relais ruitenwissers voor

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
V70almelo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 18.12.2010 - 12:06
Locatie: Almelo

ik heb nog steeds een probleem met mijn ruitenwissers. Nadat ik de ruiten heb gewassen (ruitenwissers en sproeiers), zijn de ruitenwissers en sproeiers niet meer tot een "stop" gekomen en gaan dus constant door.

Bij de volvo dealer geweest die mij vertelde dat het de schakelaar op het stuur betrof. Deze zou moeten vervangen. Levertijd: 14 dagen.

Vandaag naar recyclage bedrijf Elfrink (Enter) geweest om een gebruikte schakelaar te kopen. Deze aldaar geprobeerd met hetzelfde resultaat: ruitenwissers en sproeiers zijn niet te stoppen.

Heb toch het idee dat het een electronische storing betreft. Wellicht het relais.

Weet iemand waar het relais van de ruitenwissers en sproeiers zit?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Boven de pedalen de schopplaat wegnemen.
Dan zit de relaiskast bovenaan, achter de vele kabels.
Goed kijken, want het is moeilijk te zien.
Op de relais staat het nr 203.
V70almelo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 18.12.2010 - 12:06
Locatie: Almelo

bedankt!
Ga het morgen meteen proberen en zal je de op de hoogte houden!
Gebruikersavatar
elianmars
5th Gear member
Berichten: 1279
Lid geworden op: 06.06.2006 - 09:52

Mocht het het relais zijn, vervang het dan gelijk door een VW relais (nr 99, als ik het goed heb), dan heb je een variable interval ;)
Nu
V70 T5 2005 Black Sapphire Metallic
Fasttech custom 327,8 pk/459 Nm

Toen
850 T-5 1996 Silversand Metallic
TME 275 pk
V70 2.5D 1999 Dark Olive Pearl
Fasttech 165 pk
V70almelo
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 18.12.2010 - 12:06
Locatie: Almelo

het probleem is voorlopig opgelost. Het was echter niet :
- de schakelaar op het stuur of
- het relais (203)
maar de ruitenwisser van de rechterkoplamp.

De problemen (ruitenwissers en sproeiers continue) bleven zich voordoen, ook nadat ik een ander relais (203) had gemonteerd. Toen maar de route van de kabels gevolgd, startende bij het pompje van de sproeiers daar het probleem zich voor de eerste keer voordeed toen ik de ruiten wilde sproeien. Het pompje bleek niet het probleem te zijn.

De volgende stekkerverbinding (de wisser en de sproeier van de rechterkoplamp) gaf wel resultaat. Na het loskoppelen van deze stekkerverbinding (direct boven de koplamp) functioneerde alles weer normaal. Klaarblijkelijk zit daar een kortsluiting. Ik zoek dat nog wel eens wanneer het wat mooier weer wordt. Als iemand een tip mocht hebben....altijd welkom!

Bedankt voor de support en goede feestdagen!!
volvowolf
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.11.2006 - 15:38

elianmars schreef:Mocht het het relais zijn, vervang het dan gelijk door een VW relais (nr 99, als ik het goed heb), dan heb je een variable interval ;)
Bij mij doet alles het (v70). Als ik het goed begrijp zou ik zonder iets kapot te maken mijn ruitenwisser relais kunnen vervangen door een VW 99 relais?

En zit dat bij de V70 dan ook achter die schopplaat?
Gebruikersavatar
XC-Frank
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 31.12.2009 - 09:44
Locatie: Zuid Holland

volvowolf schreef:Bij mij doet alles het (v70). Als ik het goed begrijp zou ik zonder iets kapot te maken mijn ruitenwisser relais kunnen vervangen door een VW 99 relais?

En zit dat bij de V70 dan ook achter die schopplaat?
Ja, is geen probleem en vijf minuten werk (mits je geen al te grote handen hebt, het is een beetje gepriegel).
= = V 70 XC = = okt 1998 = = Automaat = = Zwart = = 195.000 km = =
volvowolf
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 23.11.2006 - 15:38

XC-Frank schreef:
volvowolf schreef:Bij mij doet alles het (v70). Als ik het goed begrijp zou ik zonder iets kapot te maken mijn ruitenwisser relais kunnen vervangen door een VW 99 relais?

En zit dat bij de V70 dan ook achter die schopplaat?
Ja, is geen probleem en vijf minuten werk (mits je geen al te grote handen hebt, het is een beetje gepriegel).
Dank je wel, dat was een snel antwoord op een draadje van vorig jaar.

Ik ga meteen op zoek
niva
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 06.08.2013 - 11:36

Ook nog antwoord dit oude draadje, Heb vandaag ook een VW 99 relais ipv de Volvo 203 gezet.
Wat een onbereikbare plek trouwens. Vraag me weleens af wat voor een ingenieurs dit bedenken. Hier wordt toch niemand blij van?
Anyway ben wel blij met mijn VW relais (jammer dat het VW is.....komt uit een Golf). Heb nu dus een variabele interval. Dat Volvo dit zelf niet kon doen, beetje goedkoop....
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Alle electronica in een Volvo is niet van Volvo zelf,en met VW is natuurlijk niks mis..
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
belgian-tsm
4th Gear member
Berichten: 761
Lid geworden op: 15.04.2010 - 18:57
Contacteer:

Ik heb ook die VW relais 99 gestoken, kan je intervaltime programmeren. en als je kort sproeit, dus klein tikje, dan wist die 1x vanplaats 3keer.
andrest
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 24.02.2018 - 16:52

Maar ik moest het VW 99. relais wel een kwartslag draaien. Maar het werkt perfect! :-)
V70 2.4 polar '00
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”