Volvo XC90 T8 - Model 2019 - Onstabiele internet connectie - oplossingen?

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
dce_200
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.12.2018 - 19:43

Hoi allen,

Ik rijd sinds mei van dit jaar met mijn nieuwe Volvo XC90 - T8 - Inscription (MJ 2019).
Over het algemeen ben ik tevreden over de wagen, maar ik zit toch met een klein probleem.

Aanvankelijk had ik de wagen via Bluetooth met mijn iPhone verbonden om de app Spotify te kunnen gebruiken.
De internet connectie bleek echter weinig stabiel, soms werd ze niet gevonden, en vaak viel ze ook weg.
Als ik de verbinding via CarPlay maak, is er op hetzelfde traject geen enkel probleem. (en dan bedoel ik echt, géén enkel).

Aangezien Volvo geen wireless CarPlay heeft, heb ik dan maar een extra SIM besteld, zodat ik de ingebouwde modem kon gebruiken.
Deze functioneert maar vertoont dezelfde problemen, dus is ook weinig bruikbaar in de praktijk.

Het lijkt mij een software fout te zijn. Als ik de interne modem uitschakel, en vervolgens terug opzet, is de connectie vaak terug.
Maar bij de volgende rit, loopt het dan weer mis ...

Als er iemand gelijke ervaringen heeft, of een mogelijke oplossing kent, aarzel niet :D

mvg,
David
Laatst gewijzigd door dce_200 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Ik heb de MY17 waar nog geen 4G modem in zat. Maar ik heb er ook een extra sim kaart in de auto, doet eigenlijk perfect nooit problemen. Ik gebruik het om kaart updates te downloaden, streamen en verkeersinfo. mijn sim kaart is van vodafone. Probeer kaartje van andere provider misschien?
dce_200
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.12.2018 - 19:43

Hoi, bedankt voor je reactie ... Ik zit reeds aan de tweede provider ;)

Even ter duiding ... op sommige momenten werkt de verbinding perfect, maar bij een volgende rit verschijnt dan plots het symbool voor internet niet meer.
Dit blijft dan meestal zo... vervolgens switch ik internet naar mijn mobiel (via BT) en dan is er dadelijk internet.
Ik switch vervolgens terug naar de modem, en ook dan blijft het werken ... tot een volgende rit ...

Ik heb de vraag ook aan de dealer gesteld ...
Autozoeker
5th Gear member
Berichten: 1233
Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10

Kan je beide sim kaarten tegelijk gebruiken? Soms kan er maar een actief zijn....
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Als ik me niet vergis dan heb ik hier en daar al eens gelezen over communicatiemodules
en/of antennes die vervangen werden omdat ze niet goed werkten.
2018 XC90 T5
dce_200
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.12.2018 - 19:43

Hoi, bedankt voor jullie reacties,

Beide Sim-kaarten werken tegelijk, ze zijn onderdeel van een zakelijke bundel.
Deze morgen was er bijv. geen enkel probleem. Zelfde traject als elke dag, en ik heb de hele rit Spotify kunnen gebruiken. Fingers crossed voor de rest van de dag.

Ik zoek eens of ik iets kan vinden over de communicatiemodules.
Het probleem is dat ik geen enkele foutcode krijg, het internet logo verdwijnt gewoon (geen rode streep erdoor).
Ik weet niet of zulke issues uit te lezen zijn via ODBII?

Mvg,
David
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 764
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

dce_200 schreef:Ik weet niet of zulke issues uit te lezen zijn via ODBII?
Mogelijk wel, maar dan wellicht enkel met Vida.
2018 XC90 T5
dce_200
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.12.2018 - 19:43

Hallo,

Ik heb net feedback gekregen van de garage ... het betreft een gekend (software)probleem.
Er is helaas geen work-around beschikbaar en er is geen zicht op een opleverdatum.

Ik ben erg tevreden van de wagen (hybride-concept, rijgedrag, functionaliteit, algemene kwaliteit) maar het "infotainment systeem" is toch duidelijk de zwakke schakel ...
Ik ga me onthouden van verder geklaag :)

grtn,
David
Gebruikersavatar
Mavi57
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 02.06.2016 - 22:25

dce_200 schreef: Hallo,

Ik heb net feedback gekregen van de garage ... het betreft een gekend (software)probleem.
Er is helaas geen work-around beschikbaar en er is geen zicht op een opleverdatum.

Ik ben erg tevreden van de wagen (hybride-concept, rijgedrag, functionaliteit, algemene kwaliteit) maar het "infotainment systeem" is toch duidelijk de zwakke schakel ...
Ik ga me onthouden van verder geklaag :)

grtn,
David
Gewoon na iedere rit even de SIM er uit en na een 5-tal tellen terug steken. Dit geeft je terug connectie met de wagen via On Call app en internet verbinding binnen de wagen.
Wat niet lukt is vanuit de wagen On Call oproepen via de knop boven de spiegel. Bij mij gaat dit niet.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1070
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Mavi57 schreef: Gewoon na iedere rit even de SIM er uit en na een 5-tal tellen terug steken. Dit geeft je terug connectie met de wagen via On Call app en internet verbinding binnen de wagen.
Wat niet lukt is vanuit de wagen On Call oproepen via de knop boven de spiegel. Bij mij gaat dit niet.
Serieus? Dat ga je toch niet accepteren?
Wat je wel eens kunt proberen is internet via mobiele hotspot van telefoon en wifi verbinding in wagen. Is dat dan wel stabiel?
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
dce_200
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.12.2018 - 19:43

Hoi allen,

Een kleine update:

- als ik op mijn iPhone de mobiele hotspot via Wifi activeer en vervolgens de wagen hieraan connecteer, werkt alles perfect. Ik heb dit een aantal weken gebruikt, en het werkt elke keer (en bovendien ook erg snel). Het enige nadeel is dat je bij elke rit manueel de koppeling moet maken door de "persoonlijke hotspot" op detecteerbaar te zetten op de iPhone. De bluetooth verbinding voor het handsfree bellen blijft werken, zelfs CarPlay is mogelijk zonder verlies van de internetverbinding.

- sinds een 3tal dagen gebruik ik terug de gedeelde internetverbinding via Bluetooth (aangezien deze wel automatisch connectie maakt) en deze werkt nu al 3 dagen stabiel, zonder enige hapering.

Aan wagen en iPhone is er bij mijn weten niets veranderd.
Geen feedback van Volvo meer mogen ontvangen ...

mvg,
David
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

ik heb het gevoel (met mijn externe wifi-4g-router) dat als ik veel start-stops heb dat de verbinding eerder wegvalt ...
dce_200
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.12.2018 - 19:43

Ik kan moeilijk zelf een oorzaak vinden:
- het probleem doet zich enkel voor bij het starten van de wagen. Eénmaal de internetconnectie werkt, blijft ze werken.
- het internet logo (wereldbol) is niet zichtbaar als het niet lukt (dus niet doorgestreept, zoals anderen wel eens melden).
- het probleem doet zich voor via bluetooth tethering en met de ingebouwde modem (ik veronderstel 4G, geen idee hoe ik dat zou moeten zien)
- als het niet werkt, kan je alle instellingen veranderen, telefoon opnieuw koppelen, ... niets leidt tot een oplossing
- als je de internetconnectie via Wifi legt (aan de persoonlijke hotspot van de iPhone) werkt het altijd (maar is helaas wat omslachtig)
- via CarPlay is er geen enkel probleem, maar ik prefereer de volvo apps :)

Het enige wat ik mij kan inbeelden (met de nadruk op inbeelden) is dat er een soort controle van het signaal is, die faalt en dan niet meer opnieuw uitgevoerd wordt.
De Wifi hotspot geeft geen enkele info door over het bronsignaal ... wat wel het geval is bij Bluetooth tethering of de 4G modem. Verder reikt mijn fantasie niet ...
Gebruikersavatar
Dannyk
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 05.07.2014 - 13:27

Ik heb last van exact hetzelfde probleem, sinds een software update die de dealer heeft uitgevoerd rond midden december 2018. Vóór die update heb ik twee jaar lang nooit één probleem gehad met de internet connectie via de modem in de kofferbak.

M.a.w.: het lijkt mij inderdaad een software probleem. De auto gaat binnenkort terug naar de dealer. Als ze het niet kunnen oplossen dan zetten ze wat mij betreft de oude software versie weer terug.

Sinds die update heb ik af en toe ook problemen met de VOC app op mijn telefoon. Hij laat dan bijv de laatste rit(ten) niet zien en ik kan de auto ook niet voorverwarmen. Er staat dan “auto is in gebruik”, terwijl hij op slot op de oprit staat. Op andere momenten werkt alles weer prima. Heb jij hier ook last van?
dce_200
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.12.2018 - 19:43

Hoi,

Ik heb ook recent een software-update gehad, bij het plaatsen van de winterbanden. Ze konden mij niet uitleggen waarvoor deze update nodig was.
Voordien had ik de modem nog niet in gebruik, dus ik kan niet oordelen of deze het dan wel deed. Ik heb de modem pas later in gebruik genomen omdat de bluetooth verbinding niet stabiel was.

Dezelfde problemen met de VOC-app heb ik ook al gehad, maar ik vermoed dat dat ergens een probleem is op de servers van Volvo, of met de VOC verbinding met de wagen.
Dit heeft zich bij mij vanzelf opgelost ...

Ik ga binnenkort nog eens horen bij de dealer, maar ik vrees dat het allemaal niet veel zal uitmaken.
Gebruikersavatar
Conradi
3rd Gear member
Berichten: 424
Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25

Ik had in het begin wel'es communicatieproblemen, toen bleek de antennekabel beschadigd te zijn. Deze is onder garantie vervangen.

Zover ik weet maakt VOC gebruik van een eigen (ingebouwde) sim. De sim die je achterin stopt is enkel voor de WiFi aanvullingen als real-time verkeersinfo, Spotify, TuneIn en natuurlijk de WiFi hotspot.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
dce_200
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.12.2018 - 19:43

Bedankt voor je reactie!

Inderdaad ... nu, ik heb geen probleem met VOC. De storingen die ik hier heb gehad waren erg beperkt, en waren mijns inziens te wijten aan server problemen bij Volvo.
Ik heb enkel een probleem als ik de internetconnectie deel via Bluetooth of de ingebouwde modem gebruik. De wagen lijkt dan af en toe de internetconnectie niet te kunnen vinden.
Soms werkt dit dagen aan een stuk zonder probleem, maar het issue komt toch steeds terug.

Een hotspot via Wifi werkt uitstekend, alleen moet ik die altijd manueel koppelen (en dat is dus niet handsfree).

Het is jammer dat ze zo'n leuke wagen verknoeien met de software ... dit is niet het eerste probleem overigens ;-)
Ik zou de overstap niet meer opnieuw maken.
the_stig
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 17.01.2019 - 19:22

Sinds juli heb ik een xc90 en de mb verdeler sim kaart ( = een duo simkaart maar dan met alleen data) werkte direct al niet ( wel in ipad etc. maar dus niet in de volvo). Een andere data simkaart werkte wel evenals andere normale simkaarten. Volvo heeft van alles nagekeken maar zonder resultaat. Daarna een nieuwe simkaart aangevraagd en het probleem was verholpen. Echter anderhalve maand later had ik weer hetzelfde probleem, kaart werkte in NL niet maar toen ik in het buitenland was ineens weer wel ..... dit heeft zich met dezelfde kaart een aantal keren voorgedaan tot ik het zat was.
In de tussentijd heb ik met de provider contact gehad, een logboek gestuurd en de provider heeft de data gecheckt echter konden zij ook niets vinden.....
Daarna heb ik weer een nieuwe sim gekregen en nu doet deze het een maand of 3 zonder problemen.....

Apart, maar ben blij dat alles nu gewoon werkt.
Volvo XC90 MY2018
BMW 5 serie touring F11 MY2014
Volvo V70 MY2010
Volvo V50 MY2006
dce_200
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.12.2018 - 19:43

Hoi,

Ik heb nog contact gehad met de dealer:
- het probleem met de SIM kaart is hun goed bekend. Er wordt achter een oplossing gezocht, maar een datum konden ze nog niet geven.
- als workaround stelden ze bluetooth tethering voor, maar daar is bij mij de miserie begonnen.
Dit werkt enkele dagen perfect, en dan duurt het geleidelijk aan langer en langer totdat de internetconnectie beschikbaar is, waarna het volledig stopt.
Telefonie en sms'jes werken perfect. De GSM heeft wel degelijk een stabiele 4G connectie.

Er is nog een update beschikbaar voor de wagen, maar ze konden niet zeggen op welke systemen deze van toepassing is.
Ik twijfel nog even, want dat kost me weer een halve dag ...
dce_200
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 08.12.2018 - 19:43

Nu, het is niet allemaal kommer en kwel ... de sneeuwval vormt geen enkel probleem ;-)
En de standverwarming die je vanop afstand kan activeren is zalig ... op enkele minuten is de wagen al lekker warm :)
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”