Probleem met Gracenote

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JTW
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 27.02.2017 - 21:07

Geachte mede Volvo liefhebbers,

Ik rijd inmiddels al bijna 1 jaar in een fantastische V90 CC, genieten! Alles perfect, behalve 1 punt. Ik luister graag naar klassieke muziek. Die zet ik op een USB stick. Alle muziek is volledig voorzien van Tag's. Maar helaas houdt Gracenote minder van klassieke muziek. Populaire muziek (bijv. 70-er jaren muziek) wordt probleemloos afgespeeld, maar klassieke muziek nauwelijks. Soms herkent het systeem van een symfonie wel het 2e deel, maar niet het 1e, 3e en 4e gedeelte. Alle muziek is van CD opgenomen. Ik heb het destijds met de garage besproken. Zij hebben het doorgesluisd naar Zweden. Het antwoord was: MP3 bestanden met een bitrate lager dan 200 worden niet afgespeeld. Over de FLAC en WAV bestanden werd niet gerept.
Ik heb nu een USB stick gemaakt met: FLAC bestanden (klassieke muziek), WAV bestanden (klassieke muziek), hoge kwaliteit MP3 bestanden (klassieke muziek met bitrate van 320) en lage kwaliteit MP3 bestanden (Eric Clapton met een bitrate van 98 ). De enige muziek die herkent wordt is die van Eric Clapton!!!
Ik word er een beetje moe van elke keer de monteurs hiermee lastig te vallen en daarom wend ik mij tot collega V90 rijders.
Ik heb 2 vragen:
1. Herkent iemand dit probleem?
2. Bij de Instellingen, Media, Gracenote wordt als vraag gesteld: 'Meerdere resultaten Gracenote'. Maar helaas kan ik deze vraag niet openen in het menu!! Ik ben heel erg benieuwd of anderen dat wel kunnen.

Alvast bedankt voor een eventuele reactie.
Met vriendelijke groet, Jan Theo Weeda
V90CrossCounty Pro, 05-17, T5, Osmium grey.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik wist niet eens wat gracenote is..... tot nu toe speel ik muziek via de telefoon af. Bluetooth.....
Eind mei zal dat over en uit zijn. Dussssss ik lees mee...
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Andere auto per eind mei?
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

RoaldH schreef: Andere auto per eind mei?
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
D5R-Design
5th Gear member
Berichten: 1520
Lid geworden op: 13.11.2008 - 21:59

Hans oet Twent schreef:
RoaldH schreef: Andere auto per eind mei?
Tekst weg gevallen?

Maar terug komend op de vraag van Jan.

Ik herken je probleem.
In mijn vorige V70 speelde ik alle muziek af via keurige mapjes die gesorteerd stonden op mijn USB stick..
Helaas heeft Gracenote of volvo dit totaal overhoop gegooid en kan heel veel muziekbestanden niet meer terug vinden.
Ik heb de oplossing gevonden om mijn stok oude Ipod weer aan de USB poort te hangen..
Werk weer geweldig.. alleen de bestanden op Ipod zetten is minder..
Maar om oude 80 jaren mixen te luisteren gebruik ik dus nu de Ipod.
Ik moet wel zeggen dat ik de meeste tijd Spotify gebruik.
Laatst gewijzigd door D5R-Design op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Was één V90
tijmenvdk
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.01.2017 - 07:55

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar je kan Gracenote toch gewoon uitschakelen? Ik heb met populaire muziek minder problemen, maar wel bijvoorbeeld dat dubbelalbums in 2 "mappen" gezet worden (CD1 en 2), terwijl ze op de stick in 1 map staan. Morgen maar eens proberen.
Gebruikersavatar
JTW
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 27.02.2017 - 21:07

Mijn V90CC is afgelopen week voor z'n 1e beurt n de garage geweest. Ik hoor Tijmen zeggen dat Gracenote uit te schakelen is. Dat klopt, althans in de manual! Maar niet in de auto zelf! In de manual staat dat je via 'instelingen, media, Gracenote' de volgende keuze zou kunnen maken:
Meerder resultaten Gracenote: 1. originele bestandsgegevens gebruiken
2. Gracenote-gegevens gebruiken
3. Gracenote- of originele data kiezen

Ik zeg dus bewust 'zou kunnen', want in mijn V90CC kan ik deze keuze niet maken, en ook niet in een van die andere dure Volvo's die in de garage stonden en voorzien zijn van Sensus. De garage medewerkers zijn begrijpend en welwillend, maar zijn natuurlijk ook niet in staat de Volvo software even aan te passen.
Oke, er zijn grotere problemen op deze wereld, en het belangrijkste is dat de auto fantastisch rijdt. Maar van alle onbelangrijke zaken, is dit issue, voor mij althans, op voetbal na wel het belangrijkst! Maar hiervoor naar Zweden of misschien zelfs naar China te reizen, gaat mij wat te ver. Dus tenzij ik hier de gouden tip krijg, zal ik er mee moeten leren leven! En dat zal vast wel lukken.
Alvast bedankt voor het meedenken. M.v.g. JT
V90CrossCounty Pro, 05-17, T5, Osmium grey.
tijmenvdk
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.01.2017 - 07:55

Het vinkje in de auto is wel uit te schakelen, maar dat heeft geen enkel effect op hoe de muziekbestanden in de "bibliotheek" gestructureerd worden. Het enige effect lijkt te zijn dat er geen nieuwe albumafbeeldingen worden gedownload, maar dat heb ik nog niet in detail uitgezocht.
tijmenvdk
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.01.2017 - 07:55

Voor de juiste vastlegging in het archief: het enige wat het vinkje doet is ervoor zorgen dat Gracenote niet via internet updates downloadt. Vinkje uit betekent dat de auto zijn lokale versie van de Gracenote database gebruikt en die niet update. Het uitschakelen van Gracenote (en daarmee voorkomen dat het systeem van alles door elkaar heen gooit qua muziek) kan helaas niet. Albums die Gracenote niet goed herkend worden leidt tot:
  • album verdeeld over meerdere (gelijkluidende) albums
  • nummers in een vreemde volgorde (ooit wel eens The Wall van Pink Floyd op shuffle willen luisteren? Koop een Volvo!)
  • rare artiestnamen (Daniel Lohues vind je tegenwoordig onder Daniel Lee)
  • verzamelalbums die per artiest vermeld worden
om over de effecten op klassieke muziek nog maar te zwijgen. Het maakt daarbij totaal niet uit wat je in de tags van je muziekbestanden hebt staan lijkt het.
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”