Rijden in bergen: automaat of handbediening?

Gesloten
Gebruikersavatar
Volvo-Renkum
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
Locatie: Oosterbeek

Wanneer je in de bergen rijdt, met sterk stijgende en dalende wegen, hoe ga je om met je automaat in de XC90?

Houd je de automaat gewoon in D of gebruik je vooral de handbediening (min-plus)? Wanneer ga je over?

Dick
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Wanneer de automaat in een soort vrijloop gaat en geen remmende werking heeft naar beneden ga ik over op manueel.
Ook naar boven vind ik het prettiger om zelf controle te hebben en schakelmomenten te kiezen.
De D5 met GT staat er om bekend om op koppel naar boven te willen en dat is doorgaans tussen de 1500 en 2000rpm.
Dat vind de bak doorgaans niet zo leuk omdat er dan weinig koeling is, wanneer de auto zo moet werken houdt ik het toerental boven de 2500rpm, alle pompen voor koeling werken dan stukken beter en automaat staat in volledige lockup zodat je geen slip in de bak hebt.
Lockup treed pas op bij 1750rpm op de oude GT6.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Volvo-Renkum
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
Locatie: Oosterbeek

diesel01 schreef: 01.09.2020 - 08:39 Wanneer de automaat in een soort vrijloop gaat en geen remmende werking heeft naar beneden ga ik over op manueel.
Ook naar boven vind ik het prettiger om zelf controle te hebben en schakelmomenten te kiezen.
De D5 met GT staat er om bekend om op koppel naar boven te willen en dat is doorgaans tussen de 1500 en 2000rpm.
Dat vind de bak doorgaans niet zo leuk omdat er dan weinig koeling is, wanneer de auto zo moet werken houdt ik het toerental boven de 2500rpm, alle pompen voor koeling werken dan stukken beter en automaat staat in volledige lockup zodat je geen slip in de bak hebt.
Lockup treed pas op bij 1750rpm op de oude GT6.
Bedankt voor uw reactie. Duidelijk verhaal.

Schakel je dan van D naar manueel 'min of plus' of zet je de wagen eerst nog stil voordat je dit doet? Is misschien gek, maar ik heb nog nooit manueel geschakeld.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Gebruikersavatar
Plein69
4th Gear member
Berichten: 541
Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
Locatie: Voorschoten

Nee je kan hem vanuit D gewoon naar de + / - stand zetten.
Hij komt dan automatische in de versnelling waar hij bij de D stand stond.

Afhankelijk van hoe stijl het is rijdt ik in D naar boven. Maar bepaalde stukken ( BV Grosslockner pas) wilde ik hem op toeren houden en schakelde ik zelf.
Omlaag rijdt ik wel handmatig omdat je dan gebruik kan maken van motorremming.
Zeker met carvan wel handig om te voorkomen dat je remmen verbranden.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Met de caravan aan de haak hou ik het actuele verbruik altijd in de gaten, zodra die duidelijk begint te stijgen ga ik over op manueel schakelen en zorg dat de motor toeren draait en de automaat in lock-up blijft. (meestal 4 en soms 3e versnelling)
Hou ook je temperatuurmeter in de gaten, die wilde bij mijn vorige V70 D5 MY05 ook nog wel eens oplopen. Niet spannend maar als het gebeurd gewoon een tandje terug.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Wij zijn net terug uit Zwitserland, met 1500 kg naar 1600 m camping gegaan. Imo kun je in de bergen niet goed rijden in de D, automaat wil veel te snel terugschakelen. Dit sowieso met caravan, dan rijd je altijd in manual maar ook zonder caravan. Ik reed zodra je wat omhoog of omlaag gaat gelijk in manuele stand. Veel beter voor je automaat en het is niet erg voor je motor om een keer flink wat toeren te maken, worden ze mooi schoon van :-)
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Volvo-Renkum
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
Locatie: Oosterbeek

Bedankt iedereen voor de reacties, tips en adviezen. We sleuren in ieder geval niet met een caravan. Zaak is dus wel de motor op toeren te houden. In verband met de koeling. Volgens mij kom ik er zo wel uit.

Groet, Dick
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 667
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Grappig dat ze die handmatige stand de Sportstand noemen terwijl bijna iedereen hem alleen maar gebruikt in de bergen met beklimmingen en afdalingen en de sleurhut erachter.

Of is er iemand die deze stand gebruikt tijdens het rijden over normale vlakke wegen?
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27480
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Op vlakke wegen heeft de handbediening van de automaat niet zoveel zin. Bij de eerder genoemde omstandigheden kan het wel zinvol zijn.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
e_knook
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 02.06.2008 - 14:52
Locatie: Rotterdam

Met de huidige volvo heb ik nog niet in de bergen gereden, maar de audi die ik hiervoor had zette ik in de sportstand, dan kwam hij net wat beter de haarspeldbochten uit. (Ook op die manier een verbruik record gehaald van ongeveer 1 op 3 achter een best vlotte motorrijder aan 😂)
Volvo S60 2.4 2001
Audi A6 4.2 2005
Volvo V60 2.0 d4 2013
Volvo V60 D6 2013
Gebruikersavatar
Volvo-Renkum
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
Locatie: Oosterbeek

Was afgelopen dagen even in de Alpen. Dankzij de aanwijzingen hier is dit prima verlopen. Geen angst meer. Bedankt iedereen.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 373
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Hoe zit dat met een T8?
In het instructieboekje staat er niks over.
Mag je bij afdalen (zonder caravan) in de B rijden? Laad de accu beetje op en remt zonder het remsysteem te belasten?
Bertje vroeg maar ga pas in de zomer naar Italië.
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Dit zegt ome Google hierover:

De B stand
In deze “Brake” stand, zal de auto meer op de motor afremmen. Dit is vooral handig in auto's die elektrisch of deels elektrisch (hybride) zijn. In deze auto's zorgt het namelijk voor een boost in de regeneratie van elektriciteit in de batterij.
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Almerev70 schreef: 25.03.2024 - 18:06 Hoe zit dat met een T8?
In het instructieboekje staat er niks over.
Mag je bij afdalen (zonder caravan) in de B rijden? Laad de accu beetje op en remt zonder het remsysteem te belasten?
Bertje vroeg maar ga pas in de zomer naar Italië.
B-stand is in de bergen prima te gebruiken en door verder terug te schakelen kun je ook gewoon op de motor afremmen.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dit gaat over een hele andere generatie XC90, graag in het juiste board verder op deze vraag.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gesloten

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”