Beste XC90 gebruikers
Ik hoor tegenstrijdige geluiden over het (preventief) onderhoud van de automaatbak. Sommige dealers zeggen, "niet aankomen, zolangs er niks is, kan het preventief spoelen alleen averechts werken", terwijl andere zeggen "elke 50k spoelen, dat voorkomt een kapotte automaatbak"
Het viel mij op tijdens zoeken van occasion, dat bij 250k km of meer, er best veel xc90 de automaatbak vervangen hadden (5000 euro grofweg).
Wat zijn de ervaringen bij jullie? Wat is waar? Is de automaatbak echt zo gevoelig en moet ik rekening houden met regelmatig spoelen of zelfs vervanging?
De occasion heeft 230k op de teller, vandaar....
Alvast bedankt voor je feedback
Flex
Automaatbak onderhoud?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Olie vervangen kan natuurlijk geen kwaad, het wordt warm/koud en als je dat maar vaak genoeg doet zakt de kwaliteit van de olie vanzelf tot onder het vriespunt. De manier waarop olie vervangen wordt is niet iedereen het over eens, de (power)flush of ouderwets aftappen en weer bijvullen heeft beide zijn voor en nadelen.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8103
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik heb mijn bak op 170.000km laten flushen bij GS, schakelt echt wel soepeler nu.
GS raadde me aan het om de 80.000km te laten doen, maar dat vind ik wel erg snel.
Ik denk dat je pas problemen kan krijgen als je bij echt hoge tellerstanden en erg vevuilde olie gaat flushen, dan zou er wel eens het een en ander kunnen loskomen wat er al een hele tijd ingebakken zit.
Ik heb er in ieder geval geen spijt van, mijn bak gaf voor de flush af en toe een brute schok bij het terugschakelen als ik gas loste, dit heb ik na de flush niet meer ondervonden.
GS raadde me aan het om de 80.000km te laten doen, maar dat vind ik wel erg snel.
Ik denk dat je pas problemen kan krijgen als je bij echt hoge tellerstanden en erg vevuilde olie gaat flushen, dan zou er wel eens het een en ander kunnen loskomen wat er al een hele tijd ingebakken zit.
Ik heb er in ieder geval geen spijt van, mijn bak gaf voor de flush af en toe een brute schok bij het terugschakelen als ik gas loste, dit heb ik na de flush niet meer ondervonden.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 457
- Lid geworden op: 17.09.2010 - 17:35
Veel positieve en negatieve dingen over gehoord.
Mijn Volvo dealer gaf aan dat verversen altijd goed is, maar powerflushen zeker niet altijd goed is omdat dit wel eens het e.e.a. los maakt wat dan problemen geeft. Mijn bak functioneert prima en wil dit risico dus niet lopen.
Mijn XC90 D5 heeft nu 166.000km op de teller en de olie ververs is als het tijd is, maar ik powerflush hem niet.
Mijn Volvo dealer gaf aan dat verversen altijd goed is, maar powerflushen zeker niet altijd goed is omdat dit wel eens het e.e.a. los maakt wat dan problemen geeft. Mijn bak functioneert prima en wil dit risico dus niet lopen.
Mijn XC90 D5 heeft nu 166.000km op de teller en de olie ververs is als het tijd is, maar ik powerflush hem niet.
Laatst gewijzigd door chris2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 D5 2009 Ocean Race
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2266
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ik zou zeker geen deel verversingen doen. Zonde van de atf olie ook.
Powerflush methode of de volvo spoel methode, en geen andere.
Powerflush methode of de volvo spoel methode, en geen andere.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2266
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Dit is wat er in Vida (Volvo) staat, zie bijlage. persoonlijk vind ik dat ze het met te weinig olie doen. Ik raad dus aan dat met meer liters te herhalen.
Onderhoud aan een automaat is dus zeker zinvol als deze vervuild is.
Onderhoud aan een automaat is dus zeker zinvol als deze vervuild is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- nielsvb
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 25.07.2008 - 16:06
Dank, super bruikbaar!
-------------------------------------------------------------------------------------
Volvo XC60 2011 2.0T Summum, V60 2022 T6 Recharge Inscription
Volvo XC90 2003 2.5T AWD Momentum
Volvo V40 2014 D4 Momentum
Volvo V70 2011 D3 Momentum
Volvo C30 2007 1.8i Kinetic
Volvo V40 2000 1.8 Europa
Volvo XC60 2011 2.0T Summum, V60 2022 T6 Recharge Inscription
Volvo XC90 2003 2.5T AWD Momentum
Volvo V40 2014 D4 Momentum
Volvo V70 2011 D3 Momentum
Volvo C30 2007 1.8i Kinetic
Volvo V40 2000 1.8 Europa
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Preventief spoelen is tegenwoordig wel de standaard, en niet alleen bij Volvo. Interval bij normaal gebruik elke 100 dkm en bij intensief gebruik (zware aanhanger, taxi) elke 60 dkm.
Bij onze C70 GT ook laten powerflushen bij 200 dkm (bij aanschaf en bij de Volvo-dealer). De bak schakelde duidelijk minder soepel als dat ik gewend ben van de Spider Q-tronic (ook Aisin AT-6). Er kwam werkelijk zwarte drab uit, zelfs met bezinksel. Resultaat: weer een soepel schakelende bak.
Voor het geld hoef je het niet te laten. Afhankelijk wat het type bak kun je bij de specialist al terecht voor EUR 250. De dealer was voor de C70 wel wat duurder.
Mijn advies: goede proefrit maken en als de bak goed (soepel) schakelt, dan is er niets aan de hand. Bij eventuele aanschaf zou ik met 230 dkm (als de bak nog niet gespoeld is) wel preventief een powerflush laten doen.
Bij onze C70 GT ook laten powerflushen bij 200 dkm (bij aanschaf en bij de Volvo-dealer). De bak schakelde duidelijk minder soepel als dat ik gewend ben van de Spider Q-tronic (ook Aisin AT-6). Er kwam werkelijk zwarte drab uit, zelfs met bezinksel. Resultaat: weer een soepel schakelende bak.
Voor het geld hoef je het niet te laten. Afhankelijk wat het type bak kun je bij de specialist al terecht voor EUR 250. De dealer was voor de C70 wel wat duurder.
Mijn advies: goede proefrit maken en als de bak goed (soepel) schakelt, dan is er niets aan de hand. Bij eventuele aanschaf zou ik met 230 dkm (als de bak nog niet gespoeld is) wel preventief een powerflush laten doen.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999