Elektrische C30 debuteert in Detroit

De volledig elektrische XC40, eerder bekend als Recharge
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Een volledig elektrisch aangedreven Volvo C30 debuteert op de autoshow NAIAS in Detroit (16-24 januari 2010). Het is het eerste exemplaar van een serie van vijftig die in 2011 in het dagelijkse verkeer getest worden. De elektrische Volvo C30 heeft een actieradius van 150 km.

Volvo presenteerde in september van dit jaar al een prototype van een elektrisch aangedreven auto. De C30 die in Detroit wordt getoond, is de volgende stap in het ontwikkelingsproces, waaraan de Zweedse Energy Agency omgerekend zo'n 15 miljoen euro bijdraagt.

Met een compleet interieur, een volledig instrumentarium en een verbeterd accupakket onderscheidt de C30 die in Detroit wordt getoond zich van het prototype. ‘Bij de ontwikkeling daarvan stuitten we op diverse technologische hersenkrakers, zoals de capaciteit van het accupakket en enkele veiligheidskwesties', aldus Lennart Stegland, Director van Volvo Cars Special Vehicles. ‘Deze vraagstukken hebben we opgelost zonder afbreuk te doen aan het rijplezier dat de C30 biedt, zijn karakter en uiterlijk. Ik ben zeer tevreden over het resultaat. De elektrische C30 is duidelijk een veel completere auto.'

In 2010 start de productie van de kleine oplage van vijftig elektrisch aangedreven Volvo's. Deze C30's vormen een testvloot voor een groep geselecteerde gebruikers, die de auto's gedurende twee jaar in de praktijk zullen testen. Het gaat daarbij niet alleen om technische aspecten van de auto, maar ook om de manier waarop de gebruikers de auto gebruiken.


Waardevolle testresultaten
Een puur elektrisch aangedreven auto rijdt wezenlijk anders dan een auto met een verbrandingsmotor. In de testperiode kunnen technici van Volvo ontdekken hoe gebruikers met dat verschil omgaan. ‘De testresultaten zijn waardevol voor de verdere ontwikkeling van elektrische auto's. We verwachten ook cruciale input te verzamelen voor makers van infrastructuur en voor aanvullende diensten om oplaadbare auto's in de toekomst attractief te maken', aldus Stegland.

Nieuw instrumentarium
De elektrisch aangedreven Volvo C30 oogt op het eerste gezicht als een reguliere C30. Hij biedt ook dezelfde veiligheid, hetzelfde comfort en evenveel interieurruimte. Het meest in het oog springende verschil is het nieuwe instrumentarium in de auto, vooral de meters en de lay-out wijken wat af van die in de conventionele C30. Er is een modern gestileerde combinatiemeter die snelheid en energieverbruik weergeeft. Ook zijn er enkele nieuwe aanduidingen te zien, zoals de laadtoestand van de accu en andere zaken die bij dit type auto van belang zijn.

De elektrisch aangedreven Volvo C30 heeft ook geen versnellingen. De motor zorgt voor een traploze acceleratie, waarbij de maximale trekkracht direct volledig voorhanden is. ‘Rijden zonder motorgeluid is een heel bijzondere ervaring', zegt Stegland. ‘De auto reageert meteen. We moeten echter nog heel wat tijd besteden aan een transmissie waarmee het enerzijds comfortabel en veilig rijden is, maar die aan de andere kant optimaal de capaciteit van de accu benut bij elke snelheid.'

Als een reguliere C30: fun, maar dan zonder emissies
Een elektromotor gebruikt maar een kwart van de hoeveelheid energie die een verbrandingsmotor nodig heeft voor dezelfde prestaties. Dat efficiencyvoordeel maakt elektrische aandrijving steeds interessanter naarmate de prijzen van fossiele brandstof stijgen en naarmate de eisen met betrekking tot lagere CO2-uitstoot strenger worden.

De Volvo C30 die in Detroit debuteert, is voorzien van een lithium-ion-accupakket, dat op te laden is via het lichtnet thuis of bij oplaadpunten onderweg. Het duurt ongeveer acht uur om een leeg accupakket volledig op te laden. Als dat gebeurt met groene stroom, dan is de uitstoot van CO2 nagenoeg nihil volgens het principe ‘van bron tot aandrijving'.

De topsnelheid bij een vol accupakket bedraagt ongeveer 130 km/uur. De acceleratie van 0-100 km/uur vergt minder dan 11 seconden. De actieradius bedraagt maximaal 150 km en dat is genoeg voor het gemiddelde dagelijks gebruik van 90 procent van de automobilisten in Europa.


Even veilig als elke andere Volvo
De elektromotor is voorin gemonteerd en het accupakket (24 kWh) is midden onder de auto ondergebracht, op de plek waar gewoonlijk de uitlaat en de brandstoftank zijn gemonteerd, dus buiten het passagierscompartiment en uit de buurt van de kreukelzones.

‘De accu's zijn ingekapseld en omgeven door een verstrekte stalen structuur. Elektrische auto's vormen voor ons een interessante uitdaging in ons streven de veiligste auto's ter wereld te produceren. Een elektrisch aangedreven Volvo moet even veilig zijn als elke andere nieuwe Volvo. Diezelfde norm hanteren we ook op het vlak van duurzaamheid, rijgedrag en bescherming bij een aanrijding', zegt Thomas Broberg, Senior Safety Advisor bij Volvo.

Marktkansen voor elektrische auto's
Voor de introductie van volledig elektrisch aangedreven auto's zijn nog veel vraagstukken op te lossen. Paul Gustavsson, Director van Electrification Strategy bij Volvo, vertelt daarover: ‘Consumenten moeten het gevoel hebben dat dit type auto aantrekkelijk is om te rijden en te bezitten. Ze moeten daarom net zo comfortabel en veilig zijn en gelijkwaardige prestaties bieden als een auto met een andere krachtbron. Wij geloven in deze technologie en de praktijktest moet aantonen dat er marktpotentieel is voor elektrische aandrijving. Het aanbieden van een aantrekkelijke auto is echter niet genoeg. Er is ook subsidiëring nodig om hem financieel aantrekkelijk te maken voor kopers. We hopen dat de autoriteiten en andere partners in de samenleving Volvo Cars volgen in de onze strategie ‘Drive Towards Zero', onze weg naar emissieloze mobiliteit.'
Afbeelding
Technische specificaties elektrisch aangedreven Volvo C30

Model:
Volvo C30 - volledige vierzitter

Motor:
elektromotor 40/82 kW

Max. vermogen:
82 kW (111 pk)

Acceleratie 0-100 km/uur:
10,5 seconden

Oplaadtijd:
via het lichtnet (230 volt/16 ampère) in minder dan 8 uur

Actieradius:
150 km (NEDC-cyclus)

Accucapaciteit:
24 kWh nominaal, waarvan 22,7 kWh wordt gebruikt voor de aandrijving van de auto

Accupakket gewicht:
280 kg

Uitstoot CO2
Geen
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
shiver23
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 17.11.2009 - 13:00

Bij Autoweek hebben ze meer informatie inclusief plaatjes en een filmpje over de elektrische C30.
http://www.autoweek.nl/autonieuws/13275 ... -Volvo-C30
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Heb hem besteld










Verwachte levering helaas pas in 2011 ...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
D-Funk
3rd Gear member
Berichten: 362
Lid geworden op: 18.02.2008 - 15:59
Locatie: Emmeloord

Grappig!
Facelift C30 Summum, Ice White, 18"; Midir, Verlaagd sportonderstel, Xenon, Verwarmde stoelen, RTI, Telefoon, Cranberry leder, Dynaudio, Onderpanelen Ice White gespoten etc..
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1059
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Ben benieuwd wat deze uiteindelijk zal kosten!
Ik ken alvast een heleboel mensen voor wie deze actieradius meer dan voldoende zou zijn.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ben schreef: ...

Uitstoot CO2
Geen
Hier zie ik toch een klein stukje misleiding. De uitstoot van deze auto is inderdaad nul maar de stroom die erin moet, wordt wel ergens opgewekt. En daar komt toevallig dan wat CO2 bij vrij.
Jammer dat Volvo hier niet een opmerking over maakt. Al is het maar iets in de trend van "opwekking kan via zonnecellen bij de gebruiker thuis".
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
joost_sipkes
2nd Gear member
Berichten: 213
Lid geworden op: 05.05.2007 - 14:22
Locatie: Noordzee / Groningen

Op het nieuwe huis wat nu gebouwd word maar extra grote zonnepanelen laten zetten.

Dan kan je dit mooie stuk techniek gewoon gratis rijden! :)

Is het ook bekend of de rem techniek ook nog benut wordt?
460 2.0l
S70 2.5 europa 1998
S80 2.4 170PK 2002 Automaat G3
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Mooie details weer, heerlijk! Wat is het toch een prachtig merk! :D
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Mike Philippens
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 23.06.2009 - 21:57
Locatie: Gorinchem

Het is wel de kant waar we op gaan denk ik. Alleen denk ik dat we nog wel een paar kerncentrales nodig hebben als we massaal in de elektrieke auto's gaan rondrijden.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een leasebak mag rijden. Met een week of 2 wordt dat dan een DrivE met S/S en ik denk dat het over 4 jaar wel een elektrische of hybride wordt (nee, géén Primus).

We staan nu (helaas, want het kan al langer natuurlijk) aan het begin van een ontwikkeling. Er zullen nog een paar hobbels genomen moeten worden, maar dat zijn alleen technologische hobbels: langere levensduur van de accu's, kleinere en lichtere accu's, kortere laadtijden, minder millieubelasting door de accu's. En natuurlijk een zinvolle alternatieve energiebron. Kernenergie is momenteel eigenlijk heb minst millieubelastend, maar men blijft zich zo druk maken om dat verhuisdoosje afval wat daar per jaar uit komt. Nee, dan maar het hele land volzetten met windmolens. Ik denk dat dát veel belastender is op den duur.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Zou de middenconsole ook zijn weg vinden naar de normale C30, ik zie namelijk een electrische handrem en volgens mij een in hoogte verstelbare armsteun.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

En nu rijdt hij gewoon in Amsterdam!

Aflevering 6
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

Ik heb er in gezeten op de Rai, ziet er wel grappig uit van binnen, de middentunnel is idd. behoorlijk anders.

Toch doet wouter die shows wel grappig
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ja zeker!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Trucker
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 11.02.2007 - 23:15
Contacteer:

Bedoel je deze die in Amsterdam rond rijd?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Er staan er nog 2 buiten!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Dieselaar
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 25.06.2007 - 19:01

ik vind het idee van diesel op voorwielen en elektrische motor op achterwielen wel stoer, zo heb je niet die achterlijke verliezen van een hybride zoals priussen wel hebben.

Wat ik niet snap is hoe ze de 2.4 l D5 hebben teruggeschroefd naar 1,6 l/100 km?? dan moet dat toch ook met andere diesels kunnen zoals de D3 en D5 zonder electro of is het verbruik gecombineerd met de electro motor die eerst thuis aan de tuinslang is opgeladen? dan tel je dus het verbruik van de acculading niet mee.

De diesel in de plug-in hybride heeft natuurlijk een start/stop systeem, en bij remmen worden de electromotoren als dynamo gebruikt maar het blijft mooi

V70 D5 geartronic summum 2006
Saab 9-3 1.9TiD

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “EX40”