Wie kan mij helpen?
Ik rijd sinds 6 maanden in een XC90 D5 uit 2010, wat een genot.
Een week of 3 geleden kwam er na een korte rit van 1,5km opeens grijs/zwarte rook uit de rechter wielkast na het afzetten van de motor.
Anderhalve week later zelfde verhaal, sindsdien ook een raar onregelmatig kloppend geluid van onder de motorkap.
Inmiddels is door de plaatselijke Volvo garage de pakking van het kleppendeksel vervangen omdat deze lek was en de de wervelklep.
Helaas rookte de auto nog steeds en klonk na 2 dagen als een houtzagerij dus de auto weer terug gebracht naar de garage.
Blijkbaar was de wervelklep niet gekalibreerd, na kalibratie ben ik gelukkig van de houtzagerij af maar de oorzaak van het roken kan men niet achterhalen, sterker nog, men houdt vol dat ze het roken niet hebben gemerkt, ook niet na een proefrit.
Na het ophalen van de auto nog steeds het kloppende geluid en rookontwikkeling, zo erg dat het binnen in de auto niet fijn meer is.
Iemand een idee?
Alvast bedankt
Mvg,
D.
Rook uit wielkast
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19846
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Kloppend geluid is idd je standkachel, lijkt op een klokkende geluid van vloeistof.
Mijn V70 2x en V90 heeft in het rechterspatbord de uitlaat van de standkachel zitten, je ruikt de verbrande diesel/lijkt op petroleum lucht en ziet soms een beetje rook/damp.
Mijn V70 2x en V90 heeft in het rechterspatbord de uitlaat van de standkachel zitten, je ruikt de verbrande diesel/lijkt op petroleum lucht en ziet soms een beetje rook/damp.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Rookt die ook nog als de motor uit is?
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19846
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Klopt, wanneer ik mijn V90 start om hem hem even te verzetten dan ruik ik de standkachel die dan mee doet om het blok snel te verwarmen.
Mijn V70 my07 en MY16 deden dat ook.
Mijn V70 my07 en MY16 deden dat ook.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10.01.2021 - 15:09
Bij het uitzetten van de motor komt er een flinke rook wolk onder vandaan maar daarna rookt de auto niet meer.
@diesel01 Maakt jouw auto daarbij ook een klokkend geluid?
Bij mij klinkt dit zo luid, Ik stond gisteren voor het verkeerslicht in onze 2e auto en mijn vrouw in de Volvo achter mij, ik hoorde dit geluid bij mij in de auto terwijl de ramen dicht waren en de radio aan.
En dan vraag ik me af waarom doet de auto dit sinds 3 weken, in de maanden er voor geen last van gehad.
Kan ik de standkachel uitschakelen bijv. door ergens een zekering uit te trekken?
@diesel01 Maakt jouw auto daarbij ook een klokkend geluid?
Bij mij klinkt dit zo luid, Ik stond gisteren voor het verkeerslicht in onze 2e auto en mijn vrouw in de Volvo achter mij, ik hoorde dit geluid bij mij in de auto terwijl de ramen dicht waren en de radio aan.
En dan vraag ik me af waarom doet de auto dit sinds 3 weken, in de maanden er voor geen last van gehad.
Kan ik de standkachel uitschakelen bijv. door ergens een zekering uit te trekken?
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Ik moest meteen aan een aanlopende rem denken. Bij mij kwam ook rook uit de achterste wielkast en dat bleek toen de oorzaak. Rem vrijgemaakt en klaar.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19846
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Alleen bij het starten kan het soms een geluid geven.DvHvS schreef: ↑13.01.2021 - 07:44 Bij het uitzetten van de motor komt er een flinke rook wolk onder vandaan maar daarna rookt de auto niet meer.
@diesel01 Maakt jouw auto daarbij ook een klokkend geluid?
Bij mij klinkt dit zo luid, Ik stond gisteren voor het verkeerslicht in onze 2e auto en mijn vrouw in de Volvo achter mij, ik hoorde dit geluid bij mij in de auto terwijl de ramen dicht waren en de radio aan.
En dan vraag ik me af waarom doet de auto dit sinds 3 weken, in de maanden er voor geen last van gehad.
Kan ik de standkachel uitschakelen bijv. door ergens een zekering uit te trekken?
Zet ik de kachel aan dan hoor je hem duidelijk blazen, ook ruik je het.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
De automatische bijverwamingsfunctie (van de standkachel) bij de D5 (5-cyl) werkt alleen onder een bepaalde temperatuur, was bij onze XC70 ca. 8 graden. En werkt dus automatisch en start vrijwel direct na het starten met koude motor. Dat kan verklaren waarom deze het eerder niet deed. Een iets oudere (diesel) standkachel kan best luidruchtig zijn, in vergelijking met de die in de V40 D4 van mijn buurman was die in onze XC70 behoorlijk lawaaierig. De huidige in de T5 is met die van de buurman vergeleken dan weer muisstil. Als de standkachel wat vervuild is (minder volledige verbranding) verbranding best wel eens aardig roken. Het is me met de XC70 wel eens overkomen dat een pompbediende al met de brandblusser aan kwam lopen na een kort ritje om te gaan tanken...
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 10.01.2021 - 15:09
De eerste keer dat de auto begon te roken stond ik ook bij het tank station en brak het zweet me even uit.
Standkachel laten reinigen is dus te overwegen, begin wel steeds meer twijfel te krijgen of het vervangen van de wervelklep nu wel zo noodzakelijk was.
Standkachel laten reinigen is dus te overwegen, begin wel steeds meer twijfel te krijgen of het vervangen van de wervelklep nu wel zo noodzakelijk was.
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4608
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Als jij de 185PK versie hebt en je had een lekke klepdekselpakking dan denk ik dat het verstandig is geweest om ook direct de wervelklep te vervangen. Bij de 185PK D5 is die laatste een zwak punt. Wat je namelijk niet wil is dat je eerst de pakking vervangt van het klepdeksel en dan later nog de wervelklep. Omdat Volvo voorschrijft dat je alle brandstofleidingen bij beide reparaties nadat deze los geweest zijn moet vervangen kost dat dan 2x heel veel geld. Ik heb precies dat gehad met mijn 185PK D5. Ook ik had een lekke klepdekselpakking, wervelklep was nog niet gebroken. Dealer wilde die op mijn verzoek echter toen niet vervangen. Je raad het al, kort daarna ging de wervelklep defect. Het was een pittig gesprek waard, maar de dealer heeft toen wel een forse korting op die reparatie gegeven.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19846
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Die gedachtegang had ik bij de controle van mijn kromme remschijven, er ontstond toen ook discussie of de naven gecontroleerd moesten worden, ik vond van wel, de garage vond van niet.Gouwe schreef: ↑14.01.2021 - 06:39 Als jij de 185PK versie hebt en je had een lekke klepdekselpakking dan denk ik dat het verstandig is geweest om ook direct de wervelklep te vervangen. Bij de 185PK D5 is die laatste een zwak punt. Wat je namelijk niet wil is dat je eerst de pakking vervangt van het klepdeksel en dan later nog de wervelklep. Omdat Volvo voorschrijft dat je alle brandstofleidingen bij beide reparaties nadat deze los geweest zijn moet vervangen kost dat dan 2x heel veel geld. Ik heb precies dat gehad met mijn 185PK D5. Ook ik had een lekke klepdekselpakking, wervelklep was nog niet gebroken. Dealer wilde die op mijn verzoek echter toen niet vervangen. Je raad het al, kort daarna ging de wervelklep defect. Het was een pittig gesprek waard, maar de dealer heeft toen wel een forse korting op die reparatie gegeven.
Ik heb er gewoon opdracht voor gegeven en op mijn kosten laten controleren en wat bleek, ook die waren niet recht.
Waren er gewoon nieuwe schijven gemonteerd dan waren die ook weer krom geworden en wederom €1200 verder.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Bart
- 8th Gear member
- Berichten: 11516
- Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
- Locatie: Nijmegen
Geen zorgen, is de standverwaring die bijspringt bij temperaturen onder (ik meen) 4 graden. Uitlaat hiervan zit in de wielkast, de eerste keren dat dit bij onze XC90 gebeurde schrok ik me ook wezenloos (hadden de auto net opgehaald) maar het forum stelde me gerust .
Wel grappig zijn de reacties van mensen naast je bij een stoplicht, die denken dat je auto in de fik staat....
Wel grappig zijn de reacties van mensen naast je bij een stoplicht, die denken dat je auto in de fik staat....
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar
'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08.08.2019 - 13:53
Blij met dit forum, wij waren ook behoorlijk geschrokkenBart schreef: ↑14.01.2021 - 10:45 Geen zorgen, is de standverwaring die bijspringt bij temperaturen onder (ik meen) 4 graden. Uitlaat hiervan zit in de wielkast, de eerste keren dat dit bij onze XC90 gebeurde schrok ik me ook wezenloos (hadden de auto net opgehaald) maar het forum stelde me gerust .
Wel grappig zijn de reacties van mensen naast je bij een stoplicht, die denken dat je auto in de fik staat....