Roffel in winterslaap (en geschorst)

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Eerder deze week heb ik van mijn V70 Classic tijdelijk afscheid genomen; tijdelijk betekent zeer waarschijnlijk voor een periode van twee jaar.

Vanwege noodzakelijke grote(re) uitgaven die ik de komende twee jaar heb gepland is het financieel even niet verantwoord om mijn Roffel erbij te houden. Daarvoor is hij simpelweg net iets te duur in het gebruik, zelfs als hij stil staat op de parkeerplaats. Het zijn nu eenmaal niet de goedkoopste auto's. Een winnend staatslot zou dan zeer gewaardeerd worden maar tot op heden heb ik die nog niet gevonden :D

Ik heb nog geprobeerd om mijn Classic te verkopen voor een prijs die (gevoelsmatig) recht doet aan de staat waarin hij verkeert, maar dit zonder resultaat. Zo'n Classic blijkt toch een liefhebbersauto te zijn, niet iedereen kan hem waarderen zoals ik tot nog toe (bijna) altijd heb gedaan en nog steeds doe. Geen enkele reactie gehad op mijn advertentie op dit dit forum, ook niet via Marktplaats waar ik hem geplaatst had. Alleen via 'wij-kopen-auto's-punt-nl' een 'bod' gekregen.....het woord 'bod' bewust tussen aanhalingstekens geplaatst want serieus was het niet te nemen; de tranen sprongen er bijna van in mijn ogen, en dat was bepaald niet van vreugde.

Zoals gezegd dus was het op geen enkele wijze serieus te nemen en dat doe ik dan ook niet, ècht geen seconde ook maar over nagedacht zelfs. Daarom maar besloten om voor mijn Classic een goede en nette stalling te zoeken alwaar hij na totaal ruim 19 dienstjaren en 324.503 kilometers arbeid, waarvan de laatste ruim 3 jaar en ongeveer 42.500 kilometer bij/door mij, de komende twee jaar in winterslaap mag. In de zomer van 2020 ga ik hem weer wakker maken; het klinkt misschien gek of overdreven, maar ik kijk daar nu al naar uit.....

Best vreemd eigenlijk, ik heb door de jaren heen de nodige merken en typen auto's gehad, maar nagenoeg allen waren dat voor mij gewoon 'gebruiksartikelen' waar ik uiteindelijk net zo makkelijk weer afscheid van nam er als dat ik ze kocht. Maar nu met deze (mijn eerste) Volvo is dat ineens anders; enerzijds baal ik ervan dat hij de komende twee jaar 'weg' is, maar anderzijds ben ik ook blij dat ik hem nog heb en dat hij over twee jaar weer voor mijn deur staat. Blijkbaar is zelfs voor mij, als 'nuchtere rationele Hollander' toch niet elke auto zomaar een 'stom stuk blik' =)

-----
Ikzelf verdwijn ook even 'onder de radar'; ik ben niet weg van het forum, zal bij tijd en wijle ook blijven meelezen maar veel en actief reageren verwacht ik niet....ik moet de komende twee jaar mijn aandacht elders op richten
-----
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
jpandriesse
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 29.06.2018 - 14:58
Locatie: Heerewaarden

Rust zacht Roffel! :)




Heb je diverse tips/tricks opgezocht vwbt langere periode stallen?
Met vriendelijke groet,

Joris Andriesse
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

jpandriesse schreef: Heb je diverse tips/tricks opgezocht vwbt langere periode stallen?
Ja, dat heb ik.....heb er op internep vele gevonden en ze spreken elkaar geregeld tegen dus daar kun je lekker van op aan.......NOT ! :o

Naar aanleiding hiervan heb ik geïnformeerd bij de eigenaar van de betreffende stalling, bij een bevriend en zeer ervaren automonteur èn bij een wegenwachter uit mijn bekendenkring; vele tips & tricks zijn door hen naar het bekende 'rijk der fabelen' verwezen. Uiteindelijk heb ik de drie, betrekkelijk eenvoudige, adviezen samengevoegd en mijn Roffel voordat ik hem naar de stalling bracht goed gewassen en daarbij (laten) voorzien van een laagje hotwax en heb ik de recirculatieklep dichtgezet. Vanzelfsprekend is de min-pool van de accu losgekoppeld door de eigenaar van de stalling na het binnenzetten.

Binnenkort nog een keertje terug om er een hoes overheen te doen, zo'n eentje van zware kwaliteit met fleece binnenvoering. Daaronder zet ik de ramen een stukje open voor de ventilatie. Veel meer is niet nodig, maar dat komt ook doordat het een overdekte, geventileerde en strak bestraatte stalling is. (Ik mocht de Roffel ook twee jaar lang bij vrienden op het erf van hun woonboerderij in landelijke omgeving zetten, ruimte zat aldaar en het kostte me helemaal niets; natuurlijk heel vriendelijk aangeboden maar hiervoor heb ik toch maar bedankt.....)
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
jpandriesse
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 29.06.2018 - 14:58
Locatie: Heerewaarden

Dan toch 1 aanvullende tip, zet je auto op blokken/assteunen, zodat die met de wielen los komt.
Met vriendelijke groet,

Joris Andriesse
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Ik snap je advies, maar heb dit niet gedaan. Afgevlakte/vervormde banden vind ik in dit geval niet zo'n ramp, er moeten namelijk sowieso al 4 nieuwe pantoffeltjes onder.

Na de winterslaap gaan er 4 stuks vers rubber onder, en als de portemonnee het toelaat gelijk ook rondom nieuwe veren en schokdempers....

Groet,

Xander
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
HZaudia23L
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 30.01.2011 - 10:35

Ik zet zelf in de winter mijn motor weg met een alkylaatbenzine (Aspen 4 tact bv) om problemen aan de carburateur te voorkomen. Is dat een overweging voor je auto die 2 jaar stil gaat staan? (carburateur kun je nog ultrasoon reinigen, ik vrees dat je injectie minder vergefelijk is...)
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

HIEP HIEP HOERA, de Roffel is weer wakker :lol: Een jaartje later dan in eerste instantie de planning was maar.....HE IS BACK !!!

Gisteren heb ik hem met de eigenaar van de stalling al van z'n plek gehaald en buiten gezet. Hij gaf op voorhand al aan dat hij niet verwachtte dat de Volvo zou starten, eerder dat hij daarvoor een startbooster nodig zou hebben; dat was althans zijn ervaring met de meeste benzinemotoren wanneer ze zo'n 3 jaar stilgestaan hebben. Maar tegen zijn verwachting in startte de Roffel in één keer; toegegeven het ging wel iets moeizaam, het klonk nogal blikkerig en hij liep nog niet mooi rond. Niet heel vreemd natuurlijk, na bijna 3 jaar stilstaan zit er geen brandstof meer in het systeem en moet de smering weer helemaal op gang komen. Maar na een klein minuutje stationair draaien klonk het al veel beter, bijna goed zelfs, enkel de kleppen hoorde je nog heel zachtjes tikken maar dat was dan ook echt alles. Eerlijk gezegd viel dit me niet tegen.

Vanochtend heb ik hem definitief opgehaald; er was weer lucht in de banden gepompt en hij stond gewassen klaar.....goede service.

Helaas mocht ik niet al te ver rijden omdat er geen APK meer op zit. Ik ben direct doorgereden naar het garagebedrijf, een kleine 8 kilometer verderop, waar hij aankomende week voor APK-keuring gaat. Maar het waren wel weer hele fijne kilometers. OK, bij putdeksels en drempels hoorde ik heel duidelijk de schokdempers voor rammelen. Op zich niks nieuws, dit was voorheen ook al zo, ik weet dat ze aan vervanging toe zijn; bij de laatste APK viel het nog net binnen de marge, nu waarschijnlijk niet meer. Ook hoorde ik de veren voor en achter in het begin wat piepen en kraken maar ook dat vind ik na 3 jaar stilstand niet vreemd. Na enkele kilometers was dat al bijna weg. Maar het belangrijkste, na een kleine 5 kilometer klonk en voelde de 5-pitter weer als vanouds....het blijft toch een heerlijk stukje techniek :)

Maar goed, volgende week dus de APK; ik ben heel benieuwd of het bij een setje schokdempers blijft of dat er meer uit gaat komen.

Groet,

Xander
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Mooi bericht. Veel plezier.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 11503
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Goed nieuws!!
Volvo: V50 2.0D | 850 2.5 10V | V40 1.8 | V50 D5 | XC70 2.4D | S70 2.5 20V | S80 D5 | S60 D5 | 240 2.0 | XC90 D5 | V90 T4 | V60 D6 | C70 2.4T | V60 T6 Recharge | 240 2.0i Polar

'08 Mini Clubman Cooper S
'22 Audi e-tron 55 Quattro Advanced Edition Plus

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mooi verhaal over de ontwaakte Roffel.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

APK gehad en zoals verwacht in eerste instantie afgekeurd. Maar de 'schade' valt alleszins mee: koplampen moeten vervangen worden, één remlicht defect, stuurhuishoes moet vervangen en één achterband afgekeurd omdat het profiel onder de 1,6 mm zit.....that's it !

Koplampen had ik kunnen weten, ik was vergeten dat er nog van die foute Ali-Express nep-xenon in zit >_< .....gewoon even correcte halogeen lampen erin zetten dus. Een remlicht vervangen lukt ook nog wel, stuurhuishoes kost ook de wereld niet en 4 nieuwe banden zijn al besteld; dit stond sowieso al op mijn planning maar had hem 3 jaar geleden bewust in de stalling weggezet op oude banden. De schokdempers kwamen tot mijn verbazing nog door de keuring, desondanks vervang ik die sowieso wel gelijk mee omdat ik me niet prettig voel bij het gerammel van de huidige.

Volgens mij heb ik niet veel te klagen over dit 'ouwe beesie' :happy:

Groet, Xander
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”