APK met brandend ABS/TRACS lampje

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
R_Z_B
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 23.02.2014 - 15:09
Locatie: Zoetermeer

Beste allen,

Mijn Volvo V70 Classic (2,5 10v, 1997) Heeft last van een regelmatig aanspringend ABS-lampje.
Het kan zomaar een hele rit wegblijven, en wat mij opvalt is dat het lampje aan gaat wanneer ik <30km/h rijd. Dus bijvoorbeeld in stadsverkeer, in de wasstraat op een lopende band.


Nu ben ik stap voor stap zaken aan het aanpassen en weet ik niet zeker of ik op tijd toe kom aan de foutmelding van het ABS/TRACS systeem.
Over een aantal weken moet de auto op voor de APK.

Online kom ik daarover tegen:

"Volgens de nieuwe APK-regels volgt er afkeur bij auto's vanaf bouwjaar 2018 (!) als het een lampje is dat met de veiligheid van de auto te maken heeft: de airbags, gordelspanners, stabiliteitscontrole (ESP), bandenspanningscontrole, elektrische stuurbekrachtiging, antiblokkeersysteem (ABS), het remsysteem en e-Call. Dat laatste is het nieuwe systeem dat automatisch hulpdiensten alarmeert bij een ongeval. Uw auto zal ongetwijfeld ouder zijn dan bouwjaar 2018 (want hij moet zich melden voor de APK) en dus hoeft u niet bang te zijn voor afkeur. Er kan wel een aantekening op het APK-rapport komen met een zogenaamd reparatie-advies."

Wie van jullie heeft ervaring met dit fenomeen?

Groet, Richard
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

jouw auto is van voor 2018. Net als de NiMi van mijn vrouw, die is ook goedgekeurd met brandend SRS lampje.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb begrepen dat zulks op kan treden als een ABS-sensor z'n werk niet doet. Hij is vuil of roestig, schraapt over de ABS-ring op de remschijf of er is domweg een slechte verbinding in een aansluitdraad. Een sensor moet de kartels kunnen lezen op een remschijf om te begrijpen wat de auto doet. Zo niet, dan storingsmelding.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

ga er maar van uit dat je ABS controlloer wat losse contacten heeft. Dit is zelf op te lossen en anders is er vast wel iemand die wat kan solderen. Het is een veel voorkomend probleem

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”