XC90 D5 - onderhoud na aankoop

Plaats reactie
Alexjnl
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 14.09.2013 - 15:06

Ik sta op het punt een XC90 D5 aan te schaffen, modeljaar 2013.
Deze heeft rond de 150.000 gelopen. Het onderhoudsboekje heeft mooie stempels, maar er is niet veel duidelijk wat er precies is uitgevoerd.
Daarom wil ik meteen maar een aantal zaken laten doen.

- vesnellingsbak olie verversen (het is automaat 5 versnellingen)
- haldex olie verversen (het is AWD: olie + filter begreep ik)
- standaard beurt (motor olie + filter)

Graag jullie scherpe blik, advies en aanvullingen, om daarna hopelijk vele zorgeloze km's te gaan maken!
Bedankt :-)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Eventueel contact opnemen met het bedrijf (of de bedrijven) die het onderhoud heeft uitgevoerd. Vaak kunnen ze aan de hand van het kenteken in hun systeem zien wat er gebeurd en vervangen is. Ander advies is om een onafhankelijke aankoopkeuring te laten doen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Alexjnl
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 14.09.2013 - 15:06

Dat laatste is wel een goed advies... hoe zou een dealer reageren als je dat voorsteld?
Ik heb wat rondgebeld voor de historie...er is nog niks gebeurt behalve elk jaar de 'normale' beurt. Niet eens remschijven/blokken, volgens de informatie bekend bij deze 2 dealers...
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Is de verkopende dealer een Volvo dealer? Zo ja dan neem ik aan dat je de auto met garantie koopt? Zo nee dan zou ik de vraag dat je hem bij de Volvo dealer of ergens anders wil laten keuren gewoon stellen. Een nee zou voor mij de vraag zijn waarom niet, vanwaar de achterdocht, je doet toch gewoon als consument aan je onderzoekplicht? Komt wel goed denk ik. Als er bij 150K nog geen remschijven en blokken zijn vervangen is het vast een goed anticiperende rijder geweest. Niks mis mee. Bij mijn XC90D5 (MY07) heb ik pas bij 240K de eerst set remschijven en blokken achter hoeven vervangen. Reken wel op een kosten post van 500-600 euro per zijde. Ook de D-riem komt er bij 180K aan en dat is incl. grote beurt ook een 1200 euro bij de dealer. Kortom tussen nu en 180K zou ik naast wat je beschrijft aan onderhoud wel een 2000 euro reserveren.
Verder heb ik het altijd een top auto gevonden die op de snelweg het best in zijn element is, in de bebouwde kom is het meer een zeecontainer :-)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Alexjnl
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 14.09.2013 - 15:06

Bedankt! Fijn al die hulp :-)
Wow, wat heb je lang met de remmen gedaan zeg! Ongelofelijk...dat is bij mijn huidige Saab 9-5 wel even anders...

De Volvo dealer geeft 6 maanden bovag garantie, maar wat ik wil voorkomen is dat ik binnen 1 - 2 jaar allerlei onvoorziene kosten krijgen.
De distributie is inderdaad al aangegeven door de dealer, netjes, geeft vertrouwen.
Met de geplande 15000 per jaar is de door jou aangegeven 2000 euro dus ongeveer 1000 euro per jaar, dat is acceptabel.

Maar, van de remmen, en wellicht ook onderstel (rubbers, veren, schokdempers), en mogelijke andere zaken, zou ik graag een iets beter beeld van hebben.
De dealer zegt hier zelf over dat het nu allemaal nog goed is, en voor de komende 6 maanden ook.
Maarja, als daarna en banden (zijn wat ouder al) en remmen en delen van het onderstel komen, plus de distributie, wordt het al met al wel een dure eerste 2 jaar.
Vandaar de gedachte om bij een 2e partij een aankoopkeuring te laten doen.

Dus inderdaad het betreft een aankoop bij een Volvo dealer...zou een verzoek tot aankoopkeuring bij een andere garage (Volvo specialist) dan heel vreemd over komen?
HGV
2nd Gear member
Berichten: 192
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Het blijft altijd gissen, ligt erg aan je eigen rijstijl.
Maar een 5bak in een auto uit 2013? Ik denk dat dit de betere 6bak betreft. Beter omdat de auto minder toeren hoeft te maken tussen de verschillende versnellingen. Zelf heb ik in de afgelopen 2 jaar 80.000 kilometer gemaakt en ben rond de 7000 euro aan onderhoud kwijt. Zelf houd ik ook nog wel eens van het gas intrappen en met deze kilometers voornamelijk binnen Nederland moet je nog wel eens flink op de rem. Ook heb ik een obbe-tuning laten doen waardoor hij wel lekkerder loopt en je nog wel eens met een keer op het pedaal trappen wel ergens langs komt waar je anders veel te lang achter blijft hangen.

In elk geval vind ik het de moeite van de kosten waard. Wel een tip om wat dingen op YouTube op te zoeken. Als je weet wat er mis is kun je een hoop zelf doen en dat scheelt in de portemonnee...

Veel succes met de aankoop en bij de dealer vandaan heb je vast een goede koop!
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Alexjnl schreef: 07.05.2021 - 09:19 Dus inderdaad het betreft een aankoop bij een Volvo dealer...zou een verzoek tot aankoopkeuring bij een andere garage (Volvo specialist) dan heel vreemd over komen?
Ik zou je adviseren om gewoon naar een andere dealer te gaan.
Wat ik heb gedaan aan het einde van de garantieperiode is een aankoopkeuring bij een andere Volvo dealer. Kost 95 euro, zie hiervoor de website van volvocars. Vraag dan om ook de VIDA accutest, dit is een speciale 4 minuten durende accutest waardoor een accu die nog goed lijkt te zijn, soms toch door de mand valt. Mijn verkopende dealer gaf aan ook wel een einde garantiekeuring te willen doen (zonder kosten). En het is een vertrouwd adres maar principieel vind ik dat een slager niet zijn eigen vlees hoort te keuren. Doordat ik een officiële Volvo aankoopkeuring heb laten doen (die bij elke dealer gelijk is), had ik ook geen discussie over het gevonden garantiepunt. Dit is keurig verholpen.

Rubbers, remmen en ophanging kan lang mee als je rotondes, verkeersdrempels en dergelijk rustig neemt.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

DB200 schreef: 07.05.2021 - 13:19 ...Wat ik heb gedaan aan het einde van de garantieperiode is een aankoopkeuring bij een andere Volvo dealer. Kost 95 euro, zie hiervoor de website van volvocars. Vraag dan om ook de VIDA accutest, dit is een speciale 4 minuten durende accutest waardoor een accu die nog goed lijkt te zijn, soms toch door de mand valt. Mijn verkopende dealer gaf aan ook wel een einde garantiekeuring te willen doen (zonder kosten).
Lijkt mij een goed advies!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Een auto van 2012 (modeljaar 2013) is nu 9 jaar oud, deze heeft 150 dkm en naast de normale onderhoudsbeurtjes is er blijkbaar niets vervangen. Je zal hoogstwaarschijnlijk de komende 6 maanden probleemloos door komen, maar een auto met die leeftijd en km-stand zal op verloop van tijd toch wat extra onderhoud (naast het normale) vergen. Een aankoopkeuring kan hier voor een stukje meer zekerheid in bieden, naast de 6 maanden garantie van de dealer, maar ik zou niet van mijn laatste centen zo'n auto kopen. Aan de andere kant, als je maar 2 jaar verder kijkt met 15 dkm per jaar dan zal het inderdaad allemaal wel meevallen (op de al genoemde distributie + beurt na) als er bij de keuring niets geks uitkomt.

Zelf geen ervaring mee, maar als ik zo op het forum dingen lees dan is een XC90 over het algemeen een redelijk dure jongen om te onderhouden, zeker als je alles bij de dealert laat doen. Maar XC90-eigenaren, correct me if I'm wrong.....
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Volvo-Renkum
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
Locatie: Oosterbeek

Bij de mijne (2007, nu 164.000 km.) zijn bij ongeveer 110.000 km. de gloeistiften/-bougies en de distriebutieriem, deze waren 10 jaar oud, vervangen.

Bij de 120.000 km. heb ik 'm een stage 0-beurt gegeven, waarbij alle oliën en vloeistoffen zijn vervangen/ververst, evenals de draagarmen voor. In verband met slecht lopen ook de wervelkleppen (garantie).

Bij de 132.500 is er een turbobuis en sensor vervangen en is de motor getuned en de EGR weggeschreven.

Bij de 150.000 km. is de bakolie opnieuw vervangen, i.v.m. een incidenteel bonkje, waarbij ik dacht dat dit mogelijk is losgekomen bij de 1e spoeling. Ook is er toen een motorspoeling geweest. Helaas bleef ik zo nu en dan toch een schokje houden, echter is deze na een paar flinke ritten niet meer voorgekomen. Kennelijk is de boel eindelijk eens goed schoon gebrand. Een D5 kan slecht tegen kleine ritjes is mijn ervaring, moet gewoon flinke afstanden en lekker warm rijden.

Bij de 158.500 is de auto bij de dealer tijdens een beurt in de fabriekstand teruggebracht. De EGR klep is toen ook weer bijgeschreven. Kort hierna is een lekke condensor van de airco vervangen en is tegelijkertijd een Polestar tuning er op gezet. Het plaatsen van nieuwe veerisolators achter verhielp de rare geluiden daar.

De teller staat nu op 164.100 km. Sinds de laatste beurt ervaar ik geen problemen of bijgeluiden meer. Is het gewoon elke keer weer genieten.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Alexjnl
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 14.09.2013 - 15:06

Bedankt voor alle reacties! Heel erg waardevol :-)

Ik koop de Volvo inderdaad van mijn laatste centen.
Klein stukje achtergrond: op dit moment rijd ik een Saab 9-5 station die nog een tijdje mee zou moeten kunnen maar we zijn (blij) verrast door een verdere gezinsuitbreiding van 3 naar 4. Hierdoor hebben we een grotere gezinswagen nodig en ik wil absoluut een veilige derde rij. Omdat de Europese (en Amerikaanse) veiligheidstesten de derde rij niet mee testen, is er weinig garantie dat bij een flinke achter aanrijding de inzittenden er goed vanaf komen (Kleine kans op dit soort ongevallen, maar toch...). Vandaar de keuze voor de XC90.
Naast de XC90 is er nog een dakkapel nodig, want naast de auto is ook het huis te klein.

Ik verwacht binnen 2 jaar weer een aardige buffer te hebben voor allerlei kosten die de Volvo (en het leven überhaupt) gaat brengen, maar wil gewoon tot die tijd zo min mogelijk gedoe. Dealer is akkoord met aankoopkeuring, dus dat ga ik vandaag nog inplannen. De tip om ook voor einde garantie een extra keuring te doen is goud waard, gaan we zeker ook doen!

Interessant trouwens om te zien dat dealers tegen vloeistofwissels van automaatbak / haldex / achterdifferentieel zijn (tenzij problemen), terwijl alle specialisten (die ik gesproken heb) zeggen; voor de 2 ton adviseren wij dat te wisselen. Dat wilde ik dus toch gaan doen, wellicht na de garantieperiode als de dealer dit afraadt (omdat het dan de garantie beïnvloed).

In de Saab scene weet ik dus precies bij welke adressen ik moet zijn, maar voor Volvo is dat nog even wat zoeken. Ik wil de aankoopkeuring niet bij een dealer laten doen (want ik ga er vanuit dat alle dealers op dezelfde manier te werk gaan), maar juist bij een specialist. Ik dacht aan Autobedrijf van Velzen in Hazerswoude Rijndijk.

Nogmaals dank!
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Veel plezier straks met de XC90! Met garantie, een aankoopkeuring en een keuring aan het eind van de garantieperiode moet je toch redelijk safe zitten.

Er is heel wat discussie over het wel of niet preventief flushen van automaatbakken. Vroeger waren die zogenaamd "sealed for life", maar tegenwoordig wordt over het algemeen 60 dkm aangehouden voor zwaar belaste bakken (taxi's, zware aanhangers) en 100 dkm voor normaal gebruik. Zelf goede ervaringen met het flushen van de Japanse Aisin-bakken die Volvo in veel modellen gebruikt. Zelf de C70 laten flushen bij aankoop en 200 dkm en dit was hard nodig; de olie was pikzwart en na de flush schakelde de bak weer zoals het moest: boterzacht. Veel bakken hebben ook geen filters, dus alle losse deeltjes blijven in het systeem rondgaan. Als je pas gaat flushen als er problemen zijn ben je helaas te laat. Aisin zelf adviseert trouwens elke 20 dkm of 2 jaar; dat is dan wel een beetje overdreven.
FAQ_Aisin_ATF_CVTF_Low.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Alexjnl schreef: 12.05.2021 - 09:17 In de Saab scene weet ik dus precies bij welke adressen ik moet zijn, maar voor Volvo is dat nog even wat zoeken. Ik wil de aankoopkeuring niet bij een dealer laten doen (want ik ga er vanuit dat alle dealers op dezelfde manier te werk gaan), maar juist bij een specialist. Ik dacht aan Autobedrijf van Velzen in Hazerswoude Rijndijk.
Kijk ook even bij Polter (https://www.autobedrijfpolter.nl/) is een sponsor van het forum als ik het goed heb. Hij kan vast ook spoelen e.d.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bij al mijn laatste 3 auto's die ik kocht heb ik de automaat (laten) spoelen, stuurolie ververst en alle differentiëlen nieuwe olie in gedaan. Wat er meestal uitkwam leek sterk op chocolademelk. Dingen zijn zelf te doen maar gebruik wel de voorgeschreven soorten olie van Volvo.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Volvo-Renkum
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
Locatie: Oosterbeek

Volvo-Renkum schreef: 09.05.2021 - 10:11 Bij de mijne (2007, nu 164.000 km.) zijn bij ongeveer 110.000 km. de gloeistiften/-bougies en de distriebutieriem, deze waren 10 jaar oud, vervangen.

Bij de 120.000 km. heb ik 'm een stage 0-beurt gegeven, waarbij alle oliën en vloeistoffen zijn vervangen/ververst, evenals de draagarmen voor. In verband met slecht lopen ook de wervelkleppen (garantie).

Bij de 132.500 is er een turbobuis en sensor vervangen en is de motor getuned en de EGR weggeschreven.

Bij de 150.000 km. is de bakolie opnieuw vervangen, i.v.m. een incidenteel bonkje, waarbij ik dacht dat dit mogelijk is losgekomen bij de 1e spoeling. Ook is er toen een motorspoeling geweest. Helaas bleef ik zo nu en dan toch een schokje houden, echter is deze na een paar flinke ritten niet meer voorgekomen. Kennelijk is de boel eindelijk eens goed schoon gebrand. Een D5 kan slecht tegen kleine ritjes is mijn ervaring, moet gewoon flinke afstanden en lekker warm rijden.

Bij de 158.500 is de auto bij de dealer tijdens een beurt in de fabriekstand teruggebracht. De EGR klep is toen ook weer bijgeschreven. Kort hierna is een lekke condensor van de airco vervangen en is tegelijkertijd een Polestar tuning er op gezet. Het plaatsen van nieuwe veerisolators achter verhielp de rare geluiden daar.

De teller staat nu op 164.100 km. Sinds de laatste beurt ervaar ik geen problemen of bijgeluiden meer. Is het gewoon elke keer weer genieten.

Nog even een aanvulling:

Ook zijn er bij onze XC90 D5 al een paar motorsteunen en een baksteun vervangen. Evenals de accu, 2 gasveren van de motorkap, een remlichtschakelaar en de hendel van de richtingaanwijzer en van de ruitenwisser bediening.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”