Automaat (3.2) 2009 hoe werkt deze?

Plaats reactie
nico_XC90
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 07.08.2018 - 13:59

Hallo,

Ik heb een XC90 uit 2009. Het is de 3.2 R-disgn.
Nu is dit mijn eerste automaat en het rijdt fantastisch!
Maar hoe werkt dit eigenlijk?


Als ik begin met rijden voel ik wel een soort schakelen net als bij een handbak. Maar waar ik bij een handbak allang schakel gaat de automaat nog niet naar een volgende versnelling. Is zoiets te tunen of moet heeft een automaat speciaal onderhoud nodig?

Het voelt net alsof ik te weinig power krijg bij rustig rijden. Zeg maar een oud vrouwtje die niet doorschakelt. Geef ik echter veel gas dan wordt ik gewoon in mijn stoel gedrukt. Bijvoorbeeld met inhalen op de snelweg als er 7 personen in zitten. Echt een makkie.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4541
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kort antwoord op je vraag: de bak schakelt aan de hand van heel veel parameters (temperatuur motor, buitentemp, stand gaspedaal, etc.), met name bij een koude motor zul je merken dat hij wat langer in een versnelling blijft hangen maar dat is met name om de motor zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. De GT-6 bakken van Volvo hebben de eigenschap dat er een vertraging lijkt te zitten tussen gasgeven en daadwerkelijk versnellen (met een Polestar kuurtje wordt dat veel beter).
En ja een automaat heeft onderhoud nodig, namelijk het verversen van de olie. Adressen hiervoor zijn Volvoservice.eu of Gery Slot van GS powerflush. Wacht daar niet te lang mee, want dan ben je wel aan revisie toe en dat kost serieus geld. Het schakelen mag je in principe niet voelen. Er staat hier genoeg over op dit forum geschreven over het "power flushen". Veel plezier met de XC. Blijft een dijk van een auto.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Het gedrag wat je omschrijft is specifiek voor deze automaat. Ik schrijf in mijn blog:
DB200 schreef: 19.11.2019 - 14:21 De automaat is een vrolijke flierefluiter die maar zo’n beetje een verzet kiest wat ergens in de buurt komt van wat optimaal is maar 100% trefzeker is het nooit. Vooral als de bak koud is, is het opschakelen duidelijk voelbaar en duurt het opschakelen langer (fijn die hoge toeren bij koude motor!). Ik heb in het verleden de mechanisch geregelde 4traps automaat van Mercedes-Benz gereden (waarbij je nog het olieniveau kunt peilen). Door te spelen met het gas, kon je op- of terugschakelen en dat was prettig rijden. Helaas werkt dat bij de GT-6 niet op die manier. Een forumlid vertelde mij dat hij met zijn XC60 eens 80 reed in zijn 5, handmatig de 6e versnelling selecteerde en daarna hem weer in D zette, waarop de automaat in 6 bleef staan bij dezelfde 80km/u. Heel herkenbaar. Daarnaast is het ontbreken van het afremmen op de motor een minpunt dat ik al eerder heb vermeld.

Samengevat: de Geartronic 6 kan er mee door, de meeste mensen zullen het waarschijnlijk prima vinden rijden, maar voor mij blijft het wennen.
Inderdaad regelmatig je automaat van verse olie voorzien is goed voor de levensduur. Forumlid Bover doet al 500.000km met dezelfde automaat door deze elke 70.000km nieuwe olie te geven.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Klinkt redelijk bekend (heb XC90 V8 met zelfde automaat gok ik) maar ik heb gelukkig niet veel ervaring met automaten, dus weinig vergelijkingsmateriaal :-).
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”