Hybride: wachten op beter?

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Plaats reactie
Johbou
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 25.11.2014 - 13:52

Was bijna klaar om te beslissen om over te stappen op een T8 hybride, XC60 of XC90, spreek ik met een XC70 collega die ook iets nieuws overweegt, en die komt met het argument "als je nu zo'n Volvo hybride koopt met 45km elektrische reikwijdte (in praktijk 25km als je rijdt zoals je wilt), dan zal je spijt hebben over een paar jaar wanneer die 45 (25) km belachelijk zal klinken". Nu is er al de Mercedes GLE hybride SUV die 95km (praktijk 55km?). Ik heb natuurlijk stoer geantwoord dat je altijd kan wachten op beter, maar dat argument sprak me eigenlijk toch wel aan... Ideeën hierover?
Saab 9-3, Volvo MY08 XC70, MY15 XC70, MY21 XC90 T8 Recharge
Pierke Smulders
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 31.10.2019 - 18:17

Inhoudelijk klopt het natuurlijk helemaal... Maar als je altijd wacht het betere dat nog moet komen, koop je nu nooit wat beschikbaar is. Het ligt er ook aan waar je behoefte aan hebt. Ik rij elke dag 20 km heen en 20 km terug naar mijn werk, tussendoor kan ik opladen. Voor mij voldoet de elektrische actieradius dus prima 😀
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik denk dat jouw XC70 collega gelijk heeft. In een ander topic schreef ik het volgende:
viewtopic.php?t=83379&start=80
DB200 schreef: 07.12.2019 - 18:44 De vergelijking met de Iphone gaat in mijn optiek wel op. In 2012 was iedereen met een Iphone zeer tevreden over de mogelijkheden ten opzichte van Nokia (ik ook). Maar 700 euro betalen voor iets wat binnen 4 jaar technisch achterhaald is, is als particulier sneu geld als je bedenkt dat een Iphone 5S in 2016 nieuw voor 250 euro te krijgen was en anno 2019 nog steeds technisch mee kan. Voor de zakelijke gebruiker maakt het niet uit omdat er zoiets bestaat als afschrijving en fiscus. Zo zal het ook met EV gaan. Als particulier kun je maar beter even wachten totdat de grootste innovaties zijn geweest en dan pas instappen.
Ik ben niet de enige die deze ontwikkeling vergelijkt met Nokia en Apple.
https://www.bnr.nl/podcast/ben-van-der- ... -van-nokia
https://www.bnr.nl/player/audio/10142748/10400815
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Johbou
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 25.11.2014 - 13:52

Uhm ja, maar hoe weet ik wanneer de grootste innovaties zijn geweest? Gaat dat niet alsmaar door? Net als Pierke rij ik vooral kortere afstanden, en zijn de huidige Volvo hybride afstanden daarvoor eigenlijk prima. Meer elektrische reikwijdte is natuurlijk beter voor de langere ritjes. Maar wachten tot de grootste innovatie gedaan is betekent waarschijnlijk wachten op betaalbare volledig elektrische wagens die net zo'n actieradius hebben als diesels, 800km+. Da's wel weer even wachten. Ik haat dilemma's! :'(
Saab 9-3, Volvo MY08 XC70, MY15 XC70, MY21 XC90 T8 Recharge
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

In Duitsland heeft de zakelijke rijder halve bijtelling als de batterijrange 50 km of meer is. Dat zou je als minimale waarde kunnen aanhouden.
Een alternatief is je normale rit te vermenigvuldigen met 2 als ondergrens. Bijvoorbeeld: 35 km enkele reis, dan min. range 70km. Succes met kiezen tussen wachten / kopen 😉
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Absoluut een dilemma.
Ik heb ook lang getwijfeld en de optie om mijn oude benzine Xc90 te houden leek te winnen van een occasion T8.
Ik denk dat de ontwikkeling van de nextgen auto’s nog lang door zal gaan voordat alles “klopt”.
En wie weet wat allemaal mogelijk is in de toekomst?
Misschien zijn batterijen upgrades wel mogelijk in de huidige hybride auto’s.
Zal niet gratis zijn maar een nieuwe auto blijft voor de particulier ook in de toekomst nog steeds lastig haalbaar.
De occasionmarkt zal de komende jaren overspoeld worden met “ achterhaalde modellen”
Eea hangt ook af van de overheid. Persoonlijk denk ik dat de groene subsidies echt wel een keer gaan ophouden.

Ik denk dat met name de batterijenpakketen nog een grote ontwikkeling gaan doormaken.
Voorlopig sluit de T8 prima aan op mijn dagelijkse ritjes.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Is exact ook mijn dilemma. Daarom rij ik nog maar een jaar of twee verder. Ik zal dan nog nooit zo lang met een auto gereden hebben. Maar dit is de fijnste auto die ik al heb gehad, en ook na zes jaar rijdt ie nog als nieuw. Mankeert echt niets aan, en voldoet prima aan onze behoeften. Binnenkort gaat hij op onderhoud 120K en laat ik de bak ook powerflushen, en dan kunnen we er weer even tegenaan.

Bij verkoop van mijn zes jaar oude diesel nu, krijg ik er nog maar een habbekrats voor, dus doorrijden is sowieso de verstandigste optie vanuit financieel oogpunt. Dat neemt niet weg dat iets nieuws altijd leuk is. Echter zien we de technische evolutie nu erg snel gaan in autoland, ik hoop dat er binnen een jaar of twee al wat meer duidelijkheid is wat wijsheid is. Sowieso zal de keuze in hybride en elektrische modellen enorm toenemen, dat is nu volop aan de gang. Ook de batterijtechnologie staat niet stil, grafeen biedt op dat vlak nog mooie perspectieven.

Maar ja, je kan inderdaad niet blijven wachten, er komt een moment dat je auto niet meer erg betrouwbaar wordt, of bepaalde gebieden niet meer in mag, of de onderhoudskosten lopen te hoog op, hij is niet representatief meer, de fiscaliteit verandert, enz. enz.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
rna
2nd Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: 24.12.2019 - 15:31

Leuke discussie, waarbij je nooit weet waar je goed aan doet. Feitelijk gezien heeft je collega helemaal gelijk, praktisch gezien ben ik het er niet mee eens. Over twee jaar zijn de mogelijkheden waar hij nu over spreekt beter bereikbaar, maar de techniek zit ook niet stil. Ook over 2 jaar gaat hij hetzelfde argument kunnen geven en is de reikwijdte - na wederom 2 jaar - misschien wel 150km. Zo blijf je bezig.

Volgensmij moet je kijken wat er bij je past, als de huidige reikwijdte nog niet past zou ik wachten. Maar 'wachten' op de techniek heeft weinig zin, dit blijft zich in een hoger tempo ontwikkelen dan wat jij kunt bestellen.
Geldt overigens niet alleen voor auto's, maar voor vrijwel alle electronica. Ik heb een nieuwe laptop nodig, ga ik dan ook 2 jaar wachten tot de terrabite SSD kaart wel betaalbaar is?
Johbou
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 25.11.2014 - 13:52

Allemaal goeie argumenten.
Er staat 135k op mijn XC70 teller, is nog helemaal prima, en volgens autoscout24 krijg ik er ook nog een redelijk bedrag voor, zijn blijkbaar best populair als 2e hands, zelfs diesel! Ik weet niet hoe dat over 2 of meer jaar zal zijn. Samen met het argument dat ik over het algemeen korte afstanden rij die een Volvo hybride wel elektrisch aan kan, zou je zeggen go for it! En daarboven, niemand zal dat ontkennen, een nieuwe auto kopen is leuk :lol: !! Maar aan de andere kant, als ik nu een nieuwe 2020 hybride koop met 45-25km reikwijdte, ik verwacht niet dat ik daar inderdaad nog veel voor krijg over x jaar als "achterhaald model", wanneer hybride met meer dan 150km en elektrisch met meer dan 600km de norm zijn. Dus is de vraag: rij ik nu door met mn XC70 diesel tot er een duidelijk sprong is in prijs/prestatie van hybrides of elektrische auto's (of tot wannneer de auto 'op' is of nergens meer mag rijden) met weinig inruilwaarde, of koop ik nu (leuk!) een hybride en rij zo lang mogelijk door totdat, tja, de akku's dood zijn of eerder als er een mooie aanbieding is voor wat beters (weer leuk!), met ook weinig inruilwaarde. Of misschien kunnen tegen die tijd de batterijen vervangen worden?
Wat een gezemel! Ik heb gelukkig geen echte haast, al knaagt de 'leuk' factor wel 8). Just do it! .....? ... busje komt zo O.O
Saab 9-3, Volvo MY08 XC70, MY15 XC70, MY21 XC90 T8 Recharge
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

XC70 is een cult-auto die niet meer wordt gebouwd …..en daarom zijn de prijzen van 2e hands (nog steeds) zo over-the-top. Ik vermoed dat dit zo blijft en dat ga je van de huidige hybrids niet kunnen zeggen omdat de technologie nog in ontwikkeling is.
viewtopic.php?f=175&t=84261
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Mijn reden om het toch maar te doen:

Mijn vorige Xc90 was uit 2003. 17 jaar oud en 210000 op de klok.
Doorrijden was zeker mogelijk maar niet tot de transitie van electrificatie is voltooid.
Tsja en dan ga je denken:
- nu krijg ik nog een hele mooie prijs voor mijn auto( erg in trek als youngtimer)
- ik heb zelf een groot gezin, nu voor de laatste keer nog een Xc90.
- ik rijd de nieuwe auto toch 10 jaar door dus tsja...dan zien we wel weer hoe de markt erbij ligt.

Bovenstaande icm een sausje van een super mooie en comfortabele auto was genoeg om toch maar voor de T8 te gaan..hahaha

Maar dat de automarkt enorm in beweging is...dat is een feit.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

DB200 schreef: 04.02.2020 - 17:01 …….. Ik vermoed dat dit zo blijft en dat ga je van de huidige hybrids niet kunnen zeggen omdat de technologie nog in ontwikkeling is.
viewtopic.php?f=175&t=84261
De prijzen van een D6 zijn anders behoorlijk (+20%) gestegen in het afgelopen jaar en met elke auto kun je pech hebben, ook met een "simpele" VEA D4 of een 1.6 D2.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

De verlenging van het halftarief MRB heeft idd effect op de prijs gehad.

De D6 is de eerste in zijn soort en uniek en wordt op termijn net zo interessant als een mooie XC70.
Ik doelde meer op het huidige aanbod.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”