Waar op letten bij tweedehands aankoop

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Hallo,

even graag jullie feedback; denk eraan over te schakelen naar een S90, of V90. Omdat ik graag confortabel rij, zal dat minstens een T5 gaan zijn.

Op dit moment rij ik een V40 T4 en de automaat (6bak) schakelt me te nerveus.

Uit mijn Volvo ervaring weet ik dat meestal een wagen van het eerste modeljaar nogal wat kinderziektes heeft.

Waar moet ik op letten bij aankoop, wat zijn de minpuntjes of vanaf welk MY kunnen jullie me aanraden een S of V90 te zoeken?
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Hallo BG,
Goede vraag, maar nogal een breed spectrum om in te zoeken.

Allereerst, het verschil met je huidige auto zou je zeker merken, de 90 series zijn uitgerust met de 8 traps Geartronic automaat, wat wat anders is dan de 6 traps die jij nu hebt ( is dat een 6 traps Powershift in combinatie met de 180 pk T4?).

De T5 is een erg fijne motor, en naar ik weet geen klachten over. Het enige is dat het verbruik wat fors kan zijn - dat is eigen ervaring en ook wat de autobladen schrijven na het testen van Volvo's met de motor.
Ook hier op het forum geen klachten beschreven met de T5, dus dat zou goed moeten zitten.

Om je zoekopdracht te verkleinen zou ik eerst maar eens kijken of je een V90 of een S90 zoekt, de looks zijn nogal anders.
Aanbod voor de V90 is wat ruimer in NL, iets van 28 stuks met T5, tegenover S90 slechts 9. De S90 is een stuk gunstiger van prijs - stations zijn populaider en meer gewild in NL.
Je komt uit een V40-CC, dus je zou ook een V90-CC kunnen overwegen (33 stuks). Prachtige auto al zeg ik het zelf, en staat wat hoger op de weg, wat ook prettig is - maar ook weer geen SUV. De CC's zijn veelal full options uitgerust, dus ook wat aan de duurdere kant.

Ik zal bij een keuze van 2e hands geen concessies doen aan je wensenlijstje, van zaken zoals kleur, uitrusting, bekleding, open dak, etc. Als je de tijd hebt, neem ook de moeite om verder weg in het land te kijken en goed te vergelijken, offertes aanvragen, etc.
En zeker proefrijden en je gevoel goed volgen.

Nogmaals, specifieke problemen om op te letten zijn mij niet bekend, maar zoals altijd bij een occasion, is het afhankelijk van hoe de vorige berijdes met de auto omgegaan zijn. Volvo zet regelmatig auto's in voor promotie doeleinden, welke dan na een aantal maanden met lage km stand naar de dealers gaan tegen zeer aantrekkelijke prijs - zeker het overwegen waard.

Eerste introductie van de V90 was in 2016, maar de techniek komt veelal uit de XC90, dus kinderziektes waren er qua techniek toen al uit. Afhankelijk van het budget zou ik het volgende overwegen: kies een Instriptie / Pro versie, met lage kilometerstand, en een standkachel. Dat laatste zou betekenen dat er veelal met een warme motor gereden is, wat weer voordelen heeft.

Succes met de zoektocht!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

Wat is het budget? Dit is wel een mooie: https://www.muddekok.nl/occasion/volvo- ... /21415329/
2023: XC60 T8-AWD-Recharge Ultimate Dark. 2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Wel jammer van het kleinere display.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

BG_V40cc schreef: 07.01.2020 - 11:36 Op dit moment rij ik een V40 T4 en de automaat (6bak) schakelt me te nerveus.
Dat had ik nou met de Geartronic (8-bak). Duwde ik het gaspedaal maar iets in, dan schakelde deze direct al een tandje lager. Heb je zoveel vermogen onder het vooronder liggen, gaat dat ding terug schakelen als een idioot.
Dat is dan ook de belangrijkste reden, dat ik er de Polestar tuning op heb laten zetten. Nu schakelt de bak niet meer zo snel (nerveus) als ik gewoon iets sneller wil. Het vermogen wordt nu ook beter aangesproken.

Sorry, dit viel me op. Zelf heb ik geen ervaring met een S- of V90
Succes met de zoektocht (ze zijn wel erg mooi)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27007
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik sluit mij aan bij het advies van een mede V90CC bezitter, is een erg fijne auto en meestal met een riante uitrusting. Ik kan uit eigen ervaring melden dat het een geweldige auto is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
BG_V40cc
2nd Gear member
Berichten: 207
Lid geworden op: 19.06.2018 - 08:54

Jongens, bedankt voor de reacties, blij te horen dat er eigenlijk weining problemen zijn met dit model.

In mijn Belgenlandje wilde fiscus ook wat, en dat is de reden waarom ik niet hoger ga dan een T5, een Nederlandse T4 met polestar is ook prima.

Een CC is inderdaad prachtig, maar owv de standaard riante uitrusting meestal niet passend in mijn budget.

Misscien stot ieders verbazing, ben ik niet zo voor een full option. Heb gewerkt in de automotive en elke optie heet daar een Fehlerquelle, minder opties is dus minder problemen.

Dat wil zeggen dat ik nogal specifiek zoek naar een model me juist hetgeen ik echt wil en niets meer.

Bij de nieuwe Volvo's is dat moeilijker geworden, omdat de paketten snel toch weer alle opties hebben.

Een oude Summum bvb, had alles wat ik nodig had.

Mijn voorkeur is een S90, das puur smaak ik zie gewoon een saloon veel liever dan een volumen.
2019 V40 T2 Sport Edition
2015 V40 T4 Summum
2006 V50 2.0 D Momentum
2004 V50 2.0 D
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

BG_V40cc schreef: 07.01.2020 - 11:36Omdat ik graag confortabel rij, zal dat minstens een T5 gaan zijn.
Op dit moment rij ik een V40 T4 en de automaat (6bak) schakelt me te nerveus.
Om te beginnen zou ik proef gaan rijden in een T4. Zoals hierboven al geschreven, is het schakelgedrag van de GT8 compleet anders.
En als er dan ook nog Polestar op zit, schakeltíe nog fijner. En als bonus heb je nog meer vermogen. Niet dat je zonder Polestar iets te kort komt maar leuk is het wel.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”