850 T5r compressie

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Schaapso
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.12.2018 - 17:38

Beste leden,

Ongeveer een maand geleden heb ik een 850 t5r gekocht met wat werk. Nu was ik overtuigd dat de auto motorisch in orde was. Hij trok zeer sterk, klonk goed, liep soepel en had geen gekke geluiden. Het enige was de carterventilatie. Er kwam rook uit de oliepeilstok, en hij faalde de handschoen test.

Nu heb ik de gehele carterventilatie vervangen met een set van estateservices. Het probleem was hierna alleen niet verholpen. Op basis hier van ben ik internet op gedoken en kwamen er een aantal dingen naar boven. Een compressie test werd aanbevolen om überhaupt de staat van de motor te bepalen. Deze heb ik dus vandaag uitgevoerd...

De waardes zijn als volgt: in PSI.
1 - 100
2 - 120
3 - 145
4 - 125
5 - 140

Met 140 psi ben ik tevreden, het gaat tenslotte om een 25 jaar oude motor. 290k op de teller.

Maar vooral cilinder 1 is slecht.. nadat ik hier wat olie had ingegooid en nogmaals de meting deed kwam deze op 125 PSI uit.

Wat zouden de waardes volgens jullie moeten zijn bij deze km stand? En zit ik tegen versleten ringen aan te kijken, of moet ik het meer in de kleppen zoeken? En verklaard dit ook nog steeds de overdruk in de carter vanwege de blow-by?

Ik hoor graag jullie advies. De gehele wagen vergt aardig wat werk aan de koets en vooral het interieur. Geheel origineel Nederlands geleverd en de gehele onderhoudshistorie is aanwezig met NAP. Maar dan alsnog de vraag, is het het nog waard...

Groet,

Boris
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

180-190 zijn ze nieuw uit doos, alles onder de 160 zou ik onderzoeken en repareren als je er brood in ziet. Ik gok op de ringen, bij defecte kleppen zie je eerder dat de compressie dicht bij 0 zit.
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
V70R^2
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 23.10.2015 - 20:00
Locatie: Leerdam

Een nieuwe motor doet bij mij 5x 170psi.

Als je na een rit meet, zijn de waardes dan wel.goed/beter?
Schaapso
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 23.12.2018 - 17:38

De auto staat geschorst. Dus echt rijden zit er niet in. Maar van het weekend heb ik weer tijd en zal ik hem warm laten lopen en nogmaals de test doen.

Indien de ringen dan uitzetten en beter sluiten, de waardes dus zichtbaar beter zijn. Is het dan in eens prima ?
Heb daarmee ook dan geen antwoord op wat de carter druk veroorzaakt.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”