S90 service interval beurt.

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

Hallo,

Volgens volvo moet de olie om de 30.000 verwisseld worden. Ik vind dit zelf aan de hoge kant. Ik wissel de olie altijd rond de 10.000/12.000 km. Wel doe ik dit met kroon 0W20 presteza.

Ik vroeg mijn eigen af, of er nog andere forummers zijn, die ook veel eerder dan voorgeschreven een olie wissel uitvoeren en wat de reden daarvan is? Persoonlijk doe ik het omdat het bij mij nog om een nieuw motorblok gaat en ik hem in de best mogelijke conditie wil
houden. Zo heb ik bijvoorbeeld in januari na terugkomst uit Turkije, preventief de brandstoffilter vervangen, omdat ik in het buitenland toch slechtere kwaliteit diesel tank. Alsmede interieurfilter, puur preventief. Hebben meer mensen dit, of ben ik de enige die liever preventief vervangt en wisselt, dan te wachten tot het stuk of kapot gaat en dan wel moet vervangen?
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Helemaal goed wat je doet! Ik heb het ook altijd om de 10k -15K gedaan met de S60 en ga dit zeker doen voor de huidige VEA motor in mijn karretje.
Het is een behoud voor je motor, maar omdat de effecten niet direct merkbaar zijn, is het voor veel mensen een ver-van-mijn-bed-show. “ De fabrikant adviseert dit toch niet?” Tja het belang van de fabrikant kan wel eens niet mijn belang zijn, namelijk dat ik lang met de auto/het motorblok wil doen.

Kijk naar de U.S. waar vlotte oliewissels de norm zijn en daar rijden toch dezelfde Volvo’s met dezelfde blokken rond denk ik dan.
Hier is de norm helaas 30.000 geworden.
In de jaren 90 kwam VW met die long-life toestand, om de 30.000 een beurt, wat de Nederlandse volksaard wel aansprak. De rest van de fabrikanten kon niet anders dan dit navolgen! Toyota is een van de weinige fabrikanten die de bestuurders vaker terug wil zien voor een servicebeurt, maar niet elk model geloof ik. Soms moet je meedoen met de gekte denken ze wellicht..😆

Maar als je zelf een keer olie hebt gewisseld en je ziet die zwarte drap eruit komen dan snap je wel dat 30 dkm te veel is. Maar de meeste mensen zien dit niet omdat je bij de dealer lekker in een luxe stoel wacht op je auto of een vervangende auto meekrijgt.
Olie is toch niet zwart? Nee, een leuk appelsap kleurtje als je het erin doet en na 5000 km ook nog wel, bij 10.000 begint het al aardig donker te worden.

Ik laat ieder vrij om dit niet te doen en gewoon om de 30dkm te gaan, maar het is mij wel duidelijk dat het chemische “vermogen” van olie na 15K wel aardig minder is geworden, laat staan 30.000 km. Olie moet kunnen reinigen, smeren, koelen etc. We vragen nogal wat van dit goedje.
De filters gaan bij dan ook mee, waarom niet? Het zijn de kosten niet en dan kunnen de auto en ik weer lekker fris ademen, fijn idee.😎

Voor het VEA torretje zal ik ook aan cleaners moeten denken, om de zoveel duizend km een 2 literfles cleaner erin. Maar dat kost je 70-80 euro? Ja, maar een motorrevisie is een tikkeltje duurder. Moderne ICE’s vervuilen intern helaas nogal makkelijk. Voor de 5 cilinder hoefde ik dat nooit te doen, nu ontkom ik er niet aan vrees ik. Nogmaals het gaat om mijn belang he? Als je toch om de 2 a 3 jaar een nieuwe kar koopt zou ik ook de moeite niet nemen, maar ik ben nu eenmaal van de lange termijn. Dus ik doe het wel.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik deed en doe het nog steeds jaarlijks. Soms is dat al na 10.000 km en een ander jaar na 20.000 km. Jammer de bammer maar voor de prijs hoef je het niet te laten en olie die in een motorblok zit wordt ook ouder door niks doen.

Kosten heb ik nauwelijks omdat ik zelf de olie ververs, ook al is dat tegenwoordig 7 a 8 liter per keer. De milieustraat neemt dat netjes in, samen met het filter. Dus ook daar hoef ik mij niet echt bezwaard te voelen. Auto is m'n hobby en hobby's mogen geld kosten ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Het is m.i. maximum na 30k km. Volgens serviceboek moet auto eenmaal per jaar een servicebeurt hebben waarbij volgens mijn dealer altijd olie wordt ververst. Dus dan wordt het na 30k km of eenmaal per jaar, wat het eerste komt. En dat geldt voor ' normale' rijomstandigheden. Als je veel stoffige wegen rijdt, of veel in de bergen, met aanhanger, etc, dan zal je eerder moeten verversen.
Ik houd me aan die eenmaal per jaar (30k/jaar haal ik allang niet meer).
Bij mijn vorige S60 (5 cyl) wachtte ik met servicebeurt (inclusief oliewissel) tot ik de 20k bereikt had en tussendoor APK. Maar tussendoor moest ik daar ik de laatste jaren ongeveer 1L/3000 km bijvullen. Heeft daarmee net geen drie ton gelopen voordat ik inruilde voor de V60.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Ik wissel ook elk jaar de olie (tegelijk met apk). Heb een keer met specialist gesproken en die gaf aan dat bepaalde additieven (reinigende bestanddelen) van de olie na ca jaar beginnen uit te werken. Beperkte investering en het kan alleen maar goed zijn voor je motor.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

@flevodirk: wat voor cleaner gebruik je? Bij vorige auto's gooide ik er elk half jaar flesje Wynns injector cleaner in. Bij V90 nog niet gedaan.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

flevodirk schreef: 01.05.2021 - 11:40 Helemaal goed wat je doet! Ik heb het ook altijd om de 10k -15K gedaan met de S60 en ga dit zeker doen voor de huidige VEA motor in mijn karretje.
Het is een behoud voor je motor, maar omdat de effecten niet direct merkbaar zijn, is het voor veel mensen een ver-van-mijn-bed-show. “ De fabrikant adviseert dit toch niet?” Tja het belang van de fabrikant kan wel eens niet mijn belang zijn, namelijk dat ik lang met de auto/het motorblok wil doen.

Kijk naar de U.S. waar vlotte oliewissels de norm zijn en daar rijden toch dezelfde Volvo’s met dezelfde blokken rond denk ik dan.
Hier is de norm helaas 30.000 geworden.
In de jaren 90 kwam VW met die long-life toestand, om de 30.000 een beurt, wat de Nederlandse volksaard wel aansprak. De rest van de fabrikanten kon niet anders dan dit navolgen! Toyota is een van de weinige fabrikanten die de bestuurders vaker terug wil zien voor een servicebeurt, maar niet elk model geloof ik. Soms moet je meedoen met de gekte denken ze wellicht..😆

Maar als je zelf een keer olie hebt gewisseld en je ziet die zwarte drap eruit komen dan snap je wel dat 30 dkm te veel is. Maar de meeste mensen zien dit niet omdat je bij de dealer lekker in een luxe stoel wacht op je auto of een vervangende auto meekrijgt.
Olie is toch niet zwart? Nee, een leuk appelsap kleurtje als je het erin doet en na 5000 km ook nog wel, bij 10.000 begint het al aardig donker te worden.

Ik laat ieder vrij om dit niet te doen en gewoon om de 30dkm te gaan, maar het is mij wel duidelijk dat het chemische “vermogen” van olie na 15K wel aardig minder is geworden, laat staan 30.000 km. Olie moet kunnen reinigen, smeren, koelen etc. We vragen nogal wat van dit goedje.
De filters gaan bij dan ook mee, waarom niet? Het zijn de kosten niet en dan kunnen de auto en ik weer lekker fris ademen, fijn idee.😎

Voor het VEA torretje zal ik ook aan cleaners moeten denken, om de zoveel duizend km een 2 literfles cleaner erin. Maar dat kost je 70-80 euro? Ja, maar een motorrevisie is een tikkeltje duurder. Moderne ICE’s vervuilen intern helaas nogal makkelijk. Voor de 5 cilinder hoefde ik dat nooit te doen, nu ontkom ik er niet aan vrees ik. Nogmaals het gaat om mijn belang he? Als je toch om de 2 a 3 jaar een nieuwe kar koopt zou ik ook de moeite niet nemen, maar ik ben nu eenmaal van de lange termijn. Dus ik doe het wel.
Ja, wat de fabrikant adviseert, doe ik precies het tegen overgestelde. Tuurlijk zal die blok het ook kunnen met een 30K wissel, maar fijn zal de motor het niet vinden. Het is in het belang van de dealers dat jij er vaker komt dan moet. Allemaal arbeidsuren en marge op onderdelen. Preventief onderhoud kan echt heel veel hoofdpijn voorkomen. Is ook een beetje liefde voor je auto, denk ik. Ik verzorg het alsof het een kind van mij is. Mijn vrouw begrijpt dat totaal niet. Zij is meer van het tanken en rijden. Maar ze snapt niet waarom het dag en nacht blijft gaan als een trein die auto van haar. Soms vang ik dan wel eens een gesprek op tussen haar en de buurvrouw of iemand uit de straat en die zegt dan ja onze auto moest weer naar de garage enz. Zegt zij heel droog, oh daar heb ik nooit last van, altijd starten en rijden. Ze begrijpt niet helemaal dat dat komt door preventief.

Wat betreft injectoren reiniging, dat zou ik pas doen vanaf 100.000 km. Ik zit zelf nog op 72.000 nu al, ik schrik ervan, september 2019 met een kleine 10.000 opgehaald bij de dealer. Maar ik denk dat het onder de 100.000 nog niet echt nodig is, de injectoren gaan naar mijn bescheiden mening vanaf die kmstand dat nodig hebben eventueel. Maar goed om te lezen dat ik niet de enige preventief onderhoud gek ben. Mensen vergeten ook het financiele plaatje. Al die preventieve handelingen lopen snel in de papieren zeggen ze. Maar als ik dan zeg dat een motorblok revisie of een nieuwe erin laten lepen al zeker minimaal €4.000 gaat kosten en je daarvan heel veel preventief kan doen, snappen ze het wel.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

RZA schreef: 01.05.2021 - 19:59 @flevodirk: wat voor cleaner gebruik je? Bij vorige auto's gooide ik er elk half jaar flesje Wynns injector cleaner in. Bij V90 nog niet gedaan.
Ja dat heb ik de vorige keer ook gebruikt 😉. Ik had vergeten iets te bestellen en dit kan ik kopen bij de pomp hier ter plaatse.
Ik hoor goede verhalen over Bardahl, Raymond van TPR beval natuurlijk zijn spul aan (wij van wc eend..), maar dat zal ook prima zijn denk ik. Als je maar iets doet ipv niets!
Hier de url van zijn gebeuren. https://www.tpr-carparts.nl/diesel-mult ... -copy.html
Maar ander merk/spul lijkt mij ook prima hoor, Liqui Moly bijvoorbeeld ben ik ook benieuwd naar. Bij mijn duitse vrienden van Motointegrator.de kan ik vast wel iets leuks bestellen voor een redelijke prijs.

(Ik was vorige week maandag bij TPR om de motor van mijn nieuwe “okkasie“ een waterstofreiniging te laten geven.
De auto had 59.000 km gelopen in 5 jaar voordat ik hem kocht, dat kunnen in theorie veel korte ritjes zijn geweest dus wou ik de motor even grondig laten reinigen, de rest doe ik zelf wel.) Automaat spoeling laat ik nog doen ergens dit jaar of volgend jaar.

Ik wil zelf ook nog de “onderkant” van het blok regelmatig aan pakken door net als Mark (@Mark ik meen dat ik dat in je blog had gelezen) vooraf aan de oliewissel een flesje reiniger in de olie te doen en de motor een half uurtje te laten draaien, dan af tappen en schone olie en filter.
Benzinefilter deed ik om de 1,5 a 2 jaar. (Is vaker nodig/beter?) Dan voorkom je inderdaad veel ellende zoals genoemd.

Ik zag laatst een fimpje op Youtube van een VW Tiguan die met een km stand rond de 100.000 km bij de Humble mechanic kwam, met de bekende VW TSI klachten. Behalve dat ik het vrij erg vond dat VW er mee weg komt om die kwaliteit te leveren was ik ook geschrokken van de hoeveelheid kool (=vervuiling) in die motor! Ik denk dat de VEA’s van Volvo ook last kunnen hebben van diezelfde vervuiling. Qua ontwerp/kwaliteit hoop ik dat ze wel wat beter zijn dan die VW direct ingespoten motoren..🙄😳
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Maar een 2 liter fles erin? Die Wynns flesjes zijn 325ml geloof ik en moet je aan volle (desnoods halfvolle) tank toevoegen. Volgens mij bestaan die reinigers voornamelijk uit kerosine met wat reinigende additieven. Van welk spul moet er dan 2 liter fles in?
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Senderio
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 07.04.2017 - 14:38

flevodirk schreef: 02.05.2021 - 09:04 Benzinefilter deed ik om de 1,5 a 2 jaar. (Is vaker nodig/beter?) Dan voorkom je inderdaad veel ellende zoals genoemd.
Tijd durf ik niet te noemen. Ligt aan het gebruik van je auto. Ik doe het altijd preventief als ik in het buitenland ben geweest met de auto. Als ik verder ga dan oostenrijk, vervang ik bij terugkomst altijd de brandstoffilter. Kwaliteit van diesel en benzine is gewoon dramatisch, in vergelijk met Nederland. In servie bijvoorbeeld weet ik dat er bij de iets minder bekende pompen in het zomerseizoen gewoon water wordt gemengd met brandstof. Of er wordt veel lucht ingespoten. Dan denk je een volle tank te hebben, die na 200 km leeg blijkt te zijn. Net te ver om weer terug te rijden. Slimme dieven in die landen daar.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dirk, ik heb alweer extra plannen voor "de onderkant". Maar die ga ik natuurlijk in m'n eigen topic uiteen zetten.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De S60 kreeg ook altijd op maximaal 20.000 z'n beurten in plaats van de 30.000 kilometer die voor werd geschreven.

Laatste 2 auto's zijn Japanners die sowieso al een korte interval hebben van 15.000 kilometer.
Bij zwaar gebruik wordt er zelfs geadviseerd om het nog eerder te doen.
Ook wordt bij de Pajero verplicht om iedere 60.000 kilometer de automaatbak van verse olie te voorzien en jawel, bij zwaar gebruik uiteraard eerder.
Zelfde voor de olie in de differentiëlen, dus totaal geen longlife.

De Focus krijgt ook meer beurten dan voorgeschreven. Familie verklaarde me voor gek, de misses zeurde er ook over, maar nu er bijna 3ton op de teller staat loopt ie als een exemplaar dat veel minder heeft gelopen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

RZA schreef: 02.05.2021 - 09:45 Maar een 2 liter fles erin? Die Wynns flesjes zijn 325ml geloof ik en moet je aan volle (desnoods halfvolle) tank toevoegen. Volgens mij bestaan die reinigers voornamelijk uit kerosine met wat reinigende additieven. Van welk spul moet er dan 2 liter fles in?
Sorry: Anderhalf liter.. :-) Die flesjes van Wynns zijn klein inderdaad. Voornamelijk uit kerosine? Geen idee, dan koop ik liever gewoon kerosine, maar ik denk zelf dat het uit andere componenten bestaat. Ik moet nog ontdekken wat een goede cleaner is voor een juiste prijs, gewoon paar proberen en wat internetresearch doen☺️🤓.
Hier de link van de grotere fles: https://www.tpr-carparts.nl/diesel-mult ... -copy.html
(De omschrijving Diesel klopt niet, even negeren...)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Thanks! Ik ga kijken naar dit product.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

flevodirk schreef: 02.05.2021 - 12:59 Sorry: Anderhalf liter.. :-) Die flesjes van Wynns zijn klein inderdaad. Voornamelijk uit kerosine? Geen idee, dan koop ik liever gewoon kerosine, maar ik denk zelf dat het uit andere componenten bestaat. Ik moet nog ontdekken wat een goede cleaner is voor een juiste prijs, gewoon paar proberen en wat internetresearch doen☺️🤓.
Hier de link van de grotere fles: https://www.tpr-carparts.nl/diesel-mult ... -copy.html
(De omschrijving Diesel klopt niet, even negeren...)
Kerosine met een octaanverhoger er in.
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”