V90 vibratie bij snelheden 120 - 140km

De nieuwe generatie S en V90
perrd
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.06.2013 - 10:04

Hallo,

Mijn nieuwe V90 D4 ( april 2017) heeft van dag 1 vibraties bij snelheden tussen de 120 en 140 km/u
Standaard banden maat 225/55/17 zomer banden Michelin/Pirelli, winterbanden Michelin
De wagen werd door verschillende garages nagekeken
Techniekers op de werkvloer vertellen mij allemaal dat dit niet normaal is maar er is geen technisch defect vast te stellen. Maar ik krijg niks op papier!
Bij testritten werden banden en velgen vervangen ......geen resultaat
Volvo Belgie controleerde het voertuig ook en hun bevindingen zijn " vibraties binnen de tolerantie waarden" door "dynamische" rijstijl
Wanneer ik op de snelweg echter mijn cruise controle gebruik trilt de wagen ook en wanneer ik sneller rij ( vanaf 160km/u op Duitse autowegen natuurlijk!) is er geen vibratie meer
Volvo heeft het dossier afgesloten...

Wat kan ik verder nog doen om het uit de impasse te geraken?
Iemand een gelijkaardige ervaring?

D.
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2092
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Zelfde ervaring, alleen dan met een V40. Werd opgelost door een nieuwe set banden. De trilling kwam door hoogteslag in de banden. Maar ik lees dat ze bij jou al met andere velgen/banden ook hebben geprobeerd...
Gebruikersavatar
RZA
4th Gear member
Berichten: 730
Lid geworden op: 10.02.2018 - 08:08

Neem aan dat er ook opnieuw is uitgelijnd? Ik had bij m'n V40 ook vanaf moment 1 trillingen bij hogere snelheden en stuur dat wat naar links stond. Bij (3D) uitlijnen bleek dat uitlijnen af-fabriek nogal verkeerd was gegaan, waren grote afwijkingen. Daarna was probleem verholpen.
XC60 T5 Inscription || Electric Silver || MY 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003

Ex: V90 T5 R-Design || Onyx Black Metallic || Polestar || 2017
Ex: V40 T4 GT Business Sport || Bursting Blue || 2018
Van Hoften
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 16.05.2018 - 10:22
Locatie: Etten-Leur

Het enige wat ik zou kunnen bedenken heeft @RZA aan gegeven: 3D uitlijnen en balanceren van het wiel aan de auto. De beteren bandenboer kan je daarmee van dienst zijn. Heel erg irritant, want je gaat er op letten. En voor je gevoel, als het al niet 'echt' is, wordt het alleen maar erger. Heb het ooit een keer gehad en wat een verademing als het dan verholpen is.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

trillen de pirelli's of de michelins?
perrd
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.06.2013 - 10:04

Beide merken en verschillende afmetingen
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..is heel irritant. Ondanks je al velgen/banden hebt gewisseld, zou ik toch de velg/band combinatie laten balanceren waarbij ook de hoogte- en zijslag in de band wordt gemeten, belast en onbelast (met een aandrukrol op het loopvlak van de band), b.v. een Hunter GSP9700 ( ); zeker niet alle garages of bandenverkopers hebben zo een apparaat. Eenmaal goed laten doen, dan heb je die oorzaak uitgesloten.

Een lichte hoogte- of zijslag in de band kan al trillingen veroorzaken. Ik heb het twee keer gehad dat een enkele band dit probleem veroorzaakte.

Succes!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
perrd
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 03.06.2013 - 10:04

Banden werden met hunter uitgebalanceerd
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

perrd schreef: Banden werden met hunter uitgebalanceerd
Dan terug naar de dealer, en niet opgeven!

Succes
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Marcel87
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04.07.2019 - 16:51

Bij ons op de zaak in Hilversum zelfde geval met een V90.
Het eerste probleem was met Michelin, de auto maakte een soort fluitend geluid vanuit de achterkant. Om deze reden besloten met de klant die gek werd van het geluid de auto op die Continental Sportcontact 5 Silence neer te zetten. Auto op onze hunter 9700 compleet geoptimaliseerd en slag van de velg gemeten als laatste optie. Na het optimaliseren / roadforce alle 4 de wielen 1 wiel op 55nm bandkrachtvariatie gekregen en 3 op 20 Nm bandkrachtvariatie. Subliem dachten wij wielen draaien als een plaatje rond op de machine. Je moet je voorstellen onder elke personenwagen mag je uiterlijk 120NM bandkracht variatie hebben. Volvo weet van het probleem af bij de V90 en de S90. Toen wij vroegen aan buitenweg Hilversum : Er is dus een Sportonderstel onder gegaan nog vol met kinderziektes ? Dat kan ik helaas niet ontkennen was het antwoord... Vraag 2: dus het onderstel met bladveersysteem is te stug gebouwd waardoor de band nu 80% trillingen moet opvangen? Dat kan ik helaas niet ontkennen. Nou veel schoten we niet op in overleg met Volvo... Uiteindelijk hele andere tak van sport in geslagen. We hebben afgelopen Vrijdag de nieuwe Bridgestone T005 245/45R18 gemonteerd, de klant gaat 3 weken op vakantie en gaat ons erna op de hoogte stellen of het over is of ieder geval geminimaliseerd is de klacht.. Inmiddels hebben wij dus de 3de set banden eronder zitten, 3 sets geoptimaliseerd en roadforce uitgevoerd en inmiddels ook al bijna 7 uur aan die auto gewerkt om de klacht te verhelpen.. Klant kunnen we het niet berekenen trillen is trillen, Michelin geeft geen gehoor op claim; zingende banden kan niet waren ze boven de 120 Nm? Helaas mislukt.. Continental, waren de banden boven de 120 Nm ? Nee, o nou sorry maar dan kan u ze niet claimen.. Bridgestone dus gecontacteerd Vertegenwoordiger Pim v d Logt die durfde de gok wel aan en ik citeer: Als die alsnog niet stil is neem ik de banden gewoon feilloos terug, lost de Bridgestone het probleem op hebben wij het samen opgelost en spreid je het woord rond. Onze klant belde ons op richting Frankrijk: Marcel als een naaimachine rijd die grandioooos , Ze lijken zelfs stiller als de Michelin en Conti's. Maar ik spreek het nog niet te hard uit ik bel je over 3 weken uit voorzorg nog eenmaal. Tot nog toe lijkt de zachte compound en het Subtiele loopvlak van de Bridgestone de oplossing. ( Sorry voor de slechte plaatsing van aanhalingstekens en dergelijke )
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Waarschijnlijk geen forumlid hier... anders hadden we toch al gelezen over deze (fluittoon) problemen en pogingen tot oplossen....
Zou mooi zijn dat uit 1e hand te vernemen (...)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Marcel87 schreef: Bij ons op de zaak in Hilversum zelfde geval met een V90.
Het eerste probleem was met Michelin, de auto maakte een soort fluitend geluid vanuit de achterkant. Om deze reden besloten met de klant die gek werd van het geluid de auto op die Continental Sportcontact 5 Silence neer te zetten. Auto op onze hunter 9700 compleet geoptimaliseerd en slag van de velg gemeten als laatste optie. Na het optimaliseren / roadforce alle 4 de wielen 1 wiel op 55nm bandkrachtvariatie gekregen en 3 op 20 Nm bandkrachtvariatie. Subliem dachten wij wielen draaien als een plaatje rond op de machine. Je moet je voorstellen onder elke personenwagen mag je uiterlijk 120NM bandkracht variatie hebben. Volvo weet van het probleem af bij de V90 en de S90. Toen wij vroegen aan buitenweg Hilversum : Er is dus een Sportonderstel onder gegaan nog vol met kinderziektes ? Dat kan ik helaas niet ontkennen was het antwoord... Vraag 2: dus het onderstel met bladveersysteem is te stug gebouwd waardoor de band nu 80% trillingen moet opvangen? Dat kan ik helaas niet ontkennen. Nou veel schoten we niet op in overleg met Volvo... Uiteindelijk hele andere tak van sport in geslagen. We hebben afgelopen Vrijdag de nieuwe Bridgestone T005 245/45R18 gemonteerd, de klant gaat 3 weken op vakantie en gaat ons erna op de hoogte stellen of het over is of ieder geval geminimaliseerd is de klacht.. Inmiddels hebben wij dus de 3de set banden eronder zitten, 3 sets geoptimaliseerd en roadforce uitgevoerd en inmiddels ook al bijna 7 uur aan die auto gewerkt om de klacht te verhelpen.. Klant kunnen we het niet berekenen trillen is trillen, Michelin geeft geen gehoor op claim; zingende banden kan niet waren ze boven de 120 Nm? Helaas mislukt.. Continental, waren de banden boven de 120 Nm ? Nee, o nou sorry maar dan kan u ze niet claimen.. Bridgestone dus gecontacteerd Vertegenwoordiger Pim v d Logt die durfde de gok wel aan en ik citeer: Als die alsnog niet stil is neem ik de banden gewoon feilloos terug, lost de Bridgestone het probleem op hebben wij het samen opgelost en spreid je het woord rond. Onze klant belde ons op richting Frankrijk: Marcel als een naaimachine rijd die grandioooos , Ze lijken zelfs stiller als de Michelin en Conti's. Maar ik spreek het nog niet te hard uit ik bel je over 3 weken uit voorzorg nog eenmaal. Tot nog toe lijkt de zachte compound en het Subtiele loopvlak van de Bridgestone de oplossing. ( Sorry voor de slechte plaatsing van aanhalingstekens en dergelijke )
Dat is een mooi verslag waar we wat aan hebben.

Zien jullie de problemen ook met auto's met luchtvering achter ? en waarom geen Pirelli geprobeerd die worden ook vaak af fabriek geleverd.

Volgens mij zijn alle T4 edition sport's op een sportonderstel geleverd.....
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik heb ook een V90 en had ook last van trillingen, na montage van de Pilot sport4 en vervanging van de naven voor + rondom schijven en blokken is de mijne stil.
Heerlijke machine en de meest fijne Volvo die ik ooit heb gereden.
Krachtige en snel maar het meest komt hij tot zijn recht bij 135km/u op de autoroute, heerlijk kilometers eten en afentoe even gas wanneer je in een groepje rijdt die constant om elkaar heen klitten.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Marcel87
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04.07.2019 - 16:51

Nielphev de klant heeft slechte ervaringen gehad voorgaande Volvo dus dit dan eigenlijk niet voorgesteld..
Op zich auto's met luchtvering bij ons tot op heden geen problemen gezien\gehad.
Er komt volgende week nog een andere S90 die met ze Michelin geluid pilot sport 3 welliswaar zelfde geluid omschrijft als de andere klant met de V90.. Ben benieuwd.. Zal jullie op de hoogte houden.
Gebruikersavatar
Ab S
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..had ook getril rond 130 km/u. Na paar dagen was de dealer eruit: 3 van de vier banden (Pirelli) hadden hoogteslag (bepaald met Hunter Road Force). Na vervanging en precies balanceren nu okay. Ik merk wel dat de wagen - of de Pirelli banden - zeer gevoelig zijn voor kleine oneffenheden in het wegdek, wat in NL toch veel het geval is. Vreemd genoeg (?) komt dat juist rond de 130 km/u tot uiting. Op veel wegen in Duitsland en Scandinavië waar ik onlangs was, was de wagen bij alle snelheden stil. Toch merk je ook daar dat kleine oneffenheden tot trillingen leiden.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik onderschrijf dat wel, ook Michelin heeft de eerste kilometers lichte trilling.
Ik voel altijd precies wanneer de banden zijn opgewarmd omdat er dan geen trilling meer is, in Frankrijk afgelopen weken helemaal geen last gehad maar daar lag de temperatuur 20 graden hoger.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
oreo
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.10.2019 - 04:36

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn 2017 V90 D5 AWD, na wat rondstruinen op internet en fora ben ik het volgende Volvo tech journal tegen gekomen.
mogelijk speelt dit ook bij ons?

mijn banden zijn vervangen/2x opnieuw uitgelijnd nog steeds heb ik bij snelheden boven de 100 last van trillingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 D5
S80 D5
S40 2.4
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Het stoort mij niet dusdanig dat ik er mee aan de slag ga.
Winterset maak ik deze week klaar en gaat er medio november onder.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
nf98
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 14.07.2005 - 13:53

Ik ervaar ook trillingen bij deze snelheden.. In eerste instantie met mijn Pirelli P-Zero banden, die bij de auto werden geleverd toen ik hem kocht.. Dealer zei toen dat het in de banden kon zitten, maar geen garantie, want banden zijn slijtage delen.
Splinternieuwe winterset gemonteerd met Vredestein banden. Nog steeds dezelfde trilling.. Reactie dealer: Geen originele wielen, geen garantie.
Dealer heeft wel de Winterset opnieuw gebalanceerd op de Hunter. Zeiden dat de set een iets te groot naafgat had. Als ik de specs opvraag zijn ze exact gelijk.
Nu heb ik de auto opgehaald en na het balanceren op de Hunter trilt de auto nog veel erger, nu niet alleen in het stuur, maar door de hele auto.

Nu gaat de auto binnenkort weer terug met de originele wielen er weer op. Heb zelf 4 nieuwe Pirelli banden gekocht, maar zoals ik het hier nu lees had ik het beter bij de dealer neer kunnen leggen, had me aardig wat geld kunnen schelen.
XC60 - T6 - 2021 - Silver Dawn - R-Design
XC60 - D4 - 2017 - Bursting Blue met. - R-Design met wat extra opties
V90 - D4 - 2016 - Osmium Grey Met. - Inscription
V70 - D4 - 2014 - 181Pk - Grey Metallic, Nordic+, Luxury Line, Intellisafe pro line
V70 - D3 - 2010 - 163Pk - Black metallic, Momentum
V50 - 2.0 - 2007 - Titanium Grey Metallic - Edition Sport II - Family Line - Estate Line - Dakspoiler - Sunblinds - Garmin Nuvi 660 - Parrot 3200LS
nf98
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 14.07.2005 - 13:53

Update: Auto is terugweest. dealer geeft aan dat dit een "normaal" probleem is bij zowel V90 als V60, en er helaas niks aan te doen is. Vind ik wel een beetje makkelijk...
XC60 - T6 - 2021 - Silver Dawn - R-Design
XC60 - D4 - 2017 - Bursting Blue met. - R-Design met wat extra opties
V90 - D4 - 2016 - Osmium Grey Met. - Inscription
V70 - D4 - 2014 - 181Pk - Grey Metallic, Nordic+, Luxury Line, Intellisafe pro line
V70 - D3 - 2010 - 163Pk - Black metallic, Momentum
V50 - 2.0 - 2007 - Titanium Grey Metallic - Edition Sport II - Family Line - Estate Line - Dakspoiler - Sunblinds - Garmin Nuvi 660 - Parrot 3200LS
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”