Ik ga een XC90 kopen en wil graag advies

Plaats reactie
PetrusWanst
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.07.2019 - 11:18

Goedemorgen ik ga binnenkort een XC90 summum kopen met 320.000 km van 2006 D5 diesel autm 6 versnellingen onderhouds geschiedenis aanwezig waar moet ik opletten? alvast bedankt
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

nou maak in ieder geval een proefrit en ga gelijk langs bij een Volvo dealer voor een aankoopkeuring
mocht de verkopende partij dat niet leuk vinden , dan gewoon laten staan
heb je een linkje?
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Jij gaat in elk geval letten op:

- staat van de aandrijflijn en de AWD
- of het roetfilter nog aanwezig en werkend is, de EGR niet dichtgezet en regeneratie is weggeschreven
- of er geen vreemdsoortige tuning op is gezet
- de onderhoudshistorie checken bij diegene die er voor getekend hebben
- of de auto schade heeft gehad en zo ja, welke schade

En laat een aankoopkeuring doen door een Volvo dealer. Gaat er iets kapot ben je redelijk aan de beurt met een XC
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Roetfilter, egr en wegschrijving wordt lastig controleren. Zelfs in Vida is dat geloof ik zo'n beetje onzichtbaar.

Let trouwens ook goed op de geartronic hoe deze van verzetten wisselt. Ook tussen vooruit en achteruit of dat niet met een klap gebeurd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Collega kocht onlangs een V70NN, Italiaanse import en niet te duur en het ding had bijna 3 ton gelopen. Het betrof een 2.4D in de 175 PK uitvoering. Dus....of ik er eens naar kon kijken...en dat heb ik gedaan. Stukje rijden....conclusie: dit is geen 175 PK, deze heeft meer want het ding trok de klinkers uit de straat/liet het asfalt in plasjes achter. Blik onder de auto....geen roetfilter te zien. Was er tussenuit gehaald met een haakse slijper en er was een stuk buis weer ingelast. Ergo: welke tuning er in zit is niet bekend. Auto voldoet niet aan de typegoedkeuring want heeft geen roetfilter meer......en vul de rest maar in.
Bedragen zijn mij niet bekend maar mogelijk dat diegene die ze wel kent even de rekensom van de kosten voor originele software, roetfilter etc eens kan posten?

Wees scherp en kritisch bij aanschaf van een gebruikte diesel, voor je het weet koop je er eentje die niet aan de eisen voldoet.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als hij er echt tussen vandaan is gehaald dan is het duidelijk.
Andere methode die veel vaker wordt gedaan is leeghalen en terug plaatsen en vertel jij dan maar eens het verschil.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Klopt, dan moet je de diepte van de software in. En dat duurt niet lang meer dan gaat dat gebeuren.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

AWD testen kan bij droge omstandigheden nog wel beetje lastig zijn. Maar dat zou ik aanraden, probeer eens het liefst met warme motor vanuit stilstand fors op te trekken. Ik heb een jaar lang gereden met mijn XC90 V8 zonder AWD... merkte het eigenlijk niet eens, kwam uit een FWD V70 T5. Maar met sneeuw en regen merkte ik toch dat de voorwielen doorsloegen. 1 sensortje vervangen en alles werkt weer en het verschil is, onder natte/gladde omstandigheden enorm. Als weg nat is moet je dus zonder wheelspin hard op kunnen trekken.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Sommigen zijn wel eerlijk over wat er aan hun diesel is veranderd: viewtopic.php?t=82982&page=1&fup=1632419#real1632419
Ik denk dat TS er goed aan doet om bij de auto van zijn keuze een aankoopkeuring te laten doen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij mijn auto zat destijds de factuur met omschrijving van wat gedaan was er ook gewoon netjes bij
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
ElzingaXC
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 28.05.2019 - 09:05

- automaat bak: moet netjes en zonder schokken op en terugschakelen, zonder toerentalschok (shift flare) vooral bij rustig optrekken. geen bijgeluiden geven. bak moet niet lang "nadenken" als je m in R of D zet, auto moet na inschakelen R of D direct gaan rijden.
-is bakolie regelmatig ververst? 320dkm is best wat voor de geartronic, zeker bij weinig onderhoud.
- airco: controleer de staat van de condensor (soort radiateur vooraan) check op steenslag beschadigingen etc. check werking van airco sowieso
- awd: creeer op een grasveld voorwielspin, awd moet snel aangrijpen bij voorwielspin
- let op vocht onder matten of muffe geur, opendak afvoer wil nog weleens verstopt raken (dacht dat t pre facelift erger was, weet niet)
- ongelijkmatige slijtage voorwielen kan slechte uitlijning of versleten draagarm rubbers zijn, vraag sowieso wanneer draagarm rubbers vervangen zijn
- draai even bij stilstand wielen even helemaal naar links en rechts. "klonkjes" duiden op speling, gaat sturen erg zwaar? check dan even stuurbekrachtiging op lekken of pomp. stuurhuis ellende is duur.
- glaasjes koplampen, willen nog wel eens dof worden

dat waren mijn twee centen. Wat vragen ze ervoor eigenlijk?
PetrusWanst
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.07.2019 - 11:18

Iedereen bedankt voor de adviezen de prijs die ik ga betalen indien goed is 6800E
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Tja, wat kunnen we daar van zeggen? Eerst zien, voelen en berijden en dan kunnen we pas een oordeel geven. Is het ding goed dan ga je er een paar jaar voor weinig plezier van hebben.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

kom op man , toon een beetje fatsoen, zet ff een linkje of plaats fotos van de wagen
En wat veel belangrijker is meld je even aan op de daarbijbehorende pagina
anders is niemand nog genegen om je ergens mee van dienst te zijn
keep calm!, your randomizer is running
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”