Hallo,
Op dit moment rij ik een XC90 d5 AWD vorige model (niet zakelijk). Nu zit ik al enige tijd te kijken voor een occasion van een paar jaar oud nieuw type XC90.
Maar ik hoor van zo veel mensen om me heen dat het zooo onverstandig is om op vandaag nog een diesel te kopen.
Dit qua:
- milieueisen op vandaag van de overheid ; met gevolgen voor de lasten
- restwaarde / inruilwaarde over enkele jaren.
Voor de kilometers/jaar hoef ik niet perse diesel te nemen (20000 per jaar). Maar bijna alle occasions xc90 zijn gewoon diesel.
bedankt voor het meedenken!!
XC90 Diesel aankoopadvies
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4090
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Er is een reden dat de occasions veelal diesel zijn. Veel mensen willen er nu vanaf, binnenkort worden ze quasi waardeloos. Onterecht volgens mij, maar dat is een andere discussie.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6924
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Zie wat de groenesokkenbrigade tot nu toe al voor elkaar heeft weten te krijgen mbt diesel auto’s.
Ze verdwijnen geleidelijk aan hier uit het staatbeeld. ‘Dat is goed voor het milieu’ .....
Dat al deze auto’s straks in (semi) 3e wereld landen rond zullen rijden, ontdaan van roetfilters, egr’s etc en als een dolle een veelvoud blijven uitstoten laat ze blijkbaar koud.
Feit blijft dat het hier in het westen geen lolletje meer is om straks nog een diesel te hebben; steeds meer steden worden tot ‘verboden gebied’ verklaard en er zullen vast nog meer idiote maatregelen volgen.
Ergo..... diesel is niet meer een vanzelfsprekend verstandige keuze.
Ze verdwijnen geleidelijk aan hier uit het staatbeeld. ‘Dat is goed voor het milieu’ .....
Dat al deze auto’s straks in (semi) 3e wereld landen rond zullen rijden, ontdaan van roetfilters, egr’s etc en als een dolle een veelvoud blijven uitstoten laat ze blijkbaar koud.
Feit blijft dat het hier in het westen geen lolletje meer is om straks nog een diesel te hebben; steeds meer steden worden tot ‘verboden gebied’ verklaard en er zullen vast nog meer idiote maatregelen volgen.
Ergo..... diesel is niet meer een vanzelfsprekend verstandige keuze.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8111
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
En toch is e nog geen waardig alternatief, dus ik heb gewoon terug een diesel gekocht, een euro 6 dus dat zou nog een hele tijd goed moeten gaan.
Qua verbruik kan een benzine er niet aan tippen dus als de brandstof duurder wordt blijft een diesel nog wel een hele tijd interessant.
Dat men in Duitsland en Polen bruinkool centrales gaat bij bouwen om al die electrische en hybride wagens op te laden spreken de groene jongens niet over...
Qua verbruik kan een benzine er niet aan tippen dus als de brandstof duurder wordt blijft een diesel nog wel een hele tijd interessant.
Dat men in Duitsland en Polen bruinkool centrales gaat bij bouwen om al die electrische en hybride wagens op te laden spreken de groene jongens niet over...
Laatst gewijzigd door BlackcurrantV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6924
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Er is zo veel wat buiten beschouwing wordt gelaten, simpelweg omdat ze dat niet goed uitkomst (politiek gezien)
Het is van een kortzichtigheid van ongekende orde. Ze denken dat wij vervuilde lucht kunnen tegenhouden aan onze landsgrenzen.
Diesel is zo gek nog niet, zij het dat restwaarde wel een dingetje is....
Het is van een kortzichtigheid van ongekende orde. Ze denken dat wij vervuilde lucht kunnen tegenhouden aan onze landsgrenzen.
Diesel is zo gek nog niet, zij het dat restwaarde wel een dingetje is....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
-
- 4th Gear member
- Berichten: 764
- Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24
- Conradi
- 3rd Gear member
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25
Als je in NL op zoek gaat naar een gebruikte XC90 II zul je idd enkel Diesels tegenkomen. De T8's staan allemaal voor 5 jaar op 6% of 15% bijtelling en dus rijden mensen er nog een tijdje mee. De T5 is hier amper verkocht.
Bij Diesel heeft lang de nadruk op de gunstige CO2 gelegen - daarop is in NL ook de BPM gebaseerd - maar niet op Nox en fijnstof. Nu weten weten we dat er heel veel jonge diesels rondrijden (Euro 5/6b) die daarvan veel te veel uitstoten. Daarom zie je in Duitsland bijvoorbeeld dat ook die jonge Diesels een verbod krijgen. De allerlaatste generatie Diesels (6c, 6d-TEMP en 6d) stoten idd minder NOx uit, en vallen buiten dat verbod. Maar ook 6D-temp mag nog altijd een factor 2,1 meer uitstoten in de praktijk dan in theorie. Kortom, daar is nog altijd verbetering mogelijk
Bij Diesel heeft lang de nadruk op de gunstige CO2 gelegen - daarop is in NL ook de BPM gebaseerd - maar niet op Nox en fijnstof. Nu weten weten we dat er heel veel jonge diesels rondrijden (Euro 5/6b) die daarvan veel te veel uitstoten. Daarom zie je in Duitsland bijvoorbeeld dat ook die jonge Diesels een verbod krijgen. De allerlaatste generatie Diesels (6c, 6d-TEMP en 6d) stoten idd minder NOx uit, en vallen buiten dat verbod. Maar ook 6D-temp mag nog altijd een factor 2,1 meer uitstoten in de praktijk dan in theorie. Kortom, daar is nog altijd verbetering mogelijk
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6924
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Dit alles doet niets aan het feit dat het 1 grote poppenkast is. Al die ‘vervuilende’ motoren blijven voor het overgrote deel gewoon in bedrijf. Als het niet in NL/B/D is, dan wel elders op deze aardkloot (Afrika is groot afnemer). En daar worden ze ook nog ns ontdaan van al die storingsgevoelige zaken als EGR en roetfilters... de vervuiling van ons milieu wordt er echt niet minder op. Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat oa door dit soort ‘maatregelen’ het aantal uitstotende auto’s op de wereld alleen maar extra toeneemt. Dan hebben we dus niks aan een blog van de ADAC of welke andere ‘alsnog-constatering’ van welke techneut dan ook. Diesel (auto)-bashen is nu eenmaal populaire politieke prietpraat die het goed doet.... want dan wordt je als sympathiek gezien en dat is nu eenmaal leuk.
Ook ik wil mijn kinderen en kleinkinderen graag een zo schoon mogelijke wereld nalaten, maar dit is niet de manier.
Ook ik wil mijn kinderen en kleinkinderen graag een zo schoon mogelijke wereld nalaten, maar dit is niet de manier.
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Als je goed en lang zoekt, kom je af en toe wel een T8 tegen. Maar die zijn zo weer weg vanwege de lage bijtelling. Die gewildheid maakt ook dat de vraagprijs dermate hoog is dat een vergelijkbare diesel, ondanks de hogere bijtelling, per saldo niet of nauwelijks duurder is. Het fiscale voordeel mag je dus direct bij de verkoper inleveren. Waarbij je je af mag vragen wat de restwaarde gaat doen als het bijtellingsfeest over is....Conradi schreef: Als je in NL op zoek gaat naar een gebruikte XC90 II zul je idd enkel Diesels tegenkomen. De T8's staan allemaal voor 5 jaar op 6% of 15% bijtelling en dus rijden mensen er nog een tijdje mee. De T5 is hier amper verkocht.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu:
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Nu:
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19846
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Die roetfilters moeten gewoon warm gestookt worden, wel even in Dld doen.
Voordat je er erg in hebt sta je aan de kant door een medevolvist met blauwe flitsers in de grill
Voordat je er erg in hebt sta je aan de kant door een medevolvist met blauwe flitsers in de grill
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6924
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Shit happens....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 26.01.2018 - 22:43
Maar wat ik me dan afvraag is of er (veel) Nederlandse forummers zijn die een gebruikte xc90 II Diesel als particulier rijden? ; ongeveer 20000 km /j
Als ik er eentje koop heb ik ook erg in mijn achterhoofd "raak ik over 5jaar deze diesel met een fatsoenlijke restwaarde nog kwijt"......
Als ik er eentje koop heb ik ook erg in mijn achterhoofd "raak ik over 5jaar deze diesel met een fatsoenlijke restwaarde nog kwijt"......
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 6924
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Reken daar maar niet op....
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
- paulh
- 4th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: 08.04.2009 - 21:08
- Locatie: Uithoorn
Ik rijd privé (in elk geval buiten de bijtelling) een nieuw type XC90 Diesel, met niet ongelofelijk veel kilometers per jaar (hoewel ik me niet aan de 20.000 per jaar kan houden). Ik heb een bewuste keuze gemaakt voor het type auto, de afweging tussen benzine en diesel kwam gunstiger uit voor diesel - omdat ik niet met lage bijtelling (en wel met het hoge werkelijke verbruik) op de T8 te maken zou hebben (en natuurlijk de hoge prijzen ...). Een flink deel van de afschrijving was er al af, en dat is het laatste jaar alleen maar beter geworden (als je nu nog gaat kopen). En een ietwat schrikbarende restwaarde ... dat heb ik me vooraf gerealiseerd.
Uiteindelijk kan je er voor kiezen om met de milieu-ontwikkelingen mee te gaan, en dan is Diesel misschien niet de beste keuze (hoewel, het afrika-effect is in dit topic ook al genoemd). Aan de andere kant kan je een rekensom maken: wat kost-ie om te kopen, wat is de restwaarde, wat zijn de lopende kosten per maand. Daar komt voor iedereen een andere keuze uit. En als je het over een termijn van 5 jaar hebt ... kan je bijna uitgaan van 'oprijden' en is alle restwaarde mooi meegenomen? Maar het is lastig rekenen, hoor ...
Uiteindelijk kan je er voor kiezen om met de milieu-ontwikkelingen mee te gaan, en dan is Diesel misschien niet de beste keuze (hoewel, het afrika-effect is in dit topic ook al genoemd). Aan de andere kant kan je een rekensom maken: wat kost-ie om te kopen, wat is de restwaarde, wat zijn de lopende kosten per maand. Daar komt voor iedereen een andere keuze uit. En als je het over een termijn van 5 jaar hebt ... kan je bijna uitgaan van 'oprijden' en is alle restwaarde mooi meegenomen? Maar het is lastig rekenen, hoor ...
'15 Volvo XC90 D5 Momentum
'12 Volvo V60 D5 Summum
'03 Volvo XC90 D5 Geartronic, Navi, Premium sound
Gevarieerd palet van andere aanbieders
'12 Volvo V60 D5 Summum
'03 Volvo XC90 D5 Geartronic, Navi, Premium sound
Gevarieerd palet van andere aanbieders
- DB200
- 6th Gear member
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00
Ja en daarom zijn nu flink afgeprijsd ten opzichte van enkele jaren terug. Je zou zelfs kunnen zeggen ondergewaardeerd.Maar ik hoor van zo veel mensen om me heen dat het zooo onverstandig is om op vandaag nog een diesel te kopen.
Zou Warren Buffet rijk zijn geworden door met de meute mee te rennen of zijn eigen koers varen?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
#dieseldrammer
“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.
"What we do in life, echoes in eternity"
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Sorry, oprijden? een Volvo van 5 jaar oud?paulh schreef: ... kan je bijna uitgaan van 'oprijden' en is alle restwaarde mooi meegenomen? Maar het is lastig rekenen, hoor ...
Mensen laat je niet opjutten en hou het hoofd koel.
Een T8 met hoog opgevoerde motor zou ik ook niet meer kopen met 200k plus.
Een diesel met 200k blijft voor veel meer mensen ook na 10 jaar nog steeds interessant, zeker als werkpaard.
En anders willen ze die in het buitenland wel. bij verstandig gebruik kan die XC90 echt wel 20 jaar mee hoor.
Tel uit je winst.
- Texels
- 2nd Gear member
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44
Diesel blijft superieur qua CO2 uitstoot, t.o.v. benzine
Plugin hybrides zijn zuinig op de zeer korte afstanden, maar het half tarief van de wegenbelasting verdwijnt
Op langere afstanden werken ze als een gewone volhybride, met dito verbruik in zo'n zware grote auto. En de complexiteit van de T8 lijkt mij een fors reparatie risico
Het Duitse autoblad AutoZeitung waarschuwt ook tegen de soms ongefundeerde hetze tegen diesels.
In de NL emissie zones gaat het om Euro I, II en II dacht ik, zelf rijd ik Euro V
En wie eigenlijk nooit in de centra van de grote steden komt heeft sowieso niets te vrezen
Qua betrouwbaarheid lijkt mij een diesel met 1 turbo beter dan de D5 die er 2 heeft. D4 met FWD lijkt mij veel minder risicovol dan een D5 met AWD. Tenzij kosten niets uitmaken, dan zou ik voor de D5 gaan
Het downsizing heeft op het verbruik nauwelijks effect, AutoBild heeft een XC90 D5 getest tegen de drie liter 6 cilinder diesels van de concurrentie, resultaat: slechts 0,1 liter minder verbruik door de XC90 per 100 km
Het kleine motortje moet simpelweg harder werken dan die andere 50% grotere diesels
Plugin hybrides zijn zuinig op de zeer korte afstanden, maar het half tarief van de wegenbelasting verdwijnt
Op langere afstanden werken ze als een gewone volhybride, met dito verbruik in zo'n zware grote auto. En de complexiteit van de T8 lijkt mij een fors reparatie risico
Het Duitse autoblad AutoZeitung waarschuwt ook tegen de soms ongefundeerde hetze tegen diesels.
In de NL emissie zones gaat het om Euro I, II en II dacht ik, zelf rijd ik Euro V
En wie eigenlijk nooit in de centra van de grote steden komt heeft sowieso niets te vrezen
Qua betrouwbaarheid lijkt mij een diesel met 1 turbo beter dan de D5 die er 2 heeft. D4 met FWD lijkt mij veel minder risicovol dan een D5 met AWD. Tenzij kosten niets uitmaken, dan zou ik voor de D5 gaan
Het downsizing heeft op het verbruik nauwelijks effect, AutoBild heeft een XC90 D5 getest tegen de drie liter 6 cilinder diesels van de concurrentie, resultaat: slechts 0,1 liter minder verbruik door de XC90 per 100 km
Het kleine motortje moet simpelweg harder werken dan die andere 50% grotere diesels