AWD herstellen 2003 xc90 Diesel

bouwsky
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 23.12.2016 - 12:44

Goedemorgen,

Ik heb een defecte vertanding van de as van de tussenbak en van de bus tussen de automaat.
Vrij standaard probleem bij de xc90.
Nu was het eerste plan om van de sloop een in de jaren al bewezen tussenbak te halen.

Contact gehad met een Volvo sloperij, die had ze wel liggen en die zou met een dag terugbellen als ie de tussenbak van een xc90 gedemonteerd had van het juiste type/bouwjaar.
We zijn nu al meerdere dagen verder omdat ze steeds na meerdere auto's niet mooi/goed meer zijn.
Dan zakt het vertrouwen wel wat weg in een sloperij oplossing.

Ergens na 2005 is de meeneemflens, tussenbak en of de vertanding ergens veranderd, of het euvel opgelost/minder geworden. Op foto's zien ze er verder op het eerste gezicht allemaal hetzelfde uit
Heeft iemand enig idee of dat ook zo is en waar dan de aanpassing dan in zit?

Van mijn tussenbak as zijn de tanden dus op en misschien kan die bij revisie aangepast worden naar de betere vertanding van een bak van na 2005. Dan moet de vertanding van de automaat kant wel hetzelfde gebleven zijn.
Misschien ook kan simpelweg een meeneemflens wel van het jaartal passend bij de tussenbak.

Weet iemand of dat ook mogelijk is en de AWD problemen in de latere jaren idd ook minder zijn geworden?
Wil toch wel graag langere tijd AWD of een hele goede kans daar op.
Laatst gewijzigd door bouwsky op 27.07.2020 - 08:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Vanaf MY 2007 is het beter geworden, maar daar heb jij denk ik niets aan omdat dat systeem niet op die van jou past? Hopelijk vind je een oplossing! Overigens heb ik ook ruim een jaar met alleen FWD gereden voordat ik daar achter kwam. Rijdt ook prima hoor, tenzij je AWD echt nodig hebt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
bouwsky
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 23.12.2016 - 12:44

2007 gaat vast niet passen, maar volgens mij waren er toch enige veranderingen rond 2005.

4WD is inderdaad bijna ook echt nooit nodig, maar wel leuk en soms handig om te hebben. En we wonen aan een verlaten weg van 500 meter waar niet gestrooid word in de winter. Voor je het weet zitten we een paar weken ingesneeuwd mocht het wel weer eens winter worden. Ook geen sneeuwkettingen om te hoeven leggen met wintersport lokt. Als je echt pech hebt mag dat zelfs op elke heuvel op de snelweg.

Al lijkt wintersport de komende jaren helaas erg ver weg.
Laatst gewijzigd door bouwsky op 12.07.2020 - 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Met alle respect voor jouw mening/ervaring:
wij hadden twee keer de awd echt nodig: die kwam erbij op zeer steile helling van gravel met dik 1600kg caravan aan de haak.
Hoe we dat merkten?
De visco komt er pas (na 2 seconden of zo) bij als je een slippend voorwiel hebt: vóór de viscokoppeling is er een andere omwentelingssnelheid als er na dan. De visco wordt een harde klomp. Eerst stonden we slippend stil en na die 2 seconden reed de V70xc keurig niet meer slippend weg.

Er is (met visco) altijd een beetje (brochure spreekt over 10%) awd.
Bij elke jaarbeurt gaat de auto op de brug met alle 4 de wielen vrij.
In D: pats, alle 4 de wielen direct in-de-zelfde-richting, vooruit
in R: pats, alle 4 de wielen direct in-de-zelfde-richting, achteruit

Regelmatig zijn we met de caravan op een drassig/licht modderig kampeer-terrein.
In tegenstelling tot de voorwiel- en achterwielaandrijvers die we hadden,
kunnen we altijd, rustig aan overal/altijd 'rollen' & manoeuvreren.

Als caravantrekker wil ik nooit meer zonder awd
en ja een Haldex werkt vele male sneller
en als je tijdens rijden (veel) vermogen vraagt (meer gas geeft), komt de awd er ook volledig bij.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De Pajero staat standaard in awd maar zonder het tussendiff vast te zetten en dan werkt hij ook als een haldex.
Inderdaad minimaal 10% van het vermogen gaat dan naar de andere kant.
Verder gebruik ik het minimaal 3 tot 4 keer per week, maar ik heb daarom dan ook geen XC :)

Volgens mij zijn er wel upgrades verkrijgbaar voor de eerdere modellen waardoor het bedrijfszekerder wordt. Van latere jaren past het helaas echt niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
bouwsky
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 23.12.2016 - 12:44

fredhead schreef: 12.07.2020 - 21:04 Volgens mij zijn er wel upgrades verkrijgbaar voor de eerdere modellen waardoor het bedrijfszekerder wordt. Van latere jaren past het helaas echt niet.
Heb je ook enig idee welke upgrades? Met revisie wat ook kan, krijg je dan betere of andere tanden?

AWD is soms idd. heel lekker om te hebben een drassig grasveld is zonder caravan al heel gevaarlijk. Daarnaast hou ik van een
heel goed onderhouden auto dan moet zoiets belangrijks op een SUV ook werken.
Is ook waarde verhogend als het werkt en daarom de investering wel waard.
Maar dan wel voor een lange tijd.
evert bakker
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 09.10.2016 - 14:04

Het kan zijn dat alleen de vertanding in de bus (meeneem flens) versleten is en de vertanding op de as van de tussenbak heel is.
Normaal slijten de tandjes in bus sneller dan die van de as van de tussenbak. (en dat is ook de bedoeling)
Als er sprake is van speling op de aandrijfas of als de achterwielen niet worden aangedreven kan vervanging van de bus voldoende zijn.
De slijtage van de vertanding op de as van de tussenbak is alleen vast te stellen als de tussenbak gedemonteerd is.
Zowel bus als tussenbak moeten het juiste onderdeel-nummer hebben en dat is te vinden a.d.h.v. het vin-nummer van de auto in vida (specialist of dealer) anders gaat het niet passen. (verschil tussen automaat en handschakeling)
Die bus moet dus zeker vervangen worden door een nieuwe. (te koop bij de dealer ca. € 150)
Volvo-dealers verkopen een gereviseerde ruil- tussenbak (ca. € 1500 ?)
Dan komen daarbij nog wat vet, olie, setje bouten.
Als je de klus laat doen komt er nog een portie arbeidsloon bij. ( € 800 ?)
Er zijn meerdere revisiebedrijven die een tussenbak kunnen reviseren dat lijkt mij beter dan een sloop-bak want die kan ook verrot zijn en dat is niet van te voren te zien.
Sloop tussenbakken bij Auto-Rima en Lenferink waren vorig jaar € 300-500.
bouwsky
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 23.12.2016 - 12:44

Heb de tussenbak 2 weken terug al gedemonteerd, de bus was echt kaal maar ook de vertanding op de tussenbak as was voor de helft weg.
Auto Rima is al een week bezig om tussenbakken te demonteren van hun sloop auto's tot er een goede tussenzit.

Maar dat valt waarschijnlijk ook voor hun na meerdere auto's ook wat tegen geloof ik en kan ik misschien beter aan revisie gaan denken.
Hoe vaak komt dit voor bij xc90 uit 2003-2005?
Deze net geïmporteerde 2003 diesel automaat heeft maar 139.000 op de klok en bijna nieuwstaat en daar was de AWD dus stuk. (kwam ik in DE achter bij controle daar)
Er stond bij die garage ook een xc90 van dezelfde leeftijd met meer dan 350.000 en heel veel gebruik sporen en daar was het nog wel heel of ooit gerepareerd.

De bus alleen is 159,- bij de dealer, het complete revisie setje is waarschijnlijk iets meer. Al kijkt Rima ook of er nog een mooie bus op 1 van de donor auto's zit.
Een bus en tussenbak die al meer 250.000 km goed werkt had misschien wel een goede dag toen ie geproduceerd werd met goede tanden.

Revisie kan misschien ook nog steeds wel met een goede tussenbak van de sloop, dan vervang je als het goed is alleen de seals en lagers.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

bouwsky schreef: 13.07.2020 - 06:00
fredhead schreef: 12.07.2020 - 21:04 Volgens mij zijn er wel upgrades verkrijgbaar voor de eerdere modellen waardoor het bedrijfszekerder wordt. Van latere jaren past het helaas echt niet.
Heb je ook enig idee welke upgrades? Met revisie wat ook kan, krijg je dan betere of andere tanden?

AWD is soms idd. heel lekker om te hebben een drassig grasveld is zonder caravan al heel gevaarlijk. Daarnaast hou ik van een
heel goed onderhouden auto dan moet zoiets belangrijks op een SUV ook werken.
Is ook waarde verhogend als het werkt en daarom de investering wel waard.
Maar dan wel voor een lange tijd.
Ik probeer het terug te vinden, iemand die ik kende heeft het spul ook stuk gehad en er toen wel iets stevigers op weten te krijgen.

Aan de andere kant, als het originele qua kosten te doen is met een revisie kan je jezelf kosten en werk besparen mocht het niet direct 1 op 1 passend zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Als het originele spul 17 jaar meeging, Waarom dat niet weer monteren?
evert bakker
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 09.10.2016 - 14:04

Bij mijn auto van 2006 met handbak heb ik de bus vervangen bij ca 180.000 km in 2018, had toen flinke speling op de as, maar de achterwielen draaiden nog wel. Was een gok want er bleef wat speling voelbaar. Ruim 40.000 km later was het probleem terug. Heel veel speling met waarschijnlijk een binnenkort tandjes eraf poetsen in de bus. Heb nu de aandrijfas naar de achterwielen gedemonteerd en rij dus voorlopig FWD.
Als je gaat repareren altijd zorgen dat de nieuwe bus speling-vrij op de tussenbak (en de versnellingsbak) past, een begin van speling kan snel verergeren.
Als je tussenbak er toch al af is zou ik eens naar een revisiebedrijf gaan en informeren of ze de versleten splines in as kunnen vernieuwen (oplassen?).
Het inwendige van de tussenbak wordt dan meteen nagekeken. Daarna is de tussenbak als nieuw. (vovo-dealers leveren ook gereviseerde tussenbak, nieuwe worden niet meer gemaakt voor de oudere modellen)
Volgens berichten op diverse forums en op youtube komt het probleem met de haakse-overbrenging en versleten bus bij deze auto's vaak voor en al vrij snel, vóór de twee ton. Maar niet alle auto's hebben er last van, geluk? gebruik? rijstijl?
Vanaf 1990: 240 LPG, 740 LPG, 940 diesel, V70 LPG
Vanaf 2016: XC 90 D5 handbak (my 2006)
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Zelf snap ik niet zo goed hoe die dingen uberhaupt kunnen slijten. Moet haast wel rijstijl of gebruik zijn. Zelf reed ik ongemerkt een jaar lang na aankoop met FWD zonder het echt te merken. Reed daarvoor een V70 T5 FWD dus wist niet goed wat ik kon verwachten. Vond pas in een winter dat ik wel veel wheelspin had soms. Vervolgens laten fixen (was kapotte sensor), later de pomp en ik merk het pas bij stoplicht met vol gas als het geregend heeft. Behalve sneeuw heb ik nog geen scenarios meegemaakt, dus wordt in mijn geval niet vaak aangesproken (en kan dan ook niet snel slijten lijkt me)....
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27063
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het hele zwikje draait wel de hele tijd mee en er komt dus wel kracht op te staan.
Altijd een kleine 10% van het vermogen wat toch naar achteren gaat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

t5power schreef: 14.07.2020 - 20:10 Zelf snap ik niet zo goed hoe die dingen uberhaupt kunnen slijten. Moet haast wel rijstijl of gebruik zijn. Zelf reed ik ongemerkt een jaar lang na aankoop met FWD zonder het echt te merken. Reed daarvoor een V70 T5 FWD dus wist niet goed wat ik kon verwachten. Vond pas in een winter dat ik wel veel wheelspin had soms. Vervolgens laten fixen (was kapotte sensor), later de pomp en ik merk het pas bij stoplicht met vol gas als het geregend heeft. Behalve sneeuw heb ik nog geen scenarios meegemaakt, dus wordt in mijn geval niet vaak aangesproken (en kan dan ook niet snel slijten lijkt me)....

Waardeloos onderhoud en nergens rekening mee houden maakt uiteindelijk alles stuk.

Buurman heeft vanaf nieuw (2006 tot 2018) en 480.000km gereden met de AWD (een XC90 V8), nooit iets van problemen. Zelf heb ik een 2004 V70R op 410.000km gezet en nooit AWD problemen, die bus geheel in takt en ik rij echt lomp soms. Ik heb nu een Flashgreen V70R AWD 2003 en ook die AWD werkt prima, al bijna 3 ton op gezet, niks op aan te merken maar wel elke 45.000km de drie AWD oliën + haldex filter vervangen natuurlijk.

Ik vermoed dat de banden toch flink van invloed kunnen zijn, ik monteer altijd 4 nieuwe, en wissel elke zoveel maanden voor en achter. (nooit links rechts doen, vinden de bandjes niet zo fijn...)
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Banden hebben de meeste invloed op deze defecten.
Kan zijn teveel profieldiepte verschil maar ook verschillend merk/type .
Had vorig jaar lekke band, vond de visco niet fijn .
Beide banden waren 215/65-16 maar verschillende merk.
Ene was 4 mm, de ander 6 mm.
Toch had die reserve band van 4 mm een 3 cm grotere omtrek, zelf gemeten.

Eric
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3775
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

OGA244 schreef: 14.07.2020 - 07:24 Als het originele spul 17 jaar meeging, Waarom dat niet weer monteren?
misschien omdat het maar 139.000km mee ging, misschien zelfs korter
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

V70R^2 schreef: 15.07.2020 - 00:10 wel elke 45.000km de drie AWD oliën + haldex filter vervangen natuurlijk.
Aha, ik nu op 150.000km met mijn XC70. Dan wordt het dus tijd of is dit alleen voor de oudere generaties?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Olie vervangen is voor alle jaren, al doen fabrikanten er alles aan om het de eerste vier jaar te vermijden zodat de (lease)kosten lekker laag blijven.
bouwsky
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 23.12.2016 - 12:44

OGA244 schreef: 14.07.2020 - 07:24 Als het originele spul 17 jaar meeging, Waarom dat niet weer monteren?
Ben ik het mee eens, maar heb best wat moeite om een goede van de sloop te vinden. En dan ga je wel twijfelen of er misschien wat te verbeteren valt van een 1ste jaar xc90. Maar als het 8/10 heel blijft dan vertrouw ik wel op 1 van 17 jaar.
evert bakker schreef: 14.07.2020 - 11:11 Bij mijn auto van 2006 met handbak heb ik de bus vervangen bij ca 180.000 km in 2018, had toen flinke speling op de as, maar de achterwielen draaiden nog wel. Was een gok want er bleef wat speling voelbaar. Ruim 40.000 km later was het probleem terug.
Dit wil ik idd voorkomen. Geen zin om nog eens de tussenbak eronder weg te peuteren.
Revisie bedrijf had ik al gemaild maar nog geen reactie van gehad.

Waardeloos onderhoud en nergens rekening mee houden maakt uiteindelijk alles stuk.

Buurman heeft vanaf nieuw (2006 tot 2018) en 480.000km gereden met de AWD (een XC90 V8), nooit iets van problemen. Zelf heb ik een 2004 V70R op 410.000km gezet en nooit AWD problemen, die bus geheel in takt en ik rij echt lomp soms. Ik heb nu een Flashgreen V70R AWD 2003 en ook die AWD werkt prima, al bijna 3 ton op gezet, niks op aan te merken maar wel elke 45.000km de drie AWD oliën + haldex filter vervangen natuurlijk.
[/quote]

Fijn om te horen dat het ook goed heel kan blijven met goed onderhoud, misschien maak ik me ook zorgen om niks en komt het ook wel minder voor dan ik onderhand dacht.

Ergens vind ik dit ook een hele mooie oplossing



Snap dat dit gevaarlijk kan zijn voor de automaat.
Dit is een Volvo met nog maar net een paar jaartjes buitenlandse beïnvloeding dus verwacht ergens dat de rest van de aandrijflijn en auto wel weer goed op zijn taak berekend is.

Het scheelt ook eerst 500,- is best snel geregeld en het ziet er robuust uit.

Waar gok je op is ergens hier verhaal..... Ik zal er nog maar even rustig over nadenken nu het toch bijna vakantie is.
evert bakker
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 09.10.2016 - 14:04

Bouwsky je hebt helemaal gelijk dat je op zeker wilt gaan, demonteren van de tussenbak is een hoop werk.
Maar het slijten van de splines in de bus en op de as van de tussenbak heeft niets met slecht onderhoud te maken. Je kunt niets onderhouden aan die as en bus. Het zijn twee domme stukken staal met groefjes die in de fabriek éénmalig droog, met een kloder vet ertussen , op elkaar geschoven worden en thats it. Komt geen olie of sensoren aan te pas. (En het is een kloten constructie, volvo-onwaardig)
De slijtage ontstaat door belasting op de splines, het eerst slijt de bus en daarna de as van de tussenbak, de splines van de as van de versnellingsbak slijten vrijwel nooit (zijn dus harder). Het enige wat je misschien kunt doen is de bus tijdig van nieuw vet voorzien. Maar of dat helpt??? En een heleboel werk. Dealers vervangen de bus alleen als de boel stuk is of dreigt stuk te gaan (alleen te voelen en horen aan de speling op de as).
Die filmpjes van het vastlassen van de bus aan de as van de tussenbak staan al jaren op youtube, maar ik heb nog nooit een terugkoppeling gezien van iemand die er een ton probleemloos mee gereden heeft. Ik ken ook geen Nederlands bedrijf dat zoiets maakt. Maar het lijkt prachtig!
Ik denk dat een goeie tussenbak (sloop, revisie, of ruil) en een nieuwe bus de oplossing is dan zou het weer voor 2 ton goed moeten zijn.
Vanaf 1990: 240 LPG, 740 LPG, 940 diesel, V70 LPG
Vanaf 2016: XC 90 D5 handbak (my 2006)
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”