XC90 2003 met pech in Frankrijk

joost_goes_volvo
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.08.2019 - 21:30

Sinds 2 maanden ben ik trotse eigenaar van een Volvo xc90 2.9 T6 awd uit 2003. 150 dzd op de teller, ingevulde onderhoudsboekjes, de op het oog goede technische staat én een vrijwel onbeschadigd beige interieur trokken me over de Volvo-streep.

Wel wat klussen gehad (koplampen laten polijsten, vastgeroeste achterruitenwissermotor weer gangbaar gemaakt, achterdeuren konden van binnenuit niet open (de kabel was uit de bevestiging geschoten), Jack-It autoalarm uit laten bouwen (werkte erg onhandig), 2 alu velgen aan de linkerzijde laten opschuren omdat de band lekte op de velg, de dichtgeroeste 7 polige stekkeraansluiting vervangen voor een nieuwe, de homokineet links voor tikte en dus vervangen én de automaat bak preventief laten spoelen). Ben er net achter dat er nog een dingetje is met de airco maar dankzij deze site weet ik dat dat mogelijk de magneetkoppeling is, daar ga ik nog mee aan de slag.

Afgelopen maandag op vakantie mét caravan achter de Volvo. En trots dat we waren dat de combinatie fluitend door de bergen ging! Over het benzineverbruik hebben we het maar even niet, maar het rijden was echt een genot! Totdat....

Na circa 700 km rijden begint ineens het stuur te trillen en de auto links voor te stuiteren, alsof je over een rijtje kuilen in het wegdek stuiterde!! We reden op de snelweg ongeveer 90 km/h. Gelijk de snelheid eruit gehaald omdat ik in eerste instantie dacht dat er iets met het wegdek was maar ik hoorde of zag verder niks. Na voorzichtig weer wat snelheid te hebben gemaakt kwam het stuiteren weer terug, dus gelijk weer de snelheid eruit en richting vluchtstrook. De afrit was gelukkig vlakbij. Daar de ANWB gebeld en de hulpverlening kwam op gang. We zijn naar een garage gesleept die het euvel onderzocht maar het niet kon oplossen: met de Franse monteur zelfs een rondje gereden omdat hij het probleem niet kon vinden (en inderdaad kwam de heftige trilling er rond 90 km/h weer in). Nadat hij de rem nog had onderzocht kwam hij tot de conclusie dat dit wel een probleem met de transmissie moest zijn. En omdat heel Frankrijk dit niet kan oplossen gaat de Volvo op transport retour naar Nederland. Dankzij de ANWB hebben we met een gloednieuwe Peugeot 5008 de vakantie hervat.

Mijn bevindingen tot nu toe:
- het dashboard geeft geen foutmelding en er branden geen waarschuwingslampjes
- de rem en onbalans in de velg links-voor zijn onderzocht door de Franse monteur en waren okay. De aandrijfas links voor oogt goed.
- het loopvlak van de band links voor is behoorlijk beschadigd, het lijkt wel een soort steenslag in het rubber te zitten
- als ik rustig rijd dan hoor je in het begin (na de heftige trilling) heel even wat gekners van staal op staal maar daarna verder niks
- er zit op de aandrijfstang zowel links als rechts een heel klein beetje spelling (max 1 mm) maar dat zat daarvoor ook al zo
- De automaat schakelt nog even vlekkeloos als voorheen

Het vervangen van de homokineet links voor ging overigens niet helemaal zonder slag of stoot. De aandrijfas zat nl vol met bakolie omdat bij de homokineet aan de bakzijde een rond afdekplaatje los in de homokineet lag (!). De homokineet aan de wielzijde is vervangen en de homokineet aan de bakzijde helemaal los gehaald en het ronde plaatje is vastgelast en daarna de boel weer in elkaar gezet, uiteraard goed ingevet.

Nu is mijn vraag, wie weet wat de oorzaak van het ‘stuiteren’ zou kunnen zijn en hoe is dit op te lossen?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Zit er dan nog wel olie in de versnellingsbak?
joost_goes_volvo
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.08.2019 - 21:30

Na het vervangen van de homokineet is de bak gespoeld, er ging iets van 15 of 16 ltr olie in
joost_goes_volvo
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.08.2019 - 21:30

De auto is inmiddels weer terug en bij de garage in Nederland en nagekeken. Aandrijfassen zijn op het oog goed, ze hebben gereden maar komen het ‘stuiteren’ niet tegen. Wel valt op dat de banden aan de voorzijde (zowel links als rechts) behoorlijk ongelijkmatig zijn afgesleten. Op het differentieel voor zitten oliedruppels, achter ook een drupje maar veel minder dan aan de voorzijde.

Wat is mijn volgende stap?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Hoe oud zijn de banden? Er lijken wel hele hakken uit te zijn gekomen, wanneer is er voor het laatst een uitlijning gebeurd? Wissel voor en achter eens en ga nog eens rijden, zelfde rijgedrag?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
joost_goes_volvo
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.08.2019 - 21:30

Ik weet niet hoe oud de banden zijn. Had via marktplaats een setje winterbanden met velg op de kop getikt. Die gaan er nu eerst maar onder.
De garage tast voor mijn gevoel een beetje in het duister over de volgende stap omdat er niet echt iets kapot lijkt.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 956
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Levensgevaarlijk die banden! De DOT-code op de wang heeft de productiedatum aan.
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Na circa 700 km rijden begint ineens het stuur te trillen en de auto links voor te stuiteren, alsof je over een rijtje kuilen in het wegdek stuiterde!! We reden op de snelweg ongeveer 90 km/h.
Is misschien een laag (ply) in de band losgekomen? Kun je aan de buitenkant niets aan zien.
Had via marktplaats een setje winterbanden met velg op de kop getikt. Die gaan er nu eerst maar onder.
Ik zou ook gelijk gaan uitlijnen als ik jou was. Kost de wereld niet, ca. 75 euro.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Ik vind het vervelend dat ik je het slechte nieuws moet brengen maar met gedegen vooronderzoek had je mogelijk iets anders gekocht..

Een XC90 T6 uit 2003, dat is een beruchte wagen en enorme asociale fout van Volvo om ooit op de markt te brengen. Niets dan problemen met als oorzaak die versnellingsbak.

Die bak is gekozen i.v.m. ruimtegebrek door die T6 ipv T5. Er was niets passendst te vinden dus kozen ze maar gewoon een bak die wel past, deze bak heeft een maximum vermogensspecificatie van precies de helft aan PK's en koppel wat een T6 produceert, dat is gewoon vragen om problemen, en die hebben ze ook allemaal veelvuldig.
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11538
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

V70R^2 schreef: Ik vind het vervelend dat ik je het slechte nieuws moet brengen maar met gedegen vooronderzoek had je mogelijk iets anders gekocht..

Een XC90 T6 uit 2003, dat is een beruchte wagen en enorme asociale fout van Volvo om ooit op de markt te brengen. Niets dan problemen met als oorzaak die versnellingsbak.

Die bak is gekozen i.v.m. ruimtegebrek door die T6 ipv T5. Er was niets passendst te vinden dus kozen ze maar gewoon een bak die wel past, deze bak heeft een maximum vermogensspecificatie van precies de helft aan PK's en koppel wat een T6 produceert, dat is gewoon vragen om problemen, en die hebben ze ook allemaal veelvuldig.
Zullen we eerst even afwachten of het daadwerkelijk de versnellingsbak is?
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
joost_goes_volvo
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.08.2019 - 21:30

Gisteren de Volvo weer opgehaald bij de garage. De garage is het ‘stuiteren’ niet tegengekomen tijdens hun testritten. De data van de auto is vergeleken met de data tabellen van Volvo (zoals omloopsnelheden, wielsnelheden etc etc) en die zijn precies zoals ze horen te zijn. ABS ringen gecontroleerd, aandrijfassen gecheckt en de speling op de assen gecheckt. Van het differentieel achter is de olie visueel gecheckt en die was prima. De druppels op het differentieel voor zijn volgens de garage niet zorgwekkend, hoort er een beetje bij. Een mogelijke verklaring was een elektronische storing in een van de modules en/of de auto heeft langere tijd stil gestaan en dat er iets was met het binnenwerk van het differentieel (beetje vertaald in m’n eigen woorden
joost_goes_volvo
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.08.2019 - 21:30

-KJ- schreef: Levensgevaarlijk die banden! De DOT-code op de wang heeft de productiedatum aan.
De nu inmiddels vervangen banden zijn bijna 10 jaar oud :'(
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Bart schreef:
V70R^2 schreef: Ik vind het vervelend dat ik je het slechte nieuws moet brengen maar met gedegen vooronderzoek had je mogelijk iets anders gekocht..

Een XC90 T6 uit 2003, dat is een beruchte wagen en enorme asociale fout van Volvo om ooit op de markt te brengen. Niets dan problemen met als oorzaak die versnellingsbak.

Die bak is gekozen i.v.m. ruimtegebrek door die T6 ipv T5. Er was niets passendst te vinden dus kozen ze maar gewoon een bak die wel past, deze bak heeft een maximum vermogensspecificatie van precies de helft aan PK's en koppel wat een T6 produceert, dat is gewoon vragen om problemen, en die hebben ze ook allemaal veelvuldig.
Zullen we eerst even afwachten of het daadwerkelijk de versnellingsbak is?

Heb het geen moment gehad over de huidige problemen, enkel dat je in de toekomst een hoop bak-ellende kan verwachten, en een onderbouwing waarom. Rij je heel rustig en zonder trailers/caravan dan kan het heel lang goed gaan.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@Joost, gewoon genieten van die mooie dikke XC90. Je hebt banden vervangen en andere onderdelen en aan de PC gehangen.
Alles weer gecheckt en rijden maarrrrr

De mensheid lijdt het meest aan het lijden dat men vreest! :D
Bob
Laatst gewijzigd door Bover op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: taal
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
joost_goes_volvo
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 02.08.2019 - 21:30

Moet ik maar afwachten tot het ‘stuiteren’ weer terugkomst of kan ik preventief iets doen? En mijn lidmaatschap van de ANWB nog maar miet opzeggen :-/ !

Moet ik voor de nieuwe banden nog ergens op letten omdat het een AWD is? Of mag er elk merk op mits juiste snelheidscode en gewicht ?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

joost_goes_volvo schreef: Moet ik maar afwachten tot het ‘stuiteren’ weer terugkomst of kan ik preventief iets doen? En mijn lidmaatschap van de ANWB nog maar miet opzeggen :-/ !

Moet ik voor de nieuwe banden nog ergens op letten omdat het een AWD is? Of mag er elk merk op mits juiste snelheidscode en gewicht ?
Ik zou nieuwe banden nemen met een gewichtscode van minmaal 97.! Hier in Frankrijk leggen ze zoals in NL geen draagkracht 91 op zo een zware auto.

Reinforeced, ik heb dat ook gedaan en de wangen van die banden zijn steviger en je "waggelt" wat minder en ligt wat mij betreft wat lekkerder op de weg. WAt merk betreft is persoonlijk. Latidude van Michelin gaan goed onder XC als je door de wei wilt trekken met aanhanger hebben die iets meer grip dan de gewone zomerbanden.
Succes Bob
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2647
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Gokje: het was lekker warm toen het gestuiter begon?
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20666
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Banden? Ik zou voor gewichtsklasse 100 of 104 gaan... Vergeet niet dat elke as bijna 1500 kg mag dragen. Dan is 800kg banden de betere keuze.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Msuidgeest schreef: Banden? Ik zou voor gewichtsklasse 100 of 104 gaan... Vergeet niet dat elke as bijna 1500 kg mag dragen. Dan is 800kg banden de betere keuze.
De 104 dat is wel een stijve band dacht ik maar je hebt wel erg harde steun in de bochten, ik heb ze een keer onder mn XC70 gehad in 2008 als winterband maar vond ze iets te weerbarstig zeg maar. Maar ja comfort is persoonlijk en draagkracht 104 is meer dan ruim voldoende.
Ik rij nu met 97 banden en dat bevalt goed zeker op de slechte wegen hier in de Morvan elke dag. .
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11538
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

V70R^2 schreef:
Bart schreef:
V70R^2 schreef: Ik vind het vervelend dat ik je het slechte nieuws moet brengen maar met gedegen vooronderzoek had je mogelijk iets anders gekocht..

Een XC90 T6 uit 2003, dat is een beruchte wagen en enorme asociale fout van Volvo om ooit op de markt te brengen. Niets dan problemen met als oorzaak die versnellingsbak.

Die bak is gekozen i.v.m. ruimtegebrek door die T6 ipv T5. Er was niets passendst te vinden dus kozen ze maar gewoon een bak die wel past, deze bak heeft een maximum vermogensspecificatie van precies de helft aan PK's en koppel wat een T6 produceert, dat is gewoon vragen om problemen, en die hebben ze ook allemaal veelvuldig.
Zullen we eerst even afwachten of het daadwerkelijk de versnellingsbak is?

Heb het geen moment gehad over de huidige problemen, enkel dat je in de toekomst een hoop bak-ellende kan verwachten, en een onderbouwing waarom. Rij je heel rustig en zonder trailers/caravan dan kan het heel lang goed gaan.
Precies, je hebt het niet over het huidige probleem maar steekt van wal dat dit een enorme asociale fout van Volvo is geweest. Denk niet dat TS hier iets mee kan, of op zit te wachten.
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”