XC90 2005 op autogas laten rijden

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart XC70
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 28.05.2010 - 09:43

Beste heren,

Graag zou ik mijn XC90 2.5t uit jan. ‘05 willen laten voorzien van een autogas systeem. Ik heb 3 verschillende offertes opgevraagd en elke partij komt met een eigen merk voorkeur (Prins, BSG, Vialle) en 2 adviseren een kleppensmeersysteem. Mag ik hierover jullie advies?

NB Het gaat mij niet om het goedkoopste systeem of de goedkoopste aanbieder, ik ben op zoek naar wat het beste is voor de levensduur van de motor, etc.

Ik kijk uit naar jullie reactie,


Bart
Laatst gewijzigd door Bart XC70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC90 2.5 T AWD 2005 (LPG-3)
V70 XC 2.4 AWD 2002
S60 D5 2003
V50 2.0 D 2005
V70 2.5 D 2000
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Vialle en Prins zijn bewezen merken.
BSG kent ik niet, BRC wel, reden we vroeger mee in de Chevy ambulances. Beviel prima.
Klepsmeersysteem is denk ik raadzaam, hoewel ik het zelf nooit heb gehad op mijn oudere Volvo's.
Gebruikersavatar
RogerO
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 25.08.2008 - 21:39

In mijn XC90 heb ik een Prins VSI installatie gemonteerd. In het verleden heb ik ook al eens een Vialle installatie gehad in een 940 lpt. Ik heb nu voor een Prins gekozen omdat ik hierbij een grotere tank (dus grotere actieradius) kon monteren. De tank is geplaatst op de plek waar bij de diesels het reservewiel is geplaatst. Hierdoor geen verlies van bagageruimte. Het moest dus een ronde tank worden. Nu was er in die tijd bij Vialle alleen een "donuttank" beschikbaar, terwijl ik voor de Prins installatie tanks beschikbaar zijn waarbij ook het middendeel gebruikt wordt. Omdat er in de tank ook geen pomp geplaatst hoeft te worden, levert dit uiteindelijk de grootste netto inhoud.

De auto heeft in zes jaar tijd inmiddels bijna 160.000 km gelopen op LPG. Er is een klepsmeersysteem gemonteerd, maar of dat echt nodig is weet ik niet. Bij mijn twee vorige auto's (V90 met Prins VSI en 940 met Vialle) was er geen smeersysteem gemonteerd, maar bij beiden ook nooit motorische problemen gehad die aan de LPG geweten konden worden.
Het voordeel van een Vialle installatie is wel weer dat die iets netter oogt onder de motorkap omdat de gasslangen veel dunner zijn omdat er vloeibaar gas geïnjecteerd wordt. (Maar als de motorkap dicht is zie je dat natuurlijk niet :).

Uiteindelijk zal het niet zoveel uitmaken of je voor Vialle of Prins kiest, maar ik wil je wel adviseren om naar een deskundig inbouwstation te gaan. Daarmee kun je een hoop problemen in de toekomst voorkomen.

Roger
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
Gebruikersavatar
palski
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 30.04.2008 - 23:21

Ik heb in januari een Prins VSI in laten bouwen met bijbehorend klepsmeersysteem.
Er zit een grote tank in op de plaats van het reservewiel volgens mij een 77ltr tank waarbij ik bijna 64ltr in krijg en dus goed voor 400+ km (tussen 400 en 460 afhankelijk van de rit en rechtervoet)
Ik heb hem bij Mesman inlaten bouwen en die hadden al eerder een installatie voor mij ingebouwd. Het zit er erg netjes in en denken mee over plaatsing van vulplek en schakelaar.
Nu ongeveer 23.000 km verder en heel tevreden over.

Veel succes met de offerte's en ik kan Mesman aanbevelen en heeft veel ervaring met Volvo's.
XC90 Scarab Green Pearl (2003)

V70n 2001
V70XC 1999
850 1996
240 1981
V90 1992
Gebruikersavatar
Koffiemolen
2nd Gear member
Berichten: 130
Lid geworden op: 21.11.2013 - 11:30

Ik hetzelfe met mijn XC70 2.5T MY2004. Bij 371.000 km een Prins VSI late inbowuen met klepsmeersysteem. Ben nu 50k verder. Probleemloos. Ook 78 liter ringtank, geheel verzonken, kan 65 liter in. Met een XC70 kom je daar dan iets verder mee. Maar mijn volgende zou ook een XC90 2.5T met LPG mogen zijn. die laat ik dan ook graag weer zelf inbowuen bij een goed inbouwstation.
Volvo XC40 recharge RWD ER Ultimate MY2024
Volvo C30 2.0 Summum MY2008
Volvo XC70 2.5T geartronic MY2004 LPG3 480k
Citroen ID20 break '74
Citroen 2CV4 '74
Citroen Mehari '77
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Hier een 2.5t (in een S60) met Vialle LPi systeem, met elektrisch smeersysteem. Werd aangeraden voor een turbomotor vanwege de extra hitte.
67 liter tank waar 50 liter in gaat, bijna 500 km (maar kleinere en lichtere auto). In Assen laten doen voor 2700 euro, terug verdiend in 10 maanden en 33.200 km.
Geen problemen verder, ik merk niet dat hij er in zit behalve bij het tanken.

Collega heeft een S80 2.5t en heeft in Groningen voor 400 euro minder een BRC systeem laten inbouwen, inc smeersysteem. Bevalt hem ook goed, zit een iets grotere tank ik dacht ik.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
Bart XC70
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 28.05.2010 - 09:43

Even een update, inmiddels de eerste 10.000 km. met een Vialle systeem (met kleppensmeersysteem ingebouwd door Henk Boertien in Wezep) en het rijdt super. Geen merkbaar verschil met benzine, behalve in de portemonnee natuurlijk : - )
XC90 2.5 T AWD 2005 (LPG-3)
V70 XC 2.4 AWD 2002
S60 D5 2003
V50 2.0 D 2005
V70 2.5 D 2000
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”