Ik moet wat bekennen......

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Jekyll & Hyde
Leuke naam voor een auto. Mooie kleur ook. Proficiat met de aanwinst!
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
VolvoS70fan
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 14.02.2014 - 16:29

Beste mga1600,

Van harte gefeliciteerd met deze prachtige wagen en bij deze wens ik jullie vele veilige kilometers toe !
Ik heb enige tijd geleden proefgrereden met een XC90 ( was een D5 ) met alles erop en eraan en dat was echt een belevenis.
De luchtvering en de 360° camera vond ik formidabel.
Bij het uitstappen merkte ik dat de auto echt wel HOOG was, veel hoger dan mijn XC60.

Als XC60 rijder zal ik uw postings vanaf nu helaas wel moeten missen. :(
Voor mij was dit interessante info en leuk om lezen.

Zelf ben ik binnenkort van plan om in de voordeuren andere luidsprekers te laten plaatsen.
Ook al heb ik premium sound HK, toch mis ik iets in het geluid en vind het wat scherp klinken met te weinig bass.
Naar mijn gevoel zijn de luidsprekers ( alsook plaatsing + demping ) van het allergrootste belang, vandaar mijn beslissing.
Misschien ook een idee voor u om te overwegen ?
Indien gewenst laat ik iets weten hoe de nieuwe luidsprekers bevallen.
Ze dienen wel 2 ohm impedantie te hebben net zoals de originele Harman Kardon luidsprekers om goed te werken op de versterker.
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 763
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

VolvoS70fan schreef: Bij het uitstappen merkte ik dat de auto echt wel HOOG was, veel hoger dan mijn XC60.
In comfort mode is dat inderdaad het geval. Daarom is de "easy entry/exit" instelling best nuttig :-)
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Inmiddels zijn we ongeveer 6 weken en ongeveer 2500 km aangenaam verder.
Samengevat; heerlijke auto, erg comfortabel, ruim, stil, het voelt allemaal heel ‘rijk’! De luchtvering is echt super! De auto is erg overzichtelijk en wendbaar, het is geen moeilijk te parkeren ‘sloep’ ondanks de bijna 5 meter lengte. De 360 graden camera helpt daarbij natuurlijk!
Het ding is bovendien (erg) zuinig (relatief dan), veel zuiniger i.i.g. dan mijn eerdere XC60 T6. Mijn praktische elektrische range is 30 km, maar als die ‘op’ is krijg je bij iedere keer optrekken toch nog altijd een flink elektrisch duwtje in de rug en dat bepaald dat lagere verbruik op de lange baan denk.
Ik rij tegenwoordig merendeels kleinere stukken en stel vast dat ik in die 2500 km nog maar zo’n 100 liter benzine getankt heb waarvan er zeker nog 30 in de (kleine) tank zit! Stroom (opladen) kost ook geld realiseer ik me, daarom komen er binnenkort zonnepanelen op het dak...

De High Performce audio viel me in eerste instantie wat tegen maar na een dag knutselen in de vorm van het bijplaatsen van een paar speakers in de achterdeuren (daar zaten alleen lage tonen speakers in) en een dashboard speaker (aangestuurd door een afzonderlijke versterker) is het nu gewoon goed, vooral met gebruik van FLAC files in plaats van mp3-tjes. Als daaraan behoefte is zal ik uitleggen hoe ik dat gedaan heb. Het is in ieder geval een betaalbare en grote verbetering!
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
ARTIM98
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 08.06.2016 - 17:37

leuk om te horen dat je plezier hebt met de auto :D
You make me go Volvo
2021 Volvo V60 CC B5 Ultimate
2015 Volvo V40 D4 Volvo Ocean Race
coone
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 13.07.2018 - 16:59
Locatie: Gent

Prachtig kleur is dat!!!!

Veel plezier
1999 V70 2.5D
2007 XC90 V8
2017 V90 D5
Gebruikersavatar
TomXC60
4th Gear member
Berichten: 645
Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
Locatie: Hulst
Contacteer:

mga1600 schreef: Een paar dagen geleden is onze Zweedse import bolide afgeleverd.

Hij was werkelijk bijna-mooier-dan-nieuw opgepoetst en dus van binnen en van buiten en zelfs onder de motorkap echt niet van nieuw te onderscheiden (behalve dan de km-teller die op 28.500 stond). Echt super- netjes gedaan door Ton van Kuijk

Hij rijdt echt fantastisch, heeft een lekkere hoge instap (zonder hoofdstoten kan ik instappen) hij is erg ruim (we hebben ‘m al even als ‘verhuiswagen’ gebruikt), hij is dankzij de luchtvering erg comfortabel met lange veerwegen maar toch ligt hij voor je gevoel vlak in de bochten ondanks het hoge gewicht.

Meteen de eerste avond een (geheel) elektrische rit van bijna 35 km gemaakt en dat is toch wel heel relaxed en luxueus: ‘doodstil en voornaam’ glijdt de auto dan door het verkeer, het gelaagde glas zal aan die rust bijdragen denk ik. De actieve LED koplampen geven ontstellend veel licht, veel meer nog dan xenon van de XC60, prettig dus!

Maar het is ook een Jekyll & Hyde auto want in de Powerstand toont hij een heel ander karakter en is het geen sjieke cruiser meer maar gewoon ‘een beest’. Dan heeft hij een absurde acceleratie die voor je gevoel eigenlijk niet kàn met het hoge gewicht van de auto (maar het toch echt doet en dat is af-en-toe wel leuk), een strakkere vering, een steviger stuurgevoel etc. Voelt bijna als een andere auto. (Deze auto was al Polestar getuned en je merkt wel dat je dan toch even voorzichtig moet zijn met gas geven als hij in de Powerstand staat om wielspin te voorkomen.)

Op een langere rit dit weekend (ca. 250 km) en flink beladen, blijkt - ook als de accu zo’n beetje leeg is en de benzinemotor er dus echt bij moet komen - dat de auto verrassend zuinig is. Want ondanks veel drukte en file (èn na aankomst een ruige proefrit door mijn zoon) blijkt dat het gemiddelde benzineverbruik over de dag 6,5 l/100 km bedroeg. Alles in aanmerking nemend erg netjes voor zo’n bakbeest vind ik.

Wat in deze auto nieuw is voor mij is het zelf-parkeren (werkt goed), het zelf kunnen sturen (tikje onrustig naar mijn smaak), Apple CarPlay (handig) en natuurlijk het iPad dashboard. Dat is nog wel even zoeken, maar dat komt wel.... toch?

Er zit ook een button ‘Connected Safety’ op het scherm, dat schijnt een systeem te zijn waar auto’s elkaar onderling waarschuwen bij bijvoorbeeld gladheid op een bepaald wegdeel. Volgens de dealer zit dat nog niet op origineel Nederlandse auto’s en heeft het nog geen zin om voor die ‘dienst’ te registreren. Weet iemand daar iets van?

Kortom een heerlijke auto, een forse stap vooruit in vrijwel alle opzichten, alleen wat kwaliteit van de audio betreft ben ik er helaas juist niet op vooruitgegaan: het is High Performance en eerder had ik Harman Kardon, dat was echt aanmerkelijk beter (al vond ik de Premium Sound in de V70n van weleer nog weer beter).

Maar je kunt niet alles hebben......
Ik heb van mijn voor-vorige auto nog een actieve subwoofer liggen, dus die ga ik denk ik weer aansluiten om daarmee het geluid wat meer body te geven. We zien wel....!

Verder dik tevreden en blij....
Wat een mooie uitvoering!
Dec. 2022: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik heb wat gemist...... Congrats!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Hans oet Twent schreef: Ik heb wat gemist...... Congrats!
...... wij hebben jouw aanwezigheid hier ook node gemist Han.....
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Inmiddels heb ik met deze auto ruim 12.000 km toegevoegd aan de beginstand van ca. 25.000. Dat is minder dan we normaal rijden in die tijd, maar dat komt omdat we in het najaar een laat maanden in Australië waren terwijl de auto achter slot en grendel thuis stond. We zijn tot dusverre buitengewoon tevreden met deze auto: hij is super-comfortabel met zijn luchtvering en zijn deels elektrische en dus stille aandrijving, hij is relatief zuinig met een gemiddelde van minder dan 7.5 l/100 km (plus door zonnepanelen opgewekte stroom natuurlijk) en dankzij de vele opties behoorlijk luxueus.
Iedere rit genieten we weer van deze auto! De R-design stoelen vergden wel enige gewenning en het kostte eventjes om een goede zit in te stellen, maar inmiddels kunnen we uren rijden zonder een centje ongemak.
De auto is weliswaar als “tweedehandsje” aangeschaft van de dealer, maar hij zag er van binnen en van buiten (en onder de indrukwekkende motorkap) werkelijk als nieuw uit bij aflevering. Behalve wat nieuwe software en een nieuwe schopsensor (omdat de achterklep meestal niet reageerde) zijn deze eerste kilometers probleemloos geweest.

Het enige “gemis” was m.i. de kwaliteit van de standaard performance audio, maar die heb ik eigenhandig verbeterd door extra speakers in de achterdeuren te zetten en de montage van een dashboard speaker. Die laatste wordt ‘gevoed’ door een extra versterkertje dat onder de bestuurdersstoel ligt en dat op zijn beurt het signaal van de Volvo-versterker afpakt en het linker en rechter kanaal voor de centrale speaker mengt. Uiteraard is het niet de kwaliteit van Bowers&Wilkins maar nu is het echt goed genoeg in iedergeval vergelijkbaar met de premium audio van onze eerdere XC60!
Met de extra speakers en de standaard aanwezige equalizer en fader is het geluid erg mooi in te regelen.

Mijn vrouw en ik hebben ieder een eigen “Individual” rijmodus ingesteld die niet alleen vering en stuurkracht omvat maar ook allerlei instellingen van onder andere audio en dashboard. Zo vind ik het bijvoorbeeld prettig om de besturing op “zwaar” te zetten en de vering op “hard” en als default spotify op te laten starten. Dat “gedoe” met de profielen en stoelposities werkt eerst niet altijd goed, vandaar de nieuwe software. De aandrijflijn blijft positief verrassen: in hybride stand zuinig en vlot, in sportmodus desgewenst een beest en in ‘constant AWD’ als een rots op de weg.

Het is een grote auto en dus is er een grote parkeerplaats nodig, vaak steekt de auto aan de achterkant wat uit omdat het parkeervak gewoon wat te kort is, maar de auto is veel wendbaarder dan je op grond van zijn afmeting zou verwachten - en zeker eenvoudiger te parkeren dan de V70n waarbij we vrijwel altijd een paar keer moesten ‘steken’.
De keuze is op deze auto gevallen (inplaats van op de nieuwe XC60) omdat deze nog onder de oude regeling viel (<50 g). De XC60 was in het dagelijks leven misschien wel wat praktischer geweest. Maar spijt? No way!
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27007
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi zo'n positief gebruikers verhaal.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Casey
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48

Goed om te horen dat ie nog steeds bevalt.
En ik blijf gewoon een beetje jaloers (vooral op de kleur...)
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Mooie Volvo heb je daar!!!stiekem ben ik ook wat aan het rond neuzen om mijn xc60 te vervangen door een xc90...
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

fijn om te lezen Huib!
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Mooi te horen!!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Inmiddels ben ik bijna 71, en na nog een paar jaar na mijn pensionering mer veel plezier doorgewerkt te hebben als freelancer, ben ik nu echt wel zo’n beetje uitgewerkt. We rijden daarom ook meteen een heel stuk minder dan vroeger en de XC90 is naar de smaak van mijn vrouw te groot voor haar. Voor de vakantie hebben we een tot campertje omgebouwde VW bus met dieseltje, dus vakantie-kilometers maken we evenmin met de Volvo.

Al met al leek het ons een geschikt moment om over te stappen naar een kleinere auto. Maar we willen wel zo veel mogelijk van het comfort , de veiligheid en het vermogen van de XC90 (echt een heerlijke auto!) overhouden en kwamen terecht bij.......een Volvo.
In de XC90 hybride vinden we het elektrisch rijden super comfortabel. Na een elektrische range van 30-35 km is het over met de pret en springt de benzine motor aan. Ook geen straf, maar toch minder verfijnd dan de elektromotor.
Het zal duidelijk zijn: we hebben een XC40 P8 (electric) besteld, die lijkt goed bij onze veranderde wensen te passen.: niet zo idioot groot, wel een hoge instap, alle veiligheidssystemen die we gewend zijn , heel compleet samengesteld en ...... elektrisch rijden.
De levering zal wel nog heel lang op zich laten wachten.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mooie volgende stap.
Zal ook die van mij zijn als het eenmaal zover is.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27007
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een hele logische en verstandige overstap. Hoe lang mag je wachten op de XC40?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

lint schreef: 09.02.2020 - 11:41 Dat is een hele logische en verstandige overstap. Hoe lang mag je wachten op de XC40?
tsja.....dat duurt nog een hele tijd....waarschijnlijk tot het eind van het jaar......
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

even geduld nog Huib, gefeliciteerd
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”