Issues XC60

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Toch even een rijtje issues met mijn XC60. Ik vul hier aan wat erbij komt of wat wordt opgelost.
  • De afwerking: alweer scheve en niet netjes doorlopende raamlijsten. Dat mag niet op een auto van €80.000! Loop door een Volvo showroom of kijk op straat en zie dat veel modellen van Volvo dit euvel hebben. Dit is jammer en niet op het niveau waar Volvo zelf ook wil zijn. Het kan anders. Kijk bij Audi en Mercedes. BMW kan het ook niet zo goed.
  • Afwerking van de achterdeuren ter hoogte van de wielkast is slecht. Een rubbertje moet daar al het vuil en water tegenhouden. En dat doet het dus niet. Vuil hoopt zich op en komt binnen (al lange tijd een bekend issue bij Volvo Zweden, nog steeds geen oplossing). Update: Volvo verwacht een oplossing in week 24 van 2019. Update: Sinds augustus 2019 is er een oplossing en ik vind het vrij netjes. En het werkt!
  • Grote carrosserienaden en een extra grote naad tussen motorkap en gril. Bovendien geen rubberen afdichting van motorkap: vuil komt binnen bij de motor. Alhoewel deze naad bij de grille beter is dan de naad in de motorkap bij de V60, S90, V90. Daar valt ook nog iets te verbeteren (kijk ook hoe andere (top)merken weer afstappen van de naad op die plek).
  • Veel te veel rolgeluid op de snelweg. Ik heb de standaard 20 inch Michelin banden met VOL codering. Update: sinds enige tijd Michelin Acoustic banden eronder en dat maakt wel een groot verschil. Nog steeds rolgeluid, maar wel veel minder.
  • Stop/start remt auto op laatste moment hard af als ik rustig wil stoppen voor een stoplicht. Update: sinds de laatste software-update van feb 2019 lijkt dit beter.
  • Adaptive cruisecontrol reageert te heftig. Het zorgt regelmatig juist voor oncomfortabel rijden.
  • Pilot Assist vraagt zelfs als je het stuur gewoon licht beet hebt, toch de handen aan het stuur te houden. Gevolg is dat je steeds het stuur tikjes moet geven om Pilot Assist groen te houden.
  • Pilot Assist reageert gevaarlijk bij mist en bij motregen. Het gaat slingeren en stuurt soms abrupt op hoge snelheid. Waarschijnlijk door camera's die een vertekend beeld zien?
  • Navigatie nog steeds niet goed: stuurt soms nog langs omwegen of dwars door drukke steden. Daarentegen de live traffic updates (RTTI) op de kaart wel goed.
  • Sensus start traag op en moet een tijdje laden. Bovendien reageert het niet zo snel.
  • Diverse storingen zoals ruitenwissers die zomaar bij droog weer hard gaan wissen en een foutmelding geven, het oranje motorlampje dat 3 dagen brandt en de stopknop op het stuur die niks doet (stopt/mute muziek soms wel, soms niet).
  • Ambient Lighting in kleur is een lachertje. Het bestaat uit 2 of 3 kleine ledjes van 5 cent per stuk die het interieur een beetje verlichten. In de 90-serie is het wat meer, maar viel mij het ook erg tegen.
Laatst gewijzigd door jvov60 op 01.01.1970 - 01:00, 20 keer totaal gewijzigd.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

jvov60 schreef: - Pilot zelfstuur-functie slingert en kiest soms abrupt een onjuiste rijbaan
- Adaptive CC remt regelmatig veel te hard af
In het V60 rijverslag van AutoVisie had de reporter het er al over dat pilot assist voor in de V60 een stuk verfijnd is. Zal mij niets verbazen dat die wijzingen tzt via een update ook in de andere modellen zullen komen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

jvov60 schreef: - Stop/start remt auto op laatste moment hard af als ik rustig wil stoppen voor een stoplicht.
Bedoel je dat die sterk vertraagt zodra de motor stil valt? Ik had voor mijn 960 een XC60 en met beide lukt het om -zoals ik graag heb- de auto rustig te laten uitrollen. Beide hebben dan ook geen start/stop. Ik rij tegenwoordig ook vaak in mijn vriendin haar Skoda Octavia combi (model 2018 met 1.6 diesel met 7 bak dsg en ook start/stop) die heeft de neiging om de motor te laten afslaan terwijl je nog aan het rollen bent waardoor je dus ook ofwel stil komt te staan op belachelijk grote afstand van je voorligger, ofwel moet je de rem weer lossen zodat de motor start en de auto een sprong vooruit maakt... het lukt me inmiddels om de auto toch te laten verder rollen door de rem net ver genoeg in te duwen dat de motor niet af slaat. Misschien lukt dat truukje bij een XC60 ook wel?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

KAn het niet zijn dat je achterdeur(en) niet juist is afgehangen. Omdat zowel de sierlijsten niet goed aansluit, je rommel binnenkrijgt en daarnaast ook veel rijgeluiden lijktme dat een logische conclusie. Altijd jammer dat een nieuwe aanschaf zoveel schoonheidsfoutjes heeft. Neem aan dat ze dit zeker gaan oplossen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

De deur is goed afgehangen. Het is onmogelijk de uitlijning beter te doen door verstellen van deur omdat het alle kanten op altijd maar 1 strip zo verbeteren en de andere verergeren.
De meeste problemen bij de achterdeur komen door de zeer matige afdichting van deur bij wielkast.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Walter schreef:
jvov60 schreef: - Pilot zelfstuur-functie slingert en kiest soms abrupt een onjuiste rijbaan
- Adaptive CC remt regelmatig veel te hard af
In het V60 rijverslag van AutoVisie had de reporter het er al over dat pilot assist voor in de V60 een stuk verfijnd is. Zal mij niets verbazen dat die wijzingen tzt via een update ook in de andere modellen zullen komen
Dit soort problemen komen natuurlijk pas tevoorschijn na verloop van tijd, als je meer kilometers gemaakt hebt onder meer verschillende omstandigheden. AutoVisie test het systeem alleen even op een lege, scherp belijnde, goed geasfalteerde regelmatige weg.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

jvov60 schreef: De deur is goed afgehangen. Het is onmogelijk de uitlijning beter te doen door verstellen van deur omdat het alle kanten op altijd maar 1 strip zo verbeteren en de andere verergeren.
De meeste problemen bij de achterdeur komen door de zeer matige afdichting van deur bij wielkast.
Zeker niet zo. De deur kan aan de voorkant lager in zijn scharnier worden gehangen, en achteraan wat hoger in het slot. Zo komt de strip in elk geval recht te staan, er vanuit gaande dat de deur zelf dan wel recht hangt en niet alleen de strips.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
VOLVOC
3rd Gear member
Berichten: 251
Lid geworden op: 02.06.2013 - 15:52

Inmiddels 22500 km met de T8. Herken me in vrijwel geen van de problemen. Ok, remt soms fanatiek en is erg ‘veilig’ qua marges afgesteld, maar dat hoort bij het merk en de wetgeving. Pilot assist super, vrijwel geen issues en rij er altijd mee. Andere problemen ook niet bij onze auto
Volvo XC60 T8 MY18 Polestar + Heico (BJ2018)
BMW 218i M-Design Cabrio (BJ2017)
Volvo XC60 T8 MY18 (BJ2017)
Volvo V60 D6 MY14
Audi A4
Renault Grand Espace
Kia Sorento
badjakker
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 07.07.2014 - 21:05

Inmiddels ruim 10k met mijn T5 gereden.
Herken het net niet rechte verloop van de sierlijst, maar deur sluit wel goed af. Geen zand binnen, ook niet na rijden over zandpaden en daarna de wasstraat.
Automatische achterklep geen probleem, staat doorgaans binnen waarbij ik toch regelmatig vlak achterlangs loop, met de sleutel in mijn zak.
Pilot-assist doorgaans goed, wel soms wat hoekig. Rijden op een snelweg waar de belijning niet klopt (vluchtstrook wordt als spitsstrook gebruikt) is wel echt oppassen.
Start-stop werkt ook goed, geen bruusk tot stilstand komen.
Het soms bruusk remmen van ACC herken ik wel. Auto wil graag royaal afstand houden. Inmiddels zie ik dit wel aankomen en met het geven van een heel klein beetje gas kan je de ACC dan “corrigeren”
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Klinkt allemaal niet zo fraai...afwerking moeten ze zo te zien toch nog een paar stappen hoger willen ze in het hoogste segment mee draaien...sierlijsten zien er echt niet uit op de foto's.
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Foto 2 is overigens niet mijn auto, maar zo was het wel. Foto 2 vond ik gemakkelijk door even een willekeurige XC60 via Google te zoeken. Foto 2 is wel hoe de auto's in de showroom staan en op de weg rijden.
Foto 1 is hoe slecht de randen aansluiten op mijn eigen auto. Het is verkeerde gelijmd of verkeerd ontworpen. Het profiel loopt gewoon niet door maar is verdraaid. Volgens mij heeft elke XC60 dit.

Adaptive CC en Pilot Assist zou ik niet weer kiezen. Vooral de Adaptive CC irriteert me: zo hard afremmen dat je denkt wat moeten mensen achter me wel niet denken en schrikken.
Laatst gewijzigd door jvov60 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
badjakker
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 07.07.2014 - 21:05

Smaken verschillen, ik zou niet meer zonder ACC en PA willen.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Idd hier ook altijd ACC aanstaan en vind het erg prettig, het zit altijd aan de veilige kant van afstand houden maar tegenwoordig moet je niet alleen marge nemen voor jezelf maar ook voor Audi en BMW bestuurders.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ik vraag me af wat de volvo dealer dan heeft gezegd tav de door de topic starter aangehaalde gebreken.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

jvov60 schreef: Adaptive CC en Pilot Assist zou ik niet weer kiezen. Vooral de Adaptive CC irriteert me: zo hard afremmen dat je denkt wat moeten mensen achter me wel niet denken en schrikken.
In mijn V60 2011 heb ik voor het eerst ACC en ik herken me hier ook in. De radarstraal "kijkt" ongeveer 170-200 meter vooruit. Alles wat er dan in valt wordt als potentieel gevaar gezien. Even 2 banen opzij gaan, terwijl er op de middelste baan een auto rijdt, zorgt soms voor rare en onvoorspelbare remacties. Het zou fijn zijn als het systeem wat intelligenter was, maar op een gegeven moment leer je er ook wel mee rijden en gewoon wat gas bijgeven en het probleem lost zich vanzelf op.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik gebruik ACC eigenlijk alleen bij minder drukke verkeerssituaties anders teveel ingrepen van het systeem.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Marc Apeldoorn schreef: Ik vraag me af wat de volvo dealer dan heeft gezegd tav de door de topic starter aangehaalde gebreken.
Ik ben er nog niet eens geweest, want verwacht bij het meeste niet veel meer dan navragen bij Volvo NL en daarna het antwoord "het is een producteigenschap".
Een aantal zaken kan natuurlijk wel beter door toekomstige software-updates.
Laatst gewijzigd door jvov60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
casper
5th Gear member
Berichten: 1556
Lid geworden op: 16.08.2009 - 10:49

jvov60 schreef:
Marc Apeldoorn schreef: Ik vraag me af wat de volvo dealer dan heeft gezegd tav de door de topic starter aangehaalde gebreken.
Ik ben er nog niet eens geweest, want verwacht bij het meeste niet veel meer dan navragen bij Volvo NL en daarna het antwoord "het is een producteigenschap".
Een aantal zaken kan natuurlijk wel beter door toekomstige software-updates.
Dat begrijp ik niet.
Je gaat toch altijd eerst naar de dealer met je problemen.
Je hebt garantie op je auto en zij zijn daarom het eerste aanspreekpunt.
Een resem problemen opsommen en niet naar diegene toestappen die je moet/kan helpen gaat mijn petje te boven ...
Former:
- Volvo V50 2.0D Elite Flint Grey MY 2005
- Volvo XC60 2.4D DRIVe Summum Saville Grey MY 2009
- Volvo XC60 D4 Summum Chrystal White MY 2014
Current:
- Volvo XC60 T8 twin engine Inscription Pine Grey MY 2018
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Ik verwacht weinig tot geen oplossingen.
Een dealer kan het ontwerp niet aanpassen en zal voor de rest pas echte oplossingen kunnen doen als dat ook vanuit Zweden is bedacht en gemaakt.
Daarom ben ik nog niet bij de dealer geweest.
Laatst gewijzigd door jvov60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

jvov60 schreef: Ik verwacht weinig tot geen oplossingen.
Een dealer kan het ontwerp niet aanpassen en zal voor de rest pas echte oplossingen kunnen doen als dat ook vanuit Zweden is bedacht en gemaakt.
Daarom ben ik nog niet bij de dealer geweest.
Je kan ook de eerste zijn die deze problemen als vervelend ervaart en daarmee iemand in Zweden aanspoort tot een oplossing. Ik begrijp je houding maar mensen achter de schermen zijn soms erg blij met rare klachten van zeurende klanten. :D
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”