Automaatbak flushen

De nieuwe generatie S en V90
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

Hallo,

Ik ga binnenkort op vakantie. Nu twijfel ik heel erg of ik voor de vakantie mijn bak moet flushen? Auto heeft 85 gelopen. Als ik besluit om te flushen, waar kan ik dit het beste doen? Ik las dat er een bedrijf in Uden zit, die dit goed kan? Toch lees ik ook slechte reviews, teveel naar mijn mening om zonder te vragen daar heen te gaan. Qua prijs varieert dit tussen €250 bij een bedrijf, tot €450 bij de dealer. Voor die €200 verschil kan je denk ik beter niet weglopen van de dealer. Mocht er iets fout gaan, dan is de dealer wel makkelijker aansprakelijk te houden. Kilometerstanden om te flushen schommelen ook heel erg. Zo lees ik 60.000 en dan weer tussen de 90.000/120.000?

Ik ben bang dat de automaat gaat slippen, indien niet de goede olie wordt gebruikt, of ergens anders een fout wordt gemaakt in het proces. Meestal treed dit op na 5.000/6.000 kilometer. Gezien de beschikbare plekken en datum van vertrek 24 september, is het te kort dag om 6.000 kilometer te rijden.

Wat is wijsheid?

Alvast bedankt voor de moeite.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Onze C70 is verleden jaar in Uden gedaan en na enkele weken begin de miserie.
Na 6000km langs de dealer geweest en daar bleek de nieuwe olie al bruin te zien en verbrand te ruiken.
Volgens de dealer is er in Uden verkeerde olie gebruikt.

Het bedtin Uden heb ik heel netjes om uitleg gevraagd en die beweren dat de Kroon olie gebruiken en dat dat bij honderden auto’s per jaar geen problemen geeft.

Van tegemoetkoming is geen sprake daar wordt niet op gereageerd.

De bak is na 6000km bij de dealer terug geflusht maar de problemen zijn nog niet helemaal verholpen,
De dealer verdenkt de bak nu en een ruilbak is 5500€.

Dus voor mij nooit meer Uden.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Kan best zijn dat er verkeerde olie in is gegaan.

Uden gebruikt hoofdzakelijk ATF die aan de JWS3309 voldoet of zelfs multispec. Terwijl jij de 6 bak hebt, die volgens mij een heel andere JWS spec verlangt.

Zo'n powerflush wordt mooier gemaakt dan het is. Ik ben er zelf ook op teruggekomen. Ik heb zelf wisselende ervaringen en hoor ook steeds vaker mindere berichten.

Het heeft mi. de meeste zin als er de juiste ATF wordt gebruikt en de bak met regelmaat zo'n flush krijgt. Laten we zeggen: Na 10 jaar en 250k voor het eerst eens flushen levert vaak toch ellende op. Bedrijven verkopen het vaak als "Oh een bonkje? Dat spoelen we weg."

Slijtage spoel je niet weg. Als dat zo was, konden wij onze rugklachten met een glaasje water vast ook wel wegspoelen. Maar ook bij ons werkt dat niet.

Ik zou trouwens ook de dealer niet laten beslissen wat er met de bak moet gebeuren. Het is daar al gauw: ruilbak. Zoek eens een revisie bedrijf op en laat hun eens een rondje rijden. Wellicht is een revisie (+-3500 euro) of zelfs een kleppenhuis van +-1200 euro afdoende.

Voor de TS: Je kunt best naar Uden gaan, mocht je besluiten te laten flushen. Hij heeft het hele principe immers in NL op de kaart gezet en het gros van de bedrijven die flushen hebben het van hem geleerd.
Je kunt best bedingen dat je zelf de juiste olie aanschaft en meeneemt.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Interessante vraag. Bak flushen al bij 85.000 km lijkt mij erg vroeg. Daar kan een expert hier vast een antwoord op geven.

Verder lijkt het mij niet meer dan normaal dat een "flusher" de juiste olie moet gebruiken en garantie geeft op zijn werk. Triest dat de leverende partij daarvoor wegloopt, slechte reclame.

Ik meen hier op het forum gelezen te hebben dat er minerale olie in een bak moet zitten. Ook dat zal een expert hier vast wel kunnen bevestigen.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19842
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

viewtopic.php?f=92&t=87720
Ik ga mijn 8 gt ook doen en deze heeft 100k gelopen met polestar update.
Ik doe het bij de dealer en ga naar van Veen in Nijverdal, uitsluitend afvullen met dat wat Volvo voorschrijft.
Ik denk dat je mooi op tijd bent, bak kent weinig verontreiniging maar heeft alleen oude olie.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Vanmorgen werd er ook nog een reactie geplaatst in dit topic: viewtopic.php?f=21&t=74633

Erg tegenstrijdige verhalen allemaal en roept bij mij alleen maar meer vragen op:

Alleen flushen zou nadelig kunnen zijn voor dan loskomende deeltjes die dan juist beschadigingen kunnen veroorzaken. Dus eigenlijk alleen maar Power flush doen?
Niet de juiste olie gebruikt, zou altijd mineraal (van Volvo) moeten zijn?

Heb na e.e.a. lezen nog veel meer vragen, maar hier komt het wel op neer:

Wie brengt licht in het voor mij inmiddels duistere verhaal van wel over niet vervangen olie en de wijze waarop dit gedaan moet worden voor een behoud van de geartronic versnellingsbak?
.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19842
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

De 6GT heeft de minerale Mobil 3309 atf nodig volgens de fabrikant, anderen menen dat je beter een Full synthetische kunt gebruiken met dezelfde specs want dat schijnt een betere olie te zijn, mijn bak deed het er slecht op.
Voor de 8GT heeft men het bij mijn V90 over AW1 https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... ngsbakolie
Geen idee wat het het is maar de dealer weet vast welke bus er in moet.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Senderio schreef: 25.08.2021 - 01:21 waar kan ik dit het beste doen?
Bij de dealer met OEM olie. Wel duidelijk specificeren dat je OEM olie wilt want sommige dealers gebruiken ook Kroon.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Mijn GT5 verhaal (elders al eens getypt)
V70xc '02 (caravan getrokken door hete steile gebieden) bonken vanaf 180.000 (of zo iets) en bij 205kkm
-- synthetische flush bij GS door Obbe: zwarte drap en Obbe zei: slechte bak, na 5000 wederom flush: schakelde direct weer fantastisch.
-- eigenwijs dat ik was/ben, toch doorrijden: na 7000 in Frankrijk bak defect. (2013 of zo)
-- Bij GS ruilbak, door Dennis.
-- Ruilbak was slecht en onder garantie nieuwe Solenoids, door Dennis en wederom synt.flush: schakelde fantastisch
Fantastische service bij GS toen.
-- Na 20kkm flush bij dealer A'foort. Synt volgens specs van GS met apparatuur van GS. Amper vervuilde olie.
-- Na 80kkm (volgens Volvovoorschrift bij caravangebruik) wederom bij dealer: idem
Steeds een voor 99,9% goed schakelende bak (soms een klein 'verzetje' / geen bonk).
.......Auto is inmiddels ingeruild bij dealer A'foort.

Motorolie wordt steeds ververst en portiersloten worden gesmeerd.
En zo'n GT-nogwat met heel veel bewegende onderdelen, gebaseerd op...... lees zelf maar eens waaruit een automaatbak bestaat.
Het ding moet werken, wordt heet en kan slijten, verstoppen door ......

In onze XC40 moet volgens de handleiding op bladzijde 662: AW1.
Wat betekent dat?
Is dat nou mineraal of synthetisch?
(kennelijk Google ik niet goed genoeg)
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

BlackcurrantV70 schreef: 25.08.2021 - 06:44 Onze C70 is verleden jaar in Uden gedaan en na enkele weken begin de miserie.
Hmm.. ik las veel positiefs over GS PowerFlush. Ik zou nu in ieder geval wel originele olie nemen.
In het verleden ben ik bij een ander geweest, maar die was mij toch iets te ruw met de auto, toen hij even in de egr ging kijken. Toen had ik synthetisch olie gedaan, dat deed hij altijd. Maar nu zou ik toch wel originele olie nemen, al is het maar om discussie te voorkomen met andere garages later.

In mijn D3 gaat ook AW1..

In welke omgeving zoek je iets? Ik zag ook nog Flushed.nl in Woerden. Iemand daar ervaring mee? Ik heb toevallig vandaag een bericht gestuurd of zij ook originele olie kunnen leveren.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Tja, powerflush. Je onderbreekt de leidingen op de auto en hangt er een geavanceerde plastic bak met schakelaar tussen. De auto/versnellingsbak doet nog steeds al het werk en er wordt geen milliliter extra olie rondgepompt ten opzichte van wegrijden bij een verkeerslicht.
Het is een fancy methode voor iets wat je ook met veel kliederen en twee jerrycans op de oprit kan doen.
Het is een hele mooie en makkelijke manier van olie verversen, gezien de troep die het op de oprit oplevert kies ik er zelf ook voor. Maar verwacht geen wonderen.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20403
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik vind alle methodes fout.

Hoewel ik het met de laatste 5 auto's zelf heb gedaan, inclusief filters, hoort het maar op 1 manier te gebeuren en dat is vanaf de eerste dag om de 60 of 75.000 km verversen. Men begint met nieuwe olie erin en al het vuil dat dan los komt gaat in het filter zitten. Vervolgens na een paar duizend km opnieuw verversen, maar dan ook het filter vervangen. Zo rij je dus met een vers filter en schone olie.

Zo hou je de bak gezond. Maar dan wel met originele olie en filter.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Filter wisselen bij de Aising/Volvo TF/TG serie staat qua werkuren ongeveer gelijk aan een revisie. Dat is geen optie elke 80k. :D
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

Msuidgeest schreef: 25.08.2021 - 20:40 Ik vind alle methodes fout.

Hoewel ik het met de laatste 5 auto's zelf heb gedaan, inclusief filters, hoort het maar op 1 manier te gebeuren en dat is vanaf de eerste dag om de 60 of 75.000 km verversen. Men begint met nieuwe olie erin en al het vuil dat dan los komt gaat in het filter zitten. Vervolgens na een paar duizend km opnieuw verversen, maar dan ook het filter vervangen. Zo rij je dus met een vers filter en schone olie.

Zo hou je de bak gezond. Maar dan wel met originele olie en filter.


een GT heeft geen filter wat je vervangen kunt.
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19842
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

toppertje schreef: 25.08.2021 - 20:52
Msuidgeest schreef: 25.08.2021 - 20:40 Ik vind alle methodes fout.

Hoewel ik het met de laatste 5 auto's zelf heb gedaan, inclusief filters, hoort het maar op 1 manier te gebeuren en dat is vanaf de eerste dag om de 60 of 75.000 km verversen. Men begint met nieuwe olie erin en al het vuil dat dan los komt gaat in het filter zitten. Vervolgens na een paar duizend km opnieuw verversen, maar dan ook het filter vervangen. Zo rij je dus met een vers filter en schone olie.

Zo hou je de bak gezond. Maar dan wel met originele olie en filter.


een GT heeft geen filter wat je vervangen kunt.
Mark heeft dan ook geen Volvo maar BMW en die heeft hem wel🤓😉
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

De vraag is misschien wel, loopt alle olie er gewoon uit, als je de plug onderaan er uittrekt. Of blijft er toch nog 20% zitten in alle gaten en kieren. Als alles er echt helemaal uit loopt, dus het is nog niet wat slurrie geworden wat niet soepel weg loopt, zou legen en vullen wel genoeg kunnen zijn.
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19842
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat heeft Volvo niet, dat is ook de reden dat de transmissie met een flush gedaan word, BMW en Mercedes hebben allemaal gewoon een carter met zeef en plug waarbij je eenvoudig kunt vervangen.
Zelfs nieuw carterpannetje met nieuw filter is eenvoudig, Volvo zegt dat het bij normaal gebruik nooit vervangen hoeft te worden maar bij normaal gebruik is het na 100k km ook wel klaar met de viscositeit en smering van de olie.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20403
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Mijn voorgaande Volvo's hadden een ZF4HP22 of een AW30-40 (AW30-43LE) automaat.

Eta, er loopt een paar liter olie uit als je de plug eruit draait. De rest (5 liter of meer) blijft in de automaat achter. Pas bij flushen duw je met verse olie de oude olie de bak uit.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
eta76
4th Gear member
Berichten: 532
Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
Locatie: Zuid-Holland

Dus echt keus hebben we niet.
- Flushen
- niets doen, en hopen op geen problemen
- 'praktisch' een revisie
Ik ga dus maar voor flushen...

Maar misschien is er een slimmerik die een extern filter weet te fabriceren. en dan mag meteen mijn TF-70 wat versterkt worden, want dat is ook geen Nm monster..
Volvo XC70 MY'08 D5 (185pk ++) Summun AWD Geartronic Electric Silver Afbeelding Foto's
Volvo V90 '18 D3 R-Design RICA Stage 2 / EGR / StartStop / Gearbox / iSoftloaderOnyx black Afbeelding Foto's
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

BlackcurrantV70 schreef: 25.08.2021 - 06:44 Onze C70 is verleden jaar in Uden gedaan en na enkele weken begin de miserie.
Na 6000km langs de dealer geweest en daar bleek de nieuwe olie al bruin te zien en verbrand te ruiken.
Volgens de dealer is er in Uden verkeerde olie gebruikt.

Het bedtin Uden heb ik heel netjes om uitleg gevraagd en die beweren dat de Kroon olie gebruiken en dat dat bij honderden auto’s per jaar geen problemen geeft.

Van tegemoetkoming is geen sprake daar wordt niet op gereageerd.

De bak is na 6000km bij de dealer terug geflusht maar de problemen zijn nog niet helemaal verholpen,
De dealer verdenkt de bak nu en een ruilbak is 5500€.

Dus voor mij nooit meer Uden.
Hier ben ik dus bang voor. Stel dat ik het in Uden doe en er gaat wat fout, dan ben ik als het goed is, na 6.000 kilometer op vakantie. Daar zit ik echt niet op te wachten. Automaakbak van mij is goed hoor. Schakelt als een naaimachine, geen bonk. Maar wat ik al eerder zei in andere topics, ik vervang liever preventief dingen en onderhoud ondat ik het leuk vind om te doen, dan dat het moet. Maar ondanks de vele reacties ben ik helaas niet veel wijzer geworden. Uden valt wel af, gezien de 2/3 reacties in deze topic. De dealer vertrouw ik wel, als we hun niet meer kunnen vertrouwen met de volvo, schiet mij dan maar lek. Ik zal hun morgenochtend eens opbellen en vragen hoe hun er tegen aankijken. Ik zal hun mening hier ook delen.
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”