Aanschaffen XC90 2003 ivm milieuzones?

Plaats reactie
jargw
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18.08.2018 - 22:25

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw dus een kleine introductie is leuk lijkt me.
Ik ben eigenaar van een Volvo V70 uit 1999, inmiddels mijn 2e V70. Ik rijd heerlijk op LPG en ik zit als een koning in de auto.

Maar laatst begon het te kriebelen. Ik was op zoek naar wat anders, dus ik ben gaan kijken naar een V70 R AWD. Dus ik maak een afspraak met een meneer uit Apeldoorn om een proefrit te maken. Kom ik in een hal waar hij een walhalla heeft met meer dan 50 volvo's. Erg leuk dus. Dus we maken een proefrit en het was natuurlijk erg gaaf. Maar ook in deze hal stonden de XC90's naar me te glimlachen. En mijn initiële zoektocht begon met een XC90, maar door de maandelijkse belastingen dacht ik het maar niet te doen. Toch hebben we ook hierin een proefrit gemaakt en ik was heel snel verkocht. Ik werd standtepede verliefd op deze auto.

Dus mijn onderzoek begon daar. En mijn vraag gaat hier ook over.
Ik ben ondernemer dus een auto die 15 jaar of ouder is, is voordelig voor me ivm de youngtimer regeling.

In verband met de milieuzones weet ik niet of het nog wel verstandig is om een diesel te kopen. Ik weet dat Arnhem nu de strengste regels heeft en zij laten geen diesels meer toe van voor 2004.
- Nu, verandert dit ieder jaar? Wordt dit ieder jaar opgeschoven of blijft het hierbij?
- Hebben die milieuzones nou meer te maken met CO2 uitstoot of meer met fijnstof/roetfilter?
- Nu is een investering in een auto altijd slecht dat weet ik, maar zouden jullie het wel of niet adviseren om nog zo'n oudje te kopen?

Ik hoor graag van jullie, bedankt.
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Voor zover ik het weet:
Euro 3 wordt bijna overal (grote steden) verboden, Utrecht bijvoorbeeld in 2019.
Euro 3 in de D5 betekend de 163 pk diesel, euro 4 betekend de 185 pk diesel.
Het heeft meer met de randapparatuur te maken zoals de diesel partikel filter etc.
Naar het schijnt kunnen de grote duitse steden een grote stap maken tussen euro 3/4 tot en met autos van bouwjaar 2014.
M.a.w. Wil je een diesel en moet je weleens in de grote steden zijn dan zou ik geen diesel meer overwegen.
Hoef je daar niet te zijn dan kan het nog jarenlang goed gaan, maar je kunt wel nagaan wat al dat diesel geneuzel met je restwaarde van je XC90 doet.
Als het de gemeente om het CO2 uitstoot en milieu te doen zijn geweest dan kunnen ze beter kijken naar de bio industrie.
jargw
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 18.08.2018 - 22:25

Dank je voor je antwoord KWW. Dus een LPG versie zou dan veel verstandiger zijn, ook ivm de brandstofkosten die veel lager zijn. Maar ws zijn de onderhoudskosten wel iets hoger dan de diesel.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Beste tip van mijn kant: volg je hart en geniet van het moment nu! En als ik het lees ben je al verkocht voor een XC90 en ik begrijp dat helemaal!! Wat de overheid doet kun je toch niet van op aan en ik zou me daar zeker niet al te veel door laten leiden.
Bij mij kriebelt het ook al weer en het zou zo maar kunnen dat ik de V60 vanaf volgend jaar alleen zakelijk ga rijden en er een XC90 naast zet...…
Als ik de afschrijving zie op een XC90 dan lijkt dat haast nihil te zijn over het afgelopen jaar. Blijkbaar zijn die dingen ondanks de diesel motor en alle heisa daarom omheen nog steeds erg geliefd en veel gevraagd met dito gevolg voor de prijs.
Kost wat maar dan heb je ook wat.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
kww
3rd Gear member
Berichten: 417
Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
Locatie: Nieuwe Pekela

Kostenplaatje diesel vs lpg valt bijna altijd in het voordeel van de lpg.
Actieradius is wel minder meestal.
Diesel onderhoudskosten vs lpg onderhoudskosten kun je met een diesel ook aardig leeglopen.
Denk aan de egr, dpf, injectoren.
Advies hierboven zou ik ook ter harte nemen, probeer in beide een proefritje te maken en kijk dan of je de nadelen erg vind.
Gebruikersavatar
passenger
3rd Gear member
Berichten: 279
Lid geworden op: 15.02.2007 - 23:57
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Yamaha V8 op lpg lijkt me geen verkeerde keus

:devil:
Er had hier een héél intelligente tekst kunnen staan

940 TD Polar 94 - XC70 D5 MY05 - XC90 Executive - MY12 - D5 200
Gebruikersavatar
JonathanXC90
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 09.10.2020 - 17:55

Hierbij de meeste recente wet harmonisering milieuzones in nederland die dus gelden voor alle steden de komende jaren. Dit geldt alleen voor diesels andere brandstoffen zijn gewoon mogelijk.
Wet-harmonistatie-milieuzones-stb-2019-398-def(1).pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC90, Geartronic, 2004, benzine, 2.9l, 316 pk, Heico tuning
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Een XC90 V8 is een zeer schone motor, dus zeer goed voor het milieu:

https://www.media.volvocars.com/global/ ... eases/5015
First launch of petrol V8 to meet ULEV II
The new engine from Volvo is the cleanest petrol V8 on the market today. It meets the American ULEV II (Ultra Low Emission Vehicle, stage II) – which no other petrol V8 has yet managed.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Volvo-Renkum
2nd Gear member
Berichten: 158
Lid geworden op: 01.07.2020 - 17:54
Locatie: Oosterbeek

Op onze XC90D5 (Euro 4) uit 2007 zit een groene (+4) sticker, waarmee ik ook in de meeste Duitse steden nog steeds welkom ben. Zelfs in een uiterst beperkt deel van Berlijn. Mits ik dan rechtstreeks naar een doel (Lafayette bijvoorbeeld) toerijd (...).

Ook ben ik in de binnenstad van Arnhem nog steeds welkom.

Het verbruik van de mijne, sinds kort voorzien van een Polestar-upgrade, is ongeveer 1 op 12 gemiddeld. Ik tank geregeld voor een literprijs tussen €1,00 en €1,10 (Esso, BP of Shell).

Maak me er niet meer druk om.
Audi A3 1.8 Ambition (1999)
S40 2.0 Edition II (2008)
V60 2.0 B3 Inscription HS Edition (2020)
C70 2.4i aut. Summum (2009)
XC90 D5 aut. Momentum (2007)
V40 T2 Polar+ (2019)
C30 T5 Summum (2007)
V70 2.5T AWD Four-C Summum (2006)
S80 2.4 170 pk. Momentum Graphite (2005)
960 3.0 24V Oxford Line (1996)
945 Lpt Limited Edition (1998)
V70 2.4 170 pk. Europa (1999)
S70 2.0 (1998)
850 2.5 140 pk. Holiday (1996)

Volvo! What else?
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”