verbeteren wegligging XC90 D5 uit 2011

Plaats reactie
themull
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:15

Hej,
ik vind onze XC90 tijdens het rijden met zijwind, of tijdens bochtenwerk, tamelijk onzeker. Iets wat denk ik hoort bij zo'n grote auto, maar ik vind het irritant.

Nu wil ik de wegligging verbeteren: doel is om de wagen strakker op de weg te laten rijden, strakker te sturen , en minder gevoelig te maken voor zijwind.
Op mijn V70 had ik inserts geplaatst in de subframe rubbers om maar wat te noemen. Ik vond de auto daarna fijner sturen.

wie heeft er ervaring met het verbeteren van de wegligging van een XC90 ? en goede adressen waar ik het materiaal kan kopen en tevens kan laten monteren?
Volvo XC90 D5 2012
Volvo V70 D5 2005
Gebruikersavatar
sander69
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 09.11.2013 - 20:10
Locatie: Zwolle

Ik heb geen idee of je dit kan doen bij een XC90, maar ik volg dit topic even..

ik vind mijn XC90 ook vrij lomp met zijwind of bochtenwerk... zal zeker te maken hebben met de omvang en het gewicht.
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb 120K met een XC90 van MY2007 gereden. Zijwind had ik totaal geen last van (dat is in een Toyota Aygo wel anders). Voor het bochtenwerk moet je inderdaad geen XC90 hebben, allemaal veel te soepel en helt enorm over.
Uitlijning eens controleren?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
sander69
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 09.11.2013 - 20:10
Locatie: Zwolle

Gouwe schreef: Ik heb 120K met een XC90 van MY2007 gereden. Zijwind had ik totaal geen last van (dat is in een Toyota Aygo wel anders). Voor het bochtenwerk moet je inderdaad geen XC90 hebben, allemaal veel te soepel en helt enorm over.
Uitlijning eens controleren?
Bij mij is de XC90 net uitgelijnd, dus dat kan er niet meer te maken hebben.
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Inserts doen een hoop, slechte of oude draagarmen zorgen ook voor een slechte rechtuitstabiliteit, dus misschien een goed idee (preventief) mee te pakken als ze al op leeftijd zijn..

Die dkke sway-bars van IPD veranderen het karakter van de auto ook volledig, bij mijn AWD een wereld van verschil, veel minder overhellen en de grip in bochten ging enorm vooruit, een absolute aanrader als je graag lekker stuurt.
Laatst gewijzigd door V70R^2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
themull
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:15

V70R^2 schreef: Inserts doen een hoop, slechte of oude draagarmen zorgen ook voor een slechte rechtuitstabiliteit, dus misschien een goed idee (preventief) mee te pakken als ze al op leeftijd zijn..

Die dkke sway-bars van IPD veranderen het karakter van de auto ook volledig, bij mijn AWD een wereld van verschil, veel minder overhellen en de grip in bochten ging enorm vooruit, een absolute aanrader als je graag lekker stuurt.
heb je naast de sway-bars ook een veerpoot brug gemonteerd?
vind je dat je veel moet inleveren op comfort ? vanwege evt extra trillingen enzo?
Volvo XC90 D5 2012
Volvo V70 D5 2005
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Er zitten toch ook subframe-rubbers op deze auto? Ook dat wordt soepel en zorgt voor een zwabberende wegligging. Mijn XC90 heeft hier ook een beetje last van, vooral met caravan valt het een beetje op: de auto lijkt wat zoekende.

Maar omdat het geen raceauto is maak ik mij er verder niet zo druk meer om.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
themull
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 10.10.2006 - 15:15

klopt inderdaad, grote wagen, hoop massa.

T is maar wat je fijn vindt! vandaar dat ik met wat ogenschijnlijk simpele ingrepen de wagen iets strakker wil laten sturen.
Volvo XC90 D5 2012
Volvo V70 D5 2005
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

themull schreef:
heb je naast de sway-bars ook een veerpoot brug gemonteerd?
vind je dat je veel moet inleveren op comfort ? vanwege evt extra trillingen enzo?
Ja, veerpootbrug aan de voorzijde er bij gedaan. Achter is niet nodig, daar zitten de schokbrekers al in een soort van frame stijf links-rechts aan elkaar bij de AWD's. (xc70/xc90)

Totaal geen discomfort ondervonden van de sways+veerpootbrug.

De inserts zorgde ervoor dat sommige oneffenheden wel irritant door kwamen, persoonlijk kan ik daar prima mee leven.


De draagarmen had ik ook PU in gezet, maar dat werd te veel, die heb ik origineel nieuw terug gedaan en ik vond de combinatie helemaal top.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Set andere schokbrekers?
Geen idee wat de keuze precies is, of zelfs een schroefset nemen of losse dempers met andere veren combineren.
Hoeft het niet lager mee te gaan, maar stuggere veren en dempers schelen ook het nodige.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Niet aan gedacht: andere dempers. Ik heb niveauregeling achter en ook die kunnen slechter worden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

fredhead schreef: Set andere schokbrekers?
Geen idee wat de keuze precies is, of zelfs een schroefset nemen of losse dempers met andere veren combineren.
Hoeft het niet lager mee te gaan, maar stuggere veren en dempers schelen ook het nodige.
Een schroefset op een XC is natuurlijk kansloos, derhalve zijn die ook niet ontwikkeld en leverbaar.

Uiteraard geld hier wel, de basis moet in orde zijn, te beginnen met frisse schokbrekers en IPD sway-bars, eventueel een setje Bilstein B6/B8 met originele veren, verlagen is onzin, het is een XC90, niet XC70....
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Een XC90 R-design heeft een aangepast (sportiever) onderstel en stuurinrichting. Ik heb vroeger een gewone XC90 gehad en dat is echt een enorm verschil. Een R-design is veel stugger maar ook veel strakker op de weg.

De stabiliteit en rust op hoge snelheid (+170) is echter super. Ook snelle bochten op de snelweg kun je hard nemen zonder dat je gaat glijden of overhellen. Voor degene die het stukje A2 richting Maastricht kent ter hoogte van Vliegveld Maastricht-Aachen: daar zitten 2 leuke bochten in de weg maar de XC90 kan daar met gemak met 150 km/h door heen.

Het stugge moet je willen: op klinkerwegen is het behoorlijk stuiterig en ook drempels zijn geen hobby.

Onderstel van een R-design kun je wel overzetten maar als je alles nieuw moet kopen ben je veel geld kwijt. Stuurinrichting is ook nog iets lastiger. Beter een kant-en-klare R-design kopen... binnenkort is die van mij te koop. :D
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

En wat is er precies anders aan de "stuurinrichting" ?

Verder stelt het onderstel werk niet zoveel voor, hooguit een andere schokbreker en veer combinatie, en misschien een andere stabi-stang, meer gaat Volvo écht niet doen hoor, het is geen AMG afdeling..
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Her en der zitten er ook nog wat andere rubbers tussen.
pimsam
3rd Gear member
Berichten: 354
Lid geworden op: 01.02.2007 - 16:15
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Het stuurhuis is bij een R-design snelheidsafhankelijk en directer tov de standaard XC90's.

Meer dan dempers, veren en stabi's is het niet maar ga het maar eens (origineel) nieuw kopen. En AMG doet aan een onderstel ook niet veel meer dan dit.
Volvo XC90 D5 R-design 2016
Porsche 911 Carrera Cabriolet 2002
Volvo XC90 2.4D aut. R-Design 2008
Volvo V50 2.0D aut. R-Design 2009
Saab 900 T16 Aero cabriolet 1990
Volvo XC90 D5 geartronic 2004
Volvo V70 2.5D aut. 1999
Volvo 850 Estate 2.5 20V aut. lpg 1994
Volvo 940 Estate 2.3 16V aut. lpg 1991
Volvo 164 E lpg 1973
MrNix
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 20.05.2013 - 10:32

Ik heb een XC90 MY07 met 170dkm die ik een stuk strakker vind rijden dan mijn XC70 en V70 daarvoor. Mijne is een momentum, maar rolt op 265/45R20. Mogelijk dat dat zorgt voor een betere wegligging ook. Ik heb regelmatig dat ik eerder uit mijn stoel schuif dan dat ik het gevoel heb dat de auto het niet aan kan. Ook met forse zijwind heb ik niet bovenmatig last er van. Voor mijn werk heb ik een tijd lang een Audi A3 Sportback e-tron gereden en mijn XC90 doet daar op de langere doordraaiers en klaverbladen niet idioot veel voor onder. Bijvoorbeeld de bocht A9/A2 richting Amsterdam doe ik met de Audi en XC90 sportief met 80/85 km/h. Alleen op rotondes enzo merk je het gewicht echt zeker wel.
XC90 T8 MY19 R-Design
XC90 2.5T MY07 Momentum (Oleg by Volvotune)
V70 XC 2.4T Ocean Race
V70 2.4 Comfortline
Gebruikersavatar
Alex V70R
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: 09.09.2005 - 16:00
Locatie: Zoetermeer

Ik weet niet hoeveel km de auto heeft gelopen, maar ik kan me voorstellen dat alles op den duur wat slapper wordt.
Bij mijn XC90 had ik bij 160.000 km een lekke nivomat en heb toen besloten alles te vervangen voor nieuw, dat maakt voor mijn gevoel echt een wereld van verschil.
Een bochtenridder zal het nooit worden, is volgens mij ook niet wat je zoekt in een XC90, maar alles voelt veel stabieler aan.
2019 Volvo S60 T5 Intro edition
2003 Volvo XC90 T6 AWD
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”