Verscheidene problemen XC 90

Tuut
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.11.2020 - 14:17

Beste leden,

Ik ben hier een nieuw lid en ben ook nieuw in Volvo-land. Ik heb ongeveer een maand geleden mijn eerste Volvo gekocht en dit betreft een Volvo XC 90 D5 uit 2007. De auto heeft ongeveer 280.000 km gelopen.

Aanvankelijk was ik er erg blij mee, maar helaas heeft dat niet lang mogen duren. Ik zal hieronder mijn problemen (3 in totaal) en vragen zetten. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen. Alvast hartelijk dank.

1. Wanneer ik met een koude motor start, dan wiebelt mijn auto en het lijkt ook alsof de motor zich een paar keer verslikt/een paar slagen mist. Echter, dit duurt hooguit 10 seconden en daarna loopt hij weer normaal. Ik heb het geprobeerd op te lossen met zo'n flesje toevoeging bij de diesel, maar dat heeft uiteindelijk niet geholpen. Het wiebelen is niet iedere keer. Het lijkt erop dat het vooral het geval is wanneer het regent. Ik heb de volgende mogelijkheden voorbij zien komen: lekker verstuivers / vacuümlek motorsteun / oude gloeipluggen.
Ik ben benieuwd wat jullie (Als Volvo-kenners zijnde) hierover denken....?

Vandaag ben ik vertrokken vanaf mijn huis en na 5 minuten (bij 50/60 km per uur) sloeg mijn motor plots uit (stuur ging zwaar / dashboardlampjes gingen branden). Ik trapte mijn koppeling in en liet die vervolgens weer opkomen, waarna de motor weer aan ging. (Ik heb overigens de motor niet af en aan horen slaan - daar was het geluid te zacht voor.)
Ik vermoed dat dit een deel van het probleem is wat hierboven beschreven staat(?)

2. Mijn stuur gaat zwaar, wanneer ik 0-10 km per uur rijdt. Hij draait dan ook niet soepel maar schokkerig. Boven de 10 km per uur heb gaat het stuur gewoon weer licht en soepel zoals het hoort. Ik heb de olie voor de stuurbekrachtiging vervangen, maar dat mocht helaas niet baten. Heeft iemand (aan de hand van mijn verhaal) een idee waar ik aan moet denken? Stuurpomp of iets anders?

3. Wanneer ik rijd, en vooral bij ongeveer 70 km per uur - hoor ik een zingend / huilend geluid van achter vandaan komen. Ik dacht eerst dat het geluid van de grote banden kwam, maar later vertelde een iemand die naast mij zat, dat het waarschijnlijk het differentieel kon zijn. Ik heb met mijn handen aan de cardan-as gedraaid en hier zat hooguit 1 cm speling op. Dan zou het toch niet versleten kunnen zijn?

Ik heb weinig kaas gegeten van dit Haldex systeem....er wordt gesproken over een ijzeren 'bus' en over tandwielen. Maar wat er nu precies aan het slijten is (waar het geluid vandaan komt) weet ik niet(?) Weet ook niet hoe lang ik hiermee door kan rijden zonder problemen?

Kortom, een hoop vragen dus. Als iemand bij een vraagteken een antwoord weet te schrijven, dan hoor ik het graag! Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor punt 1, het kan iets elektronisch zijn aangezien je aan geeft dat het zich vooral met regen voor doet.
Maar gezien het af slaan, wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen? Kan raar klinken, maar ik zou het afslaan, slechte starten en het brandstoffilter nog aan elkaar durven koppelen.

Punt 2: de stuurpomp, veel voorkomend probleem.
Je zou het doorspoelen van de pomp kunnen proberen, kost je wat meer olie dan een wissel / je kunt het laten doen, maar dit wil het probleem in veel gevallen oplossen.

Punt 3: de cardanas zelf staat los van de inwendige staat van het achter differentieel.
Het klinkt aannemelijk dat dit het is, al zou je de cardanas verwijderen dan blijft het geluid omdat het differentieel gewoon mee draait met de wielen.
Ook de speling hoort niet, maar het is in ieder geval nog weinig. (ter vergelijk, mijn auto heeft geen millimeter speling in de cardanas en dat zou bij jou ook zo moeten zijn, al is het niet vreemd met deze kilometerstand)

Je zou de auto sowieso eens goed uit kunnen laten lezen op storingen. Misschien komt er nog wel een naar boven die op punt 1 slaat.

Verder zou ik een specialist zoeken die met punt 2 en 3 aan de slag kan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Punt 1: zie opmerking fredhead. Andere verdachten: accu en gloeiboegies?
Punt 2: zie opmerking fredhead. Weet niet waar je ergens woont maar MMTS, Volservice (voorheen volvo service zie banner bovenaan) en TPR powerflush zijn bekende adressen en je kunt natuurlijk ook langs de dealer
Punt 3: Weet het bijna zeker: versleten lager in het differentieel: Heb ik ook gehad en heel veel meer met jou. Beste adres voor reparatie: www.achterasrevisie.nl. Volvo dealer Jacob Schaap bracht alles revisies daar naar toe (weet niet of ze dat nog doen). Houd wel rekening met 1200-1500 euro.

Een XC90 is geen goedkope jongen om te rijden maar ze zijn het zo waard om in te investeren. Heerlijke auto!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Tuut
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.11.2020 - 14:17

Hartelijk dank, heren! (Fredhead & Gouwe)

Ben ik toch maar even blij dat ik me hier aangemeld heb, want krijg het gevoel dat ik hier een goed antwoord op mijn vragen kan krijgen, dankzij jullie specialisme in (o.a.) het merk Volvo.

Fredhead: ik heb deze auto sinds een maand en er zitten wel wat facturen bij (oude rekeningen van reparaties), maar ik weet niet of het compleet is. Om de hoeveel km zou vervanging van een brandstoffilter (diesel in dit geval) normaal zijn? Ik weet niet of het op één van die facturen vermeld staat. Misschien is het een keer meegenomen met een grote beurt....de vorige eigenaar had deze auto een jaar lang, dus ik vrees dat hij er ook niets over kan vertellen. ZIjn er toevallig truukjes, waarbij je kan testen / zien of de brandstoffilter vervangen moet worden?


Wat betreft de stuurpomp: ik heb het eruit geslurpt met soort van spuit. Met wat draaien aan het stuur kon ik er nog wat meer uithalen. Vervolgens weer bijgevuld. Dacht even dat het hielp, maar dat was voor korte duur. Doorspoelen van de pomp....ik ga me er eens in moeten verdiepen of ik dat zelf kan doen en hoe dit werkt.


Gouwe: bij punt 1 noem je gloeibougies. Kunnen deze er ook voor zorgen dat de auto onderweg uitvalt? (Hier spreekt een leek.)
Wat betreft punt 2. Ik hoor uit jouw bewoordingen dat een powerflush alleen door de garage gedaan kan worden? Doet een normale garage dat ook? (Ik heb volgende week een afspraak staan. Dan kan ik dat gelijk vragen aan ze.)

Punt 3: je klinkt vrij zeker van je zaak en ik hoop dat je gelijk hebt. 1.500 euro voor het vervangen van een lager is nog altijd veel beter dan het hele systeem vervangen moet worden. Duimen maar....

En ja, ik ben het met je eens: het is heerlijk rijden, maar nu ik het ene probleem na het andere tegenkom zit ik toch wel met samengeknepen billen achter het stuur. Niet alleen omdat ik bang ben wat er mee mis is, maar ook omdat het uitvallen van je motor best link kan zijn op de weg.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Vervangen brandstoffilter elke 60K. Als je uit de rekeningen niet kunt halen wanneer het voor het laatst ie gebeurd zou ik dat zeker gelijk laten vervangen.
Gloeibougies helpen alleen bij het starten. Kunnen geen oorzaak zijn van het uitvallen tijdens een rit.
Met wat voor een garage heb je een afspraak? Mijn advies ga naar een dealer of naar een volvo specialist. Die zijn gewoon meer thuis in de typische dingen van jou auto en kunnen je m.i. beter helpen (vergelijk het maar met huisarts versus specialist). De door mijn genoemde bedrijven hebben allemaal apparatuur om je automaat (vergeet die ook niet namelijk) en stuurhuis te flushen.

Niet om je te ontmoedigen of te beleren, maar heb je je wel vooraf verdiept in een XC90? Een XC90 is een bovengemiddeld dure auto om te onderhouden. Ik zat op ruim 10 cent per kilometer. Als er dan ook nog achterstallig onderhoud is en de auto niet dealer/specialist is onderhouden ga je met een stand van 280K en 13 jaar oud geen spekkoper zijn.
Daar tegenover staat dat ze met de juist liefde een aandacht heel goed oud kunnen worden en je er heel veel plezier aan kunt beleven! Veel succes met afwegen en hopelijk kun je straks weer ontspannen cruisen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik sluit me aan bij Gouwe, weet je niet zeker wanneer het filter is vervangen zou ik het op hele korte termijn zeker doen.
Je ziet pas als de oude eruit is hoe vies deze was, maar gezien het feit dat de vorige eigenaar de auto een jaar heeft gehad acht ik de kans groot dat deze niet bij hem/haar is vervangen.

Stuurhuis flushen kan je zelf, olie die er nu in zit weer eruit zuigen, weer bijvullen, aantal keren volledige stuuruitslag, weer eruit, weer nieuw, nog een keer alle kanten op sturen en dat eventueel nog een paar keer herhalen net zo lang totdat er mooie schone olie over blijft.

Bij mijn S60 heb ik het zelf gedaan en daarbij was het probleem opgelost, later bij een andere auto nog een keer gedaan en ook daarmee was veel verbetering behaald.

Zelf ben ik iemand die een "nieuwe" auto al vrij rap een grote beurt geeft. Dan heb je voor jezelf een nulpunt om vanaf daar verder te gaan, want dan weet je dat alles qua recent onderhoud aan filters en vloeistoffen goed is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mods break
Topic verplaatst naar het juiste board
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Tuut
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.11.2020 - 14:17

Gouwe schreef: 10.12.2020 - 06:16 Vervangen brandstoffilter elke 60K. Als je uit de rekeningen niet kunt halen wanneer het voor het laatst ie gebeurd zou ik dat zeker gelijk laten vervangen.
Gloeibougies helpen alleen bij het starten. Kunnen geen oorzaak zijn van het uitvallen tijdens een rit.
Met wat voor een garage heb je een afspraak? Mijn advies ga naar een dealer of naar een volvo specialist. Die zijn gewoon meer thuis in de typische dingen van jou auto en kunnen je m.i. beter helpen (vergelijk het maar met huisarts versus specialist). De door mijn genoemde bedrijven hebben allemaal apparatuur om je automaat (vergeet die ook niet namelijk) en stuurhuis te flushen.


Niet om je te ontmoedigen of te beleren, maar heb je je wel vooraf verdiept in een XC90? Een XC90 is een bovengemiddeld dure auto om te onderhouden. Ik zat op ruim 10 cent per kilometer. Als er dan ook nog achterstallig onderhoud is en de auto niet dealer/specialist is onderhouden ga je met een stand van 280K en 13 jaar oud geen spekkoper zijn.
Daar tegenover staat dat ze met de juist liefde een aandacht heel goed oud kunnen worden en je er heel veel plezier aan kunt beleven! Veel succes met afwegen en hopelijk kun je straks weer ontspannen cruisen.
Dank je voor je antwoord. Gloeibougies helpen dus alleen bij het starten en heeft niets met het uitslaan van de motor te maken. Ik zal vragen aan de garage of ze gelijk de brandstoffilter willen vervangen, gezien ik het niet in mijn facturen terug vind. Ja, een factuur uit 2014 - waar geen km-stand bijstaat. Maar ik ga ervan uit dat er na die tijd meer dan 60.000 km mee gereden is. Ik heb een afspraak staan bij een dealer, maar dan van het merk Ford.

UIt mijn boekje en facturen blijkt dat de auto zeer frequent werd onderhouden bij de Volvo dealer. En ja, ik weet (natuurlijk) dat het een dure auto is qua onderhoud. Ik probeer alleen zoveel mogelijk kosten te besparen (gloeibougies had ik bijvoorbeeld zelf kunnen doen) gezien men voor een uur (in de garage) standaard 150 euro rekenen en dit nogal hoog op kan lopen. Zeker wanneer zij lang moeten zoek naar de oorzaak. (Ik woon in Noorwegen.) Ik heb overigens een handgeschakeld exemplaar.
Tuut
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.11.2020 - 14:17

fredhead schreef: 10.12.2020 - 07:04 Ik sluit me aan bij Gouwe, weet je niet zeker wanneer het filter is vervangen zou ik het op hele korte termijn zeker doen.
Je ziet pas als de oude eruit is hoe vies deze was, maar gezien het feit dat de vorige eigenaar de auto een jaar heeft gehad acht ik de kans groot dat deze niet bij hem/haar is vervangen.

Stuurhuis flushen kan je zelf, olie die er nu in zit weer eruit zuigen, weer bijvullen, aantal keren volledige stuuruitslag, weer eruit, weer nieuw, nog een keer alle kanten op sturen en dat eventueel nog een paar keer herhalen net zo lang totdat er mooie schone olie over blijft.

Bij mijn S60 heb ik het zelf gedaan en daarbij was het probleem opgelost, later bij een andere auto nog een keer gedaan en ook daarmee was veel verbetering behaald.

Zelf ben ik iemand die een "nieuwe" auto al vrij rap een grote beurt geeft. Dan heb je voor jezelf een nulpunt om vanaf daar verder te gaan, want dan weet je dat alles qua recent onderhoud aan filters en vloeistoffen goed is.
Dank voor je antwoord!

Nu ik lees hoe je het stuurhuis flusht - dan kan ik zeggen dat ik dit zelf al had gedaan (zie ook mijn eerste post hierbovenaan) Ik dacht dat 'flushen' iets specifieker te werk zou gaan met speciale uitrusting bij de garage, maar er werd dus hetzelfde bedoeld als dat ik zelf al had gedaan. Bij mij leek het even te werken, maar nu dus weer terug bij af.
Tuut
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.11.2020 - 14:17

Toch nog even een vraag. Waarschijnlijk is het 'zingen' dus een lager in het differentieel. Volgende week moet ik van Noorwegen naar heen en weer. Ik hoop niet dat het haast heeft om dit te laten repareren?
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die olie kun je eventueel ook zelf verversen. Maar let erop dat je eerst controleert of de vulplug los kan draaien. Beetje slordig als de olie eruit is en je kunt niet bijvullen ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Tuut
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.11.2020 - 14:17

Nog een vervolgvraag wat betreft het uitvallen van de motor tijdens het rijden: zou een vacuumlek bij een motorsteun hier oorzaak van kunnen zijn? (Sorry als het een domme vraag is.)

Mark: dank je wel voor je reactie. Ik heb de olie van de stuurbekrachtiging vervangen, maar helaas hielp dit niet. Waarschijnlijk moet ik toch gaan denken aan het vervangen van de stuurpomp.
Tuut
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.11.2020 - 14:17

Een aanvulling: zojuist heb ik geluisterd naar de motor, nadat ik de vuldop van het motorblok had geopend. (ik kreeg die tip van iemand) Daarna klonk er een duidelijk plopgeluid. Volgens deze persoon zou dan kwestie zijn van een vacuumlek. Klopt dit of komt er altijd wel een plopgeluid uit het motorblok, wanneer je de vuldop opent? Kan dit ook de oorzaak zijn van het uitvallen van de motor tijdens het rijden?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Een 185PK D5 plopt altijd als je de olievuldop loshaalt. Niets bijzonders aan dus. En nee een vacuümlek zorgt niet voor afslaan van de motor.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Tuut schreef: 11.12.2020 - 12:45 Toch nog even een vraag. Waarschijnlijk is het 'zingen' dus een lager in het differentieel. Volgende week moet ik van Noorwegen naar heen en weer. Ik hoop niet dat het haast heeft om dit te laten repareren?
Van naar? Haast heeft het m.i. niet wordt er alleen niet beter van.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gouwe schreef: 11.12.2020 - 18:47 Een 185PK D5 plopt altijd als je de olievuldop loshaalt. Niets bijzonders aan dus. En nee een vacuümlek zorgt niet voor afslaan van de motor.
Dat dus eigenlijk.
Mijn ouders hadden ooit met hun Discovery dat hij ook spontaan af sloeg en koud slecht liep en dat kwam uiteindelijk door het brandstoffilter.
Vandaar mijn gedachte die kant op.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Tuut
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.11.2020 - 14:17

Heren, wederom hartelijk dank.

Van Noorwegen naar Nederland (heen en weer)

Als dat normaal is bij een D5, dan neem ik dat van jullie aan. Ik denk dat de andere tipgever in dit geval er naast zat.

Ik heb vandaag een benzinefilter gekocht bij de plaatselijke autodelenhandel. Die ik ga volgende week zelf vervangen. (Ik zag op Youtube dat zoiets best te doen is en dat het op een makkelijk te bereiken plek zit: voor het rechter-achterwiel. Eerste keer voor mij dus wish me luck! Ik laat het weten of dit het euvel heeft verholpen ja of nee.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het zal wel een typefout zijn maar een benzinefilter op een D5 is wel bijzonder ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Volvo heeft trouwens een "speciale tool" voor de behuizing van het brandstoffilter om deze los te halen.
Het kan ook zonder, maar het is een verrekte handig ding.

Zal als ik eraan denk straks even een foto maken hoe deze eruit ziet. Ik heb dan geen Volvo meer, maar het ding hangt nog altijd in de schuur.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als je dan toch in NL bent kun je het gelijk laten maken (ben je de auto wel 3 dagen kwijt....)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”