Xc90 V8 bijna gereed

Plaats reactie
ericwm
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 26.05.2020 - 19:22

17.10.2020 - 14:16

Enige tijd geleden al een berichtje gepost om kennis te maken. Inmiddels een 4 maanden verder en ben druk bezig met de XC90 klaar te maken (per 1 okt youngtimer ;)

Ik heb een hele lijst met zaken die komende 2 weken gedaan worden :

Interieur matjes, raamschakelaar scheurtje, pookhoesje, hemel, oude aftermarket elektronica er uit, trekhaak monteren, veren motorkap en de veren van de achterklep.

Verder wordt er aankomende week groot onderhoud gedaan en de auto geheel van A tot Z nagelopen door Volvo specialist. Technisch moet hij in top staat worden

Inbouw media systeem. Voorin komt een Alpine ILX dubbel din met Android Auto in het midden console en een Alpine active subwoofer onder de stoelen (control panel in handschoenenkastje). Achterin 2 10 inch Android schermen voor de kids (oude schermpjes in de hoofdsteunen heb ik verwijderd en hoofdsteunen opnieuw bekleed) met draadloze koptelefoons. Installatie laat ik doen door JBCarsystems

En als laatste een professionele poetsbeurt binnen en buiten, raamlijsten en dakdragers zijn dof worden weer opgepoetst, executive batches vervangen.

1 november ga ik eindelijk rijden, flink project, wil hem graag helemaal netjes hebben. Zal als hij klaar is een paar foto's posten
XC90-V8-2005 Owner
t5power
5th Gear member
Berichten: 1904
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

17.10.2020 - 14:31

Mooi project! Die van mij is over een dik jaar een youngtimer, twijfel nog of ik hem ga inzetten. Rijd weinig zakelijk en dan moet je een deel betalen over de nieuwwaarde? Was iig een hoop geld.

Zou de AWD ook goed laten controleren, bij mij werkte die in eerste instantie niet. Sensor werkte weer, na 1 jaar weer geen AWD. DIt keer de oliepomp, vervangen en alles werkt weer.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
ericwm
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 26.05.2020 - 19:22

17.10.2020 - 14:36

Bijtelling youngtimer is 35% van de dagwaarde, ik heb hem laten taxeren, zeer lage bijtelling ;)
XC90-V8-2005 Owner
t5power
5th Gear member
Berichten: 1904
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

17.10.2020 - 17:31

ericwm schreef:
17.10.2020 - 14:36
Bijtelling youngtimer is 35% van de dagwaarde, ik heb hem laten taxeren, zeer lage bijtelling ;)
Ja, maar als je geen administratie over prive ritten hebt, dan zat ik hiermee:

"Hebt u geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm. "

Die catalogus prijs van een executive XC90 V8, was rond de 100-110k ofzo? Dan is 2.7% behoorlijk veel.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Gouwe
5th Gear member
Berichten: 1729
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

17.10.2020 - 19:18

Er zijn nog twee andere mogelijkheden:
- Vindt het privégebruik plaats later dan 4 jaar na het jaar waarin u de auto in gebruik hebt genomen? Dan neemt u 1,5% in plaats van 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm.
- Hebt u bij aankoop van een auto geen btw afgetrokken (bijvoorbeeld bij aanschaf van een marge-auto of een auto die u van een particulier hebt gekocht)? Dan gebruikt u voor de berekening van het privégebruik 1,5% in plaats van 2,7%. Verder blijven de berekeningen hetzelfde.

Oh ja en zo veel werk is die km administratie ook niet hoor. In beginsel hoef je alleen de zakelijke ritten nauwkeurig op te schrijven. Privé is dan totaal - zakelijk.

De catalogus prijs kun je vinden via het kenteken invoeren bij de RDW.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
t5power
5th Gear member
Berichten: 1904
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

17.10.2020 - 20:06

Gouwe schreef:
17.10.2020 - 19:18
Er zijn nog twee andere mogelijkheden:
- Vindt het privégebruik plaats later dan 4 jaar na het jaar waarin u de auto in gebruik hebt genomen? Dan neemt u 1,5% in plaats van 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm.
- Hebt u bij aankoop van een auto geen btw afgetrokken (bijvoorbeeld bij aanschaf van een marge-auto of een auto die u van een particulier hebt gekocht)? Dan gebruikt u voor de berekening van het privégebruik 1,5% in plaats van 2,7%. Verder blijven de berekeningen hetzelfde.

Oh ja en zo veel werk is die km administratie ook niet hoor. In beginsel hoef je alleen de zakelijke ritten nauwkeurig op te schrijven. Privé is dan totaal - zakelijk.

De catalogus prijs kun je vinden via het kenteken invoeren bij de RDW.
Even kijken, de auto is 7 okt 2017 op mijn naam gezet. Vier jaar erna is 7 okt 2021. De datum eerste toelating is 30 nov 2006, dus 30 nov 2021 is hij een youngtimer. Dan heb ik er 4 jaar en 1 maand in gereden. Heb deze auto van particulier gekocht en geen BTW afgetrokken oid, dus dan geldt zeker de 1.5% voor mij?

Het <a href="https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... orbeeld</a> lijkt wel wat op mijn situatie.

"U hebt vorig jaar een gebruikte auto gekocht voor € 17.000. De catalogusprijs van deze auto is € 75.000, inclusief btw en bpm. U hebt destijds geen btw op de aanschaf afgetrokken. In het huidige jaar hebt u de btw voor het onderhoud (€ 210) en het gebruik (€ 630) wel volledig afgetrokken. U gebruikt de auto ook privé, maar u hebt geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt. Voor het privégebruik zou u dan normaalgesproken 1,5% x € 75.000 = € 1.125 btw moeten betalen. Voor dit privégebruik geldt echter een maximum van € 210 + € 630 = € 840, waardoor u alleen dat laatste bedrag hoeft te betalen."

Dan zou het 1.5% x € 110k = € 1650 BTW per jaar bedragen?

Wat is het voordeel dan? Dat je onderhoud, brandstof, verzekering en wegenbelasting zakelijk kunt betalen?

Overigens rijd ik bijna geen zakelijke kms, dus het zou puur een handige manier zijn om goedkoper te kunnen rijden. Maar of dat zo is....
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Gouwe
5th Gear member
Berichten: 1729
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

18.10.2020 - 13:04

Er wordt door heel veel mensen voetstoots aangenomen dat een youngtimer zakelijk zo lekker goedkoop rijdt, maar volgens mij hangt alles af van je omstandigheden en is de fiscus niet gek als het gaat om jou zoveel als mogelijk belasting te laten betalen.
Ik zou dus vooral zeggen overleg het even met je accountant, want kennelijk is dit voor jou allemaal niet erg bekend :-).

Die bijtelling van 1650 tel je bij je inkomen op, over dat inkomen betaal je IB. Ik neem even voor het gemak 40%. De BTW bijtelling kost je dus netto 660,- per jaar (40% vqn 1650). Daarnaast moet je ook 35% van de dagwaarde bij je inkomen optellen. Stel die dagwaarde is 10K dan kost je dat bij 40% IB netto 1400,- euro.
Totaal dus 2.060 per jaar.

Daar tegenover staan de kosten en de BTW die je mag aftrekken. Denk aan de verzekering, de MRB, brandstof, afschrijving en onderhoud. En de vraag is of de kosten hier dan wel veel groter zijn dan de netto bijbetaling. Even puur fictief want ik ken jou getallen niet:
- MRB = 1500 per jaar (geen BTW)
- Verzekering = 500 per jaar (geen BTW)
- Brandstof = 1200 per jaar (incl. BTW)
- Onderhoud = 1200 per jaar (incl. BTW)
- Afschrijving = max 20% per jaar = 2000 per jaar (geen BTW)

Je totale kosten (excl. BTW) zijn dus 6000 per jaar. Bij een IB van 40% scheelt dit je dus 2400 per jaar.
Daarnaast mag je de BTW als voorbelasting terugvorderen = 400 per jaar. Netto scheelt het jou in dit voorbeeld dus max 2800,- per jaar. Verreken dat met je netto BTW bijtelling en het scheelt je dus 740,- per jaar!
Vergeet echter daarbij niet dat als je de auto na bijvoorbeeld 4 jaar verkoopt en je er nog 10K voor terugkrijgt, je het verschil van verkoopwaarde - boekwaarde weer bij je inkomen moet optellen, oftewel je winst verdampt dan mogelijk weer als sneeuw voor de zon.
Nogmaals, ik ken jou getallen niet, dus die moet je zelf maar even invullen en overleggen met je accountant.

Optie is om je zakelijke km's tegen 19 cent de km te blijven declareren aan de zaak.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
Top Gear member
Berichten: 9456
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Södra Holland/Skåne

18.10.2020 - 13:23

Verkoop je die margeauto ooit weer moet je dan de btw afdragen
Volvo 8555152121 418 1994
Volvo 5263213001 719 2019
Volvo 224BFR50D1 727 2020
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

18.10.2020 - 14:26

@Gouwe. Alles valt of staat met aantal km's. Ik rij 40.000 km per jaar (ja, nu met corona minder..).No brainer, youngtimer is veel, veel goedkoper.
Om mee te beginnen, verzekering zakelijk is duurder. Onderhoud is hoger, brandstof kosten zijn factor 4 -6 hoger.
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
t5power
5th Gear member
Berichten: 1904
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

18.10.2020 - 15:16

Gouwe schreef:
18.10.2020 - 13:04
Er wordt door heel veel mensen voetstoots aangenomen dat een youngtimer zakelijk zo lekker goedkoop rijdt, maar volgens mij hangt alles af van je omstandigheden en is de fiscus niet gek als het gaat om jou zoveel als mogelijk belasting te laten betalen.
Ik zou dus vooral zeggen overleg het even met je accountant, want kennelijk is dit voor jou allemaal niet erg bekend :-).

Die bijtelling van 1650 tel je bij je inkomen op, over dat inkomen betaal je IB. Ik neem even voor het gemak 40%. De BTW bijtelling kost je dus netto 660,- per jaar (40% vqn 1650). Daarnaast moet je ook 35% van de dagwaarde bij je inkomen optellen. Stel die dagwaarde is 10K dan kost je dat bij 40% IB netto 1400,- euro.
Totaal dus 2.060 per jaar.

Daar tegenover staan de kosten en de BTW die je mag aftrekken. Denk aan de verzekering, de MRB, brandstof, afschrijving en onderhoud. En de vraag is of de kosten hier dan wel veel groter zijn dan de netto bijbetaling. Even puur fictief want ik ken jou getallen niet:
- MRB = 1500 per jaar (geen BTW)
- Verzekering = 500 per jaar (geen BTW)
- Brandstof = 1200 per jaar (incl. BTW)
- Onderhoud = 1200 per jaar (incl. BTW)
- Afschrijving = max 20% per jaar = 2000 per jaar (geen BTW)

Je totale kosten (excl. BTW) zijn dus 6000 per jaar. Bij een IB van 40% scheelt dit je dus 2400 per jaar.
Daarnaast mag je de BTW als voorbelasting terugvorderen = 400 per jaar. Netto scheelt het jou in dit voorbeeld dus max 2800,- per jaar. Verreken dat met je netto BTW bijtelling en het scheelt je dus 740,- per jaar!
Vergeet echter daarbij niet dat als je de auto na bijvoorbeeld 4 jaar verkoopt en je er nog 10K voor terugkrijgt, je het verschil van verkoopwaarde - boekwaarde weer bij je inkomen moet optellen, oftewel je winst verdampt dan mogelijk weer als sneeuw voor de zon.
Nogmaals, ik ken jou getallen niet, dus die moet je zelf maar even invullen en overleggen met je accountant.

Optie is om je zakelijke km's tegen 19 cent de km te blijven declareren aan de zaak.
Nuttige info Gouwe, en inderdaad, ik zit absoluut niet in die materie!
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Gouwe
5th Gear member
Berichten: 1729
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

18.10.2020 - 15:38

OGA244 schreef:
18.10.2020 - 13:23
Verkoop je die margeauto ooit weer moet je dan de btw afdragen
Dat is alleen bij een BTW auto, juist niet bij een marge auto.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
5th Gear member
Berichten: 1729
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

18.10.2020 - 15:52

Marc Apeldoorn schreef:
18.10.2020 - 14:26
@Gouwe. Alles valt of staat met aantal km's. Ik rij 40.000 km per jaar (ja, nu met corona minder..).
Dat is precies wat ik zeg: ....heel veel mensen die voetstoots aannemen dat een youngtimer zakelijk zo lekker goedkoop rijdt, maar volgens mij hangt alles af van je omstandigheden.
Elke situatie is anders en zo kan het in jou situatie dus wel goedkoper zijn en voor een ander dus niet. Het aantal km's is maar een parameter in de omstandigheden. Sterker nog, als je 40K per jaar rijdt en 80% daarvan is zakelijk dan kun je dus ook 32K x 0,19= 6.080 euro aan kosten aftrekken. Met diezelfde km administratie mag je dan ook 80% van de BTW terugvragen, in jouw geval grofweg 1000 euro voor de brandstof en 400 euro op onderhoud. Ben trouwens wel benieuwd naar jou berekening :-)
Kortom: Meten is weten, gissen is missen, gokken is dokken, bezint eer ge begint en assumption is the mother of all f%ck ups. Oftewel wat ik generiek probeer ik te zeggen: reken het goed uit of laat je deskundig voorlichten en neem niet zonder meer aan dat een youngtimer ALTIJD goedkoper is. Maar goed het is niet mijn geld.....
Zelf heb ik mijn XC90 voor de IB privé en voor de BTW zakelijk. Werkt in MIJN specifieke situatie het beste.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 13834
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

18.10.2020 - 16:59

Ik probeer te begrijpen wat er net allemaal geschreven is maar ik ben toch vooral tevreden dat de wetkgever voor mijn zakelijke vervoer zorgt.
Mark


If the oceans die, we die.

Paul Watson
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1856
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

19.10.2020 - 08:37

@Gouwe, dat ben ik wel met je eens, maar doorrekenen kan iedereen die ondernemer is toch wel hoop ik?
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Gouwe
5th Gear member
Berichten: 1729
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

19.10.2020 - 09:44

Ik ken veel ondernemers die heel goed zijn in hun vak maar van zakendoen en administratie niet heel veel kaas hebben gegeten en dat ook helemaal niet leuk vinden :-). Meestal zijn ze ook niet daarom ondernemer geworden en niet voor niets zijn er zoveel administratie kantoortjes denk ik dan. Overigens wil ik niet zeggen dat ik zelf een goede ondernemer ben.... Ik maak alleen wel altijd een berekening m.b.t. een wijziging in het wagenpark en als ik twijfel check ik het even met mijn accountant. Maar goed back on topic. Ik ben benieuwd naar de foto's van de mooie V8!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
ericwm
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 26.05.2020 - 19:22

21.10.2020 - 08:56

Kleine update. Het schuifdak was nog een puntje, deze werkte niet en de veroorzaker bleek, zoals hier op het forum eerder vermeld, te zitten in het alarmsysteem (sirene). Deze losgekoppeld en nu werkt het schuifdak weer, nieuwe sirene is onderweg :)
XC90-V8-2005 Owner
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”