PV51 in de veiling

Het board voor alle modellen, ouder dan de Kattenrug.
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Omdat het wel duidelijk is dat er heftig gerestaureerd moet worden heb ik eens wat gezocht naar onderdelen voor de PV51 en het gaat denk ik niet meevallen om iets te vinden. Meer dan dit heeft het niet opgeleverd.

Volvo PV51/52 Right RR Fender RARE

Heel goed thuis zijn in het 'restaurateurswereldje' en bekend zijn in de kringen van bezitters van deze categorie klassieke Volvo's (club's e.d.) is volgens mij een noodzaak.

Het lijkt me een geweldige uitdaging mits ......... veel euro's + tijd !

(Dit kwam ik ook nog tegen)

Rob

O ja, Flevopolder :wink:
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Plaatwerk is meestal niet het punt..
Men kope een stuk plaat van 1 mm dik, oude deel eruit flexen, nieuw op maat knippen en ertussen lassen. Dat kan ik zelfs wel een beetje.
Ook was de bedrading gaar, je keek zo tegen het koper aan op vele delen. De koplampen waren gebarsten, de rubbers uitgehard,
De accu was helemaal op, hij stond bol, en de polen lagen echt los erop met een partij bloemkool. ( 6V )
Compleet kaal maken en spuiten.
Ook dat is allemaal best te doen, en is de hoofdprijs niet, alleen tijd, geduld, tijd en niet te vergeten: heel veel tijd. :)

De problemen komen met de specifieke dingen: achterbank plus bekleding, bobine, motorparts (distributie-tandwielen, temp voeler, oliepomp), versnellingsbak, koppelingsplaten, kruiskoppelingen op aandrijfas, differentieel, remonderdelen, benzinepomp, carburator en koplampen incl reflector.

En ik had er best zin in, vandaar dat ik ben wezen kijken, maar dan moest de prijs minder dan de helft zijn...Er komt ongeveer € 20 k bij voor restauratie aan spullen.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

Hij lijkt me zo het meest geschikt om als donorauto te gaan dienen...
tenzij je er nog een hebt die er slechter aan toe is :wink:
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Sting12
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07.10.2012 - 21:30

Heren en ook dames op dit forum, afgelopen week goed liggen sleutelen aan de PV51. Ik wil hem conform het cultureel erfgoed zo laten als ie is. Hij zal niet in nieuwstaat verschijnen op evenementen ;).
Qua bodem is ie keihard. Nieuwe ontsteking, bougies, filters (echt schoon moeten maken), voorrem compleet schoon, achterbank geplaatst uit een Amazon, past bijna naadloos. zal binnenkort wat video materiaal plaatsen. hier alvast zijn eerste ritje........ bijna


mvrgr robert rebergen
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40455
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mooi project Robert !
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Henkjan0
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 16.01.2012 - 20:00
Locatie: Rheden Gld.

leuke film maar ik begrijp niet dat je gewoon doorrijdt,
terwijl die motor bij het verkeerslicht al duidelijk aan het stomen was...elke seconde telt bij overheating!
Belastingvrije 244 BiFuel oldtimer? Zie verkoopforum.
Sorry, niet meer te koop! Wordt voor 5 jaar geschorst!!
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Wat ga je aan de achterklep doen, en binnenin aan de vloer van de bagageruimte? Daar keek ik toen zo op de grond, mn links en rechts naast de spatborden
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Leuk dat de auto in goede handen is gekomen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Mooi dat de auto een goed heenkomen heeft! En nog leuker dat je ons op de hoogte brengt. Wil je dat blijven doen Robert?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Sting12
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07.10.2012 - 21:30

Op dit moment nog steeds zoekende waarom hij zo heet wordt. Pomp onderzocht, alles ok. Evans waterloze koelvloeistof nu gebruikt, maar hij blijft te warm. Dus de radiator is nu aan de beurt, gaat er vandaag uit en eens kijken wat dat oplevert. Hou jullie op de hoogte. Hij moet eerst rijden, dan de volgende cosmetische stappen :)

Jullie tips en ervaring aangaande het koelen van oude Volvo's, is meer dan welkom. dank mvrgr robert
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Hoi Robert! Gefeliciteerd met de aankoop, het is een tamelijk uniek exemplaar! Het staat me ook zeer aan dat je hem in orginele staat wilt houden en hem eerst in rijdende staat wilt hebben, daar is het een Volvo voor! We volgen je met interesse!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Sting12 schreef:Op dit moment nog steeds zoekende waarom hij zo heet wordt. Pomp onderzocht, alles ok. Evans waterloze koelvloeistof nu gebruikt, maar hij blijft te warm. Dus de radiator is nu aan de beurt, gaat er vandaag uit en eens kijken wat dat oplevert. Hou jullie op de hoogte. Hij moet eerst rijden, dan de volgende cosmetische stappen :)

Jullie tips en ervaring aangaande het koelen van oude Volvo's, is meer dan welkom. dank mvrgr robert
Robert, wij hebben een Buick met een lijn-8 en daar hebben we heel wat koelproblemen. Capaciteit van de radiator hebben we al verviervoudigd, nu gaan we een electrische fan er op bouwen. Het koelwater is gewoon al te heet als het de achterste cilinders bereikt. Hebben deze lijn-6 blokken dezelfde koelproblemen?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20403
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het koelwater is al te heet als het de achterste cilinder bereikt ...

Dat doet mij denken aan een te lage flow van het water. De stroomsnelheid is te laag, de cilinders koelen niet goed omdat ze de warmte moeten afgeven aan te heet water en dan kookt het al bij de laatste cilinder.
Dan denk ik dat het zaak is om de stromingssnelheid na te kijken, te controleren op verstoppingen en vooral of er nog schoepen zitten aan de waterpomp om het water in beweging te krijgen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als de waterpomp toch goed blijkt te werken kan een extra electrische waterpomp uitkomst bieden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Goed punt Rob, thanks. Vergeet niet dat het een pomp uit 1937 is, de techniek had toen iets ruimere toleranties :) Maar door de nieuwe radiator en het schoonmaken van het systeem, is het al een stuk verbeterd. Het probleem was niet direct het warmlopen, maar meer de vaperlock die dat teweeg bracht. Daarbij is de auto ontworpen om een stuk rijwindkoeling te hebben en dat is iets wat in het hedendaagse verkeer wat lastiger te realiseren is.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
badi
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 04.12.2007 - 19:53
Locatie: Ulvenhout

Ik zou de radiator eens demonteren, volledig vullen met schoonmaakazijn en na een week eens goed doorspoelen van onder naar boven. Dat scheelde bij mijn Amazon enorm in het koel vermogen.
Sting12
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 07.10.2012 - 21:30

Radiator op diverse manieren proberen te reinigen, maar 75 jaar geeft behoorlijk wat verstoppingen ;).
Maar nu het goede nieuws, heb de radiator uiteindelijk volledig gedemonteerd en zijn bovenstuk en onderzijde verwijderd. Nieuw koelblok op maat laten maken.
Na de montage loopt hij als een 'zonnetje' dus zal binnenkort weer wat video materiaal plaatsen.

Zoek nog wel een lamp 6 v, 35 watt voor in het zoeklicht? iemand tips.
mvrgr robert
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Hoe is het ondertussen gesteld met het karretje ?
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4295
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

XC70 D5 2009 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “De oldtimers”