Iemand ervaring met best rokende standkachels? (diesel 2003)

Plaats reactie
bouwsky
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 23.12.2016 - 12:44

Goedemorgen,

Mijn vrouw rijd in een XC90 diesel en rijd vrijwel altijd korte stukjes < 5-8km.
Nu zit er een prima werkende stand kachel in waar ik jaloers op ben.
Helaas werkt de mijne op dit moment niet meer.

Ik wil dat die dagelijks in geprogrammeerd staat zodat ie in de ochtend en misschien middag toch nog wat meer op temperatuur komt.
Alleen hij rookt wel wat, in die mate dat een onwetende denkt dat ie onder de motorkap in de brand staat
en de brandweer misschien uit rukt.

Is dat te verhelpen met schoonmaken van de brander of een kwestie van veel gebruiken waardoor ie automatisch
schoon brand en zo goed als stopt met roken?
Het is een wittige rook met petroleum geur.

groet Bouwe
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 954
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Misschien dat je een flesje motorreiniger bij je brandstof kunt gieten en vervolgens enkele dagen achtereen de standkabel kunt gebruiken. De additieven zouden samen met de verhitting de afzetting in de brander kunnen wegbranden. Verder bevat normale diesel tegenwoordig een aandeel biodiesel, mogelijk dat de kachel daar niet blij van wordt. Ik tank altijd premium diesel en ervaar geen rook en geur.
bouwsky
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 23.12.2016 - 12:44

Bedankt voor je antwoord,

Ik zal het even proberen, sowieso fijn om te horen dat hij niet hoeft te roken.
Dan valt het in ieder geval te verhelpen linksom of rechtsom.
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Uit elkaar halen en schoonmaken. Motorreiniger is een lapmiddel/zonde van het geld. Rook wordt meestal veroorzaakt door roetvorming in het branderhuis. Ik had het met de mijne ook. Lagen complete brokken roet in die gewoon aan het gloeien waren als de kachel aan was met enorme rookontwikkeling (we bellen de brandweer maar alvast, je weet nooit) tot gevolg.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
simsek04
1st Gear member
Berichten: 34
Lid geworden op: 24.01.2009 - 20:59

Ik heb ook in standkachel in mijn V70, na een jaar niet gewerkt te hebben gaat hij meestal de eerste paar keer flink roken. Nadat hij een paar keer goed gewerkt te hebben is het bij mij over. De opgehoopte roet moet gewoon weggebrand worden. Wellicht dat dat helpt?
bouwsky
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 23.12.2016 - 12:44

Nomad schreef: 27.10.2020 - 13:11 Uit elkaar halen en schoonmaken. Motorreiniger is een lapmiddel/zonde van het geld. Rook wordt meestal veroorzaakt door roetvorming in het branderhuis. Ik had het met de mijne ook. Lagen complete brokken roet in die gewoon aan het gloeien waren als de kachel aan was met enorme rookontwikkeling (we bellen de brandweer maar alvast, je weet nooit) tot gevolg.
Had zelf ook niet echt het idee dat een motorreiniger de wanden van mijn stand kachel schoon kon krijgen.
Denk inderdaad maar even op een rustig moment hem onder de auto weg te plukken en hem dan maar eens goed schoon te maken.
simsek04 schreef: 27.10.2020 - 20:05 Ik heb ook in standkachel in mijn V70, na een jaar niet gewerkt te hebben gaat hij meestal de eerste paar keer flink roken. Nadat hij een paar keer goed gewerkt te hebben is het bij mij over. De opgehoopte roet moet gewoon weggebrand worden. Wellicht dat dat helpt?
Dat heb ik uiteraard zeker geprobeerd, was het minste werk maar dat werkte helaas niet.
Na meer dan 5 x volledige sessies nog steeds geen enkele verbetering.

Maar ben blij om te horen dat ie niet hoeft te roken, dan krijg ik hem wel goed binnenkort.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”