Winterse verrassing

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Met koning winter in het land,was ik benieuwd hoe mijn t8 zou rijden. Eerst even tanken en dan los.
Er volgde een vervelende verrassing. Ik kon het tankpistool niet in de tank krijgen.
Na een hoop gepor, ook met mijn vinger, moest ik opgeven. Muurvast.
Weer naar huis gereden en verder gekeken ( gelukkig nog genoeg benzine).
Lang verhaal kort te maken. Uiteindelijk met een föhn de boel binnenin ontdooit en hoera, de “poort was open.

Blijkbaar is de overgang van regen naar sneeuw niet soepel gegaan. En dat voor een Zweedse dame!
Ik ga hier wel over bellen met de dealer want iedere keer met de föhn op stap is wel erg triest.
Maar, heeft 1 van jullie hier ook mee te maken gehad?

Overigens reed de auto super in de sneeuw;-)
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Er zit een afvoergaatje onder de vulopening. Bij mij zat dit verstopt en kon er zich wat water ophopen achter het klepje. Als dit gebeurt en het bevriest, kan ik me voorstellen dat het klepje niet opengaat.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Sathumax
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 10.08.2007 - 21:45

Mijn oude S60 had in de winter nooit last van, zelfs met -25, maar sinds overstap naar 2015 XC60 met dit weer veel winterse problemen, en we zijn niet de enige.
Deuren niet open kunnen maken, spiegels die niet uitklappen, noem ze maar op.
Dan denk ik de oude volvo die konden overal tegenop, maar de modellen van nu? een drama is het.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor de deuren en spiegels zijn een aantal hele simpele oplossingen, aangezien ieder merk daar zo'n beetje last van heeft.
Smeer je deurrubbers maar eens in en die spiegels gewoon uitgeklapt laten staan.

ANWB schijnt er gisteren flink vaak op uit te zijn geweest omdat mensen hetzelfde probleem hadden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

Geen last met mijn benzineklepje, wel uit voorzorg zaterdagmiddag de auto weggezet met uitgeklapte spiegels om te voorkomen dat ze in ingeklapte toestand vastvriezen en de fohn er aan te pas moet komen of, erger, de motortjes het begeven. Maar helaas vergeten de ruitenwissers in de onderhoudsstand van de ruit te zetten, dus die waren met ijzel muurvast gevroren. Met ruitontdooier dit opgelost. Ook de deuren waren in de naden voorzien van ijzel, de rubbers bleven niet plakken, die had ik met een Valma "deodorant" stick behandeld. We kunnen weer rijden.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Sathumax
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 10.08.2007 - 21:45

fredhead schreef: 08.02.2021 - 11:30 Voor de deuren en spiegels zijn een aantal hele simpele oplossingen, aangezien ieder merk daar zo'n beetje last van heeft.
Smeer je deurrubbers maar eens in en die spiegels gewoon uitgeklapt laten staan.

ANWB schijnt er gisteren flink vaak op uit te zijn geweest omdat mensen hetzelfde probleem hadden.
Wat ik al boven aangaf, ik heb bij mijn oude S60 uit 2001 nooit iets hoeven te smeren, en altijd kreeg ik de auto open , terwijl auto buiten stond met -25. maar de huidige modellen zijn niet meer van deze tijd.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Pieterxc90 schreef: 08.02.2021 - 11:36 Geen last met mijn benzineklepje, wel uit voorzorg zaterdagmiddag de auto weggezet met uitgeklapte spiegels om te voorkomen dat ze in ingeklapte toestand vastvriezen en de fohn er aan te pas moet komen of, erger, de motortjes het begeven. Maar helaas vergeten de ruitenwissers in de onderhoudsstand van de ruit te zetten, dus die waren met ijzel muurvast gevroren. Met ruitontdooier dit opgelost. Ook de deuren waren in de naden voorzien van ijzel, de rubbers bleven niet plakken, die had ik met een Valma "deodorant" stick behandeld. We kunnen weer rijden.
Hier automatisch inklappen ook even uitgezet, niet raar met -7 dat vocht dan bevriest.
Vanmorgen 30min de standkachel aangehad en alles was gangbaar, met de awd door dikke sneeuw op de inrit en met een driftje de straat uit, helemaal toppie.
Dat afvoertje check ik altijd met auto wassen, eens in de zo veel tijd zet ik even het luchtpistooltje er op om door te blazen.
Gister in de garage bij Volvodealer meerdere Volvo's gezien met de motorkap open waarbij mij opviel dat ze allemaal veel blad en rommel op de waterafvoer hebben liggen.
ik maak dat eens per maand schoon en blaas dat afentoe door zodat er geen water aan de voorzijde van het brandbord kan komen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ik ben er vanmorgen op de autobaan achtergekomen dat mijn ruitensproeier het niet deed. Mijn standverwarming had een lading sneeuw gesmolten dat weer deels was aangevroren op de ruitenwissers waardoor ik dit het probleem was.
Na het schoonkrabben bleek het probleem echter nog steeds aanwezig. De pomp hoorde ik wel draaien maar zowel bij de voorruit als de koplampen kwam niks.

Is het ruitensproeier reservoir verwarmd? Ik vermoed dat de vloeistof te weinig antivries heeft.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
DirkBarse
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 16.03.2019 - 20:24
Locatie: Twente

pimsam schreef: 09.02.2021 - 11:57 Mijn standverwarming had een lading sneeuw gesmolten dat weer deels was aangevroren op de ruitenwissers waardoor ik dit het probleem was.
Na het schoonkrabben bleek het probleem echter nog steeds aanwezig. De pomp hoorde ik wel draaien maar zowel bij de voorruit als de koplampen kwam niks.

Is het ruitensproeier reservoir verwarmd? Ik vermoed dat de vloeistof te weinig antivries heeft.
Gisteren hetzelfde probleem, ben bang dat het de leiding naar sproeiers is die niet verwarmd zijn?
V60 T4 R-Design 2012 | Black Sapphire | 19 inch Polestar
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als de vloeistof in het reservoir al is bevroren komt het ook niet in de leidingen.
Vaak zijn de sproeiers verwarmd zodat daar altijd een straal uit blijft komen, maar dan moet het spul wel vloeibaar genoeg blijven om daar naartoe te komen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 763
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Pieterxc90 schreef: 08.02.2021 - 11:36 Geen last met mijn benzineklepje, wel uit voorzorg zaterdagmiddag de auto weggezet met uitgeklapte spiegels om te voorkomen dat ze in ingeklapte toestand vastvriezen en de fohn er aan te pas moet komen of, erger, de motortjes het begeven. Maar helaas vergeten de ruitenwissers in de onderhoudsstand van de ruit te zetten, dus die waren met ijzel muurvast gevroren. Met ruitontdooier dit opgelost. Ook de deuren waren in de naden voorzien van ijzel, de rubbers bleven niet plakken, die had ik met een Valma "deodorant" stick behandeld. We kunnen weer rijden.
Dat het benzineklepje wel eens problemen veroorzaakt heb ik al meer gelezen.
De Valma stick werkt goed. Ik heb ondertussen geleerd om de rubbers ermee in te strijken wanneer het nog niet koud is
want hoe kouder hoe harder de stick en hoe minder er op de rubbers terechtkomt.
Zou het kunnen dat deuren van auto's van nu eerder dichtvriezen omdat er meer aandacht besteedt wordt aan de afdichting?
Niet dat het een excuus zou zijn, maar mogelijk wel een reden.
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Willy.VdW schreef: 09.02.2021 - 16:29 Zou het kunnen dat deuren van auto's van nu eerder dichtvriezen omdat er meer aandacht besteedt wordt aan de afdichting?
Niet dat het een excuus zou zijn, maar mogelijk wel een reden.
Vroeger zat de deurnaad in de zijkant van de auto en veelal zat daar direct de regengoot boven. Dus kwam er nauwelijks water op de rubbers. Nu zit de naad onafgedekt in het dak en stroomt er permanent water op de rubbers. Just my 2 cents...
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

De spiegels staan hier ook in de uitgeklapte stand.
Voor de rest weinig andere dingen gehad. De auto rijdt Iig super. Remmen wel voorzichtig want de massa van de T8 weegt best wat en voel de abs met regelmaat ( op de besneeuwde /ijs wegen dan)
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 763
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

jalex_h schreef: 09.02.2021 - 18:07
Willy.VdW schreef: 09.02.2021 - 16:29 Zou het kunnen dat deuren van auto's van nu eerder dichtvriezen omdat er meer aandacht besteedt wordt aan de afdichting?
Niet dat het een excuus zou zijn, maar mogelijk wel een reden.
Vroeger zat de deurnaad in de zijkant van de auto en veelal zat daar direct de regengoot boven. Dus kwam er nauwelijks water op de rubbers. Nu zit de naad onafgedekt in het dak en stroomt er permanent water op de rubbers. Just my 2 cents...
Ja, inderdaad!
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

diesel01 schreef: 09.02.2021 - 10:26
Pieterxc90 schreef: 08.02.2021 - 11:36 Geen last met mijn benzineklepje, wel uit voorzorg zaterdagmiddag de auto weggezet met uitgeklapte spiegels om te voorkomen dat ze in ingeklapte toestand vastvriezen en de fohn er aan te pas moet komen of, erger, de motortjes het begeven. Maar helaas vergeten de ruitenwissers in de onderhoudsstand van de ruit te zetten, dus die waren met ijzel muurvast gevroren. Met ruitontdooier dit opgelost. Ook de deuren waren in de naden voorzien van ijzel, de rubbers bleven niet plakken, die had ik met een Valma "deodorant" stick behandeld. We kunnen weer rijden.
Hier automatisch inklappen ook even uitgezet, niet raar met -7 dat vocht dan bevriest.
Vanmorgen 30min de standkachel aangehad en alles was gangbaar, met de awd door dikke sneeuw op de inrit en met een driftje de straat uit, helemaal toppie.
Dat afvoertje check ik altijd met auto wassen, eens in de zo veel tijd zet ik even het luchtpistooltje er op om door te blazen.
Gister in de garage bij Volvodealer meerdere Volvo's gezien met de motorkap open waarbij mij opviel dat ze allemaal veel blad en rommel op de waterafvoer hebben liggen.
ik maak dat eens per maand schoon en blaas dat afentoe door zodat er geen water aan de voorzijde van het brandbord kan komen.
Zeer herkenbaar verhaal. Met een beetje aandacht hoef je geen problemen te hebben. En wat is die standkachel en de electrisch verwarmde voorruit nu toch fijn!
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Bij mij vandaag ook wat moeite met het tankpistool door het klepje te krijgen.
Paar keer drukken en wat benzine als smering erbij en hij ging er in.
(oké dit klinkt een beetje raar)

Wat mij ook opvalt is hoeveel sneeuw zich ophoopt in de wielkasten.
Ik heb nu de comfort instap van de luchtvering maar uitgezet, want als de auto door de vering zakt dan wordt de sneeuw in de wielkasten gecomprimeerd tot een keihard pak.
Ik heb nu ook al meerdere keren storingen van de luchtvering gekregen. 'Service vereist' en 'Tijdelijk beperkte functie'
Er zitten flinke pakken sneeuw in de wielkasten, die ik er telkens wel weer probeer uit te steken, kan ook niet goed zijn voor het plaatwerk natuurlijk, want dat wordt helemaal opgeduwd.
Hoop niet dat mijn luchtbalgen kapot gevroren zijn.
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Ter info. Met de “verstoppingsklacht” naar de dealer geweest.
Uitgelegd dat met de föhn de klep los gaat en er dus, blijkbaar, ergens wat vocht ophoopt.
1 van de monteurs vertelde dat de klacht bij de xc60 xc40 bekender was en dat ik ( bij Verkerk Leidsche Rijn) de eerste xc90 was.
Maarja, standaard met de föhn op stap met vrieskou????

Ik zal de volgende keer ook proberen voorzichtig wat peut er langs te laten stromen en kijken of het ( tweede)klepje open gaat . Armoedig vind ik het wel
De monteur zei dat het vervangen van de dop ( en slang ) wel mogelijk is maar dat hij niet kon garanderen dat het niet meer zou voorkomen. Kosten ..rond de 500 euro.
Ik kijk volgende week, met de dooi, even verder of het probleem dan is opgelost. Blijf het wel knullig vinden. Mijn oude xc90 was foutloos met barre winteromstandigheden.
Wnot
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 14.12.2014 - 12:55

Bij mij ook problemen met de luchtvering van onze Volvo (nieuw aangeschafte XC90 T8, model 2015), raar geluid van achter in de XC90 + melding "dringend vering onderhoud" zal dit ook een vocht (ijs) probleem zijn/worden.
Bij een gewone luchtcompressor moet je ook eens in de zoveel tijd vocht aflaten uit de luchttank(s), hoe zit bij luchtvering van de XC90 met ook een compressor in het systeem en luchttanks en allemaal leidingen?
Als er ergens vocht (wat zeer waarschijnlijk is) in het systeem zit, zal dit dus bij vorst een probleem gaan worden.
Tot nu toe nooit eerder problemen gehad, ook niet op vakantie in zweden met soms ook extreme temperaturen.
Er is me nooit verteld dat het luchtsysteem van de vering eventueel speciaal onderhoud nodig heeft.
De XC90 krijgt altijd zijn beurten netjes op tijd bij mijn Volvo dealer om hopelijk dit soort problemen te voorkomen, in december pas zijn laatste beurt geweest, dus geen achterstallig onderhoud.

Ook nog een bandendruk sensor die een melding geeft dat de druk te laag is, terwijl de druk goed is in alle banden.
Kan dit probleem komen door een batterij in de druksensor die leeg raakt?
Wat ook vreemd is dat de app op mijn telefoon beide fouten niet vermeldt.
Nieuw is helaas niet altijd beter, onze vorige oude XC90 heeft ons nog nooit in de steek gelaten.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Wnot schreef: 13.02.2021 - 19:38 Bij mij ook problemen met de luchtvering van onze Volvo (nieuw aangeschafte XC90 T8, model 2015), raar geluid van achter in de XC90 + melding "dringend vering onderhoud" zal dit ook een vocht (ijs) probleem zijn/worden.
Bij een gewone luchtcompressor moet je ook eens in de zoveel tijd vocht aflaten uit de luchttank(s), hoe zit bij luchtvering van de XC90 met ook een compressor in het systeem en luchttanks en allemaal leidingen?
Als er ergens vocht (wat zeer waarschijnlijk is) in het systeem zit, zal dit dus bij vorst een probleem gaan worden.
Tot nu toe nooit eerder problemen gehad, ook niet op vakantie in zweden met soms ook extreme temperaturen.
Er is me nooit verteld dat het luchtsysteem van de vering eventueel speciaal onderhoud nodig heeft.
De XC90 krijgt altijd zijn beurten netjes op tijd bij mijn Volvo dealer om hopelijk dit soort problemen te voorkomen, in december pas zijn laatste beurt geweest, dus geen achterstallig onderhoud.

Ook nog een bandendruk sensor die een melding geeft dat de druk te laag is, terwijl de druk goed is in alle banden.
Kan dit probleem komen door een batterij in de druksensor die leeg raakt?
Wat ook vreemd is dat de app op mijn telefoon beide fouten niet vermeldt.
Nieuw is helaas niet altijd beter, onze vorige oude XC90 heeft ons nog nooit in de steek gelaten.
Op vrachtwagens werk ook alles op lucht en alhoewel ze luchtdrogers hebben moet je toch regelmatig even de luchttanks afblazen om (roest)water weg te laten lopen.
Nu weten chauffeurs dat maar breng je deze techniek naar de personen automarkt en de lucht is vochtig en dik onder nul dan is het niet raar dat je problemen krijgt.
Logisch nadenken, auto’s niet op de handrem, bladeren onder de motorkap regelmatig verwijderen en een doek er door heen voorkomt problemen.
Ik had laatst een deur die niet van het slot ging en toen ik hem van binnenuit open had wilde hij niet meer op slot.
Niet heel apart na een nacht van -17 en vochtig zeeklimaat, een half uurtje in de parkeergarage bij +8 en het deed het weer.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Eind vorige week lag mijn auto zo laag op de vering alsof het een sportauto was en deed de compressor van de luchtvering dus helemaal niets meer.
Vandaag onderhoud bij de garage en gelukkig bleken alleen een relais en een zekering te zijn doorgebrand.
De compressor zal het wel wat te zwaar hebben gehad met de vrieskou, maar gelukkig lijkt de luchtvering dus niet beschadigd.

Meevaller, luchtvering zal toch wel een keer aan de beurt komen en men zegt dat dat niet goedkoop is.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”