To hybride or not to.....

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Proficiat met de mooie T8 en heel veel plezier er mee!
trim schreef: 16.12.2019 - 16:42 Ik ben dan ook van plan om eerst even in de power mode te beginnen en dan na een tijdje over te schakelen in hybride. Is de motor iig een beetje op temp.
In power mode maak je meer toeren. Dat is voor een koude motor juist niet best. Bovendien is het motor management zo geprogrammeerd dat hij altijd zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komt, ook in Hybride stand.
trim schreef: 16.12.2019 - 16:42 Even een ander vraagje, ik overweeg om er running boards onder te zetten. Dit ivm instappen van de kiddos.
Geen ervaring mee, maar hoewel misschien handig voor de kids schijn je er ook vieze broekspijpen van te krijgen. Iets met elluk voordeel heb ze nadeel?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Dag Gouwe, ben nog niet helemaal thuis in de aandrijflijn maar als ik hem op power zet dan zie ik op het scherm eigenlijk non stop de motor en elektrische aandrijflijn aan. Motor sowieso.
Als je de motor rustig warm rijdt dan “lijkt” het mij iig beter. Maar zal er nog wel eens naar vragen bij de werkplaats van Verkerk.
Vwb die running boards , daar heb je wel een punt. Hen ik eerder gelezen. Echter mijn oude beestje had ze ook en was ook wel erg handig
Gebruikersavatar
snrbcb
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 18.03.2011 - 19:10
Locatie: Ronald Spijkenisse

trim schreef: 16.12.2019 - 16:42 Vraag mij overigens wel af als je in pure rondrijdt en in 1 keer een pittige inhaalactie maakt, hoe gezond dit voor de benzine motor is.
Als je pech hebt dan moet deze in 1 keer aangaan en krijgt giga koud op zijn donder!
Ik ben dan ook van plan om eerst even in de power mode te beginnen en dan na een tijdje over te schakelen in hybride. Is de motor iig een beetje op temp.
Gewoon in hybride mode beginnen. Je zal merken dat na verloop van tijd je met je rechtervoet gaat proberen om op bepaalde stukken juist onder of daarna net boven het omschakelpunt te blijven om idd de motor de kans te geven effe door te warmen ipv na de min. tijd gelijk weer af te slaan. Dit wordt gewoon een spel, net als op de laatste kW toch nog je huis weten te bereiken .
Muziek aan en zeilen maar met het verkeer mee.
En af en toe als je weet dat het rustig is (geen stoplichten / files) effe knallen in powermodus.
XC90 2.0T8 R-design , crystalwhite, 22" , B&W, four-C, en kontkoeling in de stoelen. (Sunpower op het dak thuis )
XC60 2.0T R-design , Icewhite, premium, sub, Cratus20".(RICA stage 2 265pk/399Nm.)
V70 2.4 II Sapph.zwart ( RICA 180HP)
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Running boards hebben wij niet onder de XC90 wel was er een optie om de luchtvering automatisch te laten zakken als je de auto uitzet om makkelijker in en uit te stappen. Ik weet zo niet of die optie bij de updates inmiddels verdwenen is maar als er kleine kidz in moeten stappen is dat wellicht een idee
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 762
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Als ik me niet vergis is easy entry/exit standaard bij luchtvering.
2018 XC90 T5
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Inmiddels klein maandje aan het rijden. Lekker veel aan het uitproberen met de pilot assist. Mooie feature.
In en rond het dorp rij ik veel in de hybrid of pure modus. Werkt prima. In de avond hang ik de Zweedse dame gewoon aan het stopcontact met 10A... geen paal nodig.Op de snelweg rij ik liever in awd. Merk dat de motor dan echt heel lekker samenwerkt met de electro motor. Alles draait dan...niet echt zuinig natuurlijk.
In hybrid een snelle inhaalactie uitvoeren vind ik wel beetje tegenvallen. Duurt best even voordat beide motoren eem soepele uitvoering laten zien.
Binnenin ( en ook van buiten) gewoon een hele mooie auto! De motor vind ik qua geluid een beetje jammer. Na 13 jaar zit de 5 pitter nog steeds in mijn oor!;-)
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Ook leuk testje gedaan . Hoe ver kom ik in de pure modus nu. 26 km! Best prima voor al het getuf op binnenwegen!
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Wel een vraagje aan de “ervaringsdeskundigen “ van het eerste uur.
Als ik ga rijden komt er een “zeurderig” irritant geluid uit het dashboard. Heeft net airco te maken want indien fan uit verdwijnt het geluid .
Echter de fan zelf is het volgens mij niet want het geluid varieert niet met andere settings ( laag/hoog blazen) . Lijkt op een pomp oid.
Ik rij morgen even langs de dealer om te laten luisteren.
Mijn oren zijn behoorlijk goed dus ik hoop eigenlijk niet dat dit normal system behavior is;-)
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

Gefeliciteerd met je keuze! Zijn er al foto's? Fijne motor toch die 2 ltr. in combinatie met de accu?
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

A748F215-8CA2-4272-9102-5270C4C8CF37.jpeg
.
Idd toch de T8 inscription aangeschaft. Mijn dorpsritjes zijn ideaal voor het elektrische werk. Ook heerlijk rustig moet ik zeggen en kan thuis opladen,Ik kan mij voorstellen, dat wanneer iemand gewend is aan volledig elektrisch rijden, dit heel verslavend is.
Zoals eerder aangegeven vind ik het motorblok niet het mooiste geluid geven maarja de V6 is helaas niet meer bij Volvo.
De combi werkt wel erg lekker bij snel optrekken!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

En lichte bekleding met hout! Super mooi en chique
JoopXC
2nd Gear member
Berichten: 186
Lid geworden op: 07.05.2012 - 22:59

trim schreef: 11.01.2020 - 14:44 En lichte bekleding met hout! Super mooi en chique
Ik blijf een zwak hebben voor dat bakbeest!
440 GL 1989
850 Est. 2.5 10V 1993
V70 2.5 20V 2004
XC90 3.2 Sport 2007
V60 PIH 2013[/size]
850 Est T-5R 1995
V60 T8 R-Design(2019)
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Haha..ja, het is qua design echt een prachtige wagen. Volvo heeft dat echt goed gedaan. Volgende week even langs Verkerk om het irritante geluid van de standkachel aan te pakken. Daar ligt Iig de oorzaak.
Twijfel nog wel over de runningboards...zijn erg prijzig . 1900 inc installeren.
Pierke Smulders
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 31.10.2019 - 18:17

Gefeliciteerd met je prachtige auto!!! Ik ga dit weekend proefrijden 😀. Mag ik vragen waar je hem verzekerd hebt en of er moeilijk gedaan werd over de alarmklasse?
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Hoi Pierre, Vwb verzekeren.
Ik zat kort bij Volvo insurance ( 1 maand) maar zij zijn best prijzig.
Nu bij Aegon maar moest dan wel een LoJack abbo nemen ( geeft positie door).
Even uit mijn hoofd:
LoJack voor 3 jaar was 300 euro en Aegon premie is ( voor mij Iig ) rond de 70 euro per maand....dus totaal ongeveer 80 euro all risk. Scheelt 20 P/m met de volvo insurance.

Mijn tussenpersoon vertelde wel dat per 2020 voorwaarden weer anders geworden Vwb de alarmklasse.. maar volgens mij is een Volvo alarm 3 met LoJack voldoende.

Succes met proefrijden! Welk type ga je testen?
Pierke Smulders
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 31.10.2019 - 18:17

Dank je voor de info trim! We gaan zaterdag in een donkerblauwe T8 rijden, inscription model met Bowers en Wilkins en luchtvering, beide opties zijn leuke extra's vind ik... Hij is van mei 2016, maar waarschijnlijk wel modeljaar 2016. In eerste instantie was ik hier huiverig voor, vanwege de kinderziektes, ik lees echter overal dat deze er inmiddels wel uit zijn en dat dit met name software gerelateerd was. We zijn op zoek naar een auto waar we met alle kinderen in passen, deze Volvo lijkt mij hier het meest geschikt voor :happy:
trim
2nd Gear member
Berichten: 128
Lid geworden op: 14.03.2016 - 21:28

Leuk!
Het is idd een supergezinsauto. Wij hebben 4 kinderen en zeker de airco achterin is een vooruitgang in vergelijking met onze oude xc90. Kids doen niet meer moeilijk wie waar moet zitten;-)
Ik heb geen luchtvering maar dat rijd ook prima.
Succes met “ doorhakken van de knoop”
Gebruikersavatar
Dannyk
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 05.07.2014 - 13:27

Luchtvering lijkt me meer een nadeel dan een voordeel, met al die klachten die we hier lezen?
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Na de modificatie geen problemen met de luchtvering gehad en ik heb ook nergens gelzen van iemand die problemen had met de LV anders dan de modificatie
Pierke Smulders
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 31.10.2019 - 18:17

Vanmiddag proefgereden en gelijk maar de knoop doorgehakt. Binnenkort de trotse eigenaar van een prachtige XC90 met werkelijk alles erop en eraan. Wat rijdt dat fantastisch zeg, niet normaal... Of je nu als een malle op wilt trekken of rustig wilt touren, het kan allemaal. Mijn vrouw en ik waren gewoon echt onder de indruk en hebben er uiteindelijk met permissie anderhalf uur in rondgereden, vooral de massagestoelen vielen bij mijn vrouw erg in de smaak 😊. Gelijk maar even een goedkope all risk verzekering bij allianz afgesloten, op het polisblad zouden de extra eisen mbt het alarm moeten staan maar er staat niets over vermeld. De volvo dealer gaf trouwens aan dat hij een certificaat voor volvo on call af kon geven, omdat dat aan de eisen van de verzekeraars zou voldoen 🤔
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”