[C70] Kap mechanisme [SOLVED]

Voor kenners: de "Roffel"
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

@Cabrioost: waar woon jij ergens?
Cabrioost
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 28.07.2013 - 13:40

Hoi, ik woon in Andijk, zo'n kleine 160 km bij jou vandaan. Ik wil wel een keer langskomen. Ben te bereiken op 06-29292281.
Groet
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Dat is nogal een eindje om "even" te doen. Als je foto's hebt praat het al wat makkelijker. Dan nog eens verder zien...
Gebruikersavatar
francoisfffp
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.09.2013 - 10:16
Locatie: Thonon

Hallo allemaal,
Dank voor deze interessante en goed uitgewerkte post! Sinds kort in het bezit van een C70, met wat kleine kuren aan het dak, dus hier beland en al veel gelezen! Ik had ook even de irri-PINGG, die is verholpen door de beugels aan de achterkant van het dak te stellen, die zaten scheef.
Maar goed ik zit nu even vast...
Afbeelding
In het kort: de haken staan in gesloten positie tijdens sluiten en openen van de achterkant van het dak. Ik moet dus de beugels even naar vóren drukken, voorbij de haken om openen en sluiten mogelijk te maken. Ik heb geprobeert om de beugels iets naar voren te stellen, zodat ze erin klikken; echter bij het openen heeft dat geen zin. Het dak blijft steken, of schiet met een knal los. Lijkt met niet gezond.

Als ik handmatig (met het zwengeltje) de klemmen opendraai, net vóór dat de beugels raken (8x rond), gaat het verder, electrisch, erg goed. De haken worden zover ik zie dicht gedrukt door het uiteinden van de wartel. Dus die zou net iets langer door moeten draaien.

Hier mijn vraag. Hoe kan de eindstand (dus helemaal open) van het mechanisme gesteld worden?
Iemand een idee?
Ter info : ik heb eerst netjes de 'reset' procedure uitgevoerd.
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Franco: zoals je al door zult hebben wordt bijna alles in één beweging door de armen uitgevoerd. Je kunt dus proberen om de aandrijfkabels los te halen en de armen handmatig te verstellen (zie foto's halverwege deze thread).
Gebruikersavatar
francoisfffp
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.09.2013 - 10:16
Locatie: Thonon

Veneficus,
Ik begrijp wat je bedoelt. En daar was ik bang voor! Het is dus zaak de boel niet stuk te maken ...
Zodra er weer tijd is, kom ik terug op mijn bevindingen.
Met dank
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Je moet inderdaad oppassen met het gebruik van een tang om de kabels te verdraaien. Je kan dus ook de kabel loshalen en de andere dan verdraaien met de handmatige kapbediening. Zorg er dan wel voor dat je de losgekoppelde kant ondersteunt, omdat het hele gewicht van de afdekkap dan bewogen moet worden door de ene nog vastzittende kabel.
Gebruikersavatar
francoisfffp
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.09.2013 - 10:16
Locatie: Thonon

Na wat gefreubel en gedenk:
Ik heb van een stuk houten bezemsteel, met een gat in de lengte richting, een handvat gemaakt, waarmee ik de armen makkelijk en zonder schade kan verdraaien.
Echter als je ze alle twee verstelt, komt de eindstand weer op het zelfde uit : de motor draait zolang dat nodig is.
Dus de stand wordt electrisch/electronisch bepaalt, denk ik dan.
Ik heb uit pure nieuwsgierigheid de potmeter aan de linkerarm uitgemonteerd, van binnen bekeken, vooral niet verdraaid en teruggezet.
En wat gebeurt er ? de haken gaan wèl terug!! Lunch pauze goed besteed, nergens meer aankomen :D
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Top!

Zou je hier een foto willen plaatsen van de potmeter op zijn eigen positie? Ik kan me niet herinneren dat ik 'm tegen ben gekomen in mijn gepruts, en het klinkt wel als een nuttig iets om te weten te vinden.
Gebruikersavatar
francoisfffp
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.09.2013 - 10:16
Locatie: Thonon

Hallo!
Hier de fotos.
Afbeelding

De potmeter zit in het kastje (dat ook op de laatste foto van je post van 18-09-2012 te zien is), vlak bóven de kabel, op de linker arm.
Omdat ik vóór de winter de afdicht kit wilde vervangen, een mooie gelegenheid om alle weer evn los te meken en de fotos te maken!

Wat de positie van de potmeter betreft, die wordt bepaalt door een plat stuk op het asje dat haaks aan de arm zit (dat zal ongetwijfeld een technische naam hebben). Dus hij valt eigenlijk niet te stellen zover ik kan zien.
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

@francois Bedankt voor de foto's! Zit die aan beide kanten? Of wordt er maar op één arm geregeld?
Gebruikersavatar
francoisfffp
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 10.09.2013 - 10:16
Locatie: Thonon

Hoi,
De potmeter zit alleen aan de linker arm.
rpsiderius
1st Gear member
Berichten: 47
Lid geworden op: 04.03.2016 - 18:28

Toch maar even een bedanktje voor dit forum.
Rijd zelf sinds kort een c70 cario met diverse problemen waaronder het dak.
Na deze weer werkend te hebben gekregen bleef dezelfde fout als die van francoisffp aanwezig. de vergrendeling ging niet open.
Ik hoopte dat wellicht de potmeter van slag was en hierdoor de meting niet doorgaf en besloten deze simpel even los te koppelen. Stroom eraf weer aansluiten en proberen.
En met succes de vergrendeling gaat weer prima nu. Dus bedankt voor alle uitleg waardoor de klachten verholpen zijn.

Ik ben erachter gekomen mede door de forums dat het dak van mijn c70 al sinds 2012 defect was. Uiteindelijke oorzaak?
Een kabelbreuk in het dak. Hoe simpel kan het soms zijn.

Gr. Roeland
krijn.steenstra
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 11.04.2016 - 11:14

Hallo Veneficus, de fotos in deze thread kan ik niet bekijken cq openen. kun je de foto mailen?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dit is een heel oud topic.
Reacties van betreffende forummers zijn er nadien niet meer geweest. Dus ik ben bang dat je deze foto's ook niet meer krijgt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gesloten

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”