Het leven met een V8

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spin!
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 13.07.2006 - 11:10
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Het leven met een V8 begon drie jaar geleden. Normaliter koop ik om de twee jaar een nieuwe (gebruikte) Volvo.

In het begin is de V8 leuk, erg leuk. Zeker als je uit dezelfde sloep komt met een 2.5t erin. Die we overigens ook twee jaar zonder problemen hebben gereden.

Een paar weken geleden reed ik voor werk richting een klant en maar liefst 100 meter van huis af maakte de XC een geluid alsof er een krat bier onder de auto uit viel. Gestopt, gekeken maar niks gevonden. Ook geen bier.

Terug naar huis gereden en ik merkte op dat de Aandrijving geluid maakte. Het ‘kloenk kloink ‘ geluid. Als ‘taktaktak’ 150 euro kost en ‘ghiiioiiiii’ 3000 euro kost dan zal ‘kloenk kloink’ wel daar ergens tussenin zitten.

Omdat onze C70 in diezelfde periode het spaarvarkentje had geslacht maar even gewacht. Het leven als ZZP’er in de Corona tijd heeft ervoor gezorgd dat de schatkist bijna leeg is. Ik ben daags daarna onder de auto gekropen en het geluid wordt gemaakt door de cardanas lijkt het. Die as er tussenuit halen is een uurtje schroeven, ik doe daar 2 uur over. Denk toch een soort reumatische aandoening aan de handen. Na een uur wil het bijna niet meer en dan is afbouwen een hels karwei.

Afijn, twee uur later en de XC90 staat weer op de grond en de as ligt er naast. Boel opgeruimd en naar huis gereden. Rijdt wel even anders maar hé, ‘kloenk kloink’ is weg. Deze week maar een nieuwe as bestellen en inbouwen als de moed en energie er weer is.

Gisteren even naar mijn schoonouders gereden om wat op te halen. Dat is een kleine vier kilometer verderop met 2km snelweg. Na één kilometer snelweg: “ghiiioiiii”. Ik denk; wottefok. Geluid komt ergens tussen de voorwielen vandaan. En alleen hoorbaar bij gas los. Bij aandrijving is het weg.

Verder geen foutmeldingen. Het zal dus iets mechanisch moeten zijn, maar wat…geen idee. Het lijkt toch iets van een ratelend geluid te zijn. Dat doet me denken aan ‘de bus’. Maar die zou je altijd moeten horen.

Inmiddels heb ik Google en YouTube uitgespeeld en kom in geen geval het aangezicht tegen dat ik onder de V8 heb.

Help?
www.volvomakelaar.nl | YouTube kanaal Volvodrive Magazine
Wagenpark: XC90 T8 Twin Engine R-Design - 850 T-5R Cream Yellow - C70 2.4i summum Polar White
Gebruikersavatar
Vapeti
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.05.2021 - 15:17

Ik kan je jammer genoeg niet helpen, daarvoor heb ik niet genoeg kennis.

Maar als je autokennis zelfs maar de helft zo goed is als de kunst van het onderhoudend schrijven, ga je de oplossing in no-time hebben.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Inderdaad leuk geschreven, maar ook ik heb niet echt een oplossing. Zelf zou ik er niet meer mee rijden (of voorzichtig naar de garage) en eerst de oorzaak zien te vinden. Als er mechanisch iets kapot begint te gaan, dan kan de gevolgschade groot zijn.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Dennis Slagboom
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 21.05.2021 - 09:39

Spin! schreef: 06.07.2021 - 09:19 Als ‘taktaktak’ 150 euro kost en ‘ghiiioiiiii’ 3000 euro kost dan zal ‘kloenk kloink’ wel daar ergens tussenin zitten.
Geweldig dit!😀
Gebruikersavatar
Spin!
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 13.07.2006 - 11:10
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Inmiddels weer een maand of 6 verder, en ik ben er wel uit wat het euvel nou was. De cardanas was prima in orde nog, maar de haakse overbrenging was overleden. De bus hebben we ook maar mee vervangen, al was die niet echt 'end of life'. Normaliter zou door slijtage de overbrenging de bus moeten overleven, of 'opvreten' zoals de reparateur riep. Twee ruggen lichter, maar het rijdt wel weer erg oké. APK'tje gedaan en zonder opmerkingen over naar volgend jaar.

En dan...naderen de koudere maanden en word ik door de V8 jammerlijk op een onprettig muzikale wijze herinnert aan het feit dat de stuurpomp aan vervanging. Soort V-snaar geluid, maar dan met de kat er tussen want inmiddels was ook het lager aan het miepen geraakt. Stuurpompie geregeld, nieuwe multiriem besteld. YouTube meerdere malen uitgespeeld en toch maar een 2e paar ogen erbij geroepen voor de mentale support.
(

Die grote pan waar het V8 logo op staat is eigenlijk een soort Ikea-kastje met heul veul schreufjes. Soms denk je echt; waarom? Ze gingen redelijk snel en makkelijk los, meevaller. Oude multiriem losgesneden (was toch klaar) en de stuurpomp eruit gedraaid. Lager van de oude stuurpomp maakt toch geen geluid en geeft amper frictie bij het ronddraaien (tip: doe dat boven een oude krant, niet boven de keukenvloer want dan heb je zeker een 'dry January').

Terug naar de XC en de looprollen gecontroleerd. Allemaal speling, en allemaal een krassend geluid. De één meer dan de ander. Einde sleuteldag. Nieuwe lagers besteld, dag erna in huis. Top geregeld! Boutjes van de twee losse rollen gingen makkelijk los, die van de spanner zat weinig beweging in. Nou ben ik niet de kleinste en niet de slapste dus ik gebruik iets meer oerkracht. Ja, er komt beweging in. Einde sleuteldag...

Ik loop met mijn ziel onder de arm, en staart tussen de benen terug naar binnen. Mijn vrouw leest het gehele weerbericht van mijn gezicht af en dan vraagt ze: 'het is zeker niet goed gegaan, want nu?' Tip voor iedereen: De bout van de spanrol van een Volvo V8 motor heeft linkse draad: LINKSE DRAAD. Ik heb de bout dus kapot gedraaid omdat ik hem vast aan het draaien was, en niet los. Die kan op het lijstje sleutelblunders. Maar wat kan je door dit soort dingen jezelf enorm ellendig voelen. Geluk bij ongeluk zit die bout niet in het blok zelf maar is het deel van de spanner. Ik de spanner los gehaald, en dat die op dat moment in 3 stukken uit elkaar kwam...dat vond ik op dat moment nog niet zo bijzonder. Dat komt later...

In de logica dat er met een reden een linkse bout in zit, heb ik pertinent geweigerd om er een rechtse draad terug te plaatsen. Zal wel met de routing van de multiriem te maken hebben, op zeker. Bij mijn grote vriend in Uden uit een vastgelopen blok eentje eruit gehaald (we zijn twee dagen verder overigens, het is nu 24 december, de dag van kerstavond. Eind van de dag moet ik een rijdende V8 hebben, anders geen kerstdiner). Blok weer in elkaar geknutseld, spanner gemonteerd. Riem uit het plastic en hop...ho. Ho eens? Hij wil er niet omheen, ik kom zeker 2 cm riem te kort. Via mijn online vraagbaak de code van de riem gecheckt en dit was toch wel echt de riem die ervoor bestemd was. Als advies wordt wel meegegeven om een montagetemperatuur van 20°C aan te houden. Hier en nu scheelde dat ongeveer 21°C. Ik voelde er niet zoveel voor om het kerstdiner uit te stellen tot half april, dus de Braun van vrouwlief moest maar wat meters maken. Ook dat hielp niet. Inmiddels was het middag en trok ik de conclusie dat de spanner 'am schrot' is. Als een hazewind naar Mijdrecht gereden waar eentje op voorraad lag, terug naar huis, spanner gemonteerd en die riem floept er zo omheen. 15.30u klaar, alles aangesloten en de sleutel omgedraaid. Alles oké, wat klinkt dat toch weer lekker! Tien minuten later gewassen, gestreken op weg naar het diner. Verder geen stress. Maar wat rijdt het weer fijn, zo zonder bijgeluiden.

Dus als je zelf de multiriem gaat doen van een V8, poelie/rol van de spanner is linkse draad. Bestel gelijk een nieuwe spanner mee, want de kans dat de oude nog goed is, dat is nihil. Waar hebben we het dan over? KM-stand van de XC90 was bij de wissel 233.000. Dit was de eerste riem, dus ook de originele spanner. Bestel ook de andere looprollen mee, daar kan je dan goed bij en ze kosten de wereld niet, het zou een slechte bezuiniging zijn.

Oh ja, ik heb nog 2 linkse draad boutjes liggen...voor wie dit te laat leest.
www.volvomakelaar.nl | YouTube kanaal Volvodrive Magazine
Wagenpark: XC90 T8 Twin Engine R-Design - 850 T-5R Cream Yellow - C70 2.4i summum Polar White
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40458
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mooi verhaal weer Rutger. Volgend jaar komt je boek uit ?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Heel leuk geschreven en heel erg herkenbaar als zelfsleutelaar! Soms zit het mee en soms zit het erg tegen en denk je "waar ben ik in godsnaam aan begonnen.....". Maar uiteindelijk komt het goed en is het weer een overwinning op jezelf :-)
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
gillestuur
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 12.05.2013 - 17:47

Heel leuk om te lezen en waardevolle informatie. Keep up the good work! :)
XC90 4.4 V8 MY2006 Executive
Vauxhall Cresta PB 2.6 1964
240 2.3 GL 1986 Estate
V70 2.5FT MY2009 Summum
Volvo C30 2,4i
Volvo V70 2.5TDI
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Gaaf om te lezen, mooi verhaal.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ondanks flink verhaal leest het makkelijk en leuk weg, ooit eens zoiets gehad met linkse draad (totaal niet nodig en handig) waar ruitenwisserarm mee vast zit op een seat, je zit gelijk vast aan een heel mechanisme.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”