Dag beste Volvo rijders,
Even een vraagje over de ECO stand. Er schijnt dan een soort systeem te zijn bij het uit laten rijden (gas los zeg maar). Ze hebben er ook een woord voor maar die ben ik even kwijt. Hij verschijnt dan in je cockpit bij je econometer vlak boven "Ready" voor de start/stop.
In de ECO stand is het verbruik echter hoger dan in de normale comfort stand. Dit is ook logisch omdat hij bij comfort in de versnelling word gehouden en bij ECO in zijn vrij.
Resultaat bij bijvoorbeeld 100 KM per uur en dan gas los is bij comfort een gebruik van 0,0 (niet meer meetbaar) en bij ECO 0,9 a 1.0. Hoezo is dit dan ECO en zuinig rijden? Snap er niks van.
Begrijpt iemand hier deze logica?
Hoe zit dat eigenlijk met die eco stand?
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Je bedoelt "Eco Coast" en "Coasting" denk ik. De versnellingsbak wordt bij uitrollen losgekoppeld van de motor.Soeplepel11 schreef: Dag beste Volvo rijders,
Even een vraagje over de ECO stand. Er schijnt dan een soort systeem te zijn bij het uit laten rijden (gas los zeg maar). Ze hebben er ook een woord voor maar die ben ik even kwijt. Hij verschijnt dan in je cockpit bij je econometer vlak boven "Ready" voor de start/stop.
In de ECO stand is het verbruik echter hoger dan in de normale comfort stand. Dit is ook logisch omdat hij bij comfort in de versnelling word gehouden en bij ECO in zijn vrij.
Resultaat bij bijvoorbeeld 100 KM per uur en dan gas los is bij comfort een gebruik van 0,0 (niet meer meetbaar) en bij ECO 0,9 a 1.0. Hoezo is dit dan ECO en zuinig rijden? Snap er niks van.
Begrijpt iemand hier deze logica?
Ik vind het zelf niet zo prettig rijden, op een of andere manier rijd het minder soepel als er iets wordt losgekoppeld in de aandrijving.
Als het dan ook nog meer verbruikt zoals jij constateerde, dan heeft het weinig zin. Misschien kost het los- en weer aankoppelen ook energie?
Daarnaast zul je zelf ook moeten opletten dat je ook werkelijk ver voor een afslag of stoplicht al het gas los laat om echt zuinigere te kunnen rijden.
Laatst gewijzigd door jvov60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 24.09.2016 - 20:54
Ik rijd juist bijna altijd in de ecostand ( wel met uitgeschakeld start/stopsysteem). Scheelt plusminus 5% brandstof tov de normale stand. ( Iedere tankbeurt dagteller op nul en de km.stand delen door het aantal liters) En ik ervaar de loskoppeling juist wel als heel soepel. Mijn auto is een S90 D4 met automaat uit 2016. De eerste 10000 km heb ik gewoon in de normale stand gereden en toen ben ik de ecostand gaan uitproberen.
Laatst gewijzigd door S90forever op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 05.02.2019 - 23:03
Dank voor jullie reacties. Het gas ruim van te voren loslaten is sowieso verstandig, anticiperend en brandstof besparend rijden. Zelf kies ik hier altijd voor. In de ECO stand kost het volgens mij meer brandstof dan in de COMFORT stand.
Het enige dat ik me zou kunnen voorstellen dat als hij als het ware in zijn vrij staat de auto langer kan uitrollen dan als hij nog in een versnelling zit.
Okay, ik denk niet dat ik deze stand dan zal gebruiken verder. Temeer ook omdat ik liever tegen een toerenteller aankijk dan zo'n econometer.
@S90forever (leuke naam btw) Misschien komt die 5% door iets anders? Dat de auto nu bijvoorbeeld is ingereden? En wat is je brandstof verbruik dan nu? Ben erg benieuwd.
Het enige dat ik me zou kunnen voorstellen dat als hij als het ware in zijn vrij staat de auto langer kan uitrollen dan als hij nog in een versnelling zit.
Okay, ik denk niet dat ik deze stand dan zal gebruiken verder. Temeer ook omdat ik liever tegen een toerenteller aankijk dan zo'n econometer.
@S90forever (leuke naam btw) Misschien komt die 5% door iets anders? Dat de auto nu bijvoorbeeld is ingereden? En wat is je brandstof verbruik dan nu? Ben erg benieuwd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 24.09.2016 - 20:54
Mijn verbruik is gerekend vanaf nieuw tot nu 1: 15,8. Daar zit veel filerijden bij maar ook snelle autobahn kilometers en af en toe heb ik ook een rustige bui En berekend op het aantal gereden kilometers gedeeld door het aantal daadwerkelijk getankte liters. De boordcomputer is ca. 6% optimistischer.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 11.01.2017 - 07:55
Ik begrijp de econometer helemaal niet om eerlijk te zijn. Je kan de individual drive mode aanpassen zodat je een toerenteller kan zien terwijl je aandrijflijn in ECO stand staat. Weet niet zeker of dat alleen kan als je het Drive Mode selectiewieltje hebt en op welke versies dat wel of niet standaard is, maar dat is wat ik gebruik als ik een zuinige bui heb. Het coasten vind ik ook vooral onhandig, maar het veel minder vaak terugschakelen bij versnellen op de snelweg vind ik dan wel weer erg comfortabel.Soeplepel11 schreef:Temeer ook omdat ik liever tegen een toerenteller aankijk dan zo'n econometer.
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3075
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Volgens mij kan dat niet. De auto start altijd in Comfort stand.
Is eerder op het forum al over geschreven.
Is eerder op het forum al over geschreven.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012