Volvo S70 (1997) - Laadstroomlampje

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,


Ik zou graag eens willen horen hoe ik op een goede manier met een multimeter de alternator/dynamo & ook de spanningsregelaar kan controleren of deze stroom opweken of deze defect is.

Het rode lampje met de batterij (laadstroomfout) brand al enige tijd. Heb eerst een nieuwe batterij eringestoken vermits die dat ik gebruikte toch problemen vertoonden.

Dit was de oplossing dus niet.

Maar om 100% zeker te zijn dat het de alternator/dynamo, of de spanningregelaar het probleem is, zou ik dit willen uitmeten.

Nu wil ik de multimeter eerst aansluiten of zo steken op de plaatsen waar dit kan, voor ik de wagen start, naar veiligheid toe.

De + en - punten op de alternator/dynamo en de + en - punten op de spanningsregelaar dus.


Alvast bedankt

P.S. Foto's om aan te tonen... welkom.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Gewoon een multimeter aansluiten op de accu. Als de motor niet draait is de spanning ongeveer iets meer dan 12 volt. Dan de motor starten en opnieuw meten: dan moet je toch zeker 14 volt meten. Of misschien iets meer.

Is de meetspanning minder dan 13 volt dan laadt de dynamo bijna niet bij en moet deze gereviseerd worden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Msuidgeest schreef: 27.09.2020 - 19:48 Is de meetspanning minder dan 13 volt dan laadt de dynamo bijna niet bij en moet deze gereviseerd worden.
Daar kun je dus niet zomaar van uitgaan, er kan een overgangsweerstand zitten in de kabels/accupolen. Als de spanning op de accu laag is ook even direct op de dynamo meten om dat uit te sluiten.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Opzich correct maar ik ga er vanuit dat zulke verbindingen toch fatsoenlijk vastzitten, zeker bij de dynamo. Er is namelijk geen reden om die regelmatig los te nemen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Msuidgeest schreef: 28.09.2020 - 07:49 Opzich correct maar ik ga er vanuit dat zulke verbindingen toch fatsoenlijk vastzitten, zeker bij de dynamo. Er is namelijk geen reden om die regelmatig los te nemen.
Het betreft hier een wat oudere auto, door vocht/corrosie kan er een overgangsweerstand ontstaan. Vooral de accupolen bij deze modellen kunnen daardoor nog wel eens voor problemen zorgen.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Maar met plaatsen van de nieuwe accu moet dat toch gecontroleerd zijn. Je maakt mij niet wijs dat iemand een nieuwe accu plaatst terwijl er op de klemmen roest of gruis zit: die maakt dat schoon.

Maar zijn er al meetresultaten? Ben benieuwd.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Msuidgeest schreef: 28.09.2020 - 10:45 Maar met plaatsen van de nieuwe accu moet dat toch gecontroleerd zijn. Je maakt mij niet wijs dat iemand een nieuwe accu plaatst terwijl er op de klemmen roest of gruis zit: die maakt dat schoon.

Maar zijn er al meetresultaten? Ben benieuwd.
Je ziet het vaak niet, zit in de kabel of het geperste deel van de accu pool.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Het uitmeten gaat dit weekend gebeuren, vanwege werkweek. Ik hou jullie op de hoogte.

Maar het zou handig zijn moest iemand een foto hebben, welke punten + en - je moet nemen aan de alternator/dynamo, aan de spanningsregelaar voor uit te meten.

De batterijpolen had ik toen al eens gedaan, en dat bleef rond 12V en zakte ook na een tijd (wat normaal is in dit geval van storing).

Ik zou dan best ook eens kijken met multimeter of de kabels nog verbinding hebben, je hebt zo een functie dat je met de + en - pen van de multimeter aan begin en uiteinde van een kabel dit kan doen.

Als je geen geluid krijgt dan heeft de kabel een breuk. uitmeeten van de kabels aan de andere kant, dus aan de alternator (voor de + ) en waarden aflezen gaat dan nog meer kunnen zeggen.


Nu hoop dit dit weekend te doen, vermits de S70 een wagen is dat niet meer op openbare weg rijd. Ik hou jullie op hoogte, bedankt voor de tips tot nu toe :-)
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Hallo,

Daarnet de tijd gevonden om dit te doen, nu het ook even stopte met regenen.

De + pool die van batterij naar alternator loopt maakt nog genoeg contact.

Met motor uit & pennen aan de accu krijg ik waarden van 12.93V tot 13.38V

Met motor aan & pennen aan de accu zakt het naar 12.38V door de verbruikers ook.


Met de rode + pen van de multimeter aan de alternator ( contact waar + kabel naar batterij loopt) bij motor uit 12.30V

Met motor aan blijft dit rond 12V


Voor de rest weet ik niet hoe ik het verder kan doen, vermits het contact van + kabel enige is waar ik bij kon.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Leesvoer: https://www.mvwautotechniek.nl/dynamo/# ... 20bijlaadt.

In het kort: De laadspanning moet ergens tussen 13,8 en 14,2 V zijn. Als de laadspanning lager is dan 12,4 V dan is de dynamo niet goed meer en wordt de accu niet meer bijgeladen.

Met motor aan een spanning meten van 12,38 V op de accu betekent dat de accu niet goed bijgeladen wordt. Lijkt op een defecte dynamo.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Heb ineens offerte gevraagd van een 120A met kabel (115A => 120A).
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”