problemen XC90 -2016

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Munchen schreef: 31.07.2020 - 16:17
ARTIM98 schreef: 18.05.2020 - 00:06 Heb zojuist de ANWB bij m'n XC90 gehad.
De Volvo wilt niet starten, alles werkt prima totdat je de motor wilt starten, dood stil is hij.
ANWB monteur vertelde me dat hij binnen een week 3 Volvo XC90's met precies het zelfde probleem heeft gehad.
Iets wat achter het stuur zit of zo iets zou kapot zijn. Morgen ochtend wordt hij naar de dealer gesleept.
We gaan het zien, iemand ervaring hier mee?
Zelf ben ik vorige week gestrand in Frankrijk met mijn XC90 MY2016 D5 Polestar.
Ondertussen al 2 (andere zijn T8) lotgenoten binnen 100km gevonden, alle 3 hetzelfde probleem lijkt het; alles werkt alleen starten ho maar (uit het niets).
Meer mensen waar dit probleem speelt? Heeft gespeeld? Voorlopig staat hij nog in depot en lukt het niet (letterlijk) om hem naar Nederland te krijgen.
Ik heb met mijn V60 wel eens dat hij laat start als ik de startknop draai. 1 keer op vakantie hoorde ik zelfs alleen een klik. Verder niets. Na een aantal keren proberen startte hij wel.
Ik heb dit gemeld bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt. Ze hebben de software ge-update en volgens de dealer deed hij het goed. Ja me dunkt...het gebeurt zo sporadisch...
Maar ik heb ergens gelezen van een te zware zekering die gemonteerd zou zijn waardoor hij af en toe laat of niet wil starten.
Tot nu toe doet ie het weer goed.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 763
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

Risrael schreef: 06.08.2020 - 20:49 Maar ik heb ergens gelezen van een te zware zekering die gemonteerd zou zijn waardoor hij af en toe laat of niet wil starten.
Tot nu toe doet ie het weer goed.
Een te zware zekering?
Als er ook werd uitgelegd waarom dat een probleem zou kunnen zijn,
dan zou ik dat ook graag weten, men is nooit te oud om iets bij te leren.
2018 XC90 T5
Munchen
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 31.07.2020 - 09:59

Dank voor je reactie Risrael.

Helaas is de auto nog steeds in Frankrijk, er zijn volgens Volvo specialisten (van Volvo Frankrijk) bij geweest (zonder resultaat).
Ze gaan hem nu vanuit Nederland op een flatbed met kraan (opladen) halen... de andere XC90 die er naast staat idem.
Volvo XC90 (MY2016) D5 Polestar
ErikBr
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 16.09.2016 - 16:04

Gouwe schreef: 29.07.2020 - 21:04 Dat is knap vervelend zeg. Het rijdt zeker niet prettig als je met angst en beven achter het stuur zit in afwachting van de volgende storing.... Ik zo u alleen me niet gek laten maken door wat er allemaal wel niet kapot kan gaan, doe ik ook niet (rijd sinds 2 maanden een T8). Ik hoop dat je nog coulance krijgt van Volvo en dat je plezier in de auto weer terug komt.
Dank voor je reactie. Vandaag gaat de auto (toevallig) naar de garage voor reparatie. Volvo NL vergoedt een behoorlijk deel van de kosten maar gezien de problemen die ik met deze auto heb gehad, stelt dit mij toch teleur. Ik ga daar nog wel mee aan de slag. Bij de eerste de beste Koreaan krijg je voor dit soort reparaties na 41/2 jaar geen rekening. Hopelijk krijg jij met al deze zaken niet te maken. Begrijp mij goed, de T8 is een super reiswagen en qua comfort en prestaties een van de beste auto’s die je in deze prijsklasse kunt kopen. Alleen zou je van Volvo verwachten dat ze grootmoediger zouden zijn m.b.t de coulance omdat het de eerste auto’s zijn waarin nieuwe technieken en software zijn ingebracht waar veel kinderziektes bij zijn opgetreden.
XC90 T8 Inscription Amber Black
Munchen
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 31.07.2020 - 09:59

Munchen schreef: 07.08.2020 - 12:59 Dank voor je reactie Risrael.

Helaas is de auto nog steeds in Frankrijk, er zijn volgens Volvo specialisten (van Volvo Frankrijk) bij geweest (zonder resultaat).
Ze gaan hem nu vanuit Nederland op een flatbed met kraan (opladen) halen... de andere XC90 die er naast staat idem.
Voor de geïnteresseerden (of pechvogels die het ook gaan mee maken) ; Na een kleine maand m'n auto terug. En probleem was zoals eerder in dit topic het stuurslot. Vanuit Volvo NL begrepen dat dit inderdaad een veel/vaker voorkomend probleem is op de MY16? XC90's.
Volvo XC90 (MY2016) D5 Polestar
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Munchen schreef: 21.08.2020 - 08:36
Munchen schreef: 07.08.2020 - 12:59 Dank voor je reactie Risrael.

Helaas is de auto nog steeds in Frankrijk, er zijn volgens Volvo specialisten (van Volvo Frankrijk) bij geweest (zonder resultaat).
Ze gaan hem nu vanuit Nederland op een flatbed met kraan (opladen) halen... de andere XC90 die er naast staat idem.
Voor de geïnteresseerden (of pechvogels die het ook gaan mee maken) ; Na een kleine maand m'n auto terug. En probleem was zoals eerder in dit topic het stuurslot. Vanuit Volvo NL begrepen dat dit inderdaad een veel/vaker voorkomend probleem is op de MY16? XC90's.
Wel enorm oenig van je eigen dealer dat hij het niet preventief vervangen heeft, want daar was al een jaar een aanwijzing voor vanuit Volvo. Het stond keurig in de computer bij de dealer en werd daarom bij mij bij tijdens een beurt vervangen ( en dat was gratis). En ook stom dat een Franse dealer daar dan weer niets van weet...toch?
Het zou jullie een enorme hoeveelheid ellende hebben bespaard.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Die 7 jaar garantie bij een Koreaan moet je met een hele grote korrel zout nemen.
Vrienden van ons hadden een I20 gekocht en die was amper 2 jaar oud, begon dan te roesten op meerdere plekken.
Dealer gaf niet thuis want de auto was niet bij hem gekocht, inspecteur van Hyundai erbij gehaald en die zei “tja we weten niet wat er met die auto gebeurd is, dus sorry geen garantie”.
Een jaar later startte het ding niet meer, bleek er een recall niet uitgevoerd te zijn toen de auto bij de eerste eigenaar was, maar de auto was nu bijlange nog geen 7 jaar, geen probleem dus ?
Na erg lange discussies en heen en weer getrek is de auto uiteindelijk wel hersteld (behalve de roest dan), maar die “7 jaar garantie” staan zeker niet voor 7 jaar zorgeloos rijden....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

mga1600 schreef: 21.08.2020 - 10:20 Wel enorm oenig van je eigen dealer dat hij het niet preventief vervangen heeft, want daar was al een jaar een aanwijzing voor vanuit Volvo. Het stond keurig in de computer bij de dealer en werd daarom bij mij bij tijdens een beurt vervangen ( en dat was gratis).
Hmmm, ga ik dat de komende beurt eens navragen. Overigens stond er toen ik de auto kocht geen recall actie open van Volvo, maar goed gissen is missen en gokken is dokken...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Munchen schreef: 21.08.2020 - 08:36
Munchen schreef: 07.08.2020 - 12:59 Dank voor je reactie Risrael.

Helaas is de auto nog steeds in Frankrijk, er zijn volgens Volvo specialisten (van Volvo Frankrijk) bij geweest (zonder resultaat).
Ze gaan hem nu vanuit Nederland op een flatbed met kraan (opladen) halen... de andere XC90 die er naast staat idem.
Voor de geïnteresseerden (of pechvogels die het ook gaan mee maken) ; Na een kleine maand m'n auto terug. En probleem was zoals eerder in dit topic het stuurslot. Vanuit Volvo NL begrepen dat dit inderdaad een veel/vaker voorkomend probleem is op de MY16? XC90's.
Hoop dat je nu weer lekker kunt genieten van je XC90!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Munchen
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 31.07.2020 - 09:59

@mga1600 ; ga ook niet meer terug naar die dealer... kennis blijkbaar ondermaats en de service ook. (was 2 dagen voor mijn vakantie nog voor een beurt).

@Gouwe ; dankjewel, daar hoop ik ook op! (zeker even navragen, stel voor ... een maand de auto kwijt is geen pretje, los van alle andere ellende/geregel)
Volvo XC90 (MY2016) D5 Polestar
NBu
2nd Gear member
Berichten: 70
Lid geworden op: 27.02.2013 - 11:13

Sinds enkele weken heb ik een vreemd geluid in mijn XC90 D5. Het geluid is het beste te omschrijven als piepen/brommen van een oude transformator.

het geluid varieert tijdens het gas geven in toonhoogte en volume.

Is er iemand die weet wat dit kan zijn?

(PS. in verband met een turbo probleem is hij ook al bij de dealer geweest 3 weken geleden. die verwachte dat dit geluid ook zou verdwijnen, maar helaas is dit dus niet het geval. ik was ook al bang dat het er niets mee te maken had omdat iets met electra te maken lijkt te hebben.

Alvast bedankt voor jullie inbreng!
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

Van mijn XC90 MY 2016 werken de sproeiers aan de linker ruitenwisser niet meer. Na verwijderen van een stukje zwart afdekplastic boven het linker spatbord bleek een slangtule afgebroken.
Van beide ruitenwissersproeiers worden de slangen in een duo-gaffeltje gedrukt vlakbij de steker- en slangverbinding. Deze verbindingen zijn normaal niet zichtbaar. Ik denk dat deze verbinders daar geen ondersteuning hebben en zo de slagtule vermoeien met breuk tot gevolg. Waarschijnlijk moet de gehele slang met verwarmingsdraden worden vervangen?
Iemand bekend met dit verschijnsel?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

Kennelijk een uniek verschijnsel, geen enkele reactie van "lotgenoten".
Update: de ruitenwisserarm met de ingebouwde sproeiers en de toevoerslang met inwendige verwarmingsdraden vormen een geheel met het defecte aansluitblok op de foto's. Het geheel moet daarom worden vervangen. Verwacht binnenkort bericht van de dealer voor deze wisseling.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik denk dat je een lotgenoot hebt gevonden Pieter. Mijn linker ruitenwisser sproeit sinds deze week ook niet meer. Morgen even onder de motorkap kijken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

ik moet je toch teleurstellen denk ik Pieter. Bij mijn auto is het nog dik in orde, en hij sproeit prima alleen is dat rijdend minder goed te zien. Wel valt op dat dat als het geheel niet in de klemmen zit (rechts op jou foto net nog zichtbaar) dat het geheel dan met het ritme van de ruitenwissers heen en weer gaat. Kan me voorstellen dat dat wel eerder tot vermoeidheid en daarmee breuk kan leiden?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

Inmiddels is de wisserarm met sproeiers en sproeislang en het koppelstuk voor de verwarmingsdraden door de dealer vervangen. Ruim 100 Euro incl.
Bij de monteur nagevraagd: nog nooit zoiets eerder meegemaakt. (Heb ik altijd, ben altijd de enige LOL). Ik denk dat als het kunststofaansluitblokje met verwarmingsstekker en sproeiaansluitingen zodanig is geplaatst dat de tubelure in de net zichtbare gaffel is gestoken, en dan het blokje als het ware horizontaal aan de aansluiting hangt, er door trillingen vermoeidheid op kan treden. Als alleen het slangetje in de gaffel zit zal het geheel minder stijf zijn en komt het misschien niet voor. Maar goed, theoretisch geneuzel. Het werkt weer.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Fijn dat het weer is opgelost :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

OGA244 schreef: 30.07.2020 - 22:23 Denk je niet dat je met chippen ook schade aan de aandrijflijn kunt aanrichten?
de volvo XC90 was al gechipt toen ik hem ca 1 jaar terug kocht, ik vond bij de onderhoudspapieren de rekening van de chipper, ik rij er heel rustig mee om minimaal 1 op 8 te kunnen halen, er wordt beweerd dat chippen zuiniger maakt maar met rustig 90km/uur rijden en 50% in de stad zit ik vaak op 1 op 7,5 vind dat erg veel :-(
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

volvo xc90 010 schreef: 26.03.2021 - 02:15
OGA244 schreef: 30.07.2020 - 22:23 Denk je niet dat je met chippen ook schade aan de aandrijflijn kunt aanrichten?
de volvo XC90 was al gechipt toen ik hem ca 1 jaar terug kocht, ik vond bij de onderhoudspapieren de rekening van de chipper, ik rij er heel rustig mee om minimaal 1 op 8 te kunnen halen, er wordt beweerd dat chippen zuiniger maakt maar met rustig 90km/uur rijden en 50% in de stad zit ik vaak op 1 op 7,5 vind dat erg veel :-(
Als je de auto een keer voor een beurt heb gebracht zal de tuning toch wel weg geserviced2.0ed zijn
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 763
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

volvo xc90 010 schreef: 26.03.2021 - 02:15
OGA244 schreef: 30.07.2020 - 22:23 Denk je niet dat je met chippen ook schade aan de aandrijflijn kunt aanrichten?
de volvo XC90 was al gechipt toen ik hem ca 1 jaar terug kocht, ik vond bij de onderhoudspapieren de rekening van de chipper, ik rij er heel rustig mee om minimaal 1 op 8 te kunnen halen, er wordt beweerd dat chippen zuiniger maakt maar met rustig 90km/uur rijden en 50% in de stad zit ik vaak op 1 op 7,5 vind dat erg veel :-(
Is het veranderde vermogen ook bij uw verzekering gekend?
Dat een gechipte wagen zuiniger zou zijn is het ideale excuus om het te laten doen
zonder het verwijt te krijgen een snelheids(of andere soort)duivel te zijn.
2018 XC90 T5
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”