Van XC70 MY12 naar S90 MY18 ?

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mijn XC70 D3 AWD Summum heeft net zijn 7e verjaardag gevierd en heeft de kaap van 190.000km overschreden.
Ik heb de auto (ex-Volvocars lease auto) net 5 jaar geleden gekocht met 60.000km op de teller.

Nu zat ik tijdens de kerstdagen wat te bladeren op de volvocars.be website en struikelde over een wel hele mooie en complete S90 D4 Inscription.

Al sinds de preview van de S/V90 in Beesd kon ik de achterkant van de S90 meer waarderen dan die van de V90, dus het begint te knagen...

Ik heb meer dan een jaar geleden eens een S90 als leenauto meegekregen en ik vond die redelijk hard afgeveerd tov de XC70, maar die S90 stond op 20" daar waar de XC70 op 18" loopt.

Zaterdag gaan we toch een proefritje maken maar helemaal overtuigd ben ik nog niet, maak me wat zorgen over de FWD (nu AWD), zithoogte en handigheid van de kofferbak.(alhoewel ik 90% van de tijd met het afdekzeil dicht rij in de XC70)

Zijn er hier nog ervaringen ivm de overstap van een XC70 naar S90/V90 ?

Interieur is natuurlijk 6 trappen hoger, zelfs ivm mijn Sensus uitgeruste XC70.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Tja van een V70 D4 naar een V90 D5 awd.
Vanuit een XC60 D5 awd naar de V70 waar mij direct het gevoel bekroop dat de D4 wat krachtig was voor het onderstel van de V70.
Op nat wegdek even vanuit stilstand naar links een straat in draaien gaf al vrij vlot wielspin, ook was de V70 geen liefhebber van plassen op een 80 km weg.
Nu heb ik enige tijd terug ook in een S90 D4 gereden met 20" en dat vond ik veel te hard, ook miste ik de extra power die mijn D5 in de V90 wel heeft.
Eenmaal terug in mijn V90 wat het verschil weer is met de 18" velgen, dat geeft een goede directe demping maar toch voldoende comfort.
Ik wil, zolang ik het kan betalen, niet zonder awd willen.
Overigens overstappen naar het nieuwe DNA Volvo dan wil je nooit weer terug, zoveel rust en ambiance van binnen is erg prettig.
Wel een hele mooie auto zeg!
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Bedankt voor de feedback, deze S90 staat op 19", dus dat zou wel iets beter moeten zijn dan de 20" die ik gereden heb.

In uiterste nood de 19" omruilen voor 18" bij Jelmer ?

Verder zit de auto tjokvol met VOC, standkachel, geventileerd leder met massage, open dak, Intellisave, gelaagde ruiten, HUD etc...

Wel "maar" High performance audio, geen premium, dat wordt dus uitproberen of het beter of slechter is dan HP audio in de XC70.

Tja AWD....zou mooi zijn maar zal zaterdag na de proefrit meer weten of het zonder ook lukt.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26999
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een mooie S90, wel een leuke overstap naar de nieuwe generatie van Volvo.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je C70 heeft ook geen awd en neem aan dat dat ook gewoon prima gaat?

Zelf heb ik dan een wat ouderwetser 4x4 systeem dat niet zo mooi bij kan springen als dat van de Volvo's wel kan, maar ik heb vorig jaar slechts een paar keer de 4x4 nodig gehad op de weg en dat was ofwel omdat het spek en spek glad was of omdat ik door een flink modderige berm moest waarbij de achterwielen net te weinig grip hadden omdat daar weinig gewicht boven zit.

In praktisch alle voorgaande auto's altijd fwd gehad en nooit het idee dat ik wat miste.
Maargoed, dat is persoonlijk en wie weet mis jij het dus wel.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Zolang je weet te doseren bij een nat wegdek in fwd geen probleem.ik rijd 240pk enkel op de voortein.in België is 75fwd,15%the en de rest awd dus zo onveilig zal het wel niet zijn.is juist wat je zelf wil...net hetzelfde met de pks,75% zal 190pk meer dan genoeg vinden maar ben je meer gewend wil je waarschijnlijk niet meer minder...Diesel of benzine,nog zo een kwestie...In België is de co2 uitstoot dit jaar terug gestegen,de oorzaak is de dieselban van de laatste jaren waardoor er veel benzine wagens gekomen ipv diesels...te gek voor woorden maar het is wel zo...
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

De C70 gaat inderdaad ook prima, maar je moet wel wat bedachtzamer met het gas omspringen om wielspin te vermijden, de XC70 heeft dit niet door de AWD.

Aan de andere kant geeft dit misschien meer reden om rustiger te gaan rijden en de petjesauto's niet meer rode kaken te laten krijgen aan het stoplicht.

De S90 is super compleet en ik begin een beetje ongecontroleerd te kwijlen als ik het interieur zie :-)

Zaterdag weten we meer...

Iemand nog ervaringen met HP audio XC70/V70 versus HP audio in de S90 ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ohw die is sjiek zeg!! DOEN!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Ach, die petjes auto’s wegrijden gaat ook heel goed met FWD, kan ik uit ervaring vertellen :D
Maar zonder gekheid, een V/XC70 en een S/V90 zijn 2 totaal verschillende aut’s. Dat begint al bij het veel lager bij de grond zitten (als je uit een XC70 komt zal dat nog meer opvallen) en eigenlijk zet dat ook de toon voor het rijden. Dat is allemaal scherper, niet zo zeer beter of slechter. Wat ze wel gemeen hebben: het zijn allebei auto’s waarmee je heerlijk (met hoogst illegale snelheden als je wilt) lange afstanden af kunt leggen. En ook de stoelen hebben, hoe verschillend ook, de overeenkomst dat ze bovengemiddeld goed zitten. Tenminste, dat vind ik 8-)

En wat die fwd/awd-discussie betreft, ik heb nog nooit het idee gehad dat ik met awd beter af geweest zou zijn. Niet in de V70 en niet in alle andere (wel wat minder potente) voorgangers. Ook net met 1500 kg aan de haak op een campingpad van 20% of tijdens flinke regen- of sneeuwbuien. In dergelijke weersomstandigheden pas ik mijn snelheid meer aan vanwege de medeweggebruikers dan vanwege het weer zelf.

Ga je bagageruimte van een stationcar missen? Wij hebben regelmatig flink wat zooi (hoewel mijn vrouw dat anders kwalificeert) mee. Maar goed, dan heb het dus over een gezin met 2 pubers, een hond en een vrouw die altijd denkt dat ze elders geen winkels hebben en dat we minstens 1 week extra vast zitten vanwege noodweer :D. Daarbij vindt ik een station beter smoelen maar daar denkt vrouwlief dan weer anders over. (Maar zo lang ze zo veel zooi mee wil.... :bandit: ).
Kortom, dat zul je zelf af moeten wegen.

Eén ding is echter zeker: zoals het was bij Volvo, wordt het (voorlopig?) niet meer. Ook niet bij andere merken trouwens. Dus aan een aantal zaken, zoals de lage zit bijvoorbeeld, zul je voor lief moeten nemen (of je neemt een SUV oid).

Maar volgens mij hebben jullie de keuze al gemaakt 8-) . Het is in ieder geval een fraai exemplaar.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Nee hoor de keuze is nog niet gemaakt, hangt echt af van de proefrit en zeker van de inruilwaarde van de XC70....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Zo is het, eerst eens goed rijden en vergelijken!
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Mocht een V90CC in het budget vallen kan ik ook die auto van harte aanbevelen. Stuur nu al een maand of twee in een T5 voorloper en het is echt een comfortabele strak rijdende auto die volgens mij nog beter past als je uit een XC70 komt
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3039
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Helemaal eens met Niels,
Die V90 CC is het wat mij betreft helemaal.
Ook net wat lagere zit dan in de XC70, maar wel het nieuwe DNA van Volvo.
Weer helemaal bij de tijd, super comfortabel én AWD.

Ik zou toch zeker ook in dat model proberen te rijden, tenzij je de looks van de V90/V90CC wat tegen vindt vallen.
En voor wat betreft de audio, doordat de auto veel stiller is voldoet de ‘gewone’ ook meer dan goed.

Succes met de zoektocht.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

De achterzijde, en dan met name de achterlichten van de V60, V90, V90CC en XC60 vallen niet in mijn smaak, daarom vallen deze modellen af.

De S90 vind ik wel subliem geslaagd, vandaar de keuze om een S90 te gaan bekijken.

Morgen weten we meer.

Het zal afhangen van comfort (soepele ophanging), afmetingen en toegankelijkheid kofferbak en inruilwaarde van de XC70.

Tenzij er hier liefhebbers zijn voor ee XC70 ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3039
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Duidelijk verhaal en goede keuze. Die achterkant en lichten van de S90 en ook S60 zijn zeer geslaagd.
Persoonlijk is voor mij een estate toch meer passend en mooier. Ook door het practische oogpunt en zoals Tom aangaf een hond die naar buiten wil kijken.
Maar, eerlijk is eerlijk, de nieuwe S modellen een stuk sportiever dan voorheen.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3039
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Voor de ineuil, de XC70 benzine modellen zijn nog wel gewild in NL, maar (helaas) diesels een stuk lastiger.
Ik had ook graag een nieuwe diesel gewild maar door al het sentiment en steeds wisselende regels durf ik het niet aan.
Voordeel is dat de prijs van 2e hands diesels om te kopen ook stukken lager is geworden. Ik heb een tijd de prijzen in Duitsland en NL gevolgd en diesels in half jaar tijd enorm gedaald.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

In België krijg je nog wel een mooie prijs voor je diesel...
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Die S60 straks is de mooiste vindt ik
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

S60 is zeker een mooie verschijning met de nadruk op sportiviteit,S90 ligt de nadruk op luxe...wil je een sport sedan ben je best af met de 60,wil je luxe kan je beter voor de 90 gaan...van mij mogen ze alle 2 hier op de oprit komen staan!
Laatst gewijzigd door BendW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik begrijp dat comfort hoog op het verlanglijstje staat: dan zou ik voor de 90-serie kiezen en niet voor de sportiever geveerde 60. Maar eenmaal AWD betekent m.i. nooit meer zonder ... datzelfde geldt voor de ruimte van een V. ten opzichte van een S. Dat lijkt in mijn opinie belangrijker dan het model van de achterlichten. Kortom ikzelf zou op een V90CC uitkomen. Of natuurlijk een XC90.....
C40 Ultimate Twin
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”