S90 Sportluchtfilter

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

Hallo medeforummers,

Ik ga binnenkort alle filters vervangen en vroeg mij af of er iemand ervaring heeft met een sportluchtfilter van k&n op een S90 Dx variant? Of eigenlijk kan het ook een willekeurig D4 zijn van een ander model.

Rijdt de auto beter daar door? Door de sportluchtfilter wordt er meer lucht aangezogen tot 40% meer. Dit moet wel merkbaar zijn. Indien je er ervaring mee hebt, zou je dit dan willen delen met mij en ons?
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

ik heb jarenlang K&N filters gebruikt - tot iemand mij vertelde dat die eigenlijk helemaal niet zo goed zijn voor de motor omdat die filters olie bevatten en dat in je lucht-sensoren kan komen, en zo de levensduur kan verkorten ... het meer lucht krijgen is blijkbaar ook een puur fictief getal - omdat de verhouding lucht/diesel alleen binnen de variabelen die door Volvo gezet zijn werken. Met een tuning zou het meer baat kunnen hebben.
Gebruikersavatar
Boedha-Online
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 20.06.2018 - 12:51

Ik heb vorige week een K&N inlegfilter geplaatst.
Merk dat de auto een T4 polestar nog iets makkelijker door het middengebied komt.
Ook iets zwaarder geluid bij accelereren.
1994 850 2.5 10v LPG
1995 960 3.0 24v
1998 V70 TDI
1997 V70 TDI
1986 740 2.3 LPG
2007 V70 2.4 D5
1998 V70 2.5 10V LPG
1999 V70 TDI
2012 V60 1.6 D2
2007 V70 2.4 D5
2016 V70 2.4 D5
2020 V90 T4 Polestar
2020 V90 Cross Country T5 Pro Polestar

Hyundai Ioniq 5 P45
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Boedha-Online schreef: 15.06.2021 - 09:35 Merk dat de auto een T4 polestar nog iets makkelijker door het middengebied komt.
Ook iets zwaarder geluid bij accelereren
Idem voor de T5 hier.

In mijn vorige Volvo, een V50 D5, ook een inleg filter gehad en nooit spijt of problemen gehad
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een K&N-filter dempt het aanzuiggeluid minder dan een papieren filter. Vandaar dat zwaardere geluid.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

kawaman schreef: 15.06.2021 - 17:12
Boedha-Online schreef: 15.06.2021 - 09:35 Merk dat de auto een T4 polestar nog iets makkelijker door het middengebied komt.
Ook iets zwaarder geluid bij accelereren
Idem voor de T5 hier.

In mijn vorige Volvo, een V50 D5, ook een inleg filter gehad en nooit spijt of problemen gehad


Maar merkte je dat de D5 motor, wat beter tot zijn prestaties kwam? Makkelijker, of merkte je daar geen verschil in? Een normale luchtfilter heb ik al voor 2 tientjes en een K&n is toch weer €113. Zou zonde zijn als de €100 voor niks uitgegeven wordt.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Rij eens een klein stukje zonder luchtfilter. Als dat al geen voelbaar resultaat oplevert voor je in K&N ook nutteloos.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor mijn vorige auto had ik er een.
Die was wat fijner van filter dan de gewone wat beter werkte tegen zand en omdat je hem eens in de zoveel tijd schoon kan maken scheelde dat op termijn iets.
Verder op dat dieselblok geen enkel verschil gemerkt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Senderio schreef: 16.06.2021 - 08:53 Maar merkte je dat de D5 motor, wat beter tot zijn prestaties kwam? Makkelijker, of merkte je daar geen verschil in? Een normale luchtfilter heb ik al voor 2 tientjes en een K&n is toch weer €113. Zou zonde zijn als de €100 voor niks uitgegeven wordt
Ik ging van een gebruikt papierenfilter naar een nieuw K&N filter en daar merkte ik een wat vlottere gasrespons en wat meer 5 cilinder sound.
Vergelijking gaat wel wat mank omdat het papieren filter niet ook nieuw was.

Ik heb het filter na inruil van de V50 er uit gehaald en een nieuw papieren filter geplaatst, nu was het vergelijk andersom K&N filter zat er al geruime tijd in.
De D5 liep er iets minder uitbundig op, niet gemeten op wat voor een manier dan ook, puur gevoelsmatig.
Het filter ligt nog in de schuur: viewtopic.php?f=114&t=84795&p=1656932&h ... r#p1656932
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
Boedha-Online
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 20.06.2018 - 12:51

ik heb net mijn hele luchtfilterbehuizing vervangen voor een DO88 met een BMC Cone filter. Weet nog niet hoe het rijdt.

BTW K&N filter 33-3065 van een week oud te koop nu dus V90 alle modellen (zie te koop deel van dit forum)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Boedha-Online op 16.06.2021 - 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
1994 850 2.5 10v LPG
1995 960 3.0 24v
1998 V70 TDI
1997 V70 TDI
1986 740 2.3 LPG
2007 V70 2.4 D5
1998 V70 2.5 10V LPG
1999 V70 TDI
2012 V60 1.6 D2
2007 V70 2.4 D5
2016 V70 2.4 D5
2020 V90 T4 Polestar
2020 V90 Cross Country T5 Pro Polestar

Hyundai Ioniq 5 P45
Gebruikersavatar
Boedha-Online
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 20.06.2018 - 12:51

ik heb er even een blokje mee om gedaan. turbo spool is wat beter hoorbaar en nog iets zwaarder aanzuiggeluid. Deze blijft voorlopig zitten.
1994 850 2.5 10v LPG
1995 960 3.0 24v
1998 V70 TDI
1997 V70 TDI
1986 740 2.3 LPG
2007 V70 2.4 D5
1998 V70 2.5 10V LPG
1999 V70 TDI
2012 V60 1.6 D2
2007 V70 2.4 D5
2016 V70 2.4 D5
2020 V90 T4 Polestar
2020 V90 Cross Country T5 Pro Polestar

Hyundai Ioniq 5 P45
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Ik had tot vorige week ook K&N inlegfilter erin (T5) en geeft wel een lekker rauw randje. Verwacht geen wonderen maar hoorbaar is het zeker. En auto pakt net wat lekkerder op. Wat mij betreft het geld zeker waard. Maar kan niks zeggen over specifiek de Diesel motoren.

Net als Boedha-Online heb ik er net de DO88 cold air intake in zitten. Heb nog niet veel gereden maar klinkt wel erg lekker. Heb de bovenklep er wel op zitten; iets minder geluid maar je voorkomt dat ie alsnog warme lucht gaat aanzuigen waardoor het dus geen cold air intake meer is. Wel binnenkort even proberen natuurlijk zonder klep ;-)
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
MartenS40
4th Gear member
Berichten: 652
Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16

Ik zou wel benieuwd zijn waarom een turbo blok beter zou oppakken met een ander filter. Atmosferisch kan ik me er wat bij voorstellen bij hoge toerentallen, maar bij een turbo bepaald de computer sowieso de inlaatdruk al en die zit ook met een papieren filter nog lang niet aan zijn grens. Zou een iets minder goed doorlatend (papieren) filter echt partij zijn om de turbo wat tegen te houden t.o.v. een k&n filter? (dan zou je ook moeten zeggen dat een turbo blok met een normaal luchtfilter eigenlijk niet meer te tunen is) Je zou verwachten dat het vooral het geluid is, en daarmede de beleving dat de auto beter zou oppakken.

Ik heb ooit een k&n filter gehad, atmosferisch. Ik merkte onderin eerlijk geen enkel verschil. Wel in geluid, dat klonk mooi. Bovenin liep ie iets makkelijker in toeren denk ik, maar dit was zo gering, dat ik me afvraag of ik me dat niet voorstelde.
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”