Lambda sonde en instabiel toerental stationair

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
JeanJean
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 01.04.2018 - 11:55

Hulp gevraagd:
Men volvo v70 Bouwjaar 2000 op LPG geeft al even aan dat er een storing met de Lambda sonde is. Kan er iemand mij advies welke ik best plaats voor een 2.4 benzine motor (BS244S) op LPG.
Ook 'zingt' men volvo soms stationair, toerental schommelt ongeveer tussen 800 en 1100.

Ik heb eens uitgelezen met Delphi software, dit geeft mij:

Petrol (B5244S - Denso - MT/AT)

640A - Variable camshaft, faulty signal- Intermittent
510D - Vehicle speed; signal not feasible- Intermittent
3400 - Knock sensor; value not feasible - Intermittent

Wat kan ik hier aan doen ? Alvast bedankt voor jullie advies.

Verder rijdt hij nog geweldig met intussen 527 000km op de teller !
haruwi
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 20.09.2019 - 14:53

Probeer eerst het volgende:
LMM losschroeven en reinigen met speciaal reinigingsmiddel van Liquid Molly( Apeldoorn).
Deze luchtmassameter zit net na het luchtfilter.
Je kan hem ook reinigen met electronic spray en daarna met pure alcohol om resten van de electronic spray eraf te halen.
Spuit in de opening van de LMM , EGR reiniger en zorg dat het luchtfilter schoon is.

Als het benzinefilter er meer dan 100.000 km inzit, vervangen, zit rechts voor het achterwiel.

Maak de accupolen schoon en het massa contact op de carrosserie.
Reinig ook de massa kabel aansluitingen van chassis naar de motor/ bak of vervang deze massa kabels.
Vaak geven deze allerhande rare storingsmeldingen.
Zorg voor een goede accuspanning, vervang een accu die ouder is dan 7 jaar.

Ik zou ook de koelvloeistoftemperatuur meter vervangen, deze zit onder het thermostaathuis.
Zuig hiervoor eerst koelvloeistof uit het expansievaatje, of laat een deel weglopen uit de onderkant van de radiator, hier zit een plug.
Ik heb zelf maar meteen de thermostaat vervangen, deze beide bimetalen gaan slechter werken na 15-20 jaar.
Hans
JeanJean
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 01.04.2018 - 11:55

Bedankt Hans,

Luchtmassameter lijkt me inderdaad een goed idee om eens proper te maken. Benzinefilter heb ik ook al lang niet meer vervangen, maar ik rij vooral op LPG.
Volgens mij doet de koelvloeistoftemperatuur meter het nog goed. Deze lijkt zeer stabiel.
Zou ik de Lamba sonde ook niet moeten vervangen ? En ja welk type heb ik nodig.

Mvg,

Jan
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”