Probleem met verwarming

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Nu de dagen soms wat kouder zijn en verwarming in de auto weer prettig is merk ik dat de verwarming van mijn '99 V70 2.5 (332.000 km) niet goed werkt. Het vreemde is dat de luchtroosters die uiterst links en rechts in het dashboard zitten prima werken, daar voel ik warme lucht uitkomen; maar uit de twee roosters die in het midden van het dashboard zitten komt enkel koele lucht, zelfs als ik temperatuur links en rechts naar 26 graden draai blijven de middelste twee enkel koele lucht geven. Deze scheiding in temperatuur kan ik niet verklaren.

Daarnaast heb ik het idee dat het aircosysteem vermogen mist, tenminste als ik hem op vol vermogen op de voorruit richt heb ik nu niet het idee dat hij heel veel vermogen levert; ik kan dit natuurlijk mis hebben en misschien hoort dit gewoon zo, maar wanneer ik het vergelijk met de blower op vol vermogen van de 2002 Seat Arosa 1.4 van één van mijn zoons, dan zit daar merkbaar veel meer power in.

Iemand een idee wat ik hiermee kan/moet?
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Klinkt als dat de regelkleppen van de HVAC unit (verwarming/koeling) niet goed werken. Mogelijk kun je ze opnieuw laten kalibreren en werkt het dan weer zoals het hoort.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5561
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Controleer ook even het niveau van de koelvloeistof. Als het niveau onder het minimum staat wordt de kachel ook niet goed warm.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
redracer
4th Gear member
Berichten: 555
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

naast t linker midden rooster zit ook nog een extra airmix draaiwiel wellicht die nog proberen. Anders is het waarschijnlijk die regelklep .

De airco zelf slaat ook onder de ( 7c ? ) ook niet aan . De kachel motor gaat niet heel hard inderdaad , je kan wel iets verhogen door bijv. 2 roosters dicht te draaien en op intern circuleren te zetten tot de motor warm is . warme lucht is droog en ontwasemt de boel , of de airco ( koud ) alleen die doet het niet .
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27478
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Klinkt als een openstaande airmix, je kan met het tweede draaiwieltje de klep sluiten en dan komt er warme in plaats van koude lucht uit.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dag Xgeering graag wil ik even aansluiten alhoewel we verschillende volvo s hebben, echter dezelfde soort klacht en zo kwam ik met zoeken bij dit draadje..

De klacht die xgeering beschrijft heb ik ook. Ik dacht dat het misschien komt van een dichtgeslibd interieur filter Mann FP 2855 die er nu 19.000km inzit en ik heb net vanochtend een nieuwe besteld. Lijkt wel minder lucht te blazen ook met vol vermogen..
Of zijn er andere redenen. Zaterdag de nieuwe filter installeren als die wordt bezorgd.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

redracer schreef: 01.12.2021 - 12:58 naast t linker midden rooster zit ook nog een extra airmix draaiwiel wellicht die nog proberen. Anders is het waarschijnlijk die regelklep
lint schreef: 01.12.2021 - 13:23 Klinkt als een openstaande airmix, je kan met het tweede draaiwieltje de klep sluiten en dan komt er warme in plaats van koude lucht uit.
Ongelooflijk, ik heb deze auto nu ruim zes-en-een-half jaar en sinds vandaag weet ik, dankzij dit forum, pas waar dat tweede draaiwieltje voor is 😂 Heb het eerder ècht nooit geweten en/of begrepen.

Maar goed, ik heb hem net even dichtgezet toen zoonlief ermee thuiskwam maar daarmee weet ik nog niet of dat de oplossing is; ik rijdt zelf niet zoveel. Sterker, mijn zoon rijdt er momenteel meer mee dan ik. Maar aankomende vrijdag heb ik 125 km te gaan, lijkt me genoeg om te testen of dit de oplossing is.

Dank allen voor de reacties, ik houd jullie op de hoogte.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Bover schreef: 01.12.2021 - 17:56 De klacht die xgeering beschrijft heb ik ook. Ik dacht dat het misschien komt van een dichtgeslibd interieur filter Mann FP 2855 die er nu 19.000km inzit en ik heb net vanochtend een nieuwe besteld. Lijkt wel minder lucht te blazen ook met vol vermogen..
Of zijn er andere redenen. Zaterdag de nieuwe filter installeren als die wordt bezorgd.
Laat even weten wat het resultaat is; als een nieuw interieur filter de oplossing is dan laat ik die bij mij ook vervangen; ergens in maart of april 2022 moet hij sowieso toch maar de garage voor groot onderhoud, nieuwe distributieset en nieuwe carterventilatieset. Een extra filter kan er dan ook nog wel bij 🙂
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Interrieurfilters zijn er in diverse soorten, ik heb Filter type Mann FP 2855: Actief-koolstof filter met meerwaardig fenol, Met antibacteriële werking, Fijnstoffilter (PM 2.5), Met schimmelwerende werking, Carbon filter. Het is de meest uitgebreide interieur bij mijn weten en mogelijk dat deze dicht raakt. Hopelijk kan ik deze zondag of maandag erin zetten als die bezorgd wordt.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

xgeering schreef: 01.12.2021 - 20:54
redracer schreef: 01.12.2021 - 12:58 naast t linker midden rooster zit ook nog een extra airmix draaiwiel wellicht die nog proberen. Anders is het waarschijnlijk die regelklep
lint schreef: 01.12.2021 - 13:23 Klinkt als een openstaande airmix, je kan met het tweede draaiwieltje de klep sluiten en dan komt er warme in plaats van koude lucht uit.
Ongelooflijk, ik heb deze auto nu ruim zes-en-een-half jaar en sinds vandaag weet ik, dankzij dit forum, pas waar dat tweede draaiwieltje voor is 😂 Heb het eerder ècht nooit geweten en/of begrepen.

Maar goed, ik heb hem net even dichtgezet toen zoonlief ermee thuiskwam maar daarmee weet ik nog niet of dat de oplossing is; ik rijdt zelf niet zoveel. Sterker, mijn zoon rijdt er momenteel meer mee dan ik. Maar aankomende vrijdag heb ik 125 km te gaan, lijkt me genoeg om te testen of dit de oplossing is.

Dank allen voor de reacties, ik houd jullie op de hoogte.
Vanwege het slechte weer heb ik vanochtend in al mijn goedheid 🤮 😉 even mijn dochter met de auto naar school gebracht, zo kon ik wel gelijk de verwarming testen met het airmix-draaiwieltje dicht..........en verdomd hij werkt gewoon, met de verwarming is dus helemaal niks aan de hand ! Ik moet wel toegeven dat je je door zo'n eenvoudige oplossing bepaald niet intelligenter gaat voelen 😂 (temeer daar ik het originele instructieboekje heb en dus de functie van dat draaiwieltje gewoon had kunnen opzoeken) maar dat zal wel door de leeftijd komen en daarom gemakshalve maar even terzijde. Evengoed dank voor de reacties, ik weet nu eindelijk waar dat draaiwieltje voor is; lijkt me iets om in het najaar dicht te doen en vanaf het voorjaar weer open.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

blijft misschien staan dat wisselen interieurfilter en airco bijvullen geen overbodige luxe zou kunnen zijn. Ik doe gewoon elk jaar in januari de airco bijvullen als onderhoud. Winters draait deze ook gewoon mee. Heb me laten vertellen dat de airco systeem er niet beter van wordt als je deze in de :uitstand"zet dus rij al sinds 2000 altijd met airco op "aan".
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

xgeering schreef: 01.12.2021 - 21:04
Bover schreef: 01.12.2021 - 17:56 De klacht die xgeering beschrijft heb ik ook. Ik dacht dat het misschien komt van een dichtgeslibd interieur filter Mann FP 2855 die er nu 19.000km inzit en ik heb net vanochtend een nieuwe besteld. Lijkt wel minder lucht te blazen ook met vol vermogen..
Of zijn er andere redenen. Zaterdag de nieuwe filter installeren als die wordt bezorgd.
Laat even weten wat het resultaat is; als een nieuw interieur filter de oplossing is dan laat ik die bij mij ook vervangen; ergens in maart of april 2022 moet hij sowieso toch maar de garage voor groot onderhoud, nieuwe distributieset en nieuwe carterventilatieset. Een extra filter kan er dan ook nog wel bij 🙂
(Interieur)filters zou je eigenlijk preventief moeten vervangen, niet pas als je problemen hebt. Normaal wordt bij iedere reguliere beurt (interval afhankelijk van de auto) het interieurfilter mee vervangen. Een goed filter kost meestal EUR 15-25, dus dat valt wel mee, al is de bereikbaarheid soms wel een dingetje.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Bover schreef: 02.12.2021 - 12:45 blijft misschien staan dat wisselen interieurfilter en airco bijvullen geen overbodige luxe zou kunnen zijn. Ik doe gewoon elk jaar in januari de airco bijvullen als onderhoud. Winters draait deze ook gewoon mee. Heb me laten vertellen dat de airco systeem er niet beter van wordt als je deze in de :uitstand"zet dus rij al sinds 2000 altijd met airco op "aan".
Airco bijvullen en afpersen is twee maanden geleden nog gedaan na het vervangen van een kapotte condensor, interieurfilter is vervangen bij de laatste onderhoudsbeurt 5 maanden geleden zie ik net 🙂
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik vervang interieur zelf elke 15K en nu ff uitgelopen. De prijsverschillen geven ook weer waar de filter voor staat. Mijn filter kost goed 30 euro maar je hebt er ook van 12 of 15 euro. Het is maar welke filtermogelijkheden je wenst.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27478
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Hier worden de interieurfilters jaarlijks vervangen met de onderhoudsbeurt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27478
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

xgeering schreef: 02.12.2021 - 12:26
xgeering schreef: 01.12.2021 - 20:54
redracer schreef: 01.12.2021 - 12:58 naast t linker midden rooster zit ook nog een extra airmix draaiwiel wellicht die nog proberen. Anders is het waarschijnlijk die regelklep
lint schreef: 01.12.2021 - 13:23 Klinkt als een openstaande airmix, je kan met het tweede draaiwieltje de klep sluiten en dan komt er warme in plaats van koude lucht uit.
Ongelooflijk, ik heb deze auto nu ruim zes-en-een-half jaar en sinds vandaag weet ik, dankzij dit forum, pas waar dat tweede draaiwieltje voor is 😂 Heb het eerder ècht nooit geweten en/of begrepen.

Maar goed, ik heb hem net even dichtgezet toen zoonlief ermee thuiskwam maar daarmee weet ik nog niet of dat de oplossing is; ik rijdt zelf niet zoveel. Sterker, mijn zoon rijdt er momenteel meer mee dan ik. Maar aankomende vrijdag heb ik 125 km te gaan, lijkt me genoeg om te testen of dit de oplossing is.

Dank allen voor de reacties, ik houd jullie op de hoogte.
Vanwege het slechte weer heb ik vanochtend in al mijn goedheid 🤮 😉 even mijn dochter met de auto naar school gebracht, zo kon ik wel gelijk de verwarming testen met het airmix-draaiwieltje dicht..........en verdomd hij werkt gewoon, met de verwarming is dus helemaal niks aan de hand ! Ik moet wel toegeven dat je je door zo'n eenvoudige oplossing bepaald niet intelligenter gaat voelen 😂 (temeer daar ik het originele instructieboekje heb en dus de functie van dat draaiwieltje gewoon had kunnen opzoeken) maar dat zal wel door de leeftijd komen en daarom gemakshalve maar even terzijde. Evengoed dank voor de reacties, ik weet nu eindelijk waar dat draaiwieltje voor is; lijkt me iets om in het najaar dicht te doen en vanaf het voorjaar weer open.
Wij zijn ook lid van het forum om elkaar te helpen nietwaar.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”