Van V70 D5 Summum naar XC90 T8 Inscription

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Ben ik weer...met de volgende vraag :-D

Klopt het dat je nog steeds geen op de PC aangemaakte routes kan importeren in het Sensus navigatiesysteem?
Ik vrees dat ik het antwoord wel weet maar voor de zekerheid...
Jammer hoor, ik maak graag routes op de PC omdat je dan veel meer overzicht hebt en veel meer kan 'sturen'. Als je het navi-systeem van de auto zijn gang laat gaan heb je minder controle. Bijvoorbeeld als de sleurkeuken erachter hangt, dan is het toch wel handig als de navi de echt kleine weggetjes vermijdt...

Over caravan gesproken...als je handmatig wil schakelen dan kan dit alleen in de B-stand als ik het goed begrepen heb. Maar dan kan ik zo te zien alleen terugschakelen, niet opschakelen. In mijn V70 kon ik dit op de S-stand wel.
Bovendien, ik denk dat in dat geval de Powerstand de voorkeur geniet. Zie ik dus wel het toerental maar kan ik niet handmatig schakelen. Tips welkom, misschien zie ik toch het e.e.a. over het hoofd.

Voor de rest, de XC90 nu een paar weken in bezit. Wat een genot om met deze mastodont rond te rijden. Zowel elektrisch bij stadsverkeer alsook op benzine op langere ritten. Ook de standkachel met timer is super...

Kortom, ik begin mijn draai al wat te vinden maar er valt nog genoeg te ontdekken :)
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Navi route via PC bepalen en inladen in Sensus? Geen idee.
Ik snap je punt wel trouwens, als ik de navi gebruik wil deze mij altijd door het Ruhrgebied laten rijden terwijl ik via Venlo en de 61 prefereer.
Opschakelen met de caravan erachter, waarom zou je dat willen? De kans dat je dan in een te lage versnelling rijdt is heel groot. Gewoon terug in B en de automaat schakelt zelf wel weer op als dat kan. Juist het feit dat je wel kunt terugschakelen in de B stand lijkt mij nuttig. Kwam er trouwens gisteren per ongeluk zelf pas achter dat dat kon (wist ik ook nog niet).
Ik heb afgelopen zomer met de tenttrailer erachter gewoon in "Hold" gereden en als ik vond dat er te weinig toeren werden gedraaid (met name lange maar niet al te steile klimmetjes zijn het meest schadelijk m.i.) schakelde ik met de flippers terug (uiteraard moet je die dan wel hebben). Ik lees hier regelmatig dat de Polestar stand ideaal is vanwege het wat hogere toerental, dus dat zal dan ook wel met de powerstand het geval zijn.

En ja de XC90 is groot, maar zo lekker rijden.......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Gouwe schreef: 24.01.2021 - 13:15 Opschakelen met de caravan erachter, waarom zou je dat willen? De kans dat je dan in een te lage versnelling rijdt is heel groot. Gewoon terug in B en de automaat schakelt zelf wel weer op als dat kan. Juist het feit dat je wel kunt terugschakelen in de B stand lijkt mij nuttig. Kwam er trouwens gisteren per ongeluk zelf pas achter dat dat kon (wist ik ook nog niet).
In de V70 liet ik met de caravan aangehaakt de automaat vanuit stilstand vaak zelf opschakelen in S en als de kruissnelheid was bereikt schakelde ik handmatig zodanig terug dat het toerental net boven de 2000 bleef.
Dat in de B stand de automaat zelf opschakelt wist ik niet, ga ik eens proberen. Flippers heb ik helaas niet, lijkt me in deze omstandigheden best makkelijk.
Wat ik nog eens moet uitknobbelen is het gewenste toerental om de koeling voldoende zijn werking te laten doen.

Wat ik eigenlijk wel verwachtte is dat de software zo geavanceerd zou zijn om te merken dat er een flinke caravan achter hangt en dan het schakelprogramma anders zou laten lopen.
Maar enfin, hoeveel meer handigheden wil je in deze auto nog hebben? =)
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

FritsieV70 schreef: 24.01.2021 - 13:52 Wat ik eigenlijk wel verwachtte is dat de software zo geavanceerd zou zijn om te merken dat er een flinke caravan achter hangt en dan het schakelprogramma anders zou laten lopen.
Ik denk dat die software ook wel zo geavanceerd is hoor, alleen doel is primair zo laag mogelijk brandstof verbruik. M.i. betekent dat dus dat je desondanks in specifieke gevallen beter zelf even de lead kan nemen. Vergelijk het met ACC of Pilot Assist. Het zijn hulpmiddelen..... je moet toch zelf gewoon blijven nadenken :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Gouwe schreef: 24.01.2021 - 16:30 Het zijn hulpmiddelen..... je moet toch zelf gewoon blijven nadenken :-)
Absoluut, da's ook mijn insteek. Overigens, net even vrouwlief opgehaald en het (op)schakelen in B getest. Noppes, de automaat schakelt niet op.
Stukje huiswerk dus. Leuke puzzel, komt vast wel een oplossing voor. We hebben nog even voordat het huis op wielen weer gebruikt kan gaan worden.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ha ha waar is de tijd dat je zo een auto kon aanslingeren en hoppa.....wegrijden... :-D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27062
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gouwe schreef: 24.01.2021 - 16:30
FritsieV70 schreef: 24.01.2021 - 13:52 Wat ik eigenlijk wel verwachtte is dat de software zo geavanceerd zou zijn om te merken dat er een flinke caravan achter hangt en dan het schakelprogramma anders zou laten lopen.
Ik denk dat die software ook wel zo geavanceerd is hoor, alleen doel is primair zo laag mogelijk brandstof verbruik. M.i. betekent dat dus dat je desondanks in specifieke gevallen beter zelf even de lead kan nemen. Vergelijk het met ACC of Pilot Assist. Het zijn hulpmiddelen..... je moet toch zelf gewoon blijven nadenken :-)
Zijn merken die het doen, maar dat programma schakelt in op het moment dat de stekker aangesloten wordt op de auto.
En die weet dan niet of het een fietsendrager is of een flinke aanhanger/caravan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

fredhead schreef: 24.01.2021 - 20:41 Zijn merken die het doen, maar dat programma schakelt in op het moment dat de stekker aangesloten wordt op de auto.
En die weet dan niet of het een fietsendrager is of een flinke aanhanger/caravan.
Klopt, ik heb wel eens gelezen dat Amerikaanse auto's dat hebben.
En wat het type aanhanger/fietsenrek betreft, ik ga er vanuit dat de auto kan 'voelen' hoeveel extra trekkracht nodig is en daarop anticiperen?

Maar goed, ik ben al gewend om in zo'n geval zelf de regie te houden ;-)
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Met het zicht op de witte omgeving kwam er weer een nieuwe vraag in me op.

Het lijkt me handig om 4WD te gebruiken op besneeuwde wegen. Nu lees ik dat je vanuit stilstand de OFF ROAD stand kunt gebruiken en bereik je een bepaalde snelheid dan schakelt de auto over naar 4WD. Is dit de enige manier om 4WD te kunnen gebruiken en is dit hetzelfde als de POWER stand? Die laatste lijkt me niet handig om op sneeuw te rijden i.v.m. het sportievere karakter dat je op sneeuw nu juist niet wil kiezen...

Oftewel, wat is de beste rijmodus op gladde wegen ?
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

AWD!

In Pure krijg je een achterwielaandrijver. Leuk, maar het effect op een rotonde kan heel verassend zijn.
Met Power heb je wel AWD maar wil je inderdaad niet dat elke mm indrukken van je gaspedaal leidt tot een enorme voorwaartse reactie.
Off road is wat het zegt: off road en creëert m.n. een hogere bodemspeling. Boven een bepaalde snelheid zakt de auto weer naar beneden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Gouwe schreef: 07.02.2021 - 15:05 AWD!

In Pure krijg je een achterwielaandrijver. Leuk, maar het effect op een rotonde kan heel verassend zijn.
Met Power heb je wel AWD maar wil je inderdaad niet dat elke mm indrukken van je gaspedaal leidt tot een enorme voorwaartse reactie.
Off road is wat het zegt: off road en creëert m.n. een hogere bodemspeling. Boven een bepaalde snelheid zakt de auto weer naar beneden.
Oke, volgens mij kan ik AWD niet als rijmodus kiezen. Maar dat moet ik nog even controleren...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Denk het wel hoor. Staat helemaal bovenaan.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Dannyk
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 05.07.2014 - 13:27

Klopt, vanochtend nog gebruikt
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik ook :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Jullie hebben - uiteraard - gelijk. Staat bovenaan inderdaad.
Morgen mijn vrouw wegbrengen naar haar werk. Ik ben héél blij met mijn standkachel!
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

FritsieV70 schreef: 08.02.2021 - 10:10 Jullie hebben - uiteraard - gelijk. Staat bovenaan inderdaad.
Morgen mijn vrouw wegbrengen naar haar werk. Ik ben héél blij met mijn standkachel!
Vanmiddag dus mijn vrouw even opgehaald. AWD aangezet, je kachelt overal makkelijk doorheen. Bijna thuis nog even een besneeuwd straatje opgezocht en ook hier geen krimp, ook met zomerbanden :whistle:

Het voelt sowieso veilig in een dergelijke tank...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Vandaag de echtgenote aan het werk dus weer eens de tijd om lekker te puzzelen met de uitgebreide functies van de XC90...

Komen er toch weer 2 vragen bovendrijven, ik heb de antwoorden niet kunnen vinden in de handleiding of hier op het forum. Best kans dat ik ergens overheen heb gelezen maar goed.

Vraag me het volgende af:

- Waar kan ik de versienummers vinden van zaken zoals de kaart, stembegeleiding en Gracenote? Heb helemaal door de menu's gebladerd maar niet kunnen vinden. Moet het contact misschien aan staan?
- Is het mogelijk om via internet vanuit mijn PC te communiceren met de auto? Hij staat voor de deur en is via Wifi geconnect met mijn eigen netwerk thuis...of heb je hier VOC voor nodig?

ben benieuwd...
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die laatste vraag vind ik wel interessant. En het enige antwoord wat ik kan bedenken is dat je de VOC-applicatie op je PC zou moeten zetten.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Voor zover ik weet kun je niet rechtstreeks via een IP adres met de auto communiceren. Uiteraard wel via de VOC app op je PC maar dat voegt niets aan functionaliteit toe in vergelijking met de app op je telefoon.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Ik vrees inmiddels ook dat mijn tweede vraag inderdaad niet haalbaar is. Jammer, zou heel handig zijn...

Blijft de eerste vraag staan ;-) Weet iemand waar ik de diverse versienummers kan vinden? Zoals gezegd heb ik zo'n beetje alle menu's doorgekeken maar niets kunnen vinden. Maar misschien moet het contact aan staan?
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”