XC90 7 Zitter LPG inbouw

Plaats reactie
serve_vliegen
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 05.01.2020 - 11:52

Beste mensen,

ik heb een XC90 uit 2004 op het oog: de 2.5T.

Ik wil de auto alleen nemen als ik LPG kan inbouwen. De auto is een 7 zitter. Kan dit überhaupt en waar komt de tank te liggen?

Dank,

Serve
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Dat kan, op plaats van reservewiel(dan max 64l brut of zo iets) , is onderbouw.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
marlonhaumersen
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 02.04.2014 - 21:45

Klopt. Heb ik zelf ook en kan inderdaad op de plek van het reservewiel. Er gaat bij mij nog ongeveer 60 liter netto in. Dus dat valt best mee. Moet zeker goed zijn voor 400 - 500 kilometer.
XC90 V8 Executive LPG/G3 2006
Citroen C5 1.8 LPG/G3 Ligne Prestige
Citroen Xantia 2.0 LPG
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

@Marlon, welke LPG installatie heb jij? Welke inbouwer heeft die geplaatst?
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

De tank past inderdaad op de plaats van het reservewiel. Als je kiest voor een Prins VSI installatie kan er een tank van bruto 76 liter onder. Netto inhoud is afhankelijk van de afstelling van de vlotter en de positie van je auto bij de pomp. In mijn geval ligt die rond de 67 liter. Met mijn V8 kom ik dan ca. 450 km verder mee. Met een 2.5T moet je nog een stuk verder kunnen komen.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

RogerO schreef: 16.03.2020 - 19:08 De tank past inderdaad op de plaats van het reservewiel. Als je kiest voor een Prins VSI installatie kan er een tank van bruto 76 liter onder. Netto inhoud is afhankelijk van de afstelling van de vlotter en de positie van je auto bij de pomp. In mijn geval ligt die rond de 67 liter. Met mijn V8 kom ik dan ca. 450 km verder mee. Met een 2.5T moet je nog een stuk verder kunnen komen.
Hoe duur is zoiets? 3k ofzo?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Arnold
5th Gear member
Berichten: 1356
Lid geworden op: 17.06.2007 - 14:47
Locatie: Veluwe
Contacteer:

LPG in combinatie met een turbo alleen doen als de motor niet te zwaar belast wordt. Bij zwaardere belasting door bijvoorbeeld het trekken van een aanhanger, wordt de motor te warm en verbrand er een klep. Dan ik het voordeel van de lagere gasprijs snel weg door hoge kosten van de reparatie.
2023: XC60 T8-AWD-Recharge Ultimate Dark. 2020: XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription - Polestar engineered
2019: V90 Cross Country D5 / 2018-8: Tesla Model S 100D / 2013-2018: V60 D6 PIH / 2013: XC90 D5 AWD / 2009-2013: V70 2.4D D5 / 2001-2009: meerdere V70's.
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

De prijs is natuurlijk een beetje afhankelijk hoe je de installatie uitgevoerd wilt hebben. Bijvoorbeeld met of zonder klepsmeersysteem. Bij een 2.5T zijn er maar 5 injectoren nodig. Dat moet voor 3k wel kunnen lijkt me. Vraag gewoon even een prijs op. Maar ga niet alleen voor de beste prijs. Kies liever voor een inbouwen die goed werk levert en die weet waar hij het over heeft. Misschien een paar honderd euro duurder dan de goedkoopste, maar dan heb je geen gedoe me de installatie en als er toch iets is kun je terug naar iemand die er verstand van heeft.

Overigens heb ik in het verleden met een 940 met turbo probleemloos zo'n 350 dkm op LPG gereden. En dan ook regelmatig met een caravan van 1600 kg er achter. Een turbo hoeft dus echt geen probleem te zijn.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
marlonhaumersen
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 02.04.2014 - 21:45

@ Marc Apeldoorn,
ik heb een Prins Systeem met klepsmering. misschien toch beter gekozen voor een actieve klepsmering met pomp in plaats van een vacuum aanzuiging. maar dat is een kwestie van smaak. geen problemen met lopen en extra slijtage. Loopt nu al 5 jaar op LPg en dik 100.000 kilometer zonder problemen. is geplaatst door Mesman in Son. Bij mij wel even uit de buurt ( woon in groningen) maar vanwege de goede referenties en het feit dat ze daar ervaring hebben met vergelijkbare motoren heb ik daarvoor gekozen.
Heeft destijds iets van 4k gekost
XC90 V8 Executive LPG/G3 2006
Citroen C5 1.8 LPG/G3 Ligne Prestige
Citroen Xantia 2.0 LPG
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

marlonhaumersen schreef: 16.04.2020 - 18:58 @ Marc Apeldoorn,
ik heb een Prins Systeem met klepsmering. misschien toch beter gekozen voor een actieve klepsmering met pomp in plaats van een vacuum aanzuiging. maar dat is een kwestie van smaak. geen problemen met lopen en extra slijtage. Loopt nu al 5 jaar op LPg en dik 100.000 kilometer zonder problemen. is geplaatst door Mesman in Son. Bij mij wel even uit de buurt ( woon in groningen) maar vanwege de goede referenties en het feit dat ze daar ervaring hebben met vergelijkbare motoren heb ik daarvoor gekozen.
Heeft destijds iets van 4k gekost
4k.... ja dan heb ik ongeveer 650 euro besparing per jaar met 15k. Dan moet je bijna 7 doen om het omslagpunt te bereiken. Als je niet veel rijdt, dan is het niet echt de moeite waard.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

@T5 power.
Om mee te beginnen is een LPG installatie voor een 5 cilider geen 4k, maar max 2.5 K (en het kan nog stuk goedkoper)
Daarnaast als jouw auto 1 op 10 loopt, dan 1 euro per liter goedkopern, is 1500 euro per jaar. Pak em beet 200 Euro meer wegenbelasting of zoiets betekent terugverdienen binnen 2 jaar.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Marc Apeldoorn schreef: 17.04.2020 - 10:28 @T5 power.
Om mee te beginnen is een LPG installatie voor een 5 cilider geen 4k, maar max 2.5 K (en het kan nog stuk goedkoper)
Daarnaast als jouw auto 1 op 10 loopt, dan 1 euro per liter goedkopern, is 1500 euro per jaar. Pak em beet 200 Euro meer wegenbelasting of zoiets betekent terugverdienen binnen 2 jaar.
Was het maar zo'n feest :-). Onze huidige auto is een XC90 V8 welke ongeveer 13.5l/100km gemiddeld rijdt. De Euro95 is hier 1.50 ofzo? Volgens mij is LPG niet 50 cent, eerder 75 cent. Volgens mij is wegenbelasting nu 368 per kwartaal, = 123 per maand. Dat wordt dan 566 per kwartaal, = 189 per maan = 66 euro per maand verschil = 788 euro verschil. Benzine kosten = 15.000 = circa 2000 liter benzine * 1.5 = 3000 euro. LPG waarschijnlijk 2200 liter (minder energie in LPG) = 1650 euro. Dus 1350 euro minder kosten aan brandstof, maar 788 euro meer aan wegenbelasting = 562 winst.

4000 / 562 = 7 jaar...

En dan heb je ook nog kans op extra kosten, en mis je reservewiel
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Nou, ik weet niet waar jij woont, maar LPG is buiten de snelweg om in Amersfoort 48 Cent. V8? Ik ben 3K inclusief electrisch klepsmeersysteem kwijt. (heb ook een V8) Dan heb je een Vialle, 1 v/d duurste installaties. Je kan ook voor 2K + 300 voor elect. klepsmeersysteem uitgeven aan BRC, Jouw rekensom tav LPG wegenbelasting zal ik eens controleren, maar never nooit dat je 66 Euro per mand extra betaald aan LPG G3. LPG kosten zijn dus 1100 Euro per jaar ipv 1650. Stel dat je gelijk hebt met wegenbelasting, dan is het dus in geval van BRC 2500/1900 is veel minder dan 2 jaar....
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Marc Apeldoorn schreef: 17.04.2020 - 18:29 Nou, ik weet niet waar jij woont, maar LPG is buiten de snelweg om in Amersfoort 48 Cent. V8? Ik ben 3K inclusief electrisch klepsmeersysteem kwijt. (heb ook een V8) Dan heb je een Vialle, 1 v/d duurste installaties. Je kan ook voor 2K + 300 voor elect. klepsmeersysteem uitgeven aan BRC, Jouw rekensom tav LPG wegenbelasting zal ik eens controleren, maar never nooit dat je 66 Euro per mand extra betaald aan LPG G3. LPG kosten zijn dus 1100 Euro per jaar ipv 1650. Stel dat je gelijk hebt met wegenbelasting, dan is het dus in geval van BRC 2500/1900 is veel minder dan 2 jaar....
Ah das goed om te horen, ik dacht dat LPG tegenwoordig duurder was. Allright dan is het 3000 eur benzine - 1100 LPG = 1900 euro.
Mijn XC90 staat op 2183 kg, dus nog ff wat meer wegenbelasting zelfs. Is 130 euro per maand (Gelderland). Op LPG is het 605/3 = 201 euro. Dus zelfs 71 euro extra.
Jij woont toch ook in Gelderland? Scheelt dus 840 euro wegenbelasting. Dus 1060 euro winst voor LPG. Dat is dan 3 jaar, stukken beter dan die 7 jaar iig.

Waar heb jij de boel laten inbouwen? En hoe lang rijd je er al mee rond? Ik zit er aan te denken om mijn auto eind volgend jaar als Youngtimer over te nemen, dan is het weer een stukje goedkoper.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

Amersforort tegenwoordig, dus Utrecht.. En ik rij 40.000 km per jaar, dus ik hoef geen rekensom te maken........

Mijn V8 wordt per 1 juli yountimer, in juni laat ik er door Henk Boertien een Vialle onderbouw van 72L inzetten met electronisch klepsmering.
Maar rij nu oa. een V7- R uit 2003 die inmiddels 405.000 km op Vialle heeft gelopen met 0.0 onderhodu aan de Vialle.
Overigens als ik echt gas geef met de V70 dan rij ik op benzine voor behoud van motor en kleppen, just to be sure...
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
t5power
5th Gear member
Berichten: 2109
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Marc Apeldoorn schreef: 17.04.2020 - 19:53 Ah das goed om te horen, ik dacht dat LPG tegenwoordig duurder was. Allright dan is het 3000 eur benzine - 1100 LPG = 1900 euro.
Mijn XC90 staat op 2183 kg, dus nog ff wat meer wegenbelasting zelfs. Is 130 euro per maand (Gelderland). Op LPG is het 605/3 = 201 euro. Dus zelfs 71 euro extra.
Jij woont toch ook in Gelderland? Scheelt dus 840 euro wegenbelasting. Dus 1060 euro winst voor LPG. Dat is dan 3 jaar, stukken beter dan die 7 jaar iig.
40k, ja dan is het een no-brainer. Bedankt voor de tip.
Ik heb nog eens nagekeken, in sept 2017 XC90 gekocht, 161k nu 188k. Dus geen 15k maar 11k per jaar. Even narekenen:

11k = 1571 liter benzine = 2357 euro
11k = 1833 liter LPG * 0.5 = 915 euro

verschil = 1442 euro - 840 wegenbelasting = 600 euro. Dan rijd ik na 4 jaar met winst.

Nog wel een dingetje is dat er niet echt op mijn woon-werk-verkeer LPG te tanken valt. Dan zou ik dus naar naburig dorp moeten om te tanken, en dat ongeveer 1x per 1.5/2 weken.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Sindbad
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 24.06.2020 - 14:12

Ik heb een LPG-systeem met aparte klepsmering, kostte mij 2700 euro.
Onderbouw-tank reed ik 350 km mee
Gezien verbruik van 1 op 6-7 heb ik een tweede tank laten inbouwen, rechts achterin (kosten 1200 euro).
Is erg prettig, nu is de capaciteit 120 liter, 700 km.
De LPG-smering is door een klein tankje met FlashLube; die zijn los nogal duur (15 euro voor 500? ml). Ik heb er eentje aangepast met een vuldop bovenop, de LPG-olie kun je via internet in een 5-liter tankje voor 70 euro kopen, scheelt veel. Bijvullen via een trechtertje en tankje laten zitten. Voor nood heb ik er wel 1 los bij me.
Sjefi
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 03.03.2023 - 22:07

hi,

heb geen topic terug kunnen vinden ...

maar,
is het ook mogelijk om de benzinetank te laten vergroten van een XC90 BJ 2018 ... T8....

Ik wil graag een 70 liter tank eronder..


hoor graag,

mvg

sjef
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Sjefi schreef: 15.09.2023 - 15:16 hi,

heb geen topic terug kunnen vinden ...

maar,
is het ook mogelijk om de benzinetank te laten vergroten van een XC90 BJ 2018 ... T8....

Ik wil graag een 70 liter tank eronder..


hoor graag,

mvg

sjef
Sjef,

Open hier even een topic voor op dit subgedeelte van het forum: viewforum.php?f=175
Je stelt je vraag nu in het XC90 classic deel.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”