Verlies van koelwater - kachel?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timoo
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 07.07.2014 - 01:11

Hi,

Ik heb een vraagje:
Lang geleden heb ik begrepen dat de kachel is aangesloten op het koelwatersysteem van de C70 (1998, Coupé)
Klopt dit?

Mijn vloermatten achterin worden nat en ik verlies koelwater; ongeveer een liter op 80km.
Tevens "begeeft" de kachel het na zo'n 40 à 50km; dan stopt íe met werken.
Als ik het koelwater bijvul, werkt íe weer.

Iemand dit probleem al tegengekomen / verholpen?

mvg,
Timo
Volvo C70, 1998, 2.3T
LPI geinstalleerd bij 172k op de teller.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord en inderdaad komt de koelvloeistof van de kachel uit de radiateur.
Ik neem aan dat er achter de auto ook een kachel zit. Je zal het daar moeten zoeken, kaan een aansluiting zijn of de kachel radiateur is lek.
Even de matten er uit en dan op zoek gaan.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Timoo
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 07.07.2014 - 01:11

thanks!
Volvo C70, 1998, 2.3T
LPI geinstalleerd bij 172k op de teller.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27001
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ja kan ook het koelsysteem (laten) afpersen en controleren op lekkages.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Dejeeper schreef: 15.02.2020 - 09:00 Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord en inderdaad komt de koelvloeistof van de kachel uit de radiateur.
Ik neem aan dat er achter de auto ook een kachel zit. Je zal het daar moeten zoeken, kaan een aansluiting zijn of de kachel radiateur is lek.
Even de matten er uit en dan op zoek gaan.
Ik ben niet bekend met de C70 maar naar mijn weten blijft koelwater binnen de motorruimte. Binnen de cabine loopt er alleen een buizenstelsel om hete lucht te transporteren.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Jelmer de Jong schreef: 22.02.2020 - 13:49
Dejeeper schreef: 15.02.2020 - 09:00 Je geeft zelf eigenlijk al het antwoord en inderdaad komt de koelvloeistof van de kachel uit de radiateur.
Ik neem aan dat er achter de auto ook een kachel zit. Je zal het daar moeten zoeken, kaan een aansluiting zijn of de kachel radiateur is lek.
Even de matten er uit en dan op zoek gaan.
Ik ben niet bekend met de C70 maar naar mijn weten blijft koelwater binnen de motorruimte. Binnen de cabine loopt er alleen een buizenstelsel om hete lucht te transporteren.
Elke auto (met een watergekoelde brandstof motor) heeft gewoon een kachelradiator in de auto zitten, deze zit aangesloten op het koelcircuit van de motor.

Bij de C70 kun je links van de middenconsole de bekleding naar beneden trekken, de plastic kap daarachter is dan makkelijk te verwijderen. Dan kijk je tegen het kachelhuis aan waar de kachelradiator zit, je ziet de 2 koelwater leidingen wel lopen. Als deze al nat is weet je genoeg.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

The Mechanic schreef: 22.02.2020 - 15:33
Elke auto (met een watergekoelde brandstof motor) heeft gewoon een kachelradiator in de auto zitten, deze zit aangesloten op het koelcircuit van de motor.

Bij de C70 kun je links van de middenconsole de bekleding naar beneden trekken, de plastic kap daarachter is dan makkelijk te verwijderen. Dan kijk je tegen het kachelhuis aan waar de kachelradiator zit, je ziet de 2 koelwater leidingen wel lopen. Als deze al nat is weet je genoeg.
Maar of dat water vanaf daar de achterbank bereikt...
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Als er geen kachel achter in zit dan kan ik mij haast niet voorstellen dat het achterin nat wordt. Behalve als er grote hoeveelheden koelvloeistof lekken. Maar als je inderdaad 1 liter op 80 km verliest, dan heb je een serieus lek. Maar dan neem ik aan dat als de koelvloeistof van voren naar achteren loopt de matten voor toch ook nat moeten zijn? De natte matten ruiken die ook naar koelvloeistof?
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 514
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: Southern California

De kachel zit alleen voorin en is een bekend probleem. Ik heb die van onze C70 preventief vervangen, is goed zelf te doen (zie youtube). Zijn ook niet duur. Vloeistof achterin lijkt me stug, in ieder geval moet het ook voor nat zijn.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 260.000 km 1 op 11
2003 S80 T6 228.000 km 1 op 12,5
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”