ook niet hé. De ene met hoesje, de ander met dat, de ander zonder...
Tjardi schreef:En als ze daarmee dan toch aan de slag gaan ........
Maak dan ook even de mogelijkheid in orde, om te kunnen kiezen, in welke modus je wilt rijden.
Ik rijd altijd in "Pure". Maar moet dat iedere keer opnieuw activeren.
En als ik vergeet om te schakelen, uit hybride, slaat die verduvelde benzinemotor weer aan ......

Dat moet een fluitje van een cent zijn. En is zo veel gemakkelijker.
Dat kan je toch perfect instellen in het menu van de auto. Je moet dan helemaal niet telkens opnieuw de Pure instellen als je start.
Former:
- Volvo V50 2.0D Elite Flint Grey MY 2005
- Volvo XC60 2.4D DRIVe Summum Saville Grey MY 2009
- Volvo XC60 D4 Summum Chrystal White MY 2014
Current:
- Volvo XC60 T8 twin engine Inscription Pine Grey MY 2018
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

@jvov60

Voor zover mij bekend vindt de koppeling van de antenne niet via bluetooth plaats.

@casper

Heb in de persoonlijke drive instellingen alles ingesteld op "pure".
Desondanks wordt er iedere keer gestart in "hybride".

Meerderen hebben dit probleem en krijgen het niet opgelost, lees ik elders in 't forum.
Maar als jij het exact weet, zou ik die instelling graag overnemen. Laat het a.u.b. weten.
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

Tjardi schreef: Is tevens je versterker en dakantenne gekoppeld.
da's onzin ... antenne gaat niet via USB kabel ... de iPhone heeft geen enkele mogelijkheid om externe antenne's native aan te sluiten.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Je hoeft ook niet fysiek te koppelen, als de telefoon maar in de buurt is. Het is eigenlijk geen externe antenne maar een range-extender van het bestaande signaal. Net zoals die setjes om het bereik van keyless-entry te vergrootten.
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

Jelmer de Jong schreef: Je hoeft ook niet fysiek te koppelen, als de telefoon maar in de buurt is. Het is eigenlijk geen externe antenne maar een range-extender van het bestaande signaal. Net zoals die setjes om het bereik van keyless-entry te vergrootten.
net zulke onzin ...
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

Hoe werkt de BMW laadmat. Als accessoire te koop bij 't bestellen van de auto.

In m 'n laatste BMW X1, was er een soort plankje met een veer, waarin je de iPhone legde (klemde)
Je moest dan wel een laadhoesje om je iPhone doen.

Dat lag overigens aan de iPhone 7, die nog geen "laadbare" buitenkant had.
Dat is in de latere modellen aangepast. Die hebben dat hoesje niet meer nodig.

Dat hoesje deed het ook op je "thuislader".
Die moest uiteraard compatible zijn met deze hoes. Maar dat schijnt zowat een wereld standaard te zijn.

Als je de iPhone in die houder, met laadmat, klemde werd tevens de antennekoppeling tot stand gebracht.
Dat hoeft dus kennelijk niet met een kabel. Maar hoe het "technisch" in elkaar steekt, weet ik niet.

*
Om die reden zou ik 't ook uitermate plezierig vinden, dat Volvo, dit accessoire zelf ging leveren.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Collega van me heeft de draadloze oplader in zijn Passat. Alleen jammer dat Volkswagen dat vakje veel te klein heeft gemaakt zodat de huidige telefoons er niet in passen. Hahahaha.
Dat hebben ze dan bij Skoda wel weer goed gedaan. Maar ja, daar is alles groot.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

Tjardi schreef:
Als je de iPhone in die houder, met laadmat, klemde werd tevens de antennekoppeling tot stand gebracht.
een iPhone heeft GEEN externe antenne-aansluiting!
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik heb een buitenantenne voor mijn telefoon nog nooit gemist.....
C40 Ultimate Twin
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

@
Liquid_force.

Ik weet dat een iPhone, geen extra antenne aansluiting heeft.
Wat BMW als trucje heeft, om z 'n aansluitmat, met de versterker te verbinden, weet ik niet.
Maar weet wel 100% zeker dat het werkte.

Bij 't Boschhuis in Ter Apel, waar de iPhone "sec" geen ontvangst heeft, was er wel ontvangst als hij
op de laadmat in de BMW X1 lag. En dat lijkt mij een bewijs, dat er wel degelijk gebruik gemaakt werd, van de versterking.


@MGA

Alles heeft te maken met je woonplaats. In dichtbebouwde gebieden is dit vrijwel niet aan de orde.

Wij wonen in een gebied met weinig zendmasten. En daar zit je soms, maar eerlijk gezegd niet heel vaak,
net op 't randje van je ontvangst.

Ook in Oost Groningen, waar we redelijk vaak vertoeven, is dat aan de orde.
In hotel Boschhuis in Ter Apel, (overigens een geweldige aanrader) heb je op 't terras met Vodafone, geen ontvangst.
Daarvoor moet je naar de hotelkamers op de 1e verdieping.

Onze dochter had in haar woning, in een nieuwbouwwijk in Meppel geen ontvangst met Vodafone,
en is om die reden overgestapt naar KPN. Die had wel ontvangst.

Onderweg, rijdend van Giethoorn naar Meppel, valt de ontvangst op bepaalde plekken (tussen de meren) steeds weg.

Dus voor ons is 't wel een item.

Maar aangezien wij met onze GSM nauwelijks bellen, maken wij er ook geen groot probleem van.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

liquid_force schreef:
Tjardi schreef:
Als je de iPhone in die houder, met laadmat, klemde werd tevens de antennekoppeling tot stand gebracht.
een iPhone heeft GEEN externe antenne-aansluiting!
Sinds de 6310 zit die aansluiting er niet meer op. 8-) Wat fabrikanten doen is simpelweg twee antenne's plaatsen met een versterktje er tussen. Ene kant tegen de telefoon, andere kant buiten de auto. Beetje het niveau van twee soepblikken met een stukje touw er tussen.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”