Zoektocht naar XC90 benzine

Hans Pans
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 29.03.2009 - 11:57

Hallo allemaal,

In verband met verwachte familie uitbreiding oriënteren we ons op een XC90 (budget <15k). Gezien het beperkte aantal km’s moet het een benzine worden. Ik las tot nog toe wisselende verhalen, maar meen als rode draad te lezen dat de 2.5T relatief betrouwbaar zou zijn. Haal ik hier de goede rode draad uit, of niet?
Ik ben me de afgelopen maanden rustig aan het oriënteren, omdat we nog een paar maanden de tijd hebben om er een te kopen. Na eerdere slechte ervaringen (kat in de zak), ben ik nogal scherp op het vinden van een auto in goede technische staat. Ik lees overal dat een goed overzicht van een complete onderhoudshistorie essentieel is. Hier zal ik scherp op zijn. Een aankoopkeuring zou ik in ieder geval ook willen doen, maar het liefst zou ik een auto vinden bij een Volvo specialist in de buurt (ik woon in de omgeving van Tilburg), of zou ik hier in de buurt een auto willen vinden, waarvoor ik een aankoop keuring kan doen bij een nabijgelegen specialist.

Mijn vraag aan jullie is daarom;
1) Kunnen jullie mij tips geven voor een goede Volvo specialist in de regio Tilburg?
2) Klopt mijn idee dat de 2.5T een relatief betrouwbare motor heeft?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Dank alvast voor het meedenken en jullie input!

Groet,
Rik
Gebruikersavatar
Paul
Polestar member
Berichten: 32356
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Volgens mij kan je met veel auto's pech hebben, maar ook geluk. Zou in elk geval met je budget rekening houden dat je nog wat geld over houdt als er iets mis gaat met die auto. Voor dat geld zijn de XC90's wel paar jaar oud en kan er ook op die leeftijd wat onverwachts gebeuren.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design
MY20 E-Golf
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 2973
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Volgens mij zijn zowel de 2.5T vijfcilinder als de 3.2 zescilinder betrouwbare motoren. De T6 uit de eerste generatie komt ook op mij over als minder betrouwbaar en dorstig. Ik zelf vind het facelift model dus vanaf MY2006 optisch beter geslaagd dan de eerste generatie. Omdat ik niet uit de regio Tilburg kom kan ik je niet adviseren, maar 1 van de forum sponsoren is Van Loon uit Nederhemert.
Zoals Paul al zegt, houd geld (2000 euro) achter de hand voor achterstallig onderhoud.
Succes met zoeken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 16344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Wat ik zelf gedaan heb en altijd doe als ik een andere auto koop is alle oliën vervangen: motorolie, stuurbekrachtiging, automaat, differentiëlen en tussenbak.
En ondanks fatsoenlijk onderhoud in het verleden waarbij alleen motorolie wordt gedaan blijkt de rest vaak meer te lijken op chocomelk in plaats van olie.
Mark


If the oceans die, we die.
Paul Watson

Installateurs gezocht:
https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=89839
Hans Pans
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 29.03.2009 - 11:57

Dank alledrie voor jullie reacties!
Ik geloof zeker dat het kwartje de goede of verkeerde kant kan uitvallen, maar vind het fijn om de kans dat ie de juiste kant opvalt zo groot mogelijk te maken :)
Goeie tip om alle vloeistoffen direct te vervangen. Ik las ook op verschillende plekken om bij een automaat (wat het zeer ws wordt) de automaat te flushen, maar lijkt me goed om ook alle andere vloeistoffen niet te vergeten. Dat lijkt me de investering wel waard te zijn als ik het zo lees.
En wat cash achter de hand houden klinkt ook verstandig.
Ik zal eens kijken naar Van Loon, dank voor de tip!

Dank nogmaals voor jullie input jongens!
Mocht iemand nog aanvullingen hebben, dan ben ik daar blij mee.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 2871
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Als het ook een V8 mag zijn, is dit misschien wel wat: https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=89505
15k budget + 2k reservering onderhoud = 17k = vraagprijs.

En anders heb je een goede checklist van wat er allemaal aan een XC90 gerepareerd kan worden.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
t5power
5th Gear member
Berichten: 2015
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Zou zeker voor een V8 gaan als je er 1 tegen komt. Super combinatie. De 2.5T en 3.2 zijn ook prima, al kan een turbo altijd kapot gaan en heeft de 5 cilinder het wel wat zwaar gok ik.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 16344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb een 2,5T gehad en die deed het heel niet slecht. Sterker nog: die kun je bij Obbe een beetje "opvoeren" (tunen) voor wat meer pk's en vooral meer koppel. De 3,2 waar ik ook in gereden heb bij een testrit moest nogal in toeren worden gejaagd om met het verkeer mee te rijden. En dat komt een beetje doordat het maximum koppel bij hogere toerental ligt dan bij een 2,5T.
Mark


If the oceans die, we die.
Paul Watson

Installateurs gezocht:
https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=89839
Hans Pans
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 29.03.2009 - 11:57

Dank weer voor jullie input jongens! De checklist is hoe dan ook inderdaad heel erg fijn, ook naar de toekomst.
Een V8 klinkt enerzijds top, maar ik zou een beetje bezorgd zijn qua verbruik. Op verschillende sites wordt een verschil in gecombineerd gebruik van 1:8,5 (bij de 2.5T) vs 1:7,4 (bij de V8) opgegeven. Is dit een beetje een realistische weergave naar jullie idee? Wegenbelasting scheelt wel iets zie ik, maar maar een paar euro per maand.
En als ik me niet vergis is de V8 een Yamaha motor. Is deze qua degelijkheid vergelijkbaar, superieur of minder degelijk dan de 2.5T of 3.2, in jullie beleving?
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1892
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Ik heb een XC90 V8 (overigens wel op lpg gezet). V8 gaat niet stuk, in mijn optiek super betrouwbaar. Wel opletten dat je bij de eerste serie xc90 met V8 de motor niet met veel water gaat wassen, het water kan niet weglopen, dat is vanaf 2006 hersteld. Ik zou de 3.2 links laten liggen, die verbruikt net zoveel als de V8. 2.5T ook betrouwbaar en ongetwijfeld wat zuiniger dan de V8 (die echter wel een surplus aan vermogen heeft tov de 2.5T.
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Hans Pans
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 29.03.2009 - 11:57

Dank Marc, fijn om zo wat beeld te krijgen. Dan ga ik me verder oriënteren op de 2.5 en V8.
Ik vrees dat de V8 die Eric (?) aanbiedt net boven mijn budget ligt. Mocht ik me bedenken, dan laat ik het weten :)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 18266
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Nog aanhakend op de T6, die heeft als enige van het stel een 4traps automaat welke minder verfijnd en ook onzuiniger is dan alle andere combinaties.

De 2.5T is al leuk en betrouwbaar, maar met een V8 moet de XC90 wel een feestje zijn.
Er was dacht ik in de eerste jaren (of jaar?) Een klein issue maar dat is allang opgelost.
Qua verbruik denk ik dat het elkaar uiteindelijk weinig zal ontlopen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '04 Ford Focus 1.6 Trend
Gebruikersavatar
Dieselross
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 30.11.2006 - 20:17
Locatie: Zwolle

Ik haak ook even aan. Ik heb namelijk een XC90 V8 op het oog met meer dan 300.000 km op de teller. Deze auto is wel goed onderhouden, maar ik vermoed dat de haakse overbrenging wel aan vervanging toe is (zat behoorlijk speling bij gas loslaten en gas geven op de bak / as). De prijs is EUR 10.000,-. Echter ik vind zo'n V8 toch wel een risico omdat je niet weet wat er nog allemaal aan zit te komen.
Ik zat ook te kijken naar een 2.5T handgeschakeld, maar die is een stuk duurder met bijna 2 ton op de klok (EUR 16.000), wellicht een "veiligere" keuze?
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005

Ford S-Max 2.5T 2008 245.000 km
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 18266
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Qua aandrijving van het awd systeem is het spul hetzelfde en zou ik de V8 niet als een groter risico zien persoonlijk.
Blok zelf is wat exotischer en dat kan in wat duurdere onderdelen resulteren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '04 Ford Focus 1.6 Trend
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1892
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

V8 gaat niet stuk. Welke onderdelen zijn duurder van een V8? Overigens, ik heb een v8 summum gekocht, aankoopkeuring laten uitvoeren en rij er inmiddels 100.000 km probleemloos mee rond. Stage 0 laten uitvoeren is onafhankelijk van motortype wel aan te bevelen, inclusief spoelen automaat...
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Dieselross
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 30.11.2006 - 20:17
Locatie: Zwolle

Klinkt goed, hoeveel heeft die V8 van jou gelopen Marc?
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005

Ford S-Max 2.5T 2008 245.000 km
Gebruikersavatar
volvo xc90 010
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 24.07.2020 - 11:04
Locatie: vlaardingen

ik heb bewust gekozen voor de XC90 met 2500cc met 6 bak handgeschakeld, de motor is gechipt naar 250 pk en supersnel. Ik rij 80% in de stad en haal een verbruik van ca 1 op 8,5
Een klant van met heeft ook een XC90 maar dan de 8 cijlinder en automaat , van hem hoorde ik dat deze in de stad ca 1 op 4,5 rijdt.
Met de huidige brandstof prijzen van ruim 2 euro per liter, lijkt het me ook zaak om op het verbruik te letten en niet alleen op die heerlijke 8 cijlinder grom :-)
Ik hou bij iedere tankbeurt mijn verbruik bij middels de dagteller, dat heb ik bij al mijn autos gedaan altijd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans Pans
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 29.03.2009 - 11:57

Ok, dat verschil in verbruik tussen de 2.5T en V8 klinkt toch wel noemenswaardig. En goed om te horen dat de V8 kwalitatief van prima niveau is.
Ondertussen is mijn vriendin steeds wat meer ruimte aan het krijgen (in haar hoofd) om mee te denken over de nieuwe auto. Ze heeft wel wat moeite met de leeftijd van de XC90 die ik eerder in gedachten had. Mogelijk is ze te bewegen naar een T8 (van rond 2015). Heel andere auto lijkt me, maar het voordeel van hybride en deels elektrisch rijden (we zullen er overwegend kleine stukjes mee rijden, maar dan wel met 4 kinderen) is wellicht het overwegen waard. Zijn er hier mensen die diezelfde afweging hebben gemaakt, of hier argumenten voor de ene (2.5T/V8) of de andere (T8) hebben?
The story continues…
HGV
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Als je veel in de stad rijd is de V8 duurder in verbruik, rijdt je veel op de snelweg of N-wegen, dan scheelt het elkaar niet veel. Verschil zit in het gewicht met optrekken en afremmen in de stad en op de doorgaande wegen heeft die v8 een makkie waar de 2.5t net iets meer in de toeren gaat. Wat al aangegeven wordt is dat de v8 niets te lijden heeft en hierdoor prima tonnen mee kan. Een turbo is wat gevoeliger en dus het eerste wat stuk zou moeten gaan. Een t8 is echt compleet anders en interessant als je veel korte stukjes rijdt. Tot 80km/u is deze ook compleet electrisch te rijden, maar dan heb je iets van 45kp geloof ik... niet echt iets om met het verkeer mee te komen, ga je harder dan gaat er ook brandstof mee. Let wel op dat je brandstoftank dan wat kleiner is en de t8 10cm langer is... iets om zeker in de stad wel rekening mee te houden!
Volvo XC90 summum (MY 2008)
Gebruikersavatar
Dieselross
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 30.11.2006 - 20:17
Locatie: Zwolle

Ik zou niet snel zo'n complexe hybride kopen (wat kan daar allemaal wel niet aan stuk gaan), dan liever volledig elektrisch of puur benzine. Die V8 gebruikt dus ongeveer 2x zoveel in de stad als een 2.5T handbak. Qua betrouwbaarheid lijkt mij een handbak een betere optie ook. Maarja, die V8...blijft aanlokkelijk.
850 2.5 20v 1994
850 T-5 automaat 1995
S70 2.0 LPG automaat 1997 410.000 km
V70 2.5D automaat luxery-line 1999
XC70 D5 AWD geartronic, Inscription, Prestige/Mobility Line, zwart 2004, 500.000 km
Volvo V70 2.5 Automaat 2005

Ford S-Max 2.5T 2008 245.000 km
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”