Handmatig sluiten cabriokap

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Schillie
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 08.09.2018 - 13:12

Mag ik wat voorleggen.?

Ik heb het eerste model C70 cabrio, die met de canvaskap. In de handleiding staat hoe de kap bij storingen aan de electromotoeren o.i.d. met de hand is te sluiten.

Ik vind de uitleg echter niet echt duidelijk. Is er iemand die een betere uitleg heeft of kent of is er misschien een filmpje van?

Deze zomer wil ik er een flink eind mee rijden (als het dan tenminste kan?) en bij een storing 1000 km in de regen rijden met de kap naar beneden, lijkt me niet handig.

Ik heb er trouwens ook niet de set origineel gereedschap bij voor een handmatige sluiting maar dat lijkt me niet zo'n probleem.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Van de C70 II zijn op YouTube filmpjes te zien, maar van de C70 I kan ik zo snel niets vinden. Voor de C70 II is het niet eenvoudig en moet je met minimaal 3 personen zijn.

Als de kap niet zou sluiten hoef je natuurlijk niet door te rijden in de regen. Je kan bijvoorbeeld onder een viaduct gaan staan en wachten tot het droog is. Een afdekzeil of afdekplastic is met een cabrio ook altijd handig om bij te hebben. Zeker afdekplastic neemt niet veel plaats in.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Schillie
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 08.09.2018 - 13:12

Hallo Ferrari,

Bedankt voor je reactie.

En het is wel heel toevallig; gisteren heb ik de C70 uit de winterstalling gehaald en lekker open naar huis gereden. Kom ik thuis, wil ik de kap dichtdoen, gaat die niet dicht. Bij de laatste 8-10 cm stopt-ie ermee.
Beetje rondbellen en het komt er op neer dat ik naar de Volvo-dealer in Zwolle moet. Die heeft apparatuur om de kap de kalibreren. Ik ga a.s. dinsdag een afspraak maken.

Ik neem aan dat het dan wordt opgelost en dan kunnen ze me ook laten zien hoe dat handmatig sluiten in zijn werking gaat. Er is speciaal gereedschap voor maar met standaard gereedschap ook moet kunnen, heb ik op dit forum gelezen.

En ik heb natuurlijk, als ik meerdere dagen weg ga, een hoes bij me. En het is natuurlijk geen groot probleem als de kap bij een storing toch weer helemaal open gaat. Maar het idee dat hij in de middle of nowhere halverwege blijft open staan en hij zit muurvast, is niet aanlokkelijk. Dan kun je er ook niet meer mee rijden en dan wordt het wel heel vervelend.

Daarom wil ik van de garage een goede uitleg.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Hoi Schillie, zie niet je berichtje. Is het nog gelukt met de kap, weer gerepareerd?
En een redelijk eenvoudige procedure om de kap handmatig te sluiten?
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2527
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Voor wat het waard is: ik heb destijds met mijn C70 I ook een keer meegemaakt dat het Cabrio dak niet meer goed dicht ging, zo’n 20 cm voor het einde bleef staan.
Bij mij was het probleem opgelost nadat ik de accu losgemaakt had, vervolgens een tijdje heb gewacht met opnieuw aansluiten (sleutel in contact-aan stand) en daarna de kap weer eerst helemaal open gedaan had met de schakelaar en daarna weer sluiten. Geluk of wijsheid (haha) weet ik niet, maar geen last meer gehad.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27609
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

In de handleiding staat de procedure beschreven om de kap handmatig te sluiten met behulp van twee meegeleverde tools.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Schillie
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 08.09.2018 - 13:12

Excuus voor de late reactie.
Nou, ik heb de auto naar de Volvo-delaer in Zwolle gebracht en die hebben het opgelost. De kap is gekalibreerd (ze kwamen veel fouten tegen met het uitlezen) en de scharnieren gesmeerd. Daarnaast is er een slang van de waterafvoer van de opbergruimte van de kap vastgezet; ik hoop dat de kofferbak nu droog blijft. De monteur gaf aan dat het toch wel een gecompliceerd en gevoelig systeem is. Bovendien is mijn auto ook al 21 jaar oud en dat speelt ook mee. Ik heb ook de 'sluit-tooltjes' besteld bij de dealer maar de monteur gaf aan dat het handmatig sluiten zo lastig is, dat je er eigenlijk een cursus voor moet volgen. Totale kosten; ca. 260 euro en dat vond ik nog meevallen. Jammer dat het handmatig sluiten niet is te oefenen op je gemak op eigen oprit want daarna moet hij direct weer gekalibreerd worden. Ik oefen natuurlijk liever thuis dan op een Franse camping als het echt ooit nodig is. Maar zoals zei, ik vind het niet zo'n ramp als de kap niet open wil of dicht maar als hij halverwege blijft staan, dat is pas vervelend want dan kun je er niet mee rijden.
Schillie
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 08.09.2018 - 13:12

En ja, ik heb ook verschillende keren geprobeert met open en dicht doen maar op een bepaald moment deed hij helemaal niets mee; gelukkig was de kap toen helemaal open.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Goed dat het weer gefixt is. Tja, het blijft een gecompliceerd stukje techniek, zeker ook bij de C70 II, ben er ook een beetje huiverig voor......

Met de kalibratie en smeren ben je in ieder geval klaar voor een mooie, lange zomer!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Schillie
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 08.09.2018 - 13:12

Nou, ik was er wel even klaar mee. Ik dacht, als de kap storingen blijft opleveren, doe ik hem weg en koop ik iets anders. Ik ben van huis uit een Honda-rijder en ben, voordat ik deze C70 kocht, nog wezen kijken naar een Honda CRX, die met dat targa dak (niet de electische versie). Is natuurlijk heel wat anders en je moet van het model houden maar is wel een probleemloze auto, qua motor en ook qua dak. En het is een ruime auto om te zitten (ik ben 1.93 m) maar ik heb het toen niet gedaan omdat wat oudere Honda's nog wel een beetje willen roesten. Maar de tooltjes voor het dak van de Volvo die ik had besteld zijn aangekomen bij de dealer, las ik net, en ik hoop dat als ik ooit problemen krijg met het dak, ik handig genoeg ben om hem zelf helemaal dicht of helemaal open te krijgen.
Schillie
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 08.09.2018 - 13:12

Zoals ik al zei is de kap gekalibreerd en ik heb hem nu wel een keer of 20-30 open en dicht gedaan en geen centje pijn; ik heb er weer vertrouwen in en dat voor 260 euro !!!!!!
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Mooi dat het allemaal weer werkt zoals het hoort. Genieten maar van het mooie weer!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”