Verscheidene problemen XC 90

pimsam
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Ik kan het niet beamen dat een XC90 zo'n vreselijk dure auto is. Ik heb mijn vorige XC90 D5 uit 2008 in 2012 met 100.000 km op de klok gekocht en in 2020 met 280.000 km verkocht. Zelden een auto gehad waar zo weinig aan kapot ging.
Natuurlijk slijtage en bandjes zijn in verhouding duur. Verder alleen een lekke lasnaad op een koelwaterpijp en een turbo-aansluiting die er 4x af geknald is voordat ik deze vervangen heb door een siliconen versie. Dat laatste is eigen schuld door het chippen.

Ik deed het meeste zelf omdat ik dit leuk vind, de auto leert kennen en ik mijzelf meer vertrouw dan de gemiddelde monteur. Er is ook veel preventief gedaan (motorsteunen, automaat 2x spoelen, remvloeistof tijdig vervangen etc). Sommige dingen door de specialist (Autoservice in Sittard). In het begin soms naar dealers geweest maar veel en veel te duur waarbij een stagiair aan je auto staat te sleutelen. Als je voor elke scheet naar de dealer rent, loop je inderdaad leeg.

Investeer wel in een uitleestool en in A-kwaliteit onderdelen, liefst origineel.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Het zoemend geluid aan de achterkant kan het differentieel lager zijn of een wiellager. Het differentieel lijkt me heel sterk. Als de auto met 4 wielen van de grond staat, starten en wielen laten draaien. Dan hoor je vrij duidelijk waar het vandaag komt. En kun je tevens je AWD testen.

De andere problemen: beginnen met storingen uitlezen.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27452
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

pimsam schreef: 12.12.2020 - 15:42 Investeer wel in een uitleestool en in A-kwaliteit onderdelen, liefst origineel.
En in goed gereedschap, dat maakt het sleutelen een heel stuk aangenamer.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4607
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

pimsam schreef: 12.12.2020 - 15:50 ..... Het differentieel lijkt me heel sterk......
TS geeft aan dat het de wiellagers niet zijn. Dan blijft er maar 1 lager over die hetzelfde zoemende/jankende geluid veroorzaakt als een wiellager. Sterk of niet, hij zal niet de eerste zijn waarvan het FoMoCo lager het begeeft, ik ben zeker niet de enige geweest.
Andere oorzaak zou ook nog gecupte banden kunnen zijn.

Belangrijkste "high lights" van het onderhoud in 120K kilometers bij mijjn 185PK D5: wiellager LA, revisie achter differentieel, wervelklep, laadluchtslang, gasklephuis, alle motorsteunen, condensor, stabi stangen, D-riem en een setje schijven/blokken. Preventief de automaat laten flushen. Verder elke 15K olieverversen en de reguliere beurten. Totaal bijna 10 ct. de kilometer.
Banden vond ik trouwens juist wel meevallen. Destijds 750 euro voor een setje Michelin Premacy HP waar ik ruim 80K mee heb gedaan.
Als je dingen veelal zelf kunt doen scheelt dat natuurlijk wel veel geld.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27452
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ook gezien de omschrijving lijkt het me dat het daar zit.

Hieronder trouwens de officiële tool van Volvo voor het brandstoffilter, met een goede tang kan dit natuurlijk ook.
Je hebt hier speciale van speciaal om filters mee vast te pakken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 355
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

TS geeft aan dat het de wiellagers niet zijn.
Ik lees er mss overheen maar ik kan dit niet terugvinden. Als deze al vervangen zijn, dan blijft het diff over. Ik wil alleen zeggen dat wiellagers er vaker de brui aan geven dan het diff lager.
wiellager LA, revisie achter differentieel, wervelklep, laadluchtslang, gasklephuis, alle motorsteunen, condensor, stabi stangen, D-riem en een setje schijven/blokken. Preventief de automaat laten flushen. Verder elke 15K olieverversen en de reguliere beurten.
Achter diff revisie is natuurlijk wel een vervelende en dure grap. Gasklephuis idem. De rest is redelijk normaal en niet veel duurder dan bij een V70. Wervelkleppen heb ik voorkomen door bij aanschaf de EGR te laten uitschrijven. Elke 15K olie verversen is altijd beter.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Tuut
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.11.2020 - 14:17

Allen hartelijk dank voor de reacties. Ik heb volgens mij niet gezegd dat de wiellagers vervangen zijn. (is niet het geval)

Ik heb vandaag getracht de brandstoffilter te vervangen. Helaas gefaald, want er zit een beugel voor en de bouten van die beugel krijg ik niet los. (verroest en brokkelen af)
Geen kennis over hoe ik dit oplos. Ook de behuizing van de brandstoffilter bleek erg vast te zitten. Maar achteraf denkend zou het zomaar kunnen dat ik de verkeerde kant op heb zitten draaien. (kluns die ik ben) Maar hoe dan ook, de beugel blijft in de weg zitten en ik kan hem misschien weg buigen, maar ben bang dat ik hem dan finaal afbreek. Erg frustrerend als een zo simpel klusje niet eens kan slagen...,niet goed voor je zelfvertrouwen.

Morgen afspraak met de garage (eigenlijk voor andere klusjes) en hoop dat ze tijd hebben om dit gelijk even mee te nemen. Conclusie is dus dat ik nog niet weet of het wiebelen / afslaan vd motor aan de brandstoffilter ligt.

Waar ik vandaag achter gekomen ben: ik startte de auto om hem vervolgens op de oprijblokken te rijden. De motor wiebelde weer en wachtte even 10 sec tot de motor weer normaal liep. Vervolgens probeerde ik achteruit de oprijblokken op te rijden, maar hij had niet eens kracht genoeg om erop te rijden! De motor sloeg af en ik gaf echt genoeg gas. 2 pogingen later ging het met gemak.

Het aparte is ook dat als ik 's ochtends wegrijd, dat het lijkt alsof de automatische choke in snelvaart uitschakelt (binnen 100 meter van mijn huis), waardoor ik het gas onder mijn pedaal verlies: dan valt de auto terug in gas en moet ik het pedaal dieper indrukken om vooruit te kunnen komen. Zo extreem heb ik dat nooit ervaren bij vorige auto's.

Hoop dat iemand nog chocola kan maken van al mijn omschrijvingen en een idee heeft waar het aan kan liggen.
Tuut
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.11.2020 - 14:17

Zojuist terug van de garage: het sturen lag niet aan de stuurpomp, maar er was iets bij de linker-draagarm wat er voor zorgt dat hij zwaar/schokkerig draait bij lage snelheden. Ook verklaart dit waarom mijn auto naar links uit wijkt bij het remmen. Kosten van het onderdeel: 11.000 kronen (1.100 euro ongeveer) en daarbij 3 a 4 uur werk van 1.500 kronen per uur, etc. Ik zeg dan wel draagarm, maar dat zou zomaar de verkeerde naam kunnen zijn. Wanneer je achter het wiel kijkt, dan zie je een stang (horizontaal liggend) met een rubber hoes eroverheen. Die rubberen hoes ziet eruit als een harmonica. Achter dat rubber zat het fout. De monteur liet zien dat er flinke speling op de stang zit.

Ik vroeg nog of ze gelijk de brandstoffilter wilden vervangen. Achteraf zeiden ze dat ze de behuizing (net als ik) niet open kregen en daar volgende keer meer tijd aan zouden besteden. Ik hoop niet dat ik het gisteren (door de verkeerde kant op te draaien - maar weet dit eigenlijk niet eens zeker.) te strak heb gedraaid.

Met andere woorden: ik ben in feite nog niets opgeschoten wat reparaties betreft.

Binnenkort moet hij ook door de apk. Dat werkt hier heel omslachtig: eerst maak je een afspraak om te kijken of hij voldoet aan alle apk-eisen. Daarna maak je een afspraak, zodat ze gaan kijken wat er precies aan de hand is (zoals nu met het zwaar sturen het geval is). Daarna maak je een afspraak, zodat het inmiddels bestelde onderdeel erop gezet kan worden. 3 afspraken dus en een hoop uren verder. Gelukkig is de apk hier om de 2 jaar ipv ieder jaar.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Was waarschijnlijk een kapot stuurhuis en die zijn inderdaad duur, de prijs die je noemt klopt wel. In ieder geval één probleem opgelost. Uurloon is dan weer wel vrij prijzig.

APK is idd wel een beetje omslachtig en lijkt op wat we hier in België hebben. Een apart keuringsstation waar je of met een afspraak of zonder (maar dan soms lang wachten) heen kan. Bij afkeur moet je zelf of bij een garage het defect laten repareren, want het keuringsstation keurt alleen. Als er dan spullen besteld moeten worden moet je nog een keer terug of je bent de wagen wat langer kwijt.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Tuut
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.11.2020 - 14:17

Ferrari schreef: 16.12.2020 - 17:17 Was waarschijnlijk een kapot stuurhuis en die zijn inderdaad duur, de prijs die je noemt klopt wel. In ieder geval één probleem opgelost. Uurloon is dan weer wel vrij prijzig.

APK is idd wel een beetje omslachtig en lijkt op wat we hier in België hebben. Een apart keuringsstation waar je of met een afspraak of zonder (maar dan soms lang wachten) heen kan. Bij afkeur moet je zelf of bij een garage het defect laten repareren, want het keuringsstation keurt alleen. Als er dan spullen besteld moeten worden moet je nog een keer terug of je bent de wagen wat langer kwijt.
Ik denk inderdaad dat het om het stuurhuis gaat, nu ik wat plaatjes aan het kijken ben is dat inderdaad wat de monteur aanwees. Had nog gehoopt dat het de stuurpomp betrof, maar helaas. Zat nog te denken aan een 2ehands stuurhuis, maar je weet natuurlijk nooit hoe lang zoiets mee gaat. Heb gehoord dat dit onderdeel nog wel eens stuk wil gaan op deze auto namelijk. Bovendien heeft de garage het onderdeel al besteld.

In België hebben ze dus aparte keurstations. Grappig om te horen hoe ieder land toch weer zijn eigen manieren kent.
Tuut
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.11.2020 - 14:17

fredhead schreef: 12.12.2020 - 18:21 Ook gezien de omschrijving lijkt het me dat het daar zit.

Hieronder trouwens de officiële tool van Volvo voor het brandstoffilter, met een goede tang kan dit natuurlijk ook.
Je hebt hier speciale van speciaal om filters mee vast te pakken.
Dank voor het posten van de juiste tool. Ik heb het met onderstaande tool geprobeerd. Helaas zat hij te vast. (of heb ik de verkeerde kant opgedraaid, zat ik achteraf te twijfelen.) De monteur kreeg hem vandaag ook niet los.

https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000024002
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27452
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mijn ervaring is dat degene die jij hebt gebruikt vaak niet genoeg kracht heeft om niet te slippen.
Gebruik nu zelf vaak een verstelbare tang met tandjes eraan waarmee je meer kracht kan zetten.
Het filter hoort niet muurvast te zitten, maar het kan ook zomaar zijn dat degene die hem de laatste keer heeft gewisseld zeker wilde zijn dat hij nooit meer los komt.

Filter van de Pajero heb ik er met de bracket en al af gehaald en deze in de bankschroef pas los gekregen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Tuut
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 27.11.2020 - 14:17

Goed, het euvel van het zware sturen is dus gevonden (stuurhuis) en wordt binnenkort vervangen, waarna hij voor 2 jaar apk-goedgekeurd wordt. (In Noorwegen is apk iedere 2 jaar)

Gisteren heb ik de dieselfilter laten vervangen. Monteur zei dat dit hard nodig was, toen hij de filter zag - dus hopelijk is het wiebelen bij een koude start en/of het uitvallen vd motor (dit laatste tot zover 1 keer gebeurd) verholpen, als ik geluk heb.

Een nieuw dingetje wat ik vandaag tegenkwam: toen ik het reservoir van de ruitenspoeier tot de rand toe bijvulde, zakte het level langzaam naar beneden. Ik keek vervolgens onder de auto en zag het eruit lekken, maar zeker niet alles. Mijn vraag: is er bij dit type auto sprake van een overloop? Of is het reservoir ergens (waarschijnlijk bovenin) lek? En mocht dit laatste zo zijn: is hier eenvoudig iets aan te doen of is dan een kwestie van vervangen?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13790
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dag tuut, hier Frankrijk aan de lijn. Wat een omslachtige APK in Noorwegen. ZIt je in Oslo of in de binnenlanden.
Hier in Frankrijk ga je naar Technic Controle elke 2 jaar en testen ze een uur lang je auto. Extra op Nederland is o.a. je schokbrekers en ophanging. Schokbrekers moeten aan bepaalde waarden voldoen, alsook de hoeveelheid licht die geproduceerd wordt naast het gebruikelijke lichtbeeld.

Je ruitensproeier lekt altijd wat na bij vullen de lucht moet eruit.. Kijk de volgende dag even en normaliter is alles op Noorwegens peil in de vloeistof reservoir.
Ik heb dezelfde motor als jij in de V70 en hou zo m'n schema aan met rond de 25-30.000j sinds ik in France woon. Daarvoor reed ik 60.000km per jaar.

* Olie ververs elke 15.000km en de olie filter
* de brandstof filter elke 30.000 be je altijd van de ellende af en zijn je injectoren ook blij mee
* luchtfilter één keer per jaar ( ik woon nogal stoffig in de Auvergne zandpaden zomers)
* elke twee jaar draai ik koelvloeistof plug onder open en vul daarna met 100% koelvloeistof.
* Standkachel gebruiken bij koude vindt de D5 en bestuurder ook prettig
* elke twee jaar remvloeistof vervangen, airco elk jaar navullen.
* elke driejaar stuurhuis olie verversen
* elke 70.000 Automaat bak olie verversen
* elke winter twee nieuwe goede H7 in de koplampen
* distributie spanrol en waterpomp doe ik elke 160.000 ( voorschrift 180K) nu al drie keer gedaan dezelfde volvo
* elke 7500km Barclay injector reiniger erin. Kost wat heb je wat....

Veel is zelf te doen en er zijn veel instructie film te vinden en zoals al opgemerkt is: goed en passend gereedschap is van eminent belang !
Ik heb de volvo nu al meer dan 9 jaar in mn bezit sinds 120.000km op de teller en feit is dat ze aandacht nodig hebben.

Skoll
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”