S90 D4 evaluatie na 4 jaar

De nieuwe generatie S en V90
JTJ
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 03.09.2020 - 10:24

Gekocht in dec 2016: D4 Inscription met B&W; lederen massage zetels; alle veiligheidssystemen, 4C dempers, gelamineerde vensters.
Juist ingeruild voor een V60 T6 Recharge (ik ga minder km's rijden en we hebben iets meer ruimte nodig).

Hoe werd de S90 gebruikt:
- 31.000 km per jaar
- 10% stad; 20% B-wegen; rest autosnelweg met veel files
- zonder zware voet gereden maar zeker niet onder de max toegelaten snelheid; vaak op Autopilot gereden

Uiteindelijk verbruik over de 4 jaren heen: minder dan 5.3 l/100km. Deze zomer terug van zuid Frankrijk: 5.0l/100 km - de motor is eigenlijk wel ingereden....
Enige tegenvaller: defecte brandstof pomp.

Wat is zeer goed aan de S90:
- zeer comfortabel, je komt echt uitgerust aan. Zat meestal 2,5-3u per dag in wagen. De stoelen zijn indrukwekkend goed.
- zeer veilig. Al die veiligheidssystemen werken echt goed. De S90 heeft me enkele keren behoed voor een ongeval.
- B&W sound system: was bij de introductie niet zo duur als nu, maar echt onvergelijkbaar goed geluid
- D4: zuinig en sterk door hoog koppel. Bij starten en vertrekken grommend diesel geluid, maar bij rijden hoor je hem eigenlijk nauwelijks meer. Past zeer goed bij karakter van auto
- wat me meest opvalt: alles aan de auto werkt aan een veilige comfortabele verplaatsing. De auto is echt meer dan de som van de delen.


Wat is minder goed:
- ook in sport stand, wil de S90 liever cruisen. Ik moest in het begin wennen aan de deinende beweging van de carrosserie bij golvend wegdek. Nu vind ik het zalig comfortabel.
- de dure herstelling van de brandstof pomp van Bosch - gelukkig had ik 2 extra jaren garantie - anders kosten van 3.900 €
- hij is bijna 5m lang. Niet erg onderweg of in een parkeer garage. Wel niet fijn in de stad bij parkeren.

Kortom: prima auto als je een comfortabele veilige auto zoekt om veel km's in te doen.



eerdere auto's:
Mercedes C200; Audi A5; BMW5; BMW3 (verschillende); Peugot 405; Volvo 400; Ford Escord
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T6 Recharge Inscription; S90 D4 Inscription; Mercedes C200; Audi A5 sportback 2.0 TDI; BMW 530d; BMW 3 (diverse); Peugeot 406; Volvo 440; Ford Escort
e_knook
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 02.06.2008 - 14:52
Locatie: Rotterdam

Hoe bevalt t comfort van de v60 ten opzichte van de s90?
Ik kom net van een Audi a6 af en ik vond t eigenlijk een beetje tegenvallen (ook niet een heel eerlijk vergelijk dikke 50k catalogus waarde verschil)
Volvo S60 2.4 2001
Audi A6 4.2 2005
Volvo V60 2.0 d4 2013
Volvo V60 D6 2013
JTJ
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 03.09.2020 - 10:24

Heb de v60 nog niet. Maar toen ik de s90 kocht heb ik vergeleken met audi A6. Ik vond het onderstel vd S90 duidelijk comfortabeler dan de A6. Audi wil graag sportief zijn, de S90 helemaal niet eigenlijk.
Volvo V60 T6 Recharge Inscription; S90 D4 Inscription; Mercedes C200; Audi A5 sportback 2.0 TDI; BMW 530d; BMW 3 (diverse); Peugeot 406; Volvo 440; Ford Escort
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat zijn toch wel overwegend positieve ervaringen met de S90. Ben benieuwd hoe de V60 gaat bevallen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

En ga je van een B&W audio systeem terug naar een 'normaal' systeem? Ik heb nu een maandje mijn S60 met B&W, en vraag me nu al af hoe ik ooit terug zou kunnen naar iets anders...
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
JTJ
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 03.09.2020 - 10:24

Ben er nog niet helemaal uit met B&W. Heb een test gedaan in een XC40 met Harmon Kardon. Die is echt goed bij pop en zo. Maar niet zo goed bij jazz en klassiek. Ben nog aan t twijfelen, B&w is echt wel beter, maar toch wel duur.
Volvo V60 T6 Recharge Inscription; S90 D4 Inscription; Mercedes C200; Audi A5 sportback 2.0 TDI; BMW 530d; BMW 3 (diverse); Peugeot 406; Volvo 440; Ford Escort
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Mag ik zo vrij zijn om te vragen wanneer iets geschikt is voor pop of jazz of klassiek?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20407
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zo mooi als het bijwonen van een concert wordt het in de auto toch niet (vanwege rijgeluiden en moeten opletten op het verkeer) maar om daar een auto voor te laten staan ... zou niet mijn keus zijn.

Goed zitten en zicht naar buiten lijkt mij het aller belangrijkste, de rest komt op de 2e plaats.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
e_knook
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 02.06.2008 - 14:52
Locatie: Rotterdam

JTJ schreef: 04.09.2020 - 16:11 Heb de v60 nog niet. Maar toen ik de s90 kocht heb ik vergeleken met audi A6. Ik vond het onderstel vd S90 duidelijk comfortabeler dan de A6. Audi wil graag sportief zijn, de S90 helemaal niet eigenlijk.

Fijn om te horen, toch maar een keer gaan kijken naar de v90 als ze betaalbaar worden voor mij 😄
Volvo S60 2.4 2001
Audi A6 4.2 2005
Volvo V60 2.0 d4 2013
Volvo V60 D6 2013
JTJ
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 03.09.2020 - 10:24

B&W in de S90 is geschikt voor klassiek, jazz en popmuziek. Je hoort ieder instrument zelf de aanslag van een snaar. Ook als je rijdt. Maar natuurlijk niet bij zeer hoge hoge, niet legale snelheden. Maar dit is persoonlijk, mijn vrouw hoort dit alles niet....
Volvo V60 T6 Recharge Inscription; S90 D4 Inscription; Mercedes C200; Audi A5 sportback 2.0 TDI; BMW 530d; BMW 3 (diverse); Peugeot 406; Volvo 440; Ford Escort
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Die V60 is toch wel een heel tandje stugger dan de S90
JTJ
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 03.09.2020 - 10:24

Iets sportiever zoek ik wel maar hoop dat 18” velgen en 4c dempers het comfortabel maken.
Volvo V60 T6 Recharge Inscription; S90 D4 Inscription; Mercedes C200; Audi A5 sportback 2.0 TDI; BMW 530d; BMW 3 (diverse); Peugeot 406; Volvo 440; Ford Escort
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

kan je tegenwoordig 4C op een V60 twin engine krijgen ? dat zal zeker helpen. De eerste V60T8 twin engine kwam alleen met een dynamic chassis en die waren echt te hard voor mij zeker achter kwamen de korte oneffenheden mij te hard door
JTJ
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 03.09.2020 - 10:24

Wat ik besteld heb is een T6 twin engine/recharge. Dat is inderdaad minder sportief dan een T8. Ik heb de T6 incl 4C kunnen bestellen. Dat had ik ook op de S90. Het is niet zo comfortabel als lucht vering, maar toch een beetje in te stellen van sportief naar comfortabel.
Volvo V60 T6 Recharge Inscription; S90 D4 Inscription; Mercedes C200; Audi A5 sportback 2.0 TDI; BMW 530d; BMW 3 (diverse); Peugeot 406; Volvo 440; Ford Escort
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..je hoeft je geen zorgen te maken over comfort V60 (zeker niet met 18" wielen). Heb zelf een V60T5 met 18" (standaard chassis) en die is (voor mij) prima comfortabel; oneffenheden in wegdek voel je wel maar is zeker geen 'gebonk'. Wel helt de V60 veel minder over in de bocht dan de S90 en deint ook vrijwel niet, maar dat zie ik zeker niet als nadeel voor het weggedrag van de V60. Bovendien: geen rammeltje, niets, bij oneffenheden, drempels, etc.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

PS: we zien je wel op het S/V60 forum als je je nieuwe wagen binnen hebt!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De twin engine v60 stond bij introductie alleen op standaar chassis wellicht nu anders maar denk het niet
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11614
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Zelfs 20" met een sport chassis op mijn S60 is comfortabeler als de 18" sportchassis van mijn vorige S60...
Afbeelding
S60 MY2020 T4 GT8 R-Design, Polestar, Bursting Blue, Bower & Wilkins, Panoramadak / Audio-, Winter-, Intellisafe Pro-, Luxury-, & Scandinavian Line, 20" 5-Triple Spaaks velgen
Ex: S60 2009 2.5T GT, Ice White / S60 2001 T5 GT, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4 GT8, Power Blue / V60 2011 D3 GT, Flamenco Red / V50 2009 2.0D PS, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
JTJ
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 03.09.2020 - 10:24

Dank voor de feedback. Je kan het sportchassis (-12mm) niet meer bestellen bij een Recharge Inscription of RDesign klaarblijkelijk.4 C als optie wel bij Inscription en RDesign, maar niet bij een Polestar engineered. Maar wil dit nu zeggen dat op een Recharge het sport chassis al zit? Beetje onduidelijk.
Denk dat er op de T6 recharge een dynamic onderstel zit, zoals ook op de andere V60 modellen (zonder sport chassis). De V60 CC heeft een touring onderstel, dat wat minder sportief afgesteld is.

Ik zal het misschien best maar eens aan de dealer vragen...
Volvo V60 T6 Recharge Inscription; S90 D4 Inscription; Mercedes C200; Audi A5 sportback 2.0 TDI; BMW 530d; BMW 3 (diverse); Peugeot 406; Volvo 440; Ford Escort
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik kan dit rapport van de S90 helemaal beamen, ik heb dan wel “maar” HP audio en geen 4C maar deze klinkt zelfs een pak beter dan in de XC60 en XC70 die ik ervoor had.
De S90 is een pak stugger dan een XC70, dus dat deinen valt bij mij erg mee omdat ik een XC70 gewend was.

De V60 is een erg mooie station, alleen kan de achterkant van de nieuwe stations mij nog steeds niet bekoren en toen ik bij de dealer onlangs eens in een V60 ging zitten, voelde dat toch een pak krapper aan dan de S90.

Voorlopig denk ik niet aan een andere Volvo, deze zou echt jaren mee moeten.
Enig minpuntje is het aarzelend gedrag van de 8 traps automaat, dit stoort me echt ivm de 6 traps in onze C70, ik lees dat het opgelost wordt door een Polestar update, maar laat dat nou net verboden zijn in Belgie...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”