XC90 D5 motor valt random uit - opgelost!!

Plaats reactie
JohannesV
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 21.01.2020 - 08:47

Hallo allemaal, sinds een poosje rijd ik een XC90 D5 uit 2003. Deze heb ik gekocht met de wetenschap dat er een storing in zit, dood spul is geen baas dacht ik maar tot nog toe hebben we de oplossing nog niet gevonden. De vorige eigenaar heeft de auto nog geen jaar gehad, die zag het niet meer zitten. Hij heeft voor duizenden euro’s aan onderdelen laten vervangen dus er is al veel vervangen. Voor de duidelijkheid, motor is een 5 cilinder diesel met automaat.

Tot nu toe heb ik het volgende gedaan; ETS uit nieuwendijk heeft voor mij het meldingendisplay en de ECU gemaakt. Verder veel dingen al uitgesloten.

Het probleem is dat de motor echt random uitvalt, er is geen peil op te trekken. Soms uren achter elkaar geen last en soms binnen een kilometer 4x stilvallen. Onder het rijden, stilstaan maakt niets uit hij valt op de gekste momenten uit.
Wat ik dan doe is zsm de auto stilzetten, contact uit even wachten en dan doet hij het weer. Direct weer starten na uitval lukt niet, motor draait wel rond maar slaat niet aan. Het gekke is dat er geen foutcodes opgeslagen worden.

Komt jullie dit bekend voor? Ik heb het forum al doorgespit en heb hier en daar al wat gezien maar nog niet exact dit. Ik en vast wat vergeten te melden, vraag maar raak!
Laatst gewijzigd door JohannesV op 06.02.2020 - 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Welke fouten zitten er in na het uitvallen?
JohannesV
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 21.01.2020 - 08:47

The Mechanic schreef: 23.01.2020 - 16:37 Welke fouten zitten er in na het uitvallen?
Dat is het probleem ook, geen fouten in het systeem na uitval
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Startmotor draait wel maar springt niet aan? In dat geval de brandstoftoevoer of gloeipuggen die geen spanning hebben
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Aangezien hij eerst uit valt zou ik de gloeipluggen uitsluiten. Deze zijn met dit weer ook niet perse nodig.
Brandstoftoevoer is wel een grote kanshebber. Is er al naar de pomp gekeken of naar de bedrading hiervan?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
evert bakker
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 09.10.2016 - 14:04

Het zou de brandstoftoevoer kunnen zijn. Er zitten 2 brandstofpompen in de XC90 D5, de opvoerpomp (in de tank) en de inspuit(injectie)pomp. Omdat de motor soms goed loopt moet de inspuitpomp werken. Ik zou de opvoerpomp in de tank verdenken. Ik weet niet of er een sensor op de opvoerpomp zit die een foutmelding doorgeeft maar ik denk van niet. Is de auto met vida uitgelezen? Brandstoffilter schoon?
Ik had ooit precies hetzelfde geneuzel met een 740 met benzine injectiemotor.
Vanaf 1990: 240 LPG, 740 LPG, 940 diesel, V70 LPG
Vanaf 2016: XC 90 D5 handbak (my 2006)
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Valt alleen de motor uit en blijven je instrumenten werken, of vallen je instrumenten ook uit net alsof je de auto uitzet met de sleutel. Er zou dan bv sluiting of een slecht contact in je contactslot, of de aansturing daarvan, kunnen zitten.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Of een slechte massa.
Als de motor uitvalt, gebeurd dit op ieder wegdek of voornamelijk op een slechte weg?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Als je brandstof filter verstop zit, krijg je een foutcode; Brandstof druk te laag. Het lijkt me dat dit ook gebeurt als je brandstof toevoerpomp te weinig brandstof levert. effect is nl hetzelfde, inspuitpomp krijgt te weinig brandstof aangeleverd om de benodigde druk te leveren.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

JohannesV schreef: 23.01.2020 - 19:23
The Mechanic schreef: 23.01.2020 - 16:37 Welke fouten zitten er in na het uitvallen?
Dat is het probleem ook, geen fouten in het systeem na uitval
MIddels welke software is dit uitgelezen?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
JohannesV
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 21.01.2020 - 08:47

Het uitlezen is gebeurd bij ets in nieuwendijk met de volvo software. Dat uitlezen is meerdere keren gedaan, lang verhaal kort; geen duidelijke oorzaak.

We hebben met een scoop gemeten, direct op de draden van verschillende sensoren om te kijken wat er gebeurd. Daar hebben we nog niets gevonden. De gloeipluggen doen het en als de motor uitvalt doet alles het gewoon dus het contactslot is de boosdoener niet verwacht ik.

Wat we wel via Google gevonden hebben is een vergelijkbaar geval, daar was het een zekeringenkast met slechte verbindingen. Wat we nu gaan proberen is een andere zekeringenkast om dat uit te sluiten.

Iedereen dank voor het reageren tot nu toe, jullie reacties worden meegenomen in het zoeken naar de oplossing!
JohannesV
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 21.01.2020 - 08:47

fredhead schreef: 29.01.2020 - 19:34 Of een slechte massa.
Als de motor uitvalt, gebeurd dit op ieder wegdek of voornamelijk op een slechte weg?
Dit hebben we ook al nagekeken en niets gevonden. De auto valt overal uit; snelweg, binnendoor, rustig rijden, optrekken maakt allemaal niets uit
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

Ik heb een soortgelijk verhaal gehad met mijn V8 op LPG. Op onverklaarbare momenten uitvallen en geen foutcodes. Alleen kon ik mijn auto direct erna weer starten. Uiteindelijk bleek de oorzaak een niet correct functionerend relais van een paar tientjes te zijn.. Dit relais maakte deel uit van het beveiligingscircuit van de LPG installatie (toerentalbewaking van de motor). Het relais gaf (foutief) aan dat de motor gestopt was waardoor de gastoevoer werd afgesloten. Op zichzelf een correcte beveilgingsactie en daardoor dus ook geen registratie van foutmeldingen. Alleen werd deze actie uitgevoerd op basis van een relais welk af en toe inwendig een kortsluiting had.
Nu zul je zeggen dat het hier een complete andere motor betreft en dat klopt ook. Maar omdat jij aangeeeft dat de auto op onverklaarbare momenten uitvalt en er geen foutcodes worden bewaard, denk ik dat je het niet moet zoeken in componenten die nodig zijn om de motor normaal te laten draaien, maar in beveiligingssystemen die ingrijpen. Ik denk hierbiij b.v. een fout komende vanuit je start-onderbrekingssysteem. Als die b.v. de brandstof toevoer afsluit (op een moment dat het system denkt te moeten ingrijpen) zal de motor afslaan. Ik weet niet welke beveiligingssystemen een diesel nog specifiek heeft.
Ik wens je success met het vinden van de oplossing, maar ga niet zomaar componenten vervangen, dan wordt het heel snel een dure geschiedenis.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
evert bakker
1st Gear member
Berichten: 35
Lid geworden op: 09.10.2016 - 14:04

Het is bizar dat er geen foutcodes geregistreerd worden. Is die uitlees-volvo-software het VIDA systeem van Volvo? Toch lijkt het een brandstoftoevoer probleem te zijn. Vida geeft aan dat de motorregeleenheid (ECM) met een 5 tal sensoren in het brandstofsysteem verbonden is.
1 brandstofdruksensor (op commonrail ) dus na de injectiepomp!!
1 brandstoftemperatuursensor (injectiepomp?)
1 brandstofstroomregelklep (op injectiepomp)
2 brandstofdruk regelkleppen (op injectiepomp en commonrail)
Er is ook nog een relais tussen REM en injectiepomp
Er zijn wel een stuk of 30 foutcodes m.b.t. het brandstofsysteem
Maar tussen opvoerpomp (in de tank) en de injectiepomp zitten geen sensoren, voor zover ik kan zien.
Ook slecht starten kan duiden op een slecht, of niet werkende opvoerpomp, de diesel komt niet of vertraagd bij de injectiepomp en dus ook niet via de commonrail bij de verstuivers.
Bij mij oude 740 benzine injectie was het zo dat de injectiepomp (aanzuigende werking?) gedeeltelijk de taak van de defecte, of slecht werkende, opvoerpomp overnam (volgens chef monteur volvo garage) en volledig onvoorspelbaar stopte de motor soms.
Kan dit hier ook het geval zijn.
In vida is e.e.a. goed terug te vinden m.b.t. schema's onderdelen e.d.
Vanaf 1990: 240 LPG, 740 LPG, 940 diesel, V70 LPG
Vanaf 2016: XC 90 D5 handbak (my 2006)
JohannesV
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 21.01.2020 - 08:47

De relais waren al vervangen door de vorige eigenaar. Ik heb gister een andere zekeringkast gemonteerd. Bij elkaar nu zo’n 100 km gereden en nog geen storing gehad!! Ik ben voorzichtig optimistisch 🙈 De elektrische schema’s van het brandstofsysteem hadden we van ETS gekregen en gebruikt om te meten.

So far so good, ik houd jullie op de hoogte👍🏻
JohannesV
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 21.01.2020 - 08:47

Auto rijd al bijna 400 km storingvrij nu!🤠

Weet iemand hier of het mogelijk is om spiegels van het latere model met knipperlichten te monteren op mijn model van 2003?
Er zit nu rechts eentje met een lampje aan de onderkant en links eentje zonder dus daar wil ik sowieso wat aan doen.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Kapje aan de binnenkant los, boutjes los en klaar. Monteren in omgekeerde volgorde. Maar kijk wel ven of daar in de deur de draden liggen om het zaakje aan te sluiten.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”